Buizenamp met GU50
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenamp met GU50
Dat wil ik ook wel Barry.
Maar heb nog geen trafo gevonden die dat kan.
Als het een 50 watt versie wordt dan komen er ook andere UGT's op. (goedkoper hoop ik)
Maar heb nog geen trafo gevonden die dat kan.
Als het een 50 watt versie wordt dan komen er ook andere UGT's op. (goedkoper hoop ik)
Geprobeerd om met niet te veel kosten er iets van te maken
.
De voedingstrafo heeft wel een zelf bij te wikkelen 6,3V nodig,Kan niet zo moeilijk zijn,'t is een ringkern.Maar dan heb je een trafo voor nog geen 60€ voor de twee versterkers
.Zijn wel niet meer dan een goeie 35W per stuk maar dat komt door die GM-50.Om daar meer uit te krijgen moet de spanning omhoog en daamee de prijs
.
De voorversterker/fasesplitter is met de buisjes die Aat voorstelde (de minst "hevige" soort).
Blijft de UGT-kost
.De Hammond's die er vermeld staan gaan voor iets van 85€.Misschien dat je daar wat voordeligers voor vindt.Met de voorgestelde kathode tegenkoppeling is er wel 4 en 16 ohm uit nodig.Zonder die tegenkoppeling gaat 't ook wel maar het heeft zo z'n voordelen.Het levert nml een deels kathodevolger en deels UL schakeling,minder vervorming en lagere uitgangsweerstand.
Hoe dan ook,ik heb mee weer een tijdje bezig kunnen houden.Is weer wat anders dan schilderen,breien papiervouwen en andere bezigheden om de ouwetjes de dag te laten doorkomen hier in 't "woon en zorg centrum"
.
Anne
De voedingstrafo heeft wel een zelf bij te wikkelen 6,3V nodig,Kan niet zo moeilijk zijn,'t is een ringkern.Maar dan heb je een trafo voor nog geen 60€ voor de twee versterkers
De voorversterker/fasesplitter is met de buisjes die Aat voorstelde (de minst "hevige" soort).
Blijft de UGT-kost
Hoe dan ook,ik heb mee weer een tijdje bezig kunnen houden.Is weer wat anders dan schilderen,breien papiervouwen en andere bezigheden om de ouwetjes de dag te laten doorkomen hier in 't "woon en zorg centrum"
Anne
Kan me voorstellen dat je hier wel even mee bezig ben geweest Anne!
Mooi efficiënt ontwerp, dat me enigszins aan een QuadII herinnert.
Ook een goede greep om voor de drivers de 6J9P te nemen, een behoorlijk lineair buisje zowel in penthode- als triodeschakeling. Moderne buizen met mindere prestaties zijn vele malen duurder!
En nu maar hopen dat Theo nog een afnemer heeft voor deze versterker. Goedkoper zonder veel in te leveren op de kwaliteit gaat denk ik echt niet!
groet,
Aat
Mooi efficiënt ontwerp, dat me enigszins aan een QuadII herinnert.
Ook een goede greep om voor de drivers de 6J9P te nemen, een behoorlijk lineair buisje zowel in penthode- als triodeschakeling. Moderne buizen met mindere prestaties zijn vele malen duurder!
En nu maar hopen dat Theo nog een afnemer heeft voor deze versterker. Goedkoper zonder veel in te leveren op de kwaliteit gaat denk ik echt niet!
groet,
Aat
M'n ontwerp met een QuadII vergelijken
,even gekeken wat dat was, foei wat een narigheid
.
Om de fase om te keren;men neme de ene kant verzwakt die stevig en dan opnieuw versterken met een tweede penthode.
Doet denken aan ouwe cassette recorders met een micro-in.Om dan een line-in te hebben niet de voorversterker overslaan,nee gewoon een grote weerstand in serie met de ingang,bah.
Zal 't verder maar niet hebben over de ene weerstand voor de twee eindbuis-kathodes
.
Anne
Om de fase om te keren;men neme de ene kant verzwakt die stevig en dan opnieuw versterken met een tweede penthode.
Doet denken aan ouwe cassette recorders met een micro-in.Om dan een line-in te hebben niet de voorversterker overslaan,nee gewoon een grote weerstand in serie met de ingang,bah.
Zal 't verder maar niet hebben over de ene weerstand voor de twee eindbuis-kathodes
Anne
Toen ik dit las Anne moest ik toch even lachen.Ah!buis schreef:Hoe dan ook,ik heb mee weer een tijdje bezig kunnen houden.Is weer wat anders dan schilderen,breien papiervouwen en andere bezigheden om de ouwetjes de dag te laten doorkomen hier in 't "woon en zorg centrum".
Anne
Maar enorm bedankt voor de moeite die je hebt gedaan.
Ik ga hiermee aan de slag
Denk dat ik nu wel een mooie prijsopgave kan maken.
Toch zijn er nog genoeg overeenkomsten:Ah!buis schreef:M'n ontwerp met een QuadII vergelijken,even gekeken wat dat was, foei wat een narigheid
.
Anne
- twee penthodes als drivers,
- gezamenlijke kathodeweerstand voor de drivers,
- kathode tegenkoppeling voor de eindbuizen
Je hebt m.i. wel gelijk met de fasedraaier, jouw oplossing met een soort inverterende opampschakeling werkt wellicht wat efficiënter/mooier.
groet,
Aat
De achterliggende gedachte van die Quad fasedraaier is,denk ik,de uitgangsimpedantie van de driver.Op hun manier is die voor beide fasen ongeveer gelijk.Zo als ik heb voorgesteld is de uitgangsimp. van de omgekeerde fase wegens de sterke tegenkoppeling heel laag.Maar een soortgelijk verschil is er ook bij de kathodyne en daar ziet ook niemand? graten inAatV schreef:Toch zijn er nog genoeg overeenkomsten:
- twee penthodes als drivers,
- gezamenlijke kathodeweerstand voor de drivers,
- kathode tegenkoppeling voor de eindbuizen
Je hebt m.i. wel gelijk met de fasedraaier, jouw oplossing met een soort inverterende opampschakeling werkt wellicht wat efficiënter/mooier.
Gezamenlijke kathodeweerstand ja en schermroosterweerstand (op de stopweerstanden na).Kan hier,spaart ook op elco's
@Theo,
de 100µF 500V (twee stuks) kon ook nog wel 's niet erg goedkoop zijn
Nog even wat over de UGT.De Hammond heeft een Raa=6k6 ,de bedoeling is 7k (staat tussen haajes erbij).Met die tegenkoppeling van de 4ohm aan de kathode "ziet" de buis hier 7k.Als je het naadje van de kous wil weten kan ik 't wel uitleggen
Anne
- RobertD
- Contacteer:
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... 500-V.html
De prijs van zo'n elcootje valt best mee hoor Anne.
Als je een kathodyne maar gelijk belast (dus geen in klasse B ingestelde eindbuizen er achter hangen!) is er niets aan de hand qua fase of uitgangsimpedantie.Ah!buis schreef:De achterliggende gedachte van die Quad fasedraaier is,denk ik,de uitgangsimpedantie van de driver.Op hun manier is die voor beide fasen ongeveer gelijk.Zo als ik heb voorgesteld is de uitgangsimp. van de omgekeerde fase wegens de sterke tegenkoppeling heel laag.Maar een soortgelijk verschil is er ook bij de kathodyne en daar ziet ook niemand? graten in
groet,
Aat
Valt nog mee,had erger verwachtRobertD schreef:https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... 500-V.html
@Aat,
zo is't maar net
Wat die gevoeligheid betreft is dat niet erg bij onderhavige
Anne
Heb dit geintje eerder keer gezien. Volgens mij zit dit ook in een Sansui au-70.Ah!buis schreef:Met die tegenkoppeling van de 4ohm aan de kathode "ziet" de buis hier 7k.Als je het naadje van de kous wil weten kan ik 't wel uitleggen.Gaat er maar om dat als je een voordelige trafo vindt zonder 4-8-16ohm-uit het best rond 7k voor Raa is.
Anne
Spannings verandering in de de secundaire wikkeling die tegengekoppeld staat. Hoeveel is is dit en hoeverre heeft dit eigenlijk invloed ?
Je kunt zeggen dat het een kathodevolger is op spanningsgebied.Om de nodige stroom,voor de laagohmige belasting,te krijgen is er bijstand vanuit de anode via de UGT.De buis moet dan ook een sturing krijgen met dezelfde spanning als de uitgang+wat de buis zelf nodig heeft.Het schermrooster komt op een tap van de trafo zoals bij UL,wel een nogal lage tap.
Het geheel geeft dan een soort kahodevolger met een beetje UL.Zou meer lineair zijn en een lage uitgangsimpedantie opleveren.Wel ten koste van een grotere sturing.
De buis ziet dan een trafo met de primaire en secundaire in serie.Impedantie en zelfinduktie gaan kwadratisch omhoog met het aantal windingen.2x windingen -> 4x impedantie.Zo is bij 4,8,16 ohm de 4 het midden van 16.En primair 6k6 bestaat uit 2x 1650 ohm.Met die 1650 en 4 ohm in serie krijg je wortel 1650=goed 40 + wortel 4 geeft 42,gekadrateerd 1760 ohm(ong.)En met de andere kant erbij 4x goed 7k.
Hoeveel sturing? Zeg 36W en 4 ohm geeft spanning (VxV=PxR) 12V ofwel x1,4=15Vt.Om de buis uit te sturen bij een instelling Vg1=-30V is er dan 30+15=45Vt nodig.
Paar tekeningtjes van halve PP (andere kant is symetrisch) erbij.
Anne
Het geheel geeft dan een soort kahodevolger met een beetje UL.Zou meer lineair zijn en een lage uitgangsimpedantie opleveren.Wel ten koste van een grotere sturing.
De buis ziet dan een trafo met de primaire en secundaire in serie.Impedantie en zelfinduktie gaan kwadratisch omhoog met het aantal windingen.2x windingen -> 4x impedantie.Zo is bij 4,8,16 ohm de 4 het midden van 16.En primair 6k6 bestaat uit 2x 1650 ohm.Met die 1650 en 4 ohm in serie krijg je wortel 1650=goed 40 + wortel 4 geeft 42,gekadrateerd 1760 ohm(ong.)En met de andere kant erbij 4x goed 7k.
Hoeveel sturing? Zeg 36W en 4 ohm geeft spanning (VxV=PxR) 12V ofwel x1,4=15Vt.Om de buis uit te sturen bij een instelling Vg1=-30V is er dan 30+15=45Vt nodig.
Paar tekeningtjes van halve PP (andere kant is symetrisch) erbij.
Anne
Rare vraagTubeHead schreef:Werkt dit alleen met Pentodes ?
Anne
Nu ik het versterker schema bekijk had ik het kunnen weten. In je uitleg had je het over de schermrooster en UL 
'tWas niet echt zo'n heel rare vraag,maar was tijd om op te ruimen,vlug een grapje van gemaakt
.
Dat ik er een UL bij heb gesleept is niet omdat dat moet wel omdat bij een penthode met de kahode-tegenkoppeling er vanzelf een klein beetje UL ontstaat.Meestal is dat met een tap op zo'n 40% van de primaire.Hier zit de tap dan (de voeding is voor wisselstroom een doorverbinding) op wortelRu/(wortelRu+wortelRa) is ong. 1/20 of 5%,vandaar "een beetje".
Iets anders,maak me een beetje zorgen over mogelijke microfonie van die 6J9P buisjes.Met hun grote steilheid zit het stuurrooster miezerig dicht op de kathode,kleine beweging is relatief vlug erg veel
.
Heeft Aat hier enige ervaring mee ?
Anne
Dat ik er een UL bij heb gesleept is niet omdat dat moet wel omdat bij een penthode met de kahode-tegenkoppeling er vanzelf een klein beetje UL ontstaat.Meestal is dat met een tap op zo'n 40% van de primaire.Hier zit de tap dan (de voeding is voor wisselstroom een doorverbinding) op wortelRu/(wortelRu+wortelRa) is ong. 1/20 of 5%,vandaar "een beetje".
Iets anders,maak me een beetje zorgen over mogelijke microfonie van die 6J9P buisjes.Met hun grote steilheid zit het stuurrooster miezerig dicht op de kathode,kleine beweging is relatief vlug erg veel
Anne
In het doosje hebben ze er niet de minste last van!Ah!buis schreef:Iets anders,maak me een beetje zorgen over mogelijke microfonie van die 6J9P buisjes.Met hun grote steilheid zit het stuurrooster miezerig dicht op de kathode,kleine beweging is relatief vlug erg veel.
Anne
Maar iets serieuzer; heb er geen ervaring mee, maar hoewel klein zien er stevig gebouwd uit.
groet,
Aat
Heb nog even wat verder gekeken. Op website "Klausmobile" zijn diverse Russische buizen getest met een zelfgemaakte buizentester.
Hier zijn de gegevens van de 6J9P. Het ziet er behoorlijk stabiel uit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 6S45P, die nauwelijks van het oscilleren af te krijgen was.
groet,
Aat
Hier zijn de gegevens van de 6J9P. Het ziet er behoorlijk stabiel uit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 6S45P, die nauwelijks van het oscilleren af te krijgen was.
groet,
Aat