Symetrische differentieel ingang ipv ongebalanceerd

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Martin V

Symetrische differentieel ingang ipv ongebalanceerd

Bericht door Martin V »

De normaal gangbare manier om een ingangstrap van een voorversterker met een opamp schakeling aan te sturen,
is door één van de beide ingangen te verbinden met de ongebalanceerde kern van de coaxiale verbinding.
En de afscherming van die coax word aan de massa van de printplaat verbonden.
De andere ingang van de opamp word ook aan de massa verbonden, al dan niet via een elektrolitische condensator bij gebruik van een assymetrische voedingspanning.

Maar het kan ook anders, niet geheel gebalanceerd zoals dat ook wel gedaan word maar ongeveer ook op die manier.
Het gaat er immers om een spanningsverschil te krijgen tussen de geinverteerde en niet geinverteerde ingang van de opamp.
Zoals in onderstaande voorbeeld:
Diff_versterker_opamp.png
Diff_versterker_opamp.png (2.17 KiB) 232 keer bekeken
Wanner de afscherming van de coax nu niet aan de massa van de kast is verbonden maar in plaats daarvan direct met één van de opamp ingangen, via de ingangsweerstanden (eventueel dan wel met een scheidingscondensator).
En dan nu mijn vraag; is dit een correcte manier ? Of creeer ik dan een heleboel stoorspanning en brom er zo bij...

dank voor uw reactie alvast
Mr Tube

Re: Symetrische differentieel ingang ipv ongebalanceerd

Bericht door Mr Tube »

Als ik je vraag goed begrijp dan wil je dus een ongebalanceerd signaal aanbieden op symmetrische ingang?

De enige goede manier is de signaal retour en massa met elkaar te verbinden, tenzij alle apparaten zijn verbonden met randaarde want dan zou je de versie zonder doorverbinding kunnen proberen.

Wat ook kan en wellicht de mooiste oplossing is een echte gebalanceerde kabel nemen en de doorverbinding tussen retour en afscherming aan de bronzijde realiseren en daar ook een tulpsteker monteren, hiermee profiteer je van de storingsonderdrukkende eigenschappen van een gebalanceerde aansluiting.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”