Piu Musica vind ik wel netjes, vandaar...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Berre

Re: Piu Musica vind ik wel netjes, vandaar...

Bericht door Berre »

garring schreef:
Wat lees ik nu weer " garring filosofie" ?
De mensen die dat schrijven volgen de toppics dus niet geheel, dat is jammer, je kunt beter lezen wat er wel staat.
Ron
Nou, ik ben wel te vinden voor jouw "no-nonsense" aanpak hoor, het heeft me zelfs geïnspireerd.

Maar voor sommigen op dit forum is meten minstens zo belangrijk als luisteren. Geluk zit voor een deel in mooie grafiekjes. Dat heeft uiteraard zin, wil ik niet tegenspreken, maar met een stel goede oren kom je toch ook een heel eind. En daar is dan weer niet iedereen van overtuigd. Ik durf stellen dat als een kast slecht meet, ze ook slecht klinkt en dat merk je. Omgekeerd, een kast die goed meet klinkt goed en dat hoor je dan ook. Dat gold 300 jaar geleden al bij instrumentenbouwers en die hadden geen meetapparatuur.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ach, ik zie meten vooral als gereedschap gebruiken. Als je een appeltaart wilt bakken ga je ook niet met je vingers voelen hoe heet de oven is.
Berre

Bericht door Berre »

markbakk schreef:
Ach, ik zie meten vooral als gereedschap gebruiken. Als je een appeltaart wilt bakken ga je ook niet met je vingers voelen hoe heet de oven is.
Let op met dit soort vergelijkingen. Als je een steak bakt heb je de keuze: "blue", "seignant", "à point","bien cuit"... Dat heeft met smaak en voorkeur te maken en dat lees je niet in een grafiekje of op een thermometer. :wink: Hier spreekt de "advocaat van de duivel". :mrgreen:

Al bak je als ervaren patissier de meest perfecte appeltaart, dan is er toch altijd wel iemand die een kersentaart lekkerder vindt. ;)

Voor de goede orde: ik heb niets tegen meten, integendeel, geef mij maar de meest "neutrale" kast die haalbaar is. Alleen heb je daar bij zelfbouw meetspullen, een meetomgeving, ervaring en inzicht voor nodig. Dus wil ik wel eens zien wie als leek daartoe in staat is. Vooral wat betreft de interpretatie van die prachtige metingen.
ErikW

Bericht door ErikW »

Dat heeft met smaak en voorkeur te maken en dat lees je niet in een grafiekje of op een thermometer. :wink:
Noop, dat heeft met de temperatuur van het vlees te maken en die meet je met een vlees thermometer. Ik gebruik hiervoor een vleesthermometer van Weber, waarschijnlijk kan een chef kok het wel op "gevoel" :mrgreen:
serum

Bericht door serum »

Bovendien reken ik op de afgeronde zijwanden om resonanties
Denk dat het meer de staande golven zijn die worden gedempt worden door ronde vormen dan resonanties.

Ik denk dat dergelijke demping meer resonanties aanbrengt dan weghaalt.

Mocht de demping je tegenstaan, ik heb nog 2 kg twaron liggen.. Wat uiteindelijk weer vervangen is door 'ordinaire' akotherm :) (ubermateriaal in mijn beleving)

Ik heb een subwoofer gemaakt op een dergelijke manier: Ook alweer lang geleden. (volgens mij laat iedere zelfbouwer zich wel eens verleiden door ronde vormen?)

Voor de ronde kanten heb ik meerdere lagen buigbaar MDF gebruikt. De hole ruimtes achteraf opgevuld met een 2k hars.

ik zou nu een vacuumpers ,dun laags MDF en langzaam hardende epoxy hars voor gebruiken. Erg handig, zoek er voor de aardigheid eens op op youtube.
Laatst gewijzigd door serum op zo 01 sep 2013, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Berre

Bericht door Berre »

Die ronde panelen staan onder spanning, dat klinkt bij aantikken "anders" dan een vlak paneel. Ik zeg met opzet niet "beter", want dat veroorzaakt direct een golf van reacties. Het zou me verbazen als dat geen invloed heeft op resonanties, zij het ten goede of ten kwade. Hoedanook, voorlopig maak ik me er geen zorgen over. We zullen wel zien als de kast af is.
Berre

Bericht door Berre »

ErikW schreef:
Dat heeft met smaak en voorkeur te maken en dat lees je niet in een grafiekje of op een thermometer. :wink:
Noop, dat heeft met de temperatuur van het vlees te maken en die meet je met een vlees thermometer. Ik gebruik hiervoor een vleesthermometer van Weber, waarschijnlijk kan een chef kok het wel op "gevoel" :mrgreen:
Met "smaak" en "voorkeur" bedoel ik dat de gast kiest hoe hij de steak gebakken wil zien. Net zoals men kan kiezen voor een gesloten speaker, BR, TL, hoorn, of wat dan ook. Zo heb ik zelf een grote voorkeur voor gesloten kasten, omwille van het impulsgedrag.

Maar we dwalen af.
markbakk

Bericht door markbakk »

Nou, ik krijg hier pas respect voor wanneer je linealen, meetlinten, schuifmaten en winkelhaken ook in de hoek smijt. ;)
Berre

Bericht door Berre »

markbakk schreef:
Nou, ik krijg hier pas respect voor wanneer je linealen, meetlinten, schuifmaten en winkelhaken ook in de hoek smijt. ;)
Ik zie een verschil tussen meten (met linealen) etc. tijdens het bouwen en nameten als de kast klaar is.

Je kan een leuke grafiekjes maken van gebouwde kasten, maar dat is mosterd na de maaltijd. Tenzij je wat filters wil verbeteren of wat dempingsmaterialen wil uittesten zullen die testen je vertellen dat je in het slechtste geval een nieuwe kast moet maken.
markbakk

Bericht door markbakk »

Berre schreef:
Ik zie een verschil tussen meten (met linealen) etc. tijdens het bouwen en nameten als de kast klaar is.

En zo mag ieder lekker z'n ding doen. Dat is het mooie van hobby's. :-#
Berre

Bericht door Berre »

serum schreef:
Voor de ronde kanten heb ik meerdere lagen buigbaar MDF gebruikt. De hole ruimtes achteraf opgevuld met een 2k hars.
Is dat het speciale MDF met groeven? Heb er naar gezocht, in mijn buurt niet verkrijgbaar.
Even heb ik wit zand overwogen om de spouw te vullen, omwille van de omslachtigheid en de rommel heb ik dat idee maar laten varen. Een wat grotere kast wordt dan direct ook erg zwaar.
serum schreef:
ik zou nu een vacuumpers, dun laags MDF en langzaam hardende epoxy hars voor gebruiken.
Het soort pers waarmee men carbonvezel lamineert? Geen idee wat zo'n ding kost, maar voor de bouw van twee kasten waarschijnlijk te duur.
Berre

Bericht door Berre »

Wat het nameten betreft, het zou me benieuwen hoe de commerciële speakers het er vanaf brengen. Van de grote merken heb ik nog weinig grafiekjes gezien (geheim?) Hebben forumleden ooit de "grote" namen uit het commerciële circuit nagemeten? B&W, KEF, Wharfedale, etc.
k.p.

Bericht door k.p. »

Je kunt uiteraard verschillende dingen meten. Op http://www.stereophile.com meet men regelmatig fabrieksluidsprekers: voorbeeld. Paneelresonanties komen echter niet aan bod.
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij juist wel, Atkinson c.s. meten regelmatig met een versnellingsopnemer de bewegingen van kastpanelen. Maar zulke metingen zeggen nog weinig over de akoestische output en dus over de hoorbaarheid. Daarvoor heb je helaas een akoestisch lab met faciliteiten voor het meten van transmissieverliezen nodig.
garring

Bericht door garring »

Heren, over gebogen meerlaagse panelen.
Volgens mij zijn ze stijver, sterker, dan rechte panelen, en zullen ook door de vorm van de kast en . ook het ontbreken van de golven niet resoneren.
Als de lijm gehard is zal het paneel de vorm aangenomen hebben.
Buig mdf zou ik niet gebruiken, dan krijg je holle ruimten
ray5150

Bericht door ray5150 »

En hoe groot denk je dan dat die holle ruimtes zijn ?
garring

Bericht door garring »

In een ander toppic werden de gleuven gevuld met zand, dat is jammer. De combinatie ruimen zijn niet hol, maar ook niet massief/verbindend gelijmd eigenlijk is het logisch, net als dat de spanten niet in lijn zijn dan zit de eerste plaat niet goed en tussen deze en de 2e krijg je ruimtes.
Berre

Bericht door Berre »

Derde laag buigplex zit er op; alles past netjes.

Morgen frontpaneel frezen en/of voetplaat. Maar eerst een bovenfrees kopen. Was ik al langer van plan, maar deed het altijd al zonder. Vroeger zaagde ik alles uit met de decoupeerzaag. Dat moet je dan netjes bijwerken met de rasp en schuurpapier. En je kan op die manier geen drivers verzonken monteren. Blijkbaar zijn er verschillen tussen freesmachines waar je bij aanschaf moet op letten: de diameter van de spankop? Andere?

Met een bovenfrees heb ik nooit gewerkt. Benieuwd hoe dat gaat en of er een hulpstuk bij zit om cirkels te frezen. Of koop je dat apart?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Lijkt me ook verstandig om ook even het budget voor de freesmachine te vermelden.
Voor de prijs van een Festo (die leden hier je gaan adviseren) koop je minimaal 10 Ferm's... :lol:
markbakk

Bericht door markbakk »

Berre schreef:
Met een bovenfrees heb ik nooit gewerkt. Benieuwd hoe dat gaat en of er een hulpstuk bij zit om cirkels te frezen. Of koop je dat apart?
Een groene Bosch voldoet meer dan prima. Zo'n hulpstuk maak je zelf, meestal met een grote voetplaat waarin een verstelbare centerpin zit.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Tip:
Mijn ervaring is dat waneer je een freesmachine met een 8mm spantang koopt, je meer keuze in freesjes hebt. (Setjes met verschillende freesjes zijn bijna altijd 8mm)
Berre

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Lijkt me ook verstandig om ook even het budget voor de freesmachine te vermelden.
Voor de prijs van een Festo (die leden hier je gaan adviseren) koop je minimaal 10 Ferm's... :lol:
Het is de bedoeling er vier (4) gaten voor drivers mee te frezen. Dan gaat hij in de kast tot ik weer eens een idee krijg. Blijkbaar zijn er al machientjes te koop voor rond de 100 €. Het staat iedereen vrij daar smakelijk mee te lachen. :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb er een van 3 tientjes... :rofl:
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb er een van de Aldi... ALs het om een paar gaatjes per jaar gaat dan heb je genoeg aan zo'n jongen.
Voor minder dan 50 euro moet dat inderdaad wel lukken.

Moet er wel bij zeggen dat ik met dat Aldi ding al vrij intensief gefreesd heb, mijn halve huis, en mijn trym beton mal.
Is best een stevig ding!
Berre

Bericht door Berre »

Tijd voor een tussentijdse foto.

Buigplex lijm ik eerst aan één lange zijde, gefixeerd met tape, zonder er spanning op te zetten. Als die kant na enkele uren goed vast zit wordt de plaat gebogen met spanbanden. De hele plaat wordt dan met tape aangetrokken en gefixeerd. Twee uur later kan de tape er af. Dan schuur ik de randen glad. Zo leg ik drie lagen over elkaar: 21 mm. Ondertussen zitten die drie lagen er op. De kast staat al in de primer. Meer foto's volgen, maar ik had het te druk.

Vandaag bezig geweest met het exact op maat maken van de dubbele frontplaat (34 mm totale dikte). De eerste plaat zat al in de kast verlijmd. Die tweede plaat is nog niet gemonteerd omdat de gaten voor de drivers nog moeten worden gefreesd. De tweeter is zeer ondiep en gaat niet doorheen de binnenplaat. De breedband driver uiteraard wel. Pas als alles netjes past lijm ik beide platen op elkaar.
Bijlagen
DSC04068.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”