Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX (nu te koop)
Moderator: Beheerdersteam
Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX (nu te koop)
Hallo,
Ik heb een ROTEL RA-940BX versterker en heb kraak en kras geluiden als ik aan de volumeknop en tone knop draai. Het is een versterker van mijn broer en die is met contactspray in de weer geweest, mocht helaas niet baten. Nu heb ik de schakelaars op de print doorgesoldeerd en alle andere verdachte punten eventjes aangestipt, dit heeft helaas ook niet geholpen.. Heeft iemand nog suggesties?
Ik heb een ROTEL RA-940BX versterker en heb kraak en kras geluiden als ik aan de volumeknop en tone knop draai. Het is een versterker van mijn broer en die is met contactspray in de weer geweest, mocht helaas niet baten. Nu heb ik de schakelaars op de print doorgesoldeerd en alle andere verdachte punten eventjes aangestipt, dit heeft helaas ook niet geholpen.. Heeft iemand nog suggesties?
Laatst gewijzigd door dopiereit op do 27 mar 2014, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Heb je een foto van de volume regelaar en toonregelaar misschien?
Ik heb nog een nw. volume pot 50k log ALPS blauw van SuperR over.
Groeten,
Ik heb nog een nw. volume pot 50k log ALPS blauw van SuperR over.
Groeten,
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Kan dat ding uit elkaar? Reinig grondig alle ingewanden; monteer en geniet.
Kan hij niet open, vervang dan door een exemplaar dat open kan.
Kan hij niet open, vervang dan door een exemplaar dat open kan.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Hierbij de foto's van de betreffende componenten.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Ik zou inderdaad eerst proberen de potmeters te demonteren en open maken. Met een wattenstokje en spiritus de koolbaan en loper schoonmaken. Succes ermee,
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Spiritus laat een witte aanslag achter niet gebruiken dus
Ik gebruik altijd contact 60 op een wattestaafje
Dit om ook de oxide goed van de cantacten af te krijgen
Ik gebruik altijd contact 60 op een wattestaafje
Dit om ook de oxide goed van de cantacten af te krijgen
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Die potmeter is uitwendig duidelijk geoxideerd, heeft in een vochtige omgeving gestaan. Dat is een teken aan de wand voor wat de binnenkant betreft. Door de lipjes om te buigen kan je hem open maken. Let op er zitten twee potmeters in. De voorkant kan waarschijnlijk op dezelfde manier open als je hem van de print af haalt. Het lijkt me geen bijzonder type. Vervangen is waarschijnlijk beter.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Ik heb hier al eens uitgebreid beschreven hoe ik potmeters schoonmaak :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 91#p168991
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 91#p168991
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Helaas gaat elke potmeter niet volledig uit elkaar. Soms zitten de onderdelen (as-loper) op elkaar geperst. Als je die "las" verbreekt om bij de loper en de koolbaan te kunnen is hij wijlen. Het kan dus gebeuren dat een van beide koolbanen niet bereikbaar is zonder hem definitief te mollen.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Nieuwe zijn niet zo duur :
http://stores.ebay.com/MAJ-Electronic/R ... 34.c0.m322
http://stores.ebay.com/MAJ-Electronic/R ... 34.c0.m322
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Zojuist de potmeter er uit gesoldeerd. De potmeter betreft een ALPS potmeter, 50KAX2 en er staat iets van 112m op. maar dat is moeilijk leesbaar. kan ook zomaar 111m of 118m zijn. het is een potmeter met gladde knop met vlakke kant. dus niet die met ribbels. Iemand enig idee waar deze te verkrijgen zijn?
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Weet niet of ik nog op tijd ben, omdat de Alps er al uit is. Naast alle technische tips, een 'boeren' tip. Draai de potmeter van min naar max en herhaal dit vele malen. Het kan gebeuren dat je de sleep- of plakstofjes nu 'aan de kant drukt'.
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichte
gene... Maar baat het niet...
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichte
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Als ik dat probleem heb is dat ook het eerste wat ik doe.
Harrr schreef:Weet niet of ik nog op tijd ben, omdat de Alps er al uit is. Naast alle technische tips, een 'boeren' tip. Draai de potmeter van min naar max en herhaal dit vele malen. Het kan gebeuren dat je de sleep- of plakstofjes nu 'aan de kant drukt'.
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichtegene... Maar baat het niet...
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
[/quote] Als ik dat probleem heb is dat ook het eerste wat ik doe. 
Dank voor deze bijval...!
Dank voor deze bijval...!
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Zal nog een hele klus om daar een nieuwe voor te vinden.
Met name door die lange as. de waarde is het probleem niet.
Vrijwel alles wat je in deze bouwvorm tegen komt heeft een korte as. zie ook de ebay link, een paar posts naar boven
Met name door die lange as. de waarde is het probleem niet.
Vrijwel alles wat je in deze bouwvorm tegen komt heeft een korte as. zie ook de ebay link, een paar posts naar boven
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Het probleem is ook dat het eigenlijk 2 losse potmeters zijn. De draaiknoppen van die rotel versterkers bestaan uit 2 delen om het linker en het rechter kanaal los van elkaar in te kunnen stellen.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Inderdaad, zo heb je volume en balans functies in één potmeter.
Makkelijkste zou zijn om er een stereo pot in te douwen, maar dan zit je nog met de lengte van de as.
Een als deze moet er in passen, misschien het doorvoer gat een paar mm opboren, en je verliest de balans functie.
maar die gebruik je toch nooit.
Makkelijkste zou zijn om er een stereo pot in te douwen, maar dan zit je nog met de lengte van de as.
Een als deze moet er in passen, misschien het doorvoer gat een paar mm opboren, en je verliest de balans functie.
maar die gebruik je toch nooit.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Harrr schreef:Weet niet of ik nog op tijd ben, omdat de Alps er al uit is. Naast alle technische tips, een 'boeren' tip. Draai de potmeter van min naar max en herhaal dit vele malen. Het kan gebeuren dat je de sleep- of plakstofjes nu 'aan de kant drukt'.
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichtegene... Maar baat het niet...
Heb het geprobeerd, maar het werd slechts een klein beetje minder... dus het is daarmee niet echt opgelost. Ik zal proberen deze potmeter schoon te maken en anders te vervangen door een nieuwe, maar ze zijn inderdaad moeilijk te vinden.
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Misschien dat je ergens een defecte rotel versterker kan vinden en daar de pot uithalen. Denk dat het zowat een onmogelijke opgave is om een nieuw te vinden..
Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX
Mja, en die zal niet aan slijtage onderhevig zijn geweest...?
