[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
grmpf, nog eens kant en klare SSR's overwegen, voor de kosten hoef je het niet te laten, zie wel dat ze vaak onder de 100mA niet werken en als ik dan aan de voeding van de AFDAC denk zou die wel een te licht kunnen zijn. Ha ha, komen we toch weer terug bij gewone relais........
?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ik heb in mijn DLCP een SSR die hoofdtrafo schakelt (35VA), gaat prima!
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Op basis van specsheets lijkt een BT137-600D geschikter te zijn dan een bv een TIC226 omdat de trigger, latching en holding stromen lager zijn.
Twijfel toch serieus of schakelen met triacs wel zo gewenst is: bij kleine lasten (denk AFDAC voeding) wordt een verhoudingsgewijs groter deel van de sinus aangesneden eer de stroomsterkte/spanning groot genoeg is dat de triac blijft geleiden, krijg je dus een soort dimmer/chopper gedrag. Of een voeding wel blij is met wat aan de secundaire kant van de trafo aan signaal zit doordat aan de primaire kant afgeknipte sinussen aangeboden worden?
Nog over nadenken maar relais komen weer een beeld...
Twijfel toch serieus of schakelen met triacs wel zo gewenst is: bij kleine lasten (denk AFDAC voeding) wordt een verhoudingsgewijs groter deel van de sinus aangesneden eer de stroomsterkte/spanning groot genoeg is dat de triac blijft geleiden, krijg je dus een soort dimmer/chopper gedrag. Of een voeding wel blij is met wat aan de secundaire kant van de trafo aan signaal zit doordat aan de primaire kant afgeknipte sinussen aangeboden worden?
Nog over nadenken maar relais komen weer een beeld...
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Huib, heb je enig idee wat de maximale inschakelstroom is? Ik heb zwaar het vermoeden dat dit met een paar fatsoenlijke relais prima te doen is.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ik gebruik deze:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 02_S12.pdf
50ma, je gaat me toch niet vertellen dat het geheel minder dan 11 watt gebruikt??
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 02_S12.pdf
50ma, je gaat me toch niet vertellen dat het geheel minder dan 11 watt gebruikt??
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Maak mij eerder 'zorgen' over hoever de triac de sinus aansnijdt met een kleine belasting van pak'm'beet een watt of 20. Krijg je wellicht een sterk afgekapte sinus op je trafo omdat de spanning/stroom op de triac wel eerst tot het schakel moment moet stijgen.ds23man schreef:Ik gebruik deze:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 02_S12.pdf
50ma, je gaat me toch niet vertellen dat het geheel minder dan 11 watt gebruikt??
Er komen 4 SMPS400 voedingen voor de eindtrappen verdeeld over twee kasten, quasi dus 800 watt per kast. Die 800W schakel je in de praktijk niet omdat je dan je versterkers vol moet uitsturen op het schakel moment.... Een relais dat 6 Amp kan schakelen is al ruim boven wat nodig is. Ja, die relais zijn snel gevonden. Omron/Tyco/Schrack/...mischa72 schreef:Huib, heb je enig idee wat de maximale inschakelstroom is? Ik heb zwaar het vermoeden dat dit met een paar fatsoenlijke relais prima te doen is.
Groeten,
Mischa
De AFDAC en DSP zullen samen wel niet meer zijn dan een Watt of 40.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Hou ook even rekening met de last die een SMPS vormt. Ik zou het zelf even niet weten of die ohms, inductief of capacitief is.
Even doorredenerend vanuit de elektrotechniek en denkend aan hoogfrequentverlichting (ook met geschakelde ballasten) denk ik dat je uit moet gaan van een inductieve last. Een armatuur met elektronische ballast trekt bij opstarten ongeveer 9x Inominaal. Een motor doet hier ongeveer 6x Inominaal.
Wat is er overigens op tegen om de Amplifier Standby functie van de SMPS te gebruiken? Vanuit de SMPS is er nog een Auto Amplifier Enable die je eindtrap netjes uitschakelt. Je kunt dan met een klein relais af en je schakelt de zaak uit zoals het hoort. Misschien kun je het "vermogensdeel" wel helemaal zonder relais schakelen, maar dat moet je natuurlijk ook willen
.
Groeten,
Mischa
Even doorredenerend vanuit de elektrotechniek en denkend aan hoogfrequentverlichting (ook met geschakelde ballasten) denk ik dat je uit moet gaan van een inductieve last. Een armatuur met elektronische ballast trekt bij opstarten ongeveer 9x Inominaal. Een motor doet hier ongeveer 6x Inominaal.
Wat is er overigens op tegen om de Amplifier Standby functie van de SMPS te gebruiken? Vanuit de SMPS is er nog een Auto Amplifier Enable die je eindtrap netjes uitschakelt. Je kunt dan met een klein relais af en je schakelt de zaak uit zoals het hoort. Misschien kun je het "vermogensdeel" wel helemaal zonder relais schakelen, maar dat moet je natuurlijk ook willen
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 17 okt 2013, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
plus dat er nog de optie is om de 'enable' aansluiting van de SMPS te gebruiken en hem in standby te zetten ipv geheel spanning vrij maken. Wellicht nog de beste oplossing....
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zie mijn aangevulde suggestie hierboven.hsmeets schreef:plus dat er nog de optie is om de 'enable' aansluiting van de SMPS te gebruiken en hem in standby te zetten ipv geheel spanning vrij maken. Wellicht nog de beste oplossing....
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Na een nachtje er over geslapen te hebben zal ik de de standby functie van de SMPS gaan gebruiken.
Eerstr nu verder met de voeding(en) voor de controller en DSP. Het relais om de AFDAC en DSP voeding te schakelen plaats ik ook op de voedingsprint, op deze manier komen er niet te veel losse/kleine printjes in de kast en blijft het een opgeruimd geheel. 'n relais + 3 connectoren extra op de print vreet niet veel ruimte.
Eerstr nu verder met de voeding(en) voor de controller en DSP. Het relais om de AFDAC en DSP voeding te schakelen plaats ik ook op de voedingsprint, op deze manier komen er niet te veel losse/kleine printjes in de kast en blijft het een opgeruimd geheel. 'n relais + 3 connectoren extra op de print vreet niet veel ruimte.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Aan het schema voor de standby voeding ook nog een relais toegevoegd waarmee de originele AFDAC voeding en de DSP voeding geschakeld kan worden. Om de BC547 op de controller print te ontzien schakel ik het relais met een eigen transistor, BD140. De BC547 hoeft dan alleen de Ib van de BD140 te verwerken. De BD140 is stevig genoeg om het relais aan te sturen en er is ook genoeg ruimte om straks de stroom te leveren voor 2 opto couplers die in de 2 eindversterker kasten komt te zitten. Verder wat meer aansluiting voorzien waar verbruikers op kunnen worden aangesloten.
Vanwege de aangepaste opstelling van enkele componenten toch een dubbelzijdige print gemaakt, om te laten maken is dat niet duurder. Omdat ik de print zowel voor de standby voeding zal gebruiken maar ook als voeding voor de DSP heb ik het trigger gedeelte langs een zijde van de print geplaatst. Voor de tweede voeding zonder trigger zaag ik dat gedeelte er gewoon vanaf en rond de hoeken wat af of laat het zitten maar natuurlijk dan zonder componenten. Nog zitten dubben over de te gebruiken connectoren en besloten om voor het laagspannings gedeelte verder te gaan met molex'en zoals op alle andere AFDAC printen maar voor het 220 gedeelte schroefblokjes. Met triggergedeelte meet de print 10x7,5cm en zonder is de maat 10x6cm.
Wat moet er allemaal gebeuren om deze print via Itead te laten maken? ik heb al:
- Ze komen door de Itead Design Rules Check.
- De door itead geleverde CAM preset lijkt te werken en levert de nodige bestanden op
- ik heb zo goed als alle tekst omgezet van font ' proportioneel' naar 'Vector' maar niet alle dus.
Om met dat laatste te beginnen, enkele teksten zoals de nummering van de schroefklemmen en de aanduiding van het trafotype (EI54): moeten die omgezet worden en hoe want na een 'smash' zijn ze toch niet aanpasbaar zoals de naam/waarde. Het zou mij niks uitmaken als die paar dingetjes straks niet op de silkscreen staan dus ik kan het ook zo laten?
De door de CAM job gemaakt Gerber files moet ik nog met een van de gratis viewers bekijken, heeft de een over de andere nog voordelen?
De Itead CAM job produceert meer files dan waar ze zelf om vragen: negeren of zie ik iets over het hoofd?
Kan ik de Excelon boorfile ook met een viewer nakijken?
Vanwege de aangepaste opstelling van enkele componenten toch een dubbelzijdige print gemaakt, om te laten maken is dat niet duurder. Omdat ik de print zowel voor de standby voeding zal gebruiken maar ook als voeding voor de DSP heb ik het trigger gedeelte langs een zijde van de print geplaatst. Voor de tweede voeding zonder trigger zaag ik dat gedeelte er gewoon vanaf en rond de hoeken wat af of laat het zitten maar natuurlijk dan zonder componenten. Nog zitten dubben over de te gebruiken connectoren en besloten om voor het laagspannings gedeelte verder te gaan met molex'en zoals op alle andere AFDAC printen maar voor het 220 gedeelte schroefblokjes. Met triggergedeelte meet de print 10x7,5cm en zonder is de maat 10x6cm.
Wat moet er allemaal gebeuren om deze print via Itead te laten maken? ik heb al:
- Ze komen door de Itead Design Rules Check.
- De door itead geleverde CAM preset lijkt te werken en levert de nodige bestanden op
- ik heb zo goed als alle tekst omgezet van font ' proportioneel' naar 'Vector' maar niet alle dus.
Om met dat laatste te beginnen, enkele teksten zoals de nummering van de schroefklemmen en de aanduiding van het trafotype (EI54): moeten die omgezet worden en hoe want na een 'smash' zijn ze toch niet aanpasbaar zoals de naam/waarde. Het zou mij niks uitmaken als die paar dingetjes straks niet op de silkscreen staan dus ik kan het ook zo laten?
De door de CAM job gemaakt Gerber files moet ik nog met een van de gratis viewers bekijken, heeft de een over de andere nog voordelen?
De Itead CAM job produceert meer files dan waar ze zelf om vragen: negeren of zie ik iets over het hoofd?
Kan ik de Excelon boorfile ook met een viewer nakijken?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ziet er goed uit Huib !
Alleen, mocht je het willen, vrijwel de hele print kan enkelzijdig als je een paar spoortjes om legt
Gr. Mischa
Alleen, mocht je het willen, vrijwel de hele print kan enkelzijdig als je een paar spoortjes om legt
Gr. Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Bij Q1 zit een bijna-kortsluiting, zou daar de spoortjes wat kleiner maken.
Het zijn tenslotte maar stuursignaaltjes, die daar lopen.
Over de gerber viewers ga ik niks zeggen, totaal geen verstand van...
Het zijn tenslotte maar stuursignaaltjes, die daar lopen.
Over de gerber viewers ga ik niks zeggen, totaal geen verstand van...
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Terechte opmerking Ray. Ik hou zelf meestal aan dat de spoorbreedte 75-80% van de diameter van de pad is. Daarmee kom je meestal wel goed weg, vooral als het om stuursignalen gaat.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Good Catch!ray5150 schreef:Bij Q1 zit een bijna-kortsluiting.
Ik heb de print nog een beetje bewerkt en ben iets genuanceerder met de spoorbreedtes omgegaan want die hoeven niet overal even dik te zijn.mischa72 schreef:Ik hou zelf meestal aan dat de spoorbreedte 75-80% van de diameter van de pad is.
Iemand nog een idee over die teksten in de componenten die ik niet naar vector front kan omzetten? Of ben ik abuis dat dat je voor Itead alles in 'vector' moet aanleveren qua silkscreen?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Als je de Gerbers naar mij stuurt wil ik ze wel checken.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Effe denken...heb je bij de instellingen "Always Vector Font " aanstaan ?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Veel beter Huib, je ziet ook dat het potentiële probleem bij Q1 ook helemaal weg is
.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dankjewel Knuisje, een paar extra ogen zien altijd meer.knuisje schreef:Als je de Gerbers naar mij stuurt wil ik ze wel checken.
Dankjewel Ray, ik moest even zoeken en keek er 2x overheen, maar verhip die optie bestaat en nu zijn ook de resterende teksten in vector.ray5150 schreef:Effe denken...heb je bij de instellingen "Always Vector Font " aanstaan ?
Ik zat nog even naar de trigger add-on te kijken, nog even gerekend, eigenlijk zou de BC547 op de controller print moeten volstaan om het relais en 2 optocouplers te bedienen maar aangezien het geen kwaad kan om ter plekke te schakelen laat ik die transistor zitten. Een BD140 is wel wat overkill dus ik opteer nu voor een BC327, kan iets meer hebben dan BC557 maar is niet zo zwaar aangezet als een BD140...
Strikt genomen zijn R3 en R4 ook niet nodig maar wellicht is het handig om R4 als een soort pull-up te handhaven en R3 beperkt de basisstroom/collector stroom door de 327 en 547 mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn.
Ook een nog een foutje hersteld
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moet je niet de outline van het board een stuk omhoog schuiven ?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Nope
de echte outline omvat ook het trigger gedeelte.
De lijn tussen het PSU en het trigger gedeelte staat op de silkscreen (tplaces layer).
De lijn tussen het PSU en het trigger gedeelte staat op de silkscreen (tplaces layer).
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ik heb nog een paar kleinigheidjes gefixed en dit zou 'm moeten wezen:
Release Candidate 1. Zip file bevat:
- Eagle schema + board
- Bill of Material
- en een directory met alle files die door de ITEAD CAM job gegenereerd zijn.
ITEAD vraagt om
Top layer: pcbname.GTL
Bottom layer: pcbname.GBL
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom pcbname.GBS
Silk Top: pcbname.GTO
Silk Bottom pcbname.GBO
NC Drill: pcbname.TXT
Outline layer: pcbname.GKO
maar dat match slechts gedeeltelijk met wat ITEAD CAM job aan files produceert:
@Knuisje (en anderen), maak graag gebruik van je aanbod om de Gerber files te reviewen.
Met grootst mogelijke dank alvast.
Huib
Release Candidate 1. Zip file bevat:
- Eagle schema + board
- Bill of Material
- en een directory met alle files die door de ITEAD CAM job gegenereerd zijn.
ITEAD vraagt om
Top layer: pcbname.GTL
Bottom layer: pcbname.GBL
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom pcbname.GBS
Silk Top: pcbname.GTO
Silk Bottom pcbname.GBO
NC Drill: pcbname.TXT
Outline layer: pcbname.GKO
maar dat match slechts gedeeltelijk met wat ITEAD CAM job aan files produceert:
@Knuisje (en anderen), maak graag gebruik van je aanbod om de Gerber files te reviewen.
Met grootst mogelijke dank alvast.
Huib
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
RC1:
Bug:
#00001: Isolatie/montage/warmtegeleider voor de Regulator (IC1) en het koellichaam (KK1) ontbreekt in de BoM
#00002: Aanduiding "polarisatie/signalen/functie" van verschillende connectoren ontbreekt op de silkscreen
#00003: Protectie diode bij IC1 : 1N4148 --> 1N4003
Bug:
#00001: Isolatie/montage/warmtegeleider voor de Regulator (IC1) en het koellichaam (KK1) ontbreekt in de BoM
#00002: Aanduiding "polarisatie/signalen/functie" van verschillende connectoren ontbreekt op de silkscreen
#00003: Protectie diode bij IC1 : 1N4148 --> 1N4003
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Waarom gebruik jij zo'n fijnmazig raster , Huib ? lijkt me zo nodeloos ingewikkeld.
Dat is meer iets voor klein SMD spul.
Dat is meer iets voor klein SMD spul.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
ben gestart met een 1mm raster vooral om de bevestigingsgaten en afmetingen van de print precies op een metrische maat te zetten zodat een boormal niet nodig isray5150 schreef:Waarom gebruik jij zo'n fijnmazig raster , Huib ? lijkt me zo nodeloos ingewikkeld.![]()
Dat is meer iets voor klein SMD spul.
voor enkele spoortjes ben ik even naar 0,5mm gegaan om ze net wat netter te routen. Veel meer zit er niet achter. Wellicht dat toen het 0,5mm actief was ik nog met een enkele component geschoven heb.
Dit beantwoord je vraag?
