[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

grmpf, nog eens kant en klare SSR's overwegen, voor de kosten hoef je het niet te laten, zie wel dat ze vaak onder de 100mA niet werken en als ik dan aan de voeding van de AFDAC denk zou die wel een te licht kunnen zijn. Ha ha, komen we toch weer terug bij gewone relais........ :roll: ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Ik heb in mijn DLCP een SSR die hoofdtrafo schakelt (35VA), gaat prima!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Op basis van specsheets lijkt een BT137-600D geschikter te zijn dan een bv een TIC226 omdat de trigger, latching en holding stromen lager zijn.

Twijfel toch serieus of schakelen met triacs wel zo gewenst is: bij kleine lasten (denk AFDAC voeding) wordt een verhoudingsgewijs groter deel van de sinus aangesneden eer de stroomsterkte/spanning groot genoeg is dat de triac blijft geleiden, krijg je dus een soort dimmer/chopper gedrag. Of een voeding wel blij is met wat aan de secundaire kant van de trafo aan signaal zit doordat aan de primaire kant afgeknipte sinussen aangeboden worden?

Nog over nadenken maar relais komen weer een beeld...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Huib, heb je enig idee wat de maximale inschakelstroom is? Ik heb zwaar het vermoeden dat dit met een paar fatsoenlijke relais prima te doen is.

Groeten,
Mischa
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Ik gebruik deze:

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 02_S12.pdf

50ma, je gaat me toch niet vertellen dat het geheel minder dan 11 watt gebruikt??
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Ik gebruik deze:

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 02_S12.pdf

50ma, je gaat me toch niet vertellen dat het geheel minder dan 11 watt gebruikt??
Maak mij eerder 'zorgen' over hoever de triac de sinus aansnijdt met een kleine belasting van pak'm'beet een watt of 20. Krijg je wellicht een sterk afgekapte sinus op je trafo omdat de spanning/stroom op de triac wel eerst tot het schakel moment moet stijgen.
mischa72 schreef:
Huib, heb je enig idee wat de maximale inschakelstroom is? Ik heb zwaar het vermoeden dat dit met een paar fatsoenlijke relais prima te doen is.

Groeten,
Mischa
Er komen 4 SMPS400 voedingen voor de eindtrappen verdeeld over twee kasten, quasi dus 800 watt per kast. Die 800W schakel je in de praktijk niet omdat je dan je versterkers vol moet uitsturen op het schakel moment.... Een relais dat 6 Amp kan schakelen is al ruim boven wat nodig is. Ja, die relais zijn snel gevonden. Omron/Tyco/Schrack/...

De AFDAC en DSP zullen samen wel niet meer zijn dan een Watt of 40.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Hou ook even rekening met de last die een SMPS vormt. Ik zou het zelf even niet weten of die ohms, inductief of capacitief is.

Even doorredenerend vanuit de elektrotechniek en denkend aan hoogfrequentverlichting (ook met geschakelde ballasten) denk ik dat je uit moet gaan van een inductieve last. Een armatuur met elektronische ballast trekt bij opstarten ongeveer 9x Inominaal. Een motor doet hier ongeveer 6x Inominaal.

Wat is er overigens op tegen om de Amplifier Standby functie van de SMPS te gebruiken? Vanuit de SMPS is er nog een Auto Amplifier Enable die je eindtrap netjes uitschakelt. Je kunt dan met een klein relais af en je schakelt de zaak uit zoals het hoort. Misschien kun je het "vermogensdeel" wel helemaal zonder relais schakelen, maar dat moet je natuurlijk ook willen :wink: .

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 17 okt 2013, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

plus dat er nog de optie is om de 'enable' aansluiting van de SMPS te gebruiken en hem in standby te zetten ipv geheel spanning vrij maken. Wellicht nog de beste oplossing....
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
plus dat er nog de optie is om de 'enable' aansluiting van de SMPS te gebruiken en hem in standby te zetten ipv geheel spanning vrij maken. Wellicht nog de beste oplossing....
Zie mijn aangevulde suggestie hierboven.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Na een nachtje er over geslapen te hebben zal ik de de standby functie van de SMPS gaan gebruiken.

Eerstr nu verder met de voeding(en) voor de controller en DSP. Het relais om de AFDAC en DSP voeding te schakelen plaats ik ook op de voedingsprint, op deze manier komen er niet te veel losse/kleine printjes in de kast en blijft het een opgeruimd geheel. 'n relais + 3 connectoren extra op de print vreet niet veel ruimte.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Aan het schema voor de standby voeding ook nog een relais toegevoegd waarmee de originele AFDAC voeding en de DSP voeding geschakeld kan worden. Om de BC547 op de controller print te ontzien schakel ik het relais met een eigen transistor, BD140. De BC547 hoeft dan alleen de Ib van de BD140 te verwerken. De BD140 is stevig genoeg om het relais aan te sturen en er is ook genoeg ruimte om straks de stroom te leveren voor 2 opto couplers die in de 2 eindversterker kasten komt te zitten. Verder wat meer aansluiting voorzien waar verbruikers op kunnen worden aangesloten.
Schermafbeelding 2013-10-19 om 22.26.09.png
Vanwege de aangepaste opstelling van enkele componenten toch een dubbelzijdige print gemaakt, om te laten maken is dat niet duurder. Omdat ik de print zowel voor de standby voeding zal gebruiken maar ook als voeding voor de DSP heb ik het trigger gedeelte langs een zijde van de print geplaatst. Voor de tweede voeding zonder trigger zaag ik dat gedeelte er gewoon vanaf en rond de hoeken wat af of laat het zitten maar natuurlijk dan zonder componenten. Nog zitten dubben over de te gebruiken connectoren en besloten om voor het laagspannings gedeelte verder te gaan met molex'en zoals op alle andere AFDAC printen maar voor het 220 gedeelte schroefblokjes. Met triggergedeelte meet de print 10x7,5cm en zonder is de maat 10x6cm.
Schermafbeelding 2013-10-19 om 22.30.42.png
Wat moet er allemaal gebeuren om deze print via Itead te laten maken? ik heb al:
- Ze komen door de Itead Design Rules Check.
- De door itead geleverde CAM preset lijkt te werken en levert de nodige bestanden op
- ik heb zo goed als alle tekst omgezet van font ' proportioneel' naar 'Vector' maar niet alle dus.

Om met dat laatste te beginnen, enkele teksten zoals de nummering van de schroefklemmen en de aanduiding van het trafotype (EI54): moeten die omgezet worden en hoe want na een 'smash' zijn ze toch niet aanpasbaar zoals de naam/waarde. Het zou mij niks uitmaken als die paar dingetjes straks niet op de silkscreen staan dus ik kan het ook zo laten?

De door de CAM job gemaakt Gerber files moet ik nog met een van de gratis viewers bekijken, heeft de een over de andere nog voordelen?

De Itead CAM job produceert meer files dan waar ze zelf om vragen: negeren of zie ik iets over het hoofd?

Kan ik de Excelon boorfile ook met een viewer nakijken?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Ziet er goed uit Huib !
Alleen, mocht je het willen, vrijwel de hele print kan enkelzijdig als je een paar spoortjes om legt :wink:

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Bij Q1 zit een bijna-kortsluiting, zou daar de spoortjes wat kleiner maken.
Het zijn tenslotte maar stuursignaaltjes, die daar lopen.

Over de gerber viewers ga ik niks zeggen, totaal geen verstand van...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Terechte opmerking Ray. Ik hou zelf meestal aan dat de spoorbreedte 75-80% van de diameter van de pad is. Daarmee kom je meestal wel goed weg, vooral als het om stuursignalen gaat.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Bij Q1 zit een bijna-kortsluiting.
Good Catch!
mischa72 schreef:
Ik hou zelf meestal aan dat de spoorbreedte 75-80% van de diameter van de pad is.
Ik heb de print nog een beetje bewerkt en ben iets genuanceerder met de spoorbreedtes omgegaan want die hoeven niet overal even dik te zijn.
Schermafbeelding 2013-10-20 om 12.04.14.png
Iemand nog een idee over die teksten in de componenten die ik niet naar vector front kan omzetten? Of ben ik abuis dat dat je voor Itead alles in 'vector' moet aanleveren qua silkscreen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Als je de Gerbers naar mij stuurt wil ik ze wel checken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Effe denken...heb je bij de instellingen "Always Vector Font " aanstaan ?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Veel beter Huib, je ziet ook dat het potentiële probleem bij Q1 ook helemaal weg is :wink: .

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Als je de Gerbers naar mij stuurt wil ik ze wel checken.
Dankjewel Knuisje, een paar extra ogen zien altijd meer.
ray5150 schreef:
Effe denken...heb je bij de instellingen "Always Vector Font " aanstaan ?
Dankjewel Ray, ik moest even zoeken en keek er 2x overheen, maar verhip die optie bestaat en nu zijn ook de resterende teksten in vector.



Ik zat nog even naar de trigger add-on te kijken, nog even gerekend, eigenlijk zou de BC547 op de controller print moeten volstaan om het relais en 2 optocouplers te bedienen maar aangezien het geen kwaad kan om ter plekke te schakelen laat ik die transistor zitten. Een BD140 is wel wat overkill dus ik opteer nu voor een BC327, kan iets meer hebben dan BC557 maar is niet zo zwaar aangezet als een BD140...

Strikt genomen zijn R3 en R4 ook niet nodig maar wellicht is het handig om R4 als een soort pull-up te handhaven en R3 beperkt de basisstroom/collector stroom door de 327 en 547 mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn.

Ook een nog een foutje hersteld :oops: :oops: verkeerde relais uit de library gepakt..... Hierdoor wel nu ruimte om op de hoeken ook nog 2 bevestigingsgpunten te plaatsen.
Schermafbeelding 2013-10-20 om 15.28.46.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Moet je niet de outline van het board een stuk omhoog schuiven ?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Nope :-) de echte outline omvat ook het trigger gedeelte.

De lijn tussen het PSU en het trigger gedeelte staat op de silkscreen (tplaces layer).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ik heb nog een paar kleinigheidjes gefixed en dit zou 'm moeten wezen:

Release Candidate 1.
AFDAC PSU TRIG (20-OKT-2013 23.10).zip
(201.75 KiB) 53 keer gedownload
Zip file bevat:

- Eagle schema + board
- Bill of Material
- en een directory met alle files die door de ITEAD CAM job gegenereerd zijn.

ITEAD vraagt om

Top layer: pcbname.GTL
Bottom layer: pcbname.GBL
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom pcbname.GBS
Silk Top: pcbname.GTO
Silk Bottom pcbname.GBO
NC Drill: pcbname.TXT
Outline layer: pcbname.GKO

maar dat match slechts gedeeltelijk met wat ITEAD CAM job aan files produceert:
Schermafbeelding 2013-10-20 om 23.26.59.png
Schermafbeelding 2013-10-20 om 23.26.59.png (7.58 KiB) 212 keer bekeken
@Knuisje (en anderen), maak graag gebruik van je aanbod om de Gerber files te reviewen.

Met grootst mogelijke dank alvast.

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

RC1:

Bug:

#00001: Isolatie/montage/warmtegeleider voor de Regulator (IC1) en het koellichaam (KK1) ontbreekt in de BoM
#00002: Aanduiding "polarisatie/signalen/functie" van verschillende connectoren ontbreekt op de silkscreen
#00003: Protectie diode bij IC1 : 1N4148 --> 1N4003
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Waarom gebruik jij zo'n fijnmazig raster , Huib ? lijkt me zo nodeloos ingewikkeld. :think:
Dat is meer iets voor klein SMD spul.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Waarom gebruik jij zo'n fijnmazig raster , Huib ? lijkt me zo nodeloos ingewikkeld. :think:
Dat is meer iets voor klein SMD spul.
ben gestart met een 1mm raster vooral om de bevestigingsgaten en afmetingen van de print precies op een metrische maat te zetten zodat een boormal niet nodig is ;-) daarna heb ik de meeste componenten ook op dat 1mm raster gezet.

voor enkele spoortjes ben ik even naar 0,5mm gegaan om ze net wat netter te routen. Veel meer zit er niet achter. Wellicht dat toen het 0,5mm actief was ik nog met een enkele component geschoven heb.

Dit beantwoord je vraag?
Plaats reactie