Seas-trym zonder mortelkasten...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten (filter-vraagjes)

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:

Denk je dat die subwoofer goed aansluit als ik de tryms gesloten maak?
Ik heb maar een klein woonkamertje van 5 bij 4 dus ik hoop dat die seas w26fx001 dat trekt.

gr
Coen
Lijkt mij beter klankmatig .

Als het luid gaat is een w26 eerder buiten adem dan 2 w22 , dat moet je ook zo zien dat je speakers tot 50hz lopen , je woofer tot en dan heb je 4x zoveel luchtverplaatsing nodig (gesloten) je w26 woofer is bassreflex dus komt minder tekort maar nog wel tekort .

(vandaar ik geen w26 heb genomen maar L26roy )

Maar draai je vaak niet luid dan zou de w26 het bij kunnen houden .
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Weer een kleine update wat betreft de mal.
Het gaat allemaal even niet zo snel vanwege klusjes in huis.
In de ronding komt een plaatje ijzer, omdat alles wat ik er met hout in duw door het midden knakt.
Er moet natuurlijk wel een mooie gladde ronding in zitten.
mal1.JPG
mal2.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door jeroen_d »

Tjongejonge wat een werk. Ik ben ook ooit zo bezig geweest, petje af hoor!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rikpost »

Leuk om nog een andere mortel adept aan de slag te zien,deze mal is in ieder geval stevig genoeg lijkt me.
Plaatje plaatwerkers ijzer van 0.7 mm dik er in lijkt me inderdaad een goed idee.
Mocht dat toch niet lekker gaan dan zou je het nog aan kunnen smeren met model gips.
Al is dat dan wel weer lastig om strak te krijgen bij de radius, maar dat moet met wat truken en geduld wel lukken.
Maar niet op de zaken voor uit lopen ,ik ben benieuwd naar de voorderingen :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door Arno »

Wat is de radius van de ronding? Ik denk dat er misschien wel een plaatje hpl in kan. Heb ik zat liggen voor je.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Arno schreef:
Wat is de radius van de ronding? Ik denk dat er misschien wel een plaatje hpl in kan. Heb ik zat liggen voor je.
Ik heb mijn oom (loodgieter) aan het werk gezet voor een stukje staal ;)
maar bedankt voor het aanbod!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Weer een vraagje.
Ik ben een winkelmandje aan het volgooien bij onze Groningse vriend en wil eigenlijk ook gelijk de componenten bestellen om een gesloten behuizing te proberen...
maare..
ghptrym.~png.jpg
ghptrym.~png.jpg (33.35 KiB) 607 keer bekeken
Betekend dit dat ik bij 20 liter gesloten een condensator moet hebben van 680 uf ? :shock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rho »

Ja. Je gaat corrigeren op een hele lage frequentie. Dus de cap wordt dan proportioneel groter.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door bas focal m180 »

Gewoon goedkoop is goed , ruwe elco wordt voor GHP gebruikt .
kan je als je wil altijd 1x 0,1 uf erbij doen van betere kwaliteit .

De bookshelf heeft 2 stuks , 1 x 560 100vdc en 1 x 470 100vdc
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

bas focal m180 schreef:
Gewoon goedkoop is goed , ruwe elco wordt voor GHP gebruikt .
kan je als je wil altijd 1x 0,1 uf erbij doen van betere kwaliteit .

De bookshelf heeft 2 stuks , 1 x 560 100vdc en 1 x 470 100vdc
Ik kan eigenlijk niks goedkoops daarvoor vinden op rumoh? of kijk ik dan niet goed?
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CornelisJ »

Bipolaire elco's vind je hier: http://www.rumoh.eu/nl/22-jantzen-audio-bipolair
Maximaal verkrijgbare capaciteits waarde is 560uF. Voor waardes groter dan 560uF kun je 2 of meer elco's parallel schakelen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
bas focal m180 schreef:
Gewoon goedkoop is goed , ruwe elco wordt voor GHP gebruikt .
kan je als je wil altijd 1x 0,1 uf erbij doen van betere kwaliteit .

De bookshelf heeft 2 stuks , 1 x 560 100vdc en 1 x 470 100vdc
Ik kan eigenlijk niks goedkoops daarvoor vinden op rumoh? of kijk ik dan niet goed?
SPEAKERLAND
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door SuperKees »

Cool project :) succes met storten !
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Weer een filter noob vraagje...
Ik wil van het weekend gaan solderen.

Die 680uf voor een GHP behuizing. waar stop ik die precies in het filter?
filtertrym.~png.jpg
filtertrym.~png.jpg (33.04 KiB) 433 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door wouter »

Ik zou tussen L1 en de woofer doen.

Je kunt hem bij een bi-wiring terminal ook voor de laag ingang zetten op de plus, maar het hoog zou ik er niet door laten lopen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

wouter schreef:
Ik zou tussen L1 en de woofer doen.

Je kunt hem bij een bi-wiring terminal ook voor de laag ingang zetten op de plus, maar het hoog zou ik er niet door laten lopen.
Bedankt voor je reactie.
..onder het puntje onder de L1? Of tussen de L1 en het puntje?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rho »

Tussen het puntje en de speaker lijkt me het beste.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

rho schreef:
Tussen het puntje en de speaker lijkt me het beste.
Thanx

en nu ik het tekenen ben vergeet ik te vragen waar het weerstandje van 1,0 ohm voor de GHP-behuizing moet komen.
iemand daar raad mee?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rho »

1 ohm?

edit: Ah ik heb 'm. Die weerstand is fictief. Als de weertsand van je bekabeling ongeveer 1 ohm is dan moet je een kastje van 20 liter gebruiken en een cap van 680uF. Je spoel zit tussen de cap en de speaker dus dat zal wel ongeveer in orde zijn. Als je helemaal aktief zou gaan had je de versie met 0,2 ohm kunnen kiezen. (zelfde cap, kleiner astje)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Gloeiende gloeiende! Pak ik mijn postpakketje filteronderdelen uit.. mist er weer de helft :evil:

solderen verschuiven we weer een weekje...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door bas focal m180 »

20 liter 560uf


plaats condensator = C3
voor coen.jpg
voor coen.jpg (6.06 KiB) 406 keer bekeken
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door CoenvanDongen »

Das toevallig.. ik dacht net bij mijzelf, laat ik eens kijken waar die bij de bookshelf zit :P

.. ga ze nou eens maken! Ik wil ze een keer horen ;)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
Gloeiende gloeiende! Pak ik mijn postpakketje filteronderdelen uit.. mist er weer de helft :evil:

solderen verschuiven we weer een weekje...
Heb je mooi de tijd om de boel vol te storten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door Arno »

rikpost schreef:
Heb je mooi de tijd om de boel vol te storten :mrgreen:
+1
Volbaggeren dat ding :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rikpost »

Mortel fetisjismen onder elkaar ,imortel! :rofl: :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”