Basstraps en andere akoestiekmaatregelen voor betonkelder
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Basstraps
Wat ik eigenlijk mis van Wowly of de ruimte al ingericht en in gebruik is, is er dan een hoorbaar probleem.
Re: Basstraps
Ja de ruimte is grotendeels ingericht. Ik zal vanavond als ik tijd vind een tekeningetje maken hoe het er nu bijstaat, misschien een foto maken oid. Het grootste probleem is de denderende bassen die niet te horen zijn in het midden. Verder is er veel flutterecho en is er totaal geen geluidsbeeld...... Echt zeer vervelend! Heb een keer geprobeerd een cdtje te beluisteren, maar is te vermoeiend.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Basstraps
Hoi Wowly
Ik zou beginnen met hoek traps in de grote van een diagonaal doorgesneden steenwol plaat geloof 60x100 of zo.
Zorg dat je de voorzijde later af kan werken met stof of stof met daaronder plastic en maak panelen van 5 of 10cm dik ter grote van een steenwol plaat en hang die op de eerste reflectie punten en ga dan eens luisteren en blijf ondertussen wat meten.
Nog mooier zou zijn als je ook diffusers gaat gebruiken op de eerste reflectie punten maar ik weet niet hoe ver je wil gaan.
Kom anders eens langs kun je horen wat het doet.
Rob
Ik zou beginnen met hoek traps in de grote van een diagonaal doorgesneden steenwol plaat geloof 60x100 of zo.
Zorg dat je de voorzijde later af kan werken met stof of stof met daaronder plastic en maak panelen van 5 of 10cm dik ter grote van een steenwol plaat en hang die op de eerste reflectie punten en ga dan eens luisteren en blijf ondertussen wat meten.
Nog mooier zou zijn als je ook diffusers gaat gebruiken op de eerste reflectie punten maar ik weet niet hoe ver je wil gaan.
Kom anders eens langs kun je horen wat het doet.
Rob
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Basstraps
Zit even je eerste posts na te lezen: Tegels op de vloer en gestuct plafond, vragen om problemen!Wowly schreef:Ja de ruimte is grotendeels ingericht. Ik zal vanavond als ik tijd vind een tekeningetje maken hoe het er nu bijstaat, misschien een foto maken oid. Het grootste probleem is de denderende bassen die niet te horen zijn in het midden. Verder is er veel flutterecho en is er totaal geen geluidsbeeld...... Echt zeer vervelend! Heb een keer geprobeerd een cdtje te beluisteren, maar is te vermoeiend.
Dus een heel groot vloerkleed er in of iets tegen je plafond. Al je wanden, vloer en plafond zijn nu keihard.
Re: Basstraps
@ Rob, ik wil al tijden eens langskomen, al was het alleen maar voor de gezelligheid....... Ben echt razend benieuwd naar je huidige stand van zaken..... was destijds al onder de indruk.
Misschien dat ik dat idee van jou ga doen, al moet ik zeggen dat die tube traps ook wel gaaf zijn. Wel nemen jouw basstraps minder ruimte in.
@ Gehard: komt ie:
Misschien dat ik dat idee van jou ga doen, al moet ik zeggen dat die tube traps ook wel gaaf zijn. Wel nemen jouw basstraps minder ruimte in.
@ Gehard: komt ie:
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Basstraps
Heb jij dit? Haha! Geweldig!Rob Dingen schreef:Hoi Wowly
Ik zou beginnen met hoek traps in de grote van een diagonaal doorgesneden steenwol plaat geloof 60x100 of zo.
Zorg dat je de voorzijde later af kan werken met stof of stof met daaronder plastic en maak panelen van 5 of 10cm dik ter grote van een steenwol plaat en hang die op de eerste reflectie punten en ga dan eens luisteren en blijf ondertussen wat meten.
Nog mooier zou zijn als je ook diffusers gaat gebruiken op de eerste reflectie punten maar ik weet niet hoe ver je wil gaan.
Kom anders eens langs kun je horen wat het doet.
Rob
Vroeger zeker golfjes gepimpt tot het uiterste?
Maar dit zou ik wel eens willen horen.
Mag dat?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Basstraps
Jan, ik neem aan uit je verhaal je luisterpositie in het midden is. Meest slechte plek, als je gaat luisteren trek dan de luidsprekers meer van de muren af en ga zelf verder naar achteren zitten.
Dan heb je nog het probleem van de harde oppervlakken en voornamelijk die van de vloer en plafond. Uit een ander draadje begreep ik dat je medebewoners hebt met huisstofmijtallergie, dus een vloerkleed zal dan wel niet in beeld komen. Dus er moet wat tegen het plafond. Dat hoeven dan geen dikke absorbers te zijn, van die pyramide schuimtegels kunnen al zeer effectief zijn. Als je eerst maar die hardheid uit de ruimte hebt. Daarna kun je verder bepalen hoe het verder moet. Dus stap voor stap. Zou trouwens ook eens gaan schuiven met die sub.
Dan heb je nog het probleem van de harde oppervlakken en voornamelijk die van de vloer en plafond. Uit een ander draadje begreep ik dat je medebewoners hebt met huisstofmijtallergie, dus een vloerkleed zal dan wel niet in beeld komen. Dus er moet wat tegen het plafond. Dat hoeven dan geen dikke absorbers te zijn, van die pyramide schuimtegels kunnen al zeer effectief zijn. Als je eerst maar die hardheid uit de ruimte hebt. Daarna kun je verder bepalen hoe het verder moet. Dus stap voor stap. Zou trouwens ook eens gaan schuiven met die sub.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Basstraps
Dat met die golfjes doe ik nu nog alleen gegroeid naar wat duurdere merkenbert stoltenborg schreef:
Heb jij dit? Haha! Geweldig!
Vroeger zeker golfjes gepimpt tot het uiterste?
Maar dit zou ik wel eens willen horen.
Mag dat?
Zie foto paar posts terug dat is mijn ruimte en je bent welkom als je wil komen luisteren.
Rob
Re: Basstraps
Ik zou geen eierdozenschuim direct tegen het plafond plakken. Als je daar 5cm demping op een luchtspouw van 10-15cm kunt realiseren krijg je een veel beter resultaat in het bereik 125-500Hz. Kijk maar naar de panelen van cobaltjeh.
Re: Basstraps
@ rob en de rest:
De bassabsorbers: geen tubes bouwen (?) maar gewoon driehoekige rockwool 221 (55 Kg.M2) volgens eric Desart. Of driehoekige kamers in de hoeken bouwen en vastkitten? De vraag dus: massief of hol?
groetjs
jan
De bassabsorbers: geen tubes bouwen (?) maar gewoon driehoekige rockwool 221 (55 Kg.M2) volgens eric Desart. Of driehoekige kamers in de hoeken bouwen en vastkitten? De vraag dus: massief of hol?
groetjs
jan
Re: Basstraps
Ik zou de driehoekige platen in de hoek stapelen in eerste instantie en niks bouwen. Daarmee kan je mooi experimenteren. Als het meteen een goede verbetering is, plastic folie eroverheen trekken. Afdekken met een mooie kleur doek.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Basstraps
Hoi Jan
Geen tubes bouwen heb er laatst een heel stel verkocht en heb er nog een paar in gebruik.
Voor het laag werkt de steenwol in de hoek veel beter.
Als je dat wil testen voor het bouwen ga dan gewoon 4 pakken halen liefst meer en laat de plastic er om zitten en stapel er in iedere hoek 2 pakken en luister maar eens.
Hier was dat al duidelijk te horen.
Eigenlijk is het ook niet echt inbouwen, heb toen een 3 hoekige lat tegen de muur gekit en geschroefd waar ik later het stof tegen gemaakt heb.
Rob
Geen tubes bouwen heb er laatst een heel stel verkocht en heb er nog een paar in gebruik.
Voor het laag werkt de steenwol in de hoek veel beter.
Als je dat wil testen voor het bouwen ga dan gewoon 4 pakken halen liefst meer en laat de plastic er om zitten en stapel er in iedere hoek 2 pakken en luister maar eens.
Hier was dat al duidelijk te horen.
Eigenlijk is het ook niet echt inbouwen, heb toen een 3 hoekige lat tegen de muur gekit en geschroefd waar ik later het stof tegen gemaakt heb.
Rob
Re: Basstraps
Ik ga donderdag is een aantal pakken kopen en stapelen, eens kijken wat dat doet. Laat het weten wat het wordt. Als het wat is kan ik het idd netjes gaan afwerken.
Bedankt voor de tips heren!!! Exprimenteren is beter idd
Bedankt voor de tips heren!!! Exprimenteren is beter idd
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Basstraps
Ik kan me allemaal herinneren dat Eric Desart eens metingen had gedaan mbt de eigenschappen van de verschillende soorten steenwol van rockwool, maar ik kan die niet meer vinden.
Probleem is nml: hij gaf aan dat de Rockwool 221 een goede keus was, maar dat spul is nergens te krijgen, zelfs rockwool roermond heeft het niet staan en geeft aan dat ze het moeten maken. Minimale afname: 1 pallet..... 850 euro maar bij de juiste afnemer voor ongeveer 600 euro te koop. Dat is teveel voor mijn hahaha.
Mijn vraag: wie weet 221 te staan?
Wie weet de link naar eric desarts vergelijkingen tussen de rockwools
Probleem is nml: hij gaf aan dat de Rockwool 221 een goede keus was, maar dat spul is nergens te krijgen, zelfs rockwool roermond heeft het niet staan en geeft aan dat ze het moeten maken. Minimale afname: 1 pallet..... 850 euro maar bij de juiste afnemer voor ongeveer 600 euro te koop. Dat is teveel voor mijn hahaha.
Mijn vraag: wie weet 221 te staan?
Wie weet de link naar eric desarts vergelijkingen tussen de rockwools
Re: Basstraps
Niet te gloven, maar net zojuist zelf gevonden. In ieder geval bedankt!!! Probleem isdatik niet weet welke kg/m3 een 433 heeft.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Basstraps
Dat is lekker tegenwoordig, je wordt doodgegooid met isolatiewaardes in de documentatie, maar de densiteit is niet te vinden.
Maar via een omweg ( diverse audiofora) 45Kg/m3
Maar via een omweg ( diverse audiofora) 45Kg/m3
Re: Basstraps
Heb pas nog hier gepost dat 433 prima is! Wel even opletten, er zijn verschillende soorten.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Basstraps
Hoi Jan
Wat ik me kan herinneren is dat het allemaal niet zo veel uitmaakt pak gewoon wat in de bouwmarkt staat is prima.
Rob
Wat ik me kan herinneren is dat het allemaal niet zo veel uitmaakt pak gewoon wat in de bouwmarkt staat is prima.
Rob
Re: Basstraps
Ik moet het nog eens goed doorlezen,maar het lijkt erop dat 433 (45 Kg/m3) prima te gebruiken is als je het minstens 100-200mm dik toepast. Mocht je een pilaar in de hoek maken van opgestapelde driehoeken van 60x60 korte zijden dan zit je daar sowieso prima aan dus!! 221 is niet nodig voor basabsorbtie 433 is prima....
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Basstraps
Rob heeft weer gelijk, het is allemaal vrij marginaal.
Maar op een forum waar ontzettend wordt gediscussieerd over het nut van condesatoren van 100 euro willen we natuurlijk alles precies weten, dus: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1397

http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8
Hier nog het een en ander over bass trapping bij superchunks en corner traps.
Misschien is het al eerder genoemd hier, dan excuses, maar ik kan alles niet altijd bijhouden te oud.
Maar op een forum waar ontzettend wordt gediscussieerd over het nut van condesatoren van 100 euro willen we natuurlijk alles precies weten, dus: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1397
http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8
Hier nog het een en ander over bass trapping bij superchunks en corner traps.
Misschien is het al eerder genoemd hier, dan excuses, maar ik kan alles niet altijd bijhouden te oud.
