Isis kloon maar dan anders

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

ik heb overal angelhair in gestopt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

dre schreef:
ik heb overal angelhair in gestopt.
in de laagkast damping 30 met angelhair trouwens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
ik heb overal angelhair in gestopt.
Viespeuk ! :mrgreen: :rofl:

Sorry, Dre, ik dacht, dan ben ik Gerhard tenminste voor... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door hannesie »

dre schreef:
ik heb overal angelhair in gestopt.
Ik ook, met dan een mix van angel en elfs hair voor respectievelijk mid en mid/laag. :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door dre »

ik had een doos van een kilo besteld,geloof me da`s best veel! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Dus voor hoog 2 liter dus 20 gr angel of elves hair?

Mid 15 liter dus 150 gr angel of elves hair?

Laag 50 liter damping 10 of 30 plus angel of elves hair? Heeft dat zin in een gesloten behuizing van 50 liter crossover op 100 a 150 hz?

Graag wat concreet advies :lol:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Dus voor hoog 2 liter dus 20 gr angel of elves hair?

Mid 15 liter dus 150 gr angel of elves hair?

Laag 50 liter damping 10 of 30 plus angel of elves hair? Heeft dat zin in een gesloten behuizing van 50 liter crossover op 100 a 150 hz?

Graag wat concreet advies :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door jeroen_d »

Ik heb metingen gedaan alleen met Angel Hair en kan je daar concreet advies over geven. Uit metingen en luistertesten bleek dat in een normale behuizing 6 gram per liter voldoende dempt.

Voor mijn klassieke 3-weg had ik de scanspeak 10F voorzien van een ruim 20cm lange, taps toelopende, behuizing van 1 liter.
DSCF5605.jpg
Daar heb ik 10 gram in gestopt, die gelijkmatig over de lengte was verdeeld. Dus in de laatste 10cm van de punt, 5 gram enigszins samengedrukt en in het voorste deel bij de middentoner 5 gram losjes. Als je de meting daarna ziet. :kwijl:
DSCF5684.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door ray5150 »

Waarschijnlijk een ietwat domme vraag, Jeroen, maar hoe meet je die gewichten af ?
Met een klein weegschaaltje of zo ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
.... hoe meet je die gewichten af ?
Met een klein weegschaaltje of zo ?
het wordt geleverd in zakjes van 10gr of 20gr :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Waarschijnlijk een ietwat domme vraag, Jeroen, maar hoe meet je die gewichten af ?
Met een klein weegschaaltje of zo ?
mijn keukenweegschaaltje weegt tot 1 gram nauwkeurig. Kun je er hoogstens 2 gram afzitten tussen beide speakers.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Helder verhaal jeroen. Ik zal iig voor mid en hoog angel hair aanschaffen.

Echter wil ik ook graag verder met de sub. Heeft het zin om deze vol te stoppen met twarron? Alles wat ik zie en lees duid erop dat de wanden bekleed dienen te worden (demping 10/30) maar ik zie geen wol gevulde sub kasten.

Wie o wie heeft het verlossende onderbouwde antwoord? 200 liter dempen met twaaron wordt namelijk kostbaar dus het moet dan ook echt iets opleveren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Lijkt me niet heel zinnig om heel die laagkasten te dempen. Gezien de afmetingen gaat het dan om storende tonen die dan al in de akoestische filterflank zitten. Ik kan me voorstellen dat je de gedeelten aan de wanden vult met BAF, dit kun je met een handtacker vastnieten naast de woofers bijvoorbeeld, Demping 10 zou daar eigenlijk nog effectiever zijn, of Bondum 800. In het gedeelte onder de onderste en boven de bovenste woofer zou ik de boel losjes volstapelen met stukken baf.

De ruimte achter de woofers kun je ook zo dempen, evt. met Demping 30 er direct achter, maar net zo effectief lijkt me dan BAF opgerold in de lengte achter de woofer (achter die plaat halverwege.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

wouter schreef:
Lijkt me niet heel zinnig om heel die laagkasten te dempen. Gezien de afmetingen gaat het dan om storende tonen die dan al in de akoestische filterflank zitten. Ik kan me voorstellen dat je de gedeelten aan de wanden vult met BAF, dit kun je met een handtacker vastnieten naast de woofers bijvoorbeeld, Demping 10 zou daar eigenlijk nog effectiever zijn, of Bondum 800. In het gedeelte onder de onderste en boven de bovenste woofer zou ik de boel losjes volstapelen met stukken baf.

De ruimte achter de woofers kun je ook zo dempen, evt. met Demping 30 er direct achter, maar net zo effectief lijkt me dan BAF opgerold in de lengte achter de woofer (achter die plaat halverwege.
+1

De 12 en 15 incher in de Galactica's worden ook niet voorzien van twaron oid. Wel zijn die compartimenten helemaal bekleed met loodbitumen en IT Damping30.

Alleen de 6.5inch PHL midwoofer krijgt synthetische wol achter zich.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Laatste tijd weinig tijd gehad om vorderingen te maken. Mijn vrouw had haar voet gebroken en daardoor moest ik iets meer in het gezin doen.

Inmiddels weer wat opgepakt.
- bovenzijde laagland gefineerd met 1 mm mdf
- kasten nagelopen/ geschuurd
- dampinng 30 en bekabeling besteld
- bovenzijde kast neutrik terminal ingefreesd en plaat voor de speakerklemmen 12x20cm ingefreesd
- interne bekabeling en filter geplaatst.

Hieronder een paar impressies, filter past precies.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Walt »

Filter zit er mooi uit, kun je wat meer toelichten over de werking van het filter en welke componenten op welke plaats zijn ingezet, ik zie bijvoorbeeld Mundorf condensatoren maar ook Audyn Plus.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door ray5150 »

Zie ik daar ook een Duelund kaneelstokje ?
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Het filter is gewoon het chorda filter.
Spoelen zijn allen vlakband. Voor het hoog zit silver oil 8,2 en so 8.2 plus 6,8 mkp plus. Daar moest namelijk 15uF zitten. Weerstanden zijn 2x dueland en 1 x m-resist. Andere elco's zijn m-supreme van mundorf.

Wat er nog bijkomt is een hoogpas op line-level voor de mid (is in chorda ontwerp namelijk ook verantwoordelijk voor het laag) en het laag wordt actief aangestuurd met dsp. (Crown k2's mono en behringer maar die is tijdelijk)
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt.

Ik heb de;
Terminals ingesfreesd
Naamplaatjes ingefreesd
Demping 30 in de kast geplakt (wat een klus in een matrixkast)
Filter geplaatst en aangesoldeerd
Voeten in orde gemaakt

En last but not least, de speakers naar de spuiter gebracht. Ik hoop de kasten met een week of 6 weer gespoten terug te krijgen!
Bijlagen
Voeten midkasten
Voeten midkasten
Merkplaatjes
Merkplaatjes
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Update, we naderen langzaam............
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoppa....spuitplamuur? grondverf?

kon mooi ff mee met dat bumpertje :rofl:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Prachtig toch die spuitplamuur. Met een beetje geluk kan ik de kasten maandag ophalen. Yeahhhhh. Morgen starten ze met de laagkasten.
Bijlagen
Onderzijde in kleur
Onderzijde in kleur
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Speakers zijn terug van de spuiterij!

Het ziet er bijzonder fraai uit.

@wouter, jij hebt mooie foto;s gemaakt. Kun jij ze even erop knallen? tnx
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Even wat foto's uit de hand in een donkere kamer en vandaag de gestapelde kasten met de telefoon van Erik geschoten...
DSCN6392 p.jpg
DSCN6396 p.jpg
DSCN6397 p.jpg
IMG-20130930-WA0000.jpg
IMG-20130930-WA0001.jpg
IMG-20130930-WA0002.jpg
IMG-20130930-WA0003.jpg
IMG-20130930-WA0005.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Even wat foto's uit de hand in een donkere kamer en vandaag de gestapelde kasten met de telefoon van Erik geschoten...
DSCN6392 p.jpg
DSCN6396 p.jpg
DSCN6397 p.jpg
IMG-20130930-WA0000.jpg
IMG-20130930-WA0001.jpg
IMG-20130930-WA0002.jpg
IMG-20130930-WA0003.jpg
IMG-20130930-WA0005.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”