Decommissioning Harbeth Compact Monitor.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Decommissioning Harbeth Compact Monitor.

Bericht door pappaleo »

Voor de verandering eens een zelfbouwproject in omgekeerde richting. :)

Mijn broer heeft jaren geleden de Harbeth Compact Monitor gebouwd, ooit gepubliceerd in een Elektuur luidsprekergids. Speaker bezetting was een Dynaudio D28SQ met 2 Harbeth LF5mkIII in een d'Appolito opstelling. Daar was hij toch niet helemaal tevreden mee en een audiogoeroe (weer een kennis van andere broer) heeft voor hem geschetst hoe hij hem opnieuw moest bouwen. Vreselijk veel en dik MDF in ieder geval en de kast los op een blok dat gevuld was met zand (het oorspronkelijke ontwerp was een vloerstaande zuil van bijna 1 meter waarvan het onderste afgesloten compartiment met zand gevuld was). Ook werd hem aanbevolen om afscheid te nemen van de Dynaudio tweeter. Er kwam een andere Dynaudio voor in de plaats, de D260 Esotec.

Toen de kast in elkaar zat heeft de betreffende kennis ook nog een filtertje voor hem getekend. Dat heeft hij nagebouwd op een plankje dat achter op de luidspreker kwam te zitten. De kasten zijn nooit uit het experimentele stadium gekomen, want ze zijn nooit afgewerkt. Het waren redelijk massieve zuilen van kaal MDF geworden. Hij heeft ze ca 20 jaar gebruikt, maar ik ben er nooit echt van onder de indruk geweest. Ik dacht dat dat ook wel aan de gebruikte versterker, een Duson P75, kon liggen.

Mijn broer heeft een nieuwe vriendin, gaat verhuizen en vroeg of ik die speakers wou hebben. Ik heb ze meegekregen inclusief de doosjes met de D28SQ tweeters. Het zijn erg zware kasten.
HarbethZuil.jpg
Ik heb ze thuis in de vertrouwde omgeving aangesloten en inderdaad, het klinkt van geen kanten. Het middengebied kleurt en ruimtelijkheid is slecht. Buizenversterkers afgekoppeld en de XA200 beschuitbussen ingezet. Dat gaf een wat droger laag, maar het was nog steeds niet mijn ding.

Bijzondere kasten, dat wel. De hoofdkast heeft een tussenschot zodat elke woofer zijn eigen compartiment heeft. ca 12 liter inhoud per compartiment, basreflexpijp 5cm diameter en 11 cm lang. Zijwanden zijn van 22mm MDF, de achterwand is 36mm (2*18 verlijmd) en de baffle zelfs 44mm (18+18+8).
HarbethDemontage6.jpg
Toch klonk de behuizing als een klok. Je zou verwachten dat dat toch wat doder zou zijn, maar nee hoor.
Het dempingsmateriaal bestond uit een vrij dichte kwaliteit zwarte schuimrubber dat op de wanden zat geplakt. Hoewel de kast op gehoor niet teveel galmde (ik moet echt eens met iemand gaan praten over die watervalmetingen) heb ik er wat wol bijgestopt. Dat bleek geen goed plan, want het ging nu een beetje verstopt klinken.

Ik heb alles er toen uitgesloopt en de kast luchtig opgevuld met BAF, dat was iets beter; of was alleen dat verstopte geluid weg?
Omdat ik zelf kasten heb met dezelfde tweeter heb ik een AB vergelijking gedaan per unit. Hoogsectie was vrijwel identiek, daar zat het probleem niet; de kleuring was duidelijk afkomstig van de woofers. Ik heb wat gevarieerd met het RC impedantiecorrectienetwerk, maar elke wijziging maakte het alleen maar erger. Er moet ergens een konus breakup plaatsvinden waar je helemaal eng van wordt.

Toch zijn het goed bekend staande woofers. Uiteindelijk wijt ik het maar aan de dikte van de baffle. Als het gat cilindrisch zou zijn, dan sluit de magneet van de woofer de boel volledig af van achteren. Dat is "verholpen" door de randen aan de binnenzijde af te ronden. Zo is er een soort hoorntje ontstaan dat naar binnen wijst.
HarbethDemontage4.jpg
Toch blijf ik het krappe hap vinden. En... het is een hoorntje. Wat zou dat nog voor neveneffecten hebben. Ik besluit dat deze kast niet meer te redden is en ga over tot demontage.
HarbethDemontage1.jpg
HarbethDemontage2.jpg
HarbethDemontage5.jpg
En daar staan ze dan te wachten tot ze weggebracht worden.
HarbethDemontage7.jpg
Toch heb ik er weer wat van opgestoken. Alle moeite die ik er zelf in steek om een kast zo dood mogelijk te laten "klinken" is niet voor niets. En een luidspreker moet vrij kunnen ademen.

Elders op dit forum is ook een discussie gaande met betrekking tot de hygroscopische eigenschappen van MDF. Deze kasten waren van gewoon Gamma MDF gemaakt. Als de variatie in de dikte van het MDF bij normale luchtvochtigheidsschommelingen 10-25% zou bedragen, dan zou de baffle zijn uitgezet met 4-10mm. Dan was deze kast dus echt uit elkaar gescheurd. De afgelopen 20 jaar hebben ze normale luchtvochtigheidsschommelingen en een verhuizing overleefd. Ze zijn gewoon strak gebleven, ondanks de volle blootstelling aan lucht; ze zijn immers niet afgewerkt. Dit is dus de onderbouwing van mijn opmerking dat het allemaal wel meevalt zolang je ze niet zeiknat maakt.

Wat nu te doen? Ik heb al 6 van die tweeters en nu ook nog 4 Harbeth units.
HarbethUnits.jpg
Forumlid Lostinmusic is de laatste tijd bezig met LS3/5a klonen. Zou dat wat voor deze woofertjes zijn? Het zijn tenslotte B110 kopieën, zij het dat de konus van polypropyleen is. Hij vindt het een goed idee. Hij kan die kastjes echt ontzettend mooi bouwen. Ik heb hem één paar van de woofers gegeven en hij helpt mij met een paar kasten. Goede ruil?
markbakk

Re: Decommissioning Harbeth Compact Monitor.

Bericht door markbakk »

Ben wel benieuwd naar het filter van die goeroe. Heb je het schema? Heb je de kasten gemeten?

Verder is 20 jaar een periode waarin van alles kan gebeuren. Het ferrofluid van de Esotecs kan uitdrogen (zo beroerd was die D28SQ nou ook weer niet en daarvan heeft die dan weer geen last). De spider en/of de rolrand van de Harbeths kan zijn verhard. Heb je echt geen waterval voor nodig om dat vast te stellen, een impedantiemeting doet wonderen. Ook bij het beoordelen van de interne demping in de kast trouwens, resonanties haal je er zó uit.

Zo beroerd lijkt me die behuizing overigens niet. Lijkt me sterk dat die de matige klank veroorzaakt. Die Harbeths klonken vroeger echt als PP-conussen, 'weinig karakter', zou je kunnen zeggen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik heb (nog) geen meetapparatuur/programmatuur. Ik wil wel wat aanschaffen, maar ik weet nog niet wat. Ik hoop dat iemand hier mij een advies kan geven.

Ik beweer ook niet dat die D28SQ slecht is. Ik heb ze alleen apart in een doosje erbij gekregen. De Esotecs zijn volgens mij nog goed. Ze klinken hetzelfde als die in mijn eigen kastjes en die klinken erg goed (vind ik). Het zou kunnen zijn, wat je zegt, dat de eigenschappen van de rolrand gewijzigd zijn in de loop de jaren, maar ze voelen nog wel heel soepel aan.

Ik heb een tekening van dat filter dat er aan zat gemaakt, maar dat moet ik thuis even opzoeken; misschien dat ik dat vanavond even plaats.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het eerste dat me opvalt is dat het aan deze kasten zeer waarschijnlijk niet gelegen heeft.
Alles aan een luidspreker is smal als je kijkt waar de lucht doorheen moet. Als je de baffle een facet hebt gegeven dan zou het echt allemaal wel mee moeten vallen.

Ik verwacht dat in het filter de grootste winst te halen is...
markbakk

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Ja, uiteraard. Mits alles nog in orde is. Aan de kast ligt het niet, mogelijk wel aan het akoestisch materiaal dat is gebruikt om de binnenkant te dempen.

Qua meten: je moet ook een beetje weten hoe en wat. Anders heeft een meetset weinig zin. Maar een meetmicrofoon, een AD-USB-interface en eventueel een licentie voor ARTA plus wat kabeltjes en een impedantiebrug zorgen ervoor dat je lekker je gang kunt gaan. :mrgreen:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
wouter schreef:
Ja, uiteraard. Mits alles nog in orde is. Aan de kast ligt het niet, mogelijk wel aan het akoestisch materiaal dat is gebruikt om de binnenkant te dempen.

Qua meten: je moet ook een beetje weten hoe en wat. Anders heeft een meetset weinig zin. Maar een meetmicrofoon, een AD-USB-interface en eventueel een licentie voor ARTA plus wat kabeltjes en een impedantiebrug zorgen ervoor dat je lekker je gang kunt gaan. :mrgreen:
Uiteraard moet je weten hoe en wat. Maar zonder meetset kan je theorie lezen tot je een ons weegt; je leert het toch door het te doen, hetgeen een beetje lastig is zonder meetset.

Iemand tips over verkrijgbaarheid? Online aanschaffen, waar?

En over de kasten. Ze zijn al weg. Wat op de foto's natuurlijk niet te zien is, is dat de kabels (erg dik) door gaten in het interne paneel gevoerd zijn. Die gaten zijn opgevuld met een of andere kit. Die kit plakte als de pest (nog niet uitgevulcaniseerd na 20 jaar?). Dezelfde doorvoermethode is gebruikt aan de achterzijde. De kit heeft de isolatie van de kabels aangetast, die is helemaal verkleurd op de doorvoerpunten. Een van de kasten had een stevig beschadigde hoek.

Verder heb ik thuis een set wel goed klinkende zuilen, gebaseerd op hetzelfde principe. Speakerbezetting is alleen 2 keer Focal 5n412 maar wel de Dynaudio D260 tweeter. Twee stel kasten gebaseerd op hetzelfde principe is mij een beetje teveel van het goede (ondanks dat ik weet dat de mens jager/verzamelaar is :) ). Ik houd dus de best klinkende en met de andere units doe ik wat anders leuks. Vooropgesteld dat de units nog in orde zijn.

Iemand in de buurt van Den Haag (30-35km is goed) die in de gelegenheid is om een impedantiemeting te maken?
markbakk

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Iemand tips over verkrijgbaarheid? Online aanschaffen, waar?
Een nieuwe interface bestel je zo bij bax of thomann. Daar kun je ook meetmicrofoons kopen die t prima doen, te beginnen bij de ECM8000. Daarvan zijn ook types met calibratiefiles beschikbaar, een ECM8000 zó uit de doos kan met name in het hoog nogal wat afwijken. Als je geld over hebt koop je een Haun, DPA- of ander professioneel kapsel (tot dik over de duizend €).
Hier op het forum bood iemand laatst een Dayton microfoon aan waarbij een calibratiebestand kan worden geleverd. Als het goed is, is dat bestand gematched met de microfoon.
De impedantiebrug moet je zelf maken, maar ik zag een Weller-station op de foto's, dus dat mag geen probleem zijn. :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Ik zie op de foto's in elk filter op het oog 2 dezelfde rode spoeltjes en 2 gelijke condensatoren, dit lijkt daarmee een delay netwerk voor de tweeter te zijn. Van wat ik hier met zo'n delay netwerk heb getest vraag ik me af of het theoretische voordeel opweegt tegen de extra complexiteit.

Kun je eens een schema proberen te tekenen van het huidige filter?

Groetjes Walter
arjank

Bericht door arjank »

Die 5" Harbeth drivers staan er om bekend dat ze niet echt opbreken, dat polypropyleen heeft een erg hoge inwendige demping.
Ben er van overtuigd dat het een heel stuk beter klinkt als het filter compleet opnieuw wordt ontworpen met behulp van wat meetapparatuur waarbij eerst de drivers in de kast moeten worden gemeten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Zo zagen de filters er ongeveer uit toen ik ze kreeg. :shock: Ik heb er een spoel uitgehaald om her te gebruiken in het nieuwe filter. Er zat oorspronkelijk nog veel meer schilderstape omheen.
HarbethFilter1.jpg
Het schema zag er als volgt uit:
HarbethFilter2.jpg
Ik heb het toen opnieuw opgebouwd volgens dit schema:
HarbethFilterOrig.jpg
Zoals Walter aangeeft heb ik er ook een delay netwerk geprobeerd. Dat is inderdaad te zien op de foto. Met of zonder maakte niet al te veel uit. Zoals aangegeven zat het probleem ook in de weergave door de Harbeth units. De Dynaudio was het probleem niet, hoewel ik de correctienetwerken een tikkie overtrokken vind. In mijn eigen speakers zitten ze niet en die klinken uitstekend.

Voor de goede orde: de kasten zijn niet meer :sure:
Ik ga ze niet opnieuw bouwen, want dan bouw ik iets soortgelijks als ik al heb. Ik wil wel een LS3/5a bouwen, daar schijnen ze ook geschikt voor te zijn. Maar dan moeten ze wel goed zijn en geen verharde rolranden/spider hebben.

Dat wil ik wel graag eerst gecontroleerd hebben.
arjank

Bericht door arjank »

In het schema kan ik geen "delay" schakeling vinden, een delay is het eigenlijk niet, zo'n schakeling zorgt alleen voor een extra 90graden fase draaing rond het overnamepunt. Het kiezen van een ander filtersteilheid voor de woofers of de tweeter is vaak een betere (en eenvoudigere) oplossing.

Ik denk dat de "slappe" filtering van de Harbeth drivers dan de oorzaak zal zijn, nadeel van zo'n simpel 1e orde filter is dat je de bafflestep er in de meeste gevallen niet mee gecompenseerd krijgt.
Als je de LS3/5a gaat bouwen dan zou ik kijken of je ergens het schema van die versie met de harbeth unit kan vinden (deze heb ik ergens in een oud boek zitten.....)

check ook dit topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=18344
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

arjank schreef:
In het schema kan ik geen "delay" schakeling vinden, een delay is het eigenlijk niet, zo'n schakeling zorgt alleen voor een extra 90graden fase draaing rond het overnamepunt. Het kiezen van een ander filtersteilheid voor de woofers of de tweeter is vaak een betere (en eenvoudigere) oplossing.

Ik denk dat de "slappe" filtering van de Harbeth drivers dan de oorzaak zal zijn, nadeel van zo'n simpel 1e orde filter is dat je de bafflestep er in de meeste gevallen niet mee gecompenseerd krijgt.
Als je de LS3/5a gaat bouwen dan zou ik kijken of je ergens het schema van die versie met de harbeth unit kan vinden (deze heb ik ergens in een oud boek zitten.....)

check ook dit topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=18344
Om met het laatste te beginnen, dat topic ken ik. Het bleek daar niet aan de units te liggen.

Slappe filtering? Het tweede schema is wel het schema dat bij die Compact monitor gepubliceerd werd. Als ze niet allemaal zo klinken als het setje van mijn broer, dan waren of de units niet in orde of de kast toch niet goed of de demping echt verschrikkelijk.

In het filter staat het delay netwerk inderdaad niet ingetekend. Dat is ook niet origineel en heb ik er zelf tussen gezet, er weer tussenuit gehaald en er weer tussen gezet. Maakte weinig uit. Bij mijn huidige systeem ook niet veel, maar ik geef daar net de voorkeur aan de klank met het netwerk. Maar dat delay netwerk maakte geen onderdeel uit van het probleem met deze kasten.

In de specifieke eigenschappen van de Harbeth versie van de LS3/5a ben ik uiteraard geinteresseerd. Als je daar iets over terug kan vinden, dan houd ik mij aanbevolen. :goedzo:
markbakk

Bericht door markbakk »

Je kunt altijd nog de Harbeths Satelliet MkII bouwen mits je de hand kunt leggen op een paartje D2010's. Ontwerp van Titus Nissen, die heeft er wel verstand van. En ik vond m vroeger goed klinken. Filterschema en kast vind je in de Lsp-special 5 van Elektuur.
markbakk

Bericht door markbakk »

Even de beschrijving van de Compact Monitor erbij gehaald. Demping: 0,5m2 steenwol per kast. Ik heb een idee waarom die van jou niet echt goed klonken. Los van verouderde units dan. Het (2e) filter is trouwens het juiste.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Steenwol, dat is die gele zooi dat altijd boven die systeemplafonds in kantoorgebouwen ligt? Rockwool heet dat toch?
Het stoft als de pest en is volgens mij niet gezond. Hoe dempt die troep? Werkt het sterk in het middengebied of juist in de lagere frequenties? Als ik naar het probleem met wijlen die kasten kijk, en het steenwol zou de oplossing geweest zijn, dan moet het gigantisch dempen bij zo'n 1000Hz.

Dat de Harbeth units verouderingsverschijnselen zouden vertonen is (nog) niet vastgesteld.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:
Steenwol, dat is die gele zooi dat altijd boven die systeemplafonds in kantoorgebouwen ligt? Rockwool heet dat toch?
Het stoft als de pest en is volgens mij niet gezond. Hoe dempt die troep? Werkt het sterk in het middengebied of juist in de lagere frequenties? Als ik naar het probleem met wijlen die kasten kijk, en het steenwol zou de oplossing geweest zijn, dan moet het gigantisch dempen bij zo'n 1000Hz.

Dat de Harbeth units verouderingsverschijnselen zouden vertonen is (nog) niet vastgesteld.
Steenwol glaswol is grote troep voor je gezondheid .
Net als asbest blijfen die vezels in je longen , je moet wel langdurig bloot staan van die zooi wil je last krijgen , neem een bassreflex met dat erin en je voldoet eraan .
Niet iedereen krijgt er last van maar wel een hoger risico op dat je longblaasjes geireteerd raken en je longen dus vocht aanmaken .

Mocht je roken maakt het niets uit de kans op longK is groter .
markbakk

Bericht door markbakk »

En waarop baseer je die kennis?
bas focal m180
Contacteer:

markbakk schreef:
En waarop baseer je die kennis?
Documentaire op nederlandse zender waarin longartsen aan het woordt kwamen dat dit probleem zwaar onderbelicht is , zei zeggen dat al jaren en willen dat er wettelijke maatregelen worden genomen zoals tekst op verpakking en met name in de bouw waar mensen vaak blootstaan aan glas/steenwol vezels , het op maat snijden geeft dus problemen de vezels komen in de longen en gaan niet meer weg .

Probleem doet zich vooral voor bij mensen die regelmatig en langdurig worden blootgesteld aan glas/steen wol .
Een keer op maat snijden is niet erg maar men raad wel montkap aan , ik denk dus een bassreflex is open dus in potentie ideaal om landurig miniscule vezels te verspreiden .

Nu is het niet zo als wat mensen denken dat netzo als asbest een teug en je gaat over 10-20 jaar dood , ook met asbest is dat niet het geval , ook asbest zal met regelmaat ingeademt moeten worden voordat men er ziek van wordt .

Maar omdat de mensen die vroeger met asbest werkte in productie fabriken helemaal onder zaten en allemaal naar 10-20 jaar kanker kregen is asbest de hype van oh zo gevaarlijk kijk uit , terwijl in de bouw zat mensen die veelal glas/steen wol versnijden onderbelicht blijfen werd er gesteld door de artsen .

Als je gaat meten in de open lucht meet je ook asbest deeltjes , maar dat is te weinig om er ziek van te worden ondanks je het dus inademt .
markbakk

Bericht door markbakk »

Van asbest kan één vezeltje al genoeg zijn. Glas- en steenwol zitten toch echt hooguit in de lijn van pollen, (fijn)stof, allergenen van katten en honden en andere (veel) minder schadelijke stofjes. Helemaal onschuldig zijn ze ook niet natuurlijk.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ben ik even blij dat dat er dus niet in zat ;)

Maar... is er iemand die voor mij een controle impedantiemetig van de units kan doen om de mate van veroudering vast te stellen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Je zou Bart (b-force) kunnen vragen. Ik woon een beetje uit de buurt.
bas focal m180
Contacteer:

markbakk schreef:
Van asbest kan één vezeltje al genoeg zijn.
Dan ben je echt verkeerd voorgelicht , asbest vezels zweven constant door de buiten lucht en meet men in super kleine waarde per m3 , maar ze zijn er wel en iedereen ademt ze altijd dagelijks in .

http://www.ggdlimburgnoord.nl/Diensten/Milieu/Asbest

Glas- en steenwol zitten toch echt hooguit in de lijn van pollen, (fijn)stof, allergenen van katten en honden en andere (veel) minder schadelijke stofjes. Helemaal onschuldig zijn ze ook niet natuurlijk.[/quote]
Dat is nu wat de meeste mensen denken , van de door jouw genoemde alergie ga je niet dood , en kan je door maatregelen te nemen vanaf komen , of verdwijnt vanzelf .

Over de effecten van glaswol/steenwol zou ik maar even google http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws ... -woningen/

uiteraard geld voor gezondheidsklachten een bepaalde hoeveelheid/tijdsduur van bloodstelling .
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik snap de waarschuwing en ik ontken ook niet dat er risico's kleven aan minerale wollen. Je moet zulke dingen wel in verband en verhouding blijven zien met andere risico's. En dan mag je asbest niet op één lijn zetten met minerale wol. We zagen hier ook met z'n allen MDF, gebruiken allerlei lijmen en kunststoffen met oplosmiddelen. Sommigen zetten de muziek te hard en anderen de workmate buiten in de zon. Hoezo risico?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Even de beschrijving van de Compact Monitor erbij gehaald. Demping: 0,5m2 steenwol per kast. Ik heb een idee waarom die van jou niet echt goed klonken. Los van verouderde units dan. Het (2e) filter is trouwens het juiste.
Om even on-topic te blijven; wat was dat idee dan (buiten de veroudering van de units)?

Is de demping van minerale wol dan zo bijzonder dat er geen alternatief voor is?
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik weet niet wat er precies als demping is toegepast in jouw kasten, maar het zou me niet verbazen als het ronduit onvoldoende effectief is geweest. Minerale wol is vrijwel onovertroffen qua dempende eigenschappen. En demping luistert nauw in een tweeweg reflexsysteem.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”