Hoe bepaal je de lengte dan? Een goede soldeerverbinding heeft een holle vorm en de hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de soldeerpad en hoeveelheid soldeer.Wowly schreef:Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....
eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?
Ik knip gewoonweg redelijk lang af, of het moet ergens vlak op gemonteerd worden. Maar ik ben geen echte soldeerrideer hoor......
Ik heb geleerd om de pootjes om te buigen tot vlak op de print, en deze dan af te knippen op de rand van het soldeerpad, en zo dat ik de print niet raak met de tang, om zo de print niet te beschadiggen. Het draadje knip ik precies haaks af.ds23man schreef:Hoe bepaal je de lengte dan? Een goede soldeerverbinding heeft een holle vorm en de hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de soldeerpad en hoeveelheid soldeer.Wowly schreef:Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....
Het solderen gaat vervolgens heel gemakkelijk, de verbinding geeft zelf aan hoeveel tin deze nodig heeft.
Dat vind ik erg gevaarlijk, een kort draadje afknippen... De kans dat je het kwijt raakt, en het ergens kortsluiting maakt is dan wel aanwezigds23man schreef:Ah, je bent een dubbelknipper!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Totdat je een component weer moet verwijderen......... dan ga je echt vloeken met die plat gebogen draden.molekuul schreef:Ik heb geleerd om de pootjes om te buigen tot vlak op de print, en deze dan af te knippen op de rand van het soldeerpad, en zo dat ik de print niet raak met de tang, om zo de print niet te beschadiggen. Het draadje knip ik precies haaks af.ds23man schreef:Hoe bepaal je de lengte dan? Een goede soldeerverbinding heeft een holle vorm en de hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de soldeerpad en hoeveelheid soldeer.Wowly schreef:Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....
Het solderen gaat vervolgens heel gemakkelijk, de verbinding geeft zelf aan hoeveel tin deze nodig heeft.