Psallo 2.5 weg met Monacor SPH-165KEP & DT-25N

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Psallo 2.5 weg met Monacor SPH-165KEP & DT-25N

Bericht door Chris_T »

Al lange tijd ben ik van plan geweest om te beginnen met het zelf bouwen van speakers.
Na een lange tijd het forum gevolgd te hebben gaat het er nu dan echt van komen.
Mijn 1e poging om zelf een mooie set vloerstaanders te maken.

Het ideetje begon 1.5 jaar geleden met het maken van een 2-weg BR monitor setje voor bij de computer, bezet met een Monacor SP-100 midbass en DT-25N tweeter.
De drivers waren toen al gekocht, maar helaas door drukte en andere dingen in het leven is er niet veel van terecht gekomen.
Nu ik weer in rustiger vaarwater zit zijn de kriebels weer na boven gekomen en bij toeval stuitte ik op een hele mooie aanbieding van Soundexcel, 4 Monacor SPH-165KEP midbasjes voor een schappelijke prijs.

Aanvankelijk wilde ik hiermee een 2-weg bassreflex van maken, maar er was nog een puntje waarover ik nog zat te zwikken..strakke bass zonder bafflestep compensatie.
Een 2.5 weg is dan een prima uitkomst.
Tot dusver de aanleiding :).

Het voorlopig ontwerp:

Bezetting

*midbass: 2x Monacor SPH-165KEP
*tweeter: 1x Monacor DT-25N

Alle driver worden 1cm van de lengteas verschoven (in horizontale zin), dit om de defracties te verminderen.

Filter

*2.5 weg, 1e orde voor de ondersteunende woofer, 2e orde LR voor de midbass en tweeter.
*Mogelijk een notchfilter voor de bafflestep bult.

De midbass en tweeter wil ik het liefst zo laag mogelijk crossen i.v.m de richtwerking. Voorlopig neem ik 2800 Hz.
De crossfrequentie voor de andere woofer weet ik nog niet, maar voorlopig ga ik uit van 200-300 Hz.
Luisteren en metingen zullen wel later uitwijzen wat ik moet kiezen.
De midbass en tweeter krijgen beide een zobel netwerkje om de impedantie glad te strijken.

Kastconstruktie en uiterlijk

*Sandwich panelen, beginnend met 8mm MDF, daarna 8mm spaanplaat en dan 12mm MDF (overkill?)
*Helmholtz resonator in de bodem om de staande golf in de lengterichting te dempen.
*BR poort, nog niet bepaald welke vorm het moet zijn en waar die moet gaan komen.
*Bracing, voorlopig ben ik van plan om de helmholtz resonator als bracing aan de onderkant te gebruiken (twee vliegen in een klap :)) en wat kruislings geplaatste rondhout voor aan de bovenkant.

Al met al gaat het dus een vrij massieve kast worden, ik heb geen idee of het een beetje overkill is maar gezien sommige diy-ers zand gebruiken als vulling valt het misschien wel mee.
Ik heb expres verschillende dikten en materialen gekozen om zo de eigen resonanties van de houtplaten uit te smeren over het frequentiebereik.

Demping

De hele binnenkant zal bekleed gaan worden moet bitumen.
Aan de achterkant en bovenkant komt pritex en de rest gaat losjes gevuld worden met een beetje schaap.

Afwerking

Nog volop ideetjes erover, ik zat te denken aan beits of pianolak of mischien wel fineren. Het hangt er vanaf welke uiterlijke vorm de Psallo krijgt.
In ieder geval komen er spikes aan de onderkant die weer op een stevige voet gaan rusten.


Tot zo ver het ontwerp van de Psallo ;).
Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.
Het zal mijn 1e serieuze stap worden naar de zelfbouw, dus nog veel te leren :roll:.

Edit:
Was een plaatje van het geschut vergeten..
Bijlagen
Proto 2
Proto 2
Proto 1
Proto 1
De bafflestep
De bafflestep
De drivers
De drivers
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Alle driver worden 1cm van de lengteas verschoven (in horizontale zin), dit om de defracties te verminderen.
Dus alle drivers zitten een cm uit het "midden"om het zo maar eens te zeggen? Denk niet dat dat veel doet.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Ja, je zou zeggen dat het niet veel uitmaakt (offset is trouwens 1.5cm , klein foutje).
Voor de woofers is dat ook zo, maar bij de tweeter krijg je een extra 1dB schommeling wanneer je hem in het midden plaatst.
De woofers heb ik meegenomen om ze mooi op 1 lijn te houden.
Nu is het ook zo dat ik een beetje perfectionist ben ;).

Ik heb gisteren nog lopen stoeien met Arta en een paar metingen gedaan aan de DT-25N tweeters, maar de resultaten verbazen me een beetje.
Er is duidelijk een scherpe dip te zien op 8.5kHz en in het gebiedje 13-15kHz.
Zou dit door defracties kunnen komen?
In de HH waren de curves namelijk keurig recht.

De metingen zijn gedaan met een ECM8000 mic en EMU 1616M als preamp.
Voor de zekerheid heb ik op verschillende afstanden en ook met de 2e ECM8000 mic die ik heb gemeten, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Voor de metingen heb ik de tweeters opgehangen in het midden van de kamer zonder klankbord.
Hieronder de plaatjes:
Bijlagen
Tweeter 1
Tweeter 1
De gebruikte gating voor tweeter 1
De gebruikte gating voor tweeter 1
Tweeter 2
Tweeter 2
Zandor
Berichten: 97
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 11:43

Bericht door Zandor »

Sikalot schreef:

Ik heb gisteren nog lopen stoeien met Arta en een paar metingen gedaan aan de DT-25N tweeters, maar de resultaten verbazen me een beetje.
Er is duidelijk een scherpe dip te zien op 8.5kHz en in het gebiedje 13-15kHz.
Zou dit door defracties kunnen komen?
In de HH waren de curves namelijk keurig recht.

De metingen zijn gedaan met een ECM8000 mic en EMU 1616M als preamp.
Voor de zekerheid heb ik op verschillende afstanden en ook met de 2e ECM8000 mic die ik heb gemeten, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Voor de metingen heb ik de tweeters opgehangen in het midden van de kamer zonder klankbord.
Hieronder de plaatjes:
Hoi , een tw kan je beter opmeten op een klankbord , dan zal die dip wel weg zijn. (verzinken scheelt ook nog)
En ik zou de kast van bovenaf gezien niet vierkant maken , om de paneel resonanties beter te verdelen.
Gr Sander
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou even heel goed kijken of de 165's niet aanlopen. Even een stevige sinus erop bij pakweg 20 - 50Hz en dan luisteren of 't aanloopt, of dat je bijgeluiden hoort. Zo ja, resoluut terugsturen, want dat komt niet meer goed, de conus cq. spreekspoel is dan scheef verlijmd, bekend euvel bij deze drivers helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Bedankt voor de reacties Sander en Sander :),
Zandor schreef:
Hoi , een tw kan je beter opmeten op een klankbord , dan zal die dip wel weg zijn. (verzinken scheelt ook nog)
En ik zou de kast van bovenaf gezien niet vierkant maken , om de paneel resonanties beter te verdelen.
Gr Sander
Ik heb ze opnieuw getest, verzonken in een kartonnen klankbord van 20cm breed en 25 cm hoog.
Helaas was er geen verschil te zien, de frequentie verloopjes waren nagenoeg gelijk.
De versterker heb ik ook uit kunnen sluiten, met een andere zelfbouw versterkertje was er geen verschil te zien.
Ik begin sterk te vermoeden dat er toch iets met die meetmicrofoons aan de hand is...
Maar ik maak me er nog even niet druk om, ik kan gelukkig voorlopig van de HH metingen uitgaan.

De kast wordt trouwens niet vierkant van boven,
het is een beetje slecht te zien op het plaatje maar het is een flauw rechthoek eigenlijk.
Vergeten erbij te zetten :roll: :

Kastmaten: L = 1012mm, B = 220mm, D = 246mm

Wanneer ik de echte TSP van de woofertjes heb, kan ik de eindmaten bepalen.
Ik heb ze al wel met de added mass methode gemeten, maar als die metingen moet geloven dan zit er toch een behoorlijke spreiding tussen de SPH165kep'jes (o.a +30% verschil in resonantie frequentie :S)
Nu is het wel zo dat ik de muntjes niet lekker op de conus kan plakken i.v.m de phaseplug.
Daarom ga ik ze voor de zekerheid nameten met de 'closed volume' methode.
Ik zou even heel goed kijken of de 165's niet aanlopen. Even een stevige sinus erop bij pakweg 20 - 50Hz en dan luisteren of 't aanloopt, of dat je bijgeluiden hoort. Zo ja, resoluut terugsturen, want dat komt niet meer goed, de conus cq. spreekspoel is dan scheef verlijmd, bekend euvel bij deze drivers helaas.
Bedankt voor de tip :), ze zijn even getest met een 40Hz toontje en er is gelukkig geen gerasp o.i.d te horen.


De komende weken ga ik het hout en gereedshap verzamelen om met de bouw te beginnen, het kan dus even duren voordat ik weer wat post, maar ten slotte is een showcase om dingen te laten zien 8), stay tuned.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Het is al weer een tijdje geleden sinds de laatste post, maar ik heb zeker niet stil gelegen.
Ondertussen zijn de lijmklemmen gehaald en heb ik ook een jig (hulde aan de mooie voorbeelden op dit forum ;)) voor de bovenfrees gemaakt.

Na de verhalen gehoord te hebben over de slechte continuïteit van Monacor en verdachte TSP waarden (de waarden zijn N.B. exact hetzelfde als een driver uit een ander serie..), heb ik toch maar de speakers nog eens nagemeten met de closed box methode.
Daarvoor is een special testkastje gemaakt van ca. 6 liter.

De metingen laten helaas hetzelfde plaatje zien als met de added mass methode.
Er is meer sprake van verschillende drivers dan slechte continuiteit.. :shock:
Toch ben ik blij dat ik deze metingen gedaan heb, ze laten wel duidelijk zien dat er een kleinere kast nodig is dan waar ik eerst vanuit ben gegaan.

Op dit moment ben ik nu alleen erg aan het twijfelen of ik wel hiermee moet doorgaan.
Het hangt er een beetje vanaf of de verschillen in de looptijden voor veel problemen zulllen zorgen.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat de drivers erg zullen tegenwerken naarmate het looptijdverschil groter is.
Of kan ik dat compleet negeren i.v.m. de verschuivingen veroorzaakt door het filter?
Bijlagen
Added mass testmethode
Added mass testmethode
Meetopstelling impedantie vrijeveld
Meetopstelling impedantie vrijeveld
Closedbox test
Closedbox test
Et fin
Et fin
Testbox in aanbouw
Testbox in aanbouw
Groupdelay's drivers
Groupdelay's drivers
Afstemmingen drivers
Afstemmingen drivers
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Hallo luitjes,
Er is al weer een hele poos overheen gegaan, maar nu heb ik echt besloten om dit project af te kappen.
Teveel tegenslagen en dingen die ik niet voorzien heb zijn er geweest die het onmogelijk maken om hier nog wat uit te knutselen.

Onder andere:

1. De ca. 8 & 13 kHz dipjes in de respons van de DT-25N komen door de flens en daar is met een box van normaal formaat helaas niets aan te doen (off-axis ziet het er nog lelijker uit).
2. De SP-165kep's zijn allemaal scheef gelijmd, 1 loopt al aan en een ander is verdacht. Er blijft nog 1 paartje over waar misschien nog wat mee te maken valt, maar die zullen dan een onderkomen vinden in een ander project.
3. Beetje stom geweest met het lijmen van de kasten, een schuin tussenschot dat ik bovenin de kast heb gemaakt had eigenlijk als ene laatste erin gemoeten.
Door de zware lijmklemmen en te vast draaien is het hele zaakje scheef geworden :roll:. Beide kasten zijn inmiddels weer tot stukjes gereduceerd :twisted:.

Het spijt me dat er zo lang geen update was, maar het was eigenlijk de bedoeling dat ik de rest in een keer in een mooie foto/toelichting verslag erbij zou doen.
Wat mij betreft mag dit topic dan ook uit de showcase verwijderd worden ;).

Met vriendelijk groet,

Chris
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Bericht door RUben »

.. jammer
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Hey Sikalot, inderdaad jammer dat het project niet meer wordt afgerond.
Die dipjes in het hoog daar zou ik me echt geen drukte om maken, ik heb deze tweeter ook eens gebruikt en was er erg over te spreken.
Wat wel erg is is het aanlopen van de woofers, die had je meteen terug moeten sturen.
Je had met deze units een heel mooi tweeweg (of 2,5-weg) systeem kunnen maken. Die sph-165 blijft (mits je een goed gelijmd exemplaar hebt) een zeer goede mid-woofer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De toleranties die je tegenkomt vind ik eigenlijk nog wel kunnen.

Ik heb meerdere speakers gemeten, waaronder tangband en die liepen nog veel verder uit een.

Ook als je de datasheets vergelijkt met bv metingen van Hobby Hifi zie je bij heel wat speakers dergelijke toleranties.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Helaas waren de SPH-165 units 2e hands, anders had ik ze zeker wel teruggestuurd :(.
Moet ook bekennen dat ik daarvoor niet wist dat zoiets als scheef gelijmd bestaat. Had ik dat eerder geweten, dan waren ze nieuw besteld.
Maar gelukkig zijn er nog 2 over dus daar gaat nog wel wat moois uit komen.
Achteraf ben ik ook erachter gekomen dat deze helemaal geen bafflestep compensatie nodig hebben door hun natuurlijke verloop, zo leer je maar weer :).
b_force schreef:
De toleranties die je tegenkomt vind ik eigenlijk nog wel kunnen.
Hmm voor 2 aparte boxen is het uiteraard geen probleem, maar wanneer het parallel moet gaan werken kan het elkaar redelijk in de weglopen 'letterlijk'. Nu is het faseverschil niet echt drastisch (ca 14 graden bij 40Hz en 1ms verschil), maar ik ben in dat opzicht een purist.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik dnek eerlijk gezegd dat je bij Vifa en de goedkopere Visatons gelijke dingen kunt verwachten. (waarschijnlijk nog wel meer merken)

Maar nogmaals, check maar eens naar wat hobby hifi, zaph, klang + ton etc hebben gemeten. Zet dat in winisd en vergelijk dat met de datasheet.

Om even verder te gaan. het is eigenlijk raar dat je met absolute waardes simuleert. Je gaat er dan van uit dat ALLE drivers het zelfde simuleren als de datasheet. Beter zou zijn om een onnauwkeurigheid er bij te hebben waar je dus waardes kunt verwachten.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Heej Bforce, bedankt voor je reactie maar ik denk dat er kleine misvatting is.

Het ging mij om de relatieve verschillen tussen de units die ik heb en niet hoe ze meten ten opzichte van de datasheet.
Eventuele meetfouten zitten in alle metingen omdat ze met dezelfde opstelling gemeten zijn (en zijn bovendien gladgestreken omdat Arta zelf al middeld).
Dat er een beetje spreiding bestaat ala (20% van de standaard mag je verwachten), ik heb gewoon vette pech gekregen met zulke enorme verschillen :(.

In de bijgevoegde attachment zitten de meetwaarden.
(opgemeten met een prof. kaart EMU1616M, Voltcraft VC940 meter en goed afgedicht testbox waarbij het ingesloten volume nauwkeurig bepaald is).

NB: Ik heb meerdere driver setjes opgemeten waaronder de SP-100 van monacor en die maten allemaal heel dicht bij elkaar (<5% verschil), meetopstelling/apparatuur kan dus wel uitgesloten worden als oorzaak.
Bijlagen
SPH165KEP tsp totaal.JPG
Gesloten