Metaalfilm condensatoren CC'en

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Metaalfilm condensatoren CC'en

Bericht door Henkjan »

Rob Dingen schreef:
..... steeds dat er een sfeer hangt van technisch onderuit halen van ideeën omdat het volgens theorie niet kan.
Waarom neemt hier niemand nu eens de moeite om het op gehoor te testen of het de moeite waard is en of een verschil waarneembaar is dan bewijs je of het wel of niet werkt in jou situatie.
Het is gezond om sceptisch te zijn maar ongezond om bij voorbaat alles uit te sluiten.
ik heb net nog eens wat er hier in dit onderwerp gezegd is meerdere malen opnieuw gelezen. en nergens kan ik ook maar een hint vinden van dat iets niet zou kunnen of niets zou opleveren kwa beter geluid. wel wordt er ingezoomd op de uitleg die er bij gegeven wordt omdat die voor de geïnteresseerde techneut nogal wat vragen oproept. Logisch, want dit onderwerp is er een met een sterk technische kant.

Dat niet iedereen daar in geïnteresseerd is en gewoon willen luisteren ipv de theorie te willen snappen is niets mis mee, maar er is net zo min wat mis met mensen die gewoon de theorie willen begrijpen en het luisteren aan anderen overlaten. dat vult elkaar perfect aan zou ik zeggen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
En waar gaat de min van dat batterijtje dan aan?
van wat ik op een van de gegeven links zag staan gaat die naar de "andere kant" van een van de condensatoren van het paar.
Hans 4354,5

Bericht door Hans 4354,5 »

Henkjan schreef:
RobertD schreef:
van wat ik op een van de gegeven links zag staan gaat die naar de "andere kant" van een van de condensatoren van het paar.
Kijk even in het schema wat ik gelinked heb, die gaat naar de min van de speaker.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hans 4354,5 schreef:
Henkjan schreef:
RobertD schreef:
Kijk even in het schema wat ik gelinked heb, die gaat naar de min van de speaker.
ah, nou zie ik t ook, daar links boven in de hoek. maar in die enjoythemusic link staat dit:
Afbeelding
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Henkjan schreef:
Rob Dingen schreef:
..... steeds dat er een sfeer hangt van technisch onderuit halen van ideeën omdat het volgens theorie niet kan.
Waarom neemt hier niemand nu eens de moeite om het op gehoor te testen of het de moeite waard is en of een verschil waarneembaar is dan bewijs je of het wel of niet werkt in jou situatie.
Het is gezond om sceptisch te zijn maar ongezond om bij voorbaat alles uit te sluiten.
ik heb net nog eens wat er hier in dit onderwerp gezegd is meerdere malen opnieuw gelezen. en nergens kan ik ook maar een hint vinden van dat iets niet zou kunnen of niets zou opleveren kwa beter geluid. wel wordt er ingezoomd op de uitleg die er bij gegeven wordt omdat die voor de geïnteresseerde techneut nogal wat vragen oproept. Logisch, want dit onderwerp is er een met een sterk technische kant.

Dat niet iedereen daar in geïnteresseerd is en gewoon willen luisteren ipv de theorie te willen snappen is niets mis mee, maar er is net zo min wat mis met mensen die gewoon de theorie willen begrijpen en het luisteren aan anderen overlaten. dat vult elkaar perfect aan zou ik zeggen.
Henkjan ik ben dat helemaal met je eens maar er staan al rekenvoorbeeldjes dat bepaalde zaken het haast niets uitmaakt.
Is prima ieder het zijn ik geef alleen aan dat dit leuke experimenten zijn voor de DIY jongens die heel misschien iets op kunnen leveren.
Dat kost net zoveel tijd als er pagina's vol over te typen en in mijn beleving ook leuker.
Je haalt die meneer Sellf aan als voorbeeld en toevallig weet ik dat die man kennis van zaken heeft, maar schijnbaar is dat niet genoeg om een mooie versterker te bouwen want bij mij weten heeft hij geen een geslaagd commercieel product gemaakt.
Dus mijn respect voor zijn mening daalt dan meteen maar niet zijn respect voor kennis.
Dan lees ik liever zaken van Nelson Pass die al heel zijn leven bouwt kennis van zaken en oren heeft.

Rob
AatV

Bericht door AatV »

Rob Dingen schreef:
Je haalt die meneer Sellf aan als voorbeeld en toevallig weet ik dat die man kennis van zaken heeft, maar schijnbaar is dat niet genoeg om een mooie versterker te bouwen want bij mij weten heeft hij geen een geslaagd commercieel product gemaakt.
Dus mijn respect voor zijn mening daalt dan meteen maar niet zijn respect voor kennis.
Dan lees ik liever zaken van Nelson Pass die al heel zijn leven bouwt kennis van zaken en oren heeft.
Rob
Om het een en ander in perspectief te plaatsen : (het is afkomstig uit Elsevier, Science & Technology, maar toch..)

Douglas Self has a worldwide reputation as a leading authority on audio amplifier design, but it is perhaps less well known that he has devoted a good deal of study to small-signal circuitry, including many years as the chief design engineer at one of the major mixing console manufacturers, where his achievements included winning a Design Council Award. His rigorous, skeptical, and thoroughly practical approach to design has been applied to the small signal area as well, and some of the results to be found in this book. Senior designer of high-end audio amplifiers and contributor to Electronics World magazine, Douglas has worked with many top audio names, including Cambridge Audio, TAG-McLaren Audio, and Soundcraft Electronics.

just my two cents.

groet,
Aat
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

including Cambridge Audio, TAG-McLaren Audio, and Soundcraft Electronics.
Dat zijn dan wel 2 centen die er wat toe doen. :sure:

Ik heb die Cambridge Audio Klasse A Bakken wel eens gezien, maar niet gehoord, maar het zien was al zeer indrukwekkend.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm, lees liever zijn boek zelf en oordeel zelf. Hoewel deskundig, vind ik Self nogal een ijzervreter. Destijds in de jaren '80 en '90 zijn artikelen in WW gevolgd waaruit zijn boek ontstaan is. Ging ie soms wel erg kort door de bocht. Ook viel hij Linsley Hood aan die de mening was toegedaan dat minimale vervorming niet zaligmakend was voor een aangenaam klinkende versterker. Goede eindversterkers ontwerpen is een ander (lastiger) verhaal dan mengtafels ontwerpen (Soundcraft).

Maar goed, Self. Pass en nog een heel rijtje, zijn wel lui om van te leren maar hun woord is daarmee nog niet zaligmakend.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”