Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX (nu te koop)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX (nu te koop)

Bericht door dopiereit »

Hallo,

Ik heb een ROTEL RA-940BX versterker en heb kraak en kras geluiden als ik aan de volumeknop en tone knop draai. Het is een versterker van mijn broer en die is met contactspray in de weer geweest, mocht helaas niet baten. Nu heb ik de schakelaars op de print doorgesoldeerd en alle andere verdachte punten eventjes aangestipt, dit heeft helaas ook niet geholpen.. Heeft iemand nog suggesties?
Laatst gewijzigd door dopiereit op do 27 mar 2014, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door cool »

Heb je een foto van de volume regelaar en toonregelaar misschien?
Ik heb nog een nw. volume pot 50k log ALPS blauw van SuperR over.
Groeten,
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Berre »

Kan dat ding uit elkaar? Reinig grondig alle ingewanden; monteer en geniet.
Kan hij niet open, vervang dan door een exemplaar dat open kan.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door dopiereit »

Hierbij de foto's van de betreffende componenten.
Bijlagen
IMG_4129.JPG
IMG_4132.JPG
volume knop
volume knop
tone on/off schakelaar
tone on/off schakelaar
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door cool »

Ik zou inderdaad eerst proberen de potmeters te demonteren en open maken. Met een wattenstokje en spiritus de koolbaan en loper schoonmaken. Succes ermee,
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door nl3prc »

Spiritus laat een witte aanslag achter niet gebruiken dus

Ik gebruik altijd contact 60 op een wattestaafje

Dit om ook de oxide goed van de cantacten af te krijgen
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Berre »

Die potmeter is uitwendig duidelijk geoxideerd, heeft in een vochtige omgeving gestaan. Dat is een teken aan de wand voor wat de binnenkant betreft. Door de lipjes om te buigen kan je hem open maken. Let op er zitten twee potmeters in. De voorkant kan waarschijnlijk op dezelfde manier open als je hem van de print af haalt. Het lijkt me geen bijzonder type. Vervangen is waarschijnlijk beter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door ray5150 »

Ik heb hier al eens uitgebreid beschreven hoe ik potmeters schoonmaak :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 91#p168991
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Berre »

Helaas gaat elke potmeter niet volledig uit elkaar. Soms zitten de onderdelen (as-loper) op elkaar geperst. Als je die "las" verbreekt om bij de loper en de koolbaan te kunnen is hij wijlen. Het kan dus gebeuren dat een van beide koolbanen niet bereikbaar is zonder hem definitief te mollen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door dopiereit »

Zojuist de potmeter er uit gesoldeerd. De potmeter betreft een ALPS potmeter, 50KAX2 en er staat iets van 112m op. maar dat is moeilijk leesbaar. kan ook zomaar 111m of 118m zijn. het is een potmeter met gladde knop met vlakke kant. dus niet die met ribbels. Iemand enig idee waar deze te verkrijgen zijn?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door dopiereit »

foto's:
Bijlagen
IMG_4452.JPG
IMG_4446.JPG
IMG_4449.JPG
Harrr
Berichten: 60
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 15:45
Locatie: Middelstum

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Harrr »

Weet niet of ik nog op tijd ben, omdat de Alps er al uit is. Naast alle technische tips, een 'boeren' tip. Draai de potmeter van min naar max en herhaal dit vele malen. Het kan gebeuren dat je de sleep- of plakstofjes nu 'aan de kant drukt'.
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichte :oops: gene... Maar baat het niet...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door hannesie »

Als ik dat probleem heb is dat ook het eerste wat ik doe. :mrgreen:
Harrr schreef:
Weet niet of ik nog op tijd ben, omdat de Alps er al uit is. Naast alle technische tips, een 'boeren' tip. Draai de potmeter van min naar max en herhaal dit vele malen. Het kan gebeuren dat je de sleep- of plakstofjes nu 'aan de kant drukt'.
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichte :oops: gene... Maar baat het niet...
Harrr
Berichten: 60
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 15:45
Locatie: Middelstum

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Harrr »

[/quote] Als ik dat probleem heb is dat ook het eerste wat ik doe. :mrgreen:

Dank voor deze bijval...! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door ray5150 »

Zal nog een hele klus om daar een nieuwe voor te vinden.
Met name door die lange as. de waarde is het probleem niet.
Vrijwel alles wat je in deze bouwvorm tegen komt heeft een korte as. zie ook de ebay link, een paar posts naar boven
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Lieuwe »

Het probleem is ook dat het eigenlijk 2 losse potmeters zijn. De draaiknoppen van die rotel versterkers bestaan uit 2 delen om het linker en het rechter kanaal los van elkaar in te kunnen stellen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, zo heb je volume en balans functies in één potmeter.
Makkelijkste zou zijn om er een stereo pot in te douwen, maar dan zit je nog met de lengte van de as.

Een als deze moet er in passen, misschien het doorvoer gat een paar mm opboren, en je verliest de balans functie.
maar die gebruik je toch nooit. :wink:
Potm-Metaal-Stereo-6mm.jpg
Potm-Metaal-Stereo-6mm.jpg (16.56 KiB) 980 keer bekeken
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door dopiereit »

Harrr schreef:
Weet niet of ik nog op tijd ben, omdat de Alps er al uit is. Naast alle technische tips, een 'boeren' tip. Draai de potmeter van min naar max en herhaal dit vele malen. Het kan gebeuren dat je de sleep- of plakstofjes nu 'aan de kant drukt'.
Heb dit bericht in een kleiner lettertype geschreven wegens lichte :oops: gene... Maar baat het niet...

Heb het geprobeerd, maar het werd slechts een klein beetje minder... dus het is daarmee niet echt opgelost. Ik zal proberen deze potmeter schoon te maken en anders te vervangen door een nieuwe, maar ze zijn inderdaad moeilijk te vinden.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door Lieuwe »

Misschien dat je ergens een defecte rotel versterker kan vinden en daar de pot uithalen. Denk dat het zowat een onmogelijke opgave is om een nieuw te vinden..
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door dopiereit »

dat is inderdaad een goeie!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kraak in schakelaars ROTEL RA-940BX

Bericht door ray5150 »

Mja, en die zal niet aan slijtage onderhevig zijn geweest...?
Plaats reactie