Filter statement center

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Nielvm

Re: Filter statement center

Bericht door Nielvm »

Straks eens proberen om een dichtbij meting te doen zoals jeroen_d in dit topic
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=6265
Om daarna te combineren met de meting op 1m afstand.

Zowiezo moet ik de poort ook nog tunen, maar volgens mij zal dit geen effect geven op het filter, toch?
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Met nieuwe meting van de woofer:
Respons 2511.jpg

Al die moeite om eigenlijk te beseffen dat het originele filter eigenlijk niet aangepast moet worden met de andere drivers :D
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat ging toch alleen over de nieuwe RS180's? In deze speaker zal dat niet uitmaken.
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Ook de midwoofer is anders (sdf versie ipv sd), hetgeen toch enkele belangrijke verschillen vertoont (impedantie, fs,...)

Nu nog bepalen op welke frequentie ik de luidspreker ga tunen. Vind het moeilijk te bepalen aangezien ik een enorme roomgain heb op 40 hz. Lijkt mij nogal dom om dan net daar te gaan tunen...
markbakk

Bericht door markbakk »

Gewoon netjes afstemmen en steviger dempen dan normaal. Daarmee verminder je de output van de BR, maar blijft het systeem wel af te stemmen.
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Kan je daar even meer uitleg over geven? Wat bedoel je met steviger dempen als normaal?

Hoe bepaal je nou de ideale lengte van de baspoort? Deze wordt smaller in de lengte en het is dus moeilijk om een exact volume te berekenen...
markbakk

Bericht door markbakk »

Steviger dempen: kast meer vullen met dempingsmateriaal en/of wat dempingsmateriaal in de poort stoppen. Het eerste heeft de voorkeur.
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Akkoord, maar uiteindelijk bepaalt de lengte van de baspoort toch de tuning frequentie?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Nielvm schreef:
Akkoord, maar uiteindelijk bepaalt de lengte van de baspoort toch de tuning frequentie?
in combinatie met het volume van de kast en (in mindere mate, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12755 ) het aanwezige dempingsmateriaal
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Check!

Plan is nu om de filteronderdelen te bestellen, monteren en in de kast te plaatsen. Waar mogelijk breng ik dan nog extra demping aan.

Mijn huidige baspoort is deze:
http://www.rumoh.eu/nl/bass-reflex/2053 ... power.html

Als ik de luidspreker simuleer in winisd, kom ik met deze poort op een tuning van circa 35hz, hetgeen al aardig in de buurt komt van het origineel ontwerp. Misschien moet de tuning nog net iets hoger, maar dat zullen we nadien wel fijnstellen :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Nielvm schreef:
De lengte en de diameter van de poort en het ten aanzien van het dempingsmateriaal gecorrigeerde volume bepalen Fc. Maar het dempingsmateriaal werkt ook dempend op de poortoutput (de verliezen van het massa-veer-dempersysteem worden hoger).
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Hoe gaan jullie concreet te werk om de ideale afstemming te bepalen en te realiseren? Ik vermoed dat de impedantiemeting hierbij komt kijken?
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Nog een vraagje mbt de kwaliteit van de filteronderdelen...

In het filter wordt er 2 keer gebruik gemaakt van een condensator van 68uf. 1 keer parallel met de woofers, 1 keer in serie met de midwoofer.

Als ik het goed heb begrepen, is het vooral belangrijk dat de onderdelen die in serie staan met de drivers kwalitatief zijn en voldoende voltage aankunnen.

Voor de condensator in serie met de midwoofer dacht ik aan een jantzen crosscap 400v. Zou de volgende elco voldoende zijn voor de parallelschakeling met de woofers?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8050
Nielvm

Bericht door Nielvm »

De onderdelen zijn binnen en het filter is extern opgebouwd en aangesloten.

Heb nog niet zo erg veel kunnen testen, maar het geluid lijkt toch wel de verwachtingen in te lossen. Ik zou het omschrijven als neutraal, ruimtelijk en erg detailrijk.

Binnenkort post ik nog wel fotos als het filter gesoldeerd is en ik de behuizing heb afgewerkt.

Heren, graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de geboden hulp. Dankzij jullie is dit project tot een mooi resultaat gekomen!
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Impedantiemeting. Tuning lijkt mij dus netjes gelukt :)
impedancie center.jpg
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Topic toch nog even omhoog halen, ik knoei nog steeds met het filter.

Van de eerste momenten dat ik de center in gebruik nam, vond ik de vrouwenstemmen een goede verbetering tov mijn vroegere focal cc800v, maar de mannenstemmen misten wat diepgang.

Als ik mijn metingen bekijk, vermoed ik sterk dat er iets scheelt met het filter van de woofers. Volgens het originele ontwerp is deze samengesteld uit een spoel van 7MH en een condensator van 68uf.
Ik heb zelf een spoel van 6.8mh gebruikt, maar zoals je kan zien ligt het crossoverpunt in dit geval rond 220hz. Volgens het originele ontwerp zou dit op zo'n 330hz moeten liggen.
crossover met mid.jpg
In de grafiek zie je ook hetzelfde resultaat met een spoel van 4.7mh. Het crossoverpunt ligt in dit geval op zo'n 250hz.

Als ik een tekstboek 2de orde filter bereken voor de woofers op een x-over van 330hz, kom ik eerder uit op een waarde van 3,5mH voor de spoel. Zou het kunnen dat de makers het zo verkeerd hebben of maak ik ergens een gigantische blunder?

Ik moet er wel bij vermelden dat deze metingen in-room zijn (akoestisch behandelde HT ruimte).
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”