Hoi,
ik lig nu thuis met een pak materiaal om die Annastasia in elkaar te steken. Nu is het zo dat TriodeDick in geen enkel artikel spreekt van inschakelvertragingen, maar wél van een stand-by schakelaar. Hier op dit forum echter gebruikt men dat blijkbaar frequent. Sommigen echter adviseren ook om een dikke weerstand (50-70 kOhm) parallel over de standby-schakelaar te zetten, wat technisch natuurlijk weer wat eenvoudiger is. Nu ben ik wel voorstander van zo weinig mogelijk componenten in mijn bak, vandaar dat ik die parallelle weerstand wel zie zitten eigenlijk.
Kunnen we in deze topic even een boompje opzetten over de pro en contra van die twee oplossingen?
inschakelvertraging of weerstand over standby-schakelaar?
Moderator: Beheerdersteam
Re: inschakelvertraging of weerstand over standby-schakelaar
Ik neem aan dat je de mailwisseling over dit onderwerp op de site van Dick hebt gelezen. Het staat onder 'wetenswaardig' en dan ' to stand-by or not to stand-by.
Ik zelf zet altijd iets van 27k/10w over de standby schakelaar.
Ik zelf zet altijd iets van 27k/10w over de standby schakelaar.
- Muug
- Contacteer:
Dat klopt, ik heb dat inderdaad gelezen. Moraal van het verhaal was dat het een slecht idee was om die stand-by schakelaar uren en dagen lang te laten aanstaan want dan gaan de lampen inbranden.
- RobertD
- Contacteer:
Je moet goed onderscheid maken tussen de standby schakelaar en de inschakelvertraging.
Het relais contact van de inschakelvertraging komt op de plaats waar TriodeDick zijn standby schakelaars tekent.
Dus ook wanneer je zo'n inschakelvertraging toepast is het raadzaam om zo'n dikke 70 - 80kOhm weerstand over die schakelaar te zetten zodat de versterker - wanneer het relaiscontact nog niet gesloten is - een klein beetje stroom kan trekken om kathodevervuiling te voorkomen.
Persoonlijk vind ik zo'n inschakelvertraging een veel elegantere oplossing. Als ik mijn versterker uit zet, moet ie gewoon uit. De gloei mag dan ook uit. Als ik 'm dan de volgende dag weer aanzet kan de inschakelvertraging mijn buisjes weer behoeden voor een te hoge spanning op nog niet geleidende buizen.
Wanneer je indirect verhitte gelijkrichterbuizen gebruikt kun je het hele verhaal overigens overslaan, want die laten de hoogspanning van nature al wat vertraagd oplopen.
Het relais contact van de inschakelvertraging komt op de plaats waar TriodeDick zijn standby schakelaars tekent.
Dus ook wanneer je zo'n inschakelvertraging toepast is het raadzaam om zo'n dikke 70 - 80kOhm weerstand over die schakelaar te zetten zodat de versterker - wanneer het relaiscontact nog niet gesloten is - een klein beetje stroom kan trekken om kathodevervuiling te voorkomen.
Persoonlijk vind ik zo'n inschakelvertraging een veel elegantere oplossing. Als ik mijn versterker uit zet, moet ie gewoon uit. De gloei mag dan ook uit. Als ik 'm dan de volgende dag weer aanzet kan de inschakelvertraging mijn buisjes weer behoeden voor een te hoge spanning op nog niet geleidende buizen.
Wanneer je indirect verhitte gelijkrichterbuizen gebruikt kun je het hele verhaal overigens overslaan, want die laten de hoogspanning van nature al wat vertraagd oplopen.
Is het dan slecht voor de buis als de anode spanning erop komt voordat deze warm is?
-
dirklammers
Volgens mij is onder de buizenbouwers zo'n standby schakelaar een soort geloofskwestie. Ik zie er zelf niet zo het nut van in. De versterker staat uit en dan graag ook helemaal uit. Het vertraagd inschakelen van de hoogspanning vind ik wel zinvol. Als de buizen koud zijn loopt er geen stroom en is dus de hoogspanning stevig hoger dan belast. Dat kan voor sommige onderdelen - bijvoorbeeld de elco's - teveel van het goede zijn.
Standbij ken ik nog van een oude buizen zender echter werdt er dan min 100 volt op de ingang van de buis gezet.
Maar er blijft dan wel gewoon de normale spanning op de buis staan in dit geval iets van 325 volt
Maar er blijft dan wel gewoon de normale spanning op de buis staan in dit geval iets van 325 volt