Diy TrafoMatic phono amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
diymartin

Diy TrafoMatic phono amp

Bericht door diymartin »

Na een review van de phono amp van trafomatic op 6moon http://www.6moons.com/audioreviews/trafomatic11/1.html met het bijkomende voordeel dat daarbij ook het schema van de schakeling werd gepubliceerd
heb ik deze nagebouwd :D
Ook Rob Hubertse heeft dat gedaan alleen heeft hij de schakeling aangepast :goeie: http://www.6moons.com/audioreviews/robhubertse/1.html
Ik ben ieder geval erg blij met de versterker , zeker omdat het door ons zelfbouwers goed is na te bouwen voor niet al te veel geld :lol:
Inmiddels heb ik bij Vlaartronic een passende voedingstrafo besteld.
Bijlagen
trafomatic phono.jpg
diymartin

Re: Diy TrafoMatic phono amp

Bericht door diymartin »

Nog een plaatje van het geheel :wink:
Bijlagen
trafomatic 2 phono.jpg
diymartin

Bericht door diymartin »

Een plaatje met de draaitafel :wink:
Bijlagen
trafomatic 3 phono.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Leuke bezigheid,als 't dan ook nog goed klinkt,helemaal mooi O:)
Naar mijn smaak nogal overdreven.Die voeding is al vele malen vertoond met een ECL82.
Waarom zoveel weerstanden parallel? Toch niet om de juiste waarde te krijgen,de ene buis tegen de ander verschilt veel meer.Of ook 5 buizen parallel om de verschillen uit te middelen :shock: .
De versterking is nogal aan de lage kant,schat dat er zo'n 200mV uit komt,vraagt een gevoelige versterker of nog een voorversterker erbij.
Die EF86 werd vroeger veel gebruikt als voorversterker.Dan stond ie wel in een voetje op rubbers.Niet voor niks :( .
Anne
MickRS

Bericht door MickRS »

Intresting! Ben zelf rustig om mij heen aan het kijken voor een geschikte phono amp. Op dit moment staat de phonodude hoog genoteerd. Al is het maar omdat het een veilige keus is. Enig idee hoe deze twee zich verhouden?
diymartin

Bericht door diymartin »

De Phono Dude heb ik ook :D maar deze heb ik uitgeleend .
Binnenkort ga ik een vergelijk proberen te maken van een aantal phono trapjes die ik heb gebouwd oa.
de Octal Cornet van hagerman , een 3A5 dht phono van Dmitry nizhegorodov , de Phonodude mk3 en dan de Trafomatic.
MickRS

Bericht door MickRS »

Koel 8)

Ben erg benieuwd naar je bevindingen! Heb je ook inzicht in de kosten van de verschillende amps?
diymartin

Bericht door diymartin »

De kosten zijn een beetje moeilijk in te schatten , wat heb je zelf liggen ? de grootste kosten zijn de voedingstrafo en smoorspoel en een goede behuizing.
Buisjes zijn goed te vinden en niet duur , laat je niet gek maken met exotisch spul en de bijbehorende prijzen :wink:
De trafo voor de Trafomatic phono koste mij ieder geval 75euro :D
MickRS

Bericht door MickRS »

Heb zelf eigenlijk pas net weer serieus de platenspeler in gebruik genomen. De phono amp die ik nu heb is die van NAD. En dat is dan ook meteen het knelpunt in mijn installatie. Vandaar dat er een goede moet komen. Ik heb een paar weken geleden mijn eerste versterker zelf gebouwd. Weliswaar een kit, maar mooi startproject... Nu dus tijd om zonder kit die phonotrap te bouwen.
Plaats reactie