Low budget state variable filter.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Eeeeeh....mijn DAC ! :mrgreen:
Je kachel, lummel! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Eerst moeten de filter nog in het kastje worden gemonteerd, is ook een heleboel werk ! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Niet lullen maar poetsen! :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

*gaap* ik ga lekker een dutje doen...hoe vind je die ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Nou ook al malaria in Den Haag????? :shock:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door knuisje »

ds23man schreef:
Je kachel, lummel! :lol:
+1 :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

En weer rolt er een prachtig product van de band in ray's audiofabriekje... :lol:

Ik had mij tijdens het layout tekenen niet gerealiseerd dat normaal gesproken bij dit soort crossovers de low-mid potmeter links zit, en de mid-high aan de rechterkant zit.
dit is eenvoudig opgelost door ze met jumperdraadjes van plaats te laten verwisselen.
alles bij elkaar was het in-en-ombouw proces een volle dag werk.
maar ik heb ook 80 % van de bedrading vervangen en aangepast.
IMG_0226.JPG
IMG_0227.JPG
IMG_0228.JPG
IMG_0229.JPG
IMG_0230.JPG
IMG_0231.JPG
Wat betreft het stukje gaatjes print : dit is een gekopieerde ingangs trap van een Rane SAC22 Crossover,
het bevat een symmetrisch naar a-symmetrisch converter, een 3e orde high pass filter op 30 Hz, en een overload indicator.
met de schakelaar aan de achterkant kan ik het high-pass filter bypassen.
in de toekomst wil ik wel nog een printje tekenen voor dit gedeelte.
staat toch net iets mooier.
Input.png
Nog even een puntje over de potmeters, ik had er dus 5 besteld, er bleek van eentje een soldeerlip te zijn afgebroken ter hoogte van de koolbaan en is dus onbruikbaar.en van een ander is de as nogal krom.
mocht iemand dus ook potmeters via het eerder genoemde ebay-adres willen afnemen, neem er dan wat extra want eigenlijk zijn er 2 van de 5 direct voor de vuilnisbak.

In principe is hij nu klaar. maar ik moet wel nog "in het eggie" testen... :hide:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door cool »

Vreemd dat er 10k in serie met de overload LED's zit, toch geen hoogspanning? :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Wat ik ook merkwaardig vind is dat de LED aan de -15 hangt, normaliter leg je zoiets aan de GND.
Ik had dat gedeelte ook nooit aangesloten gehad, dus ik heb geen idee of het eigenlijk wel werkt.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door cool »

Had niet gezien dat het -15v is, dan klopt het wel, ca 3mA door de LED :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Ah!buis »

Mooi werk Ray,wel veel hooi op de vork,gelukkig iets minder warm nu.
Zou de draden naar de potmeters niet zo tegen elkaar binden (capacitieve koppeling)
Dat de LED's aan -15v zitten,maar goed ook.De uitgang van de opa's gaan van +15V naar -15V,krijgt de LED 0(uit) of 30V(aan).Met de LED aan GND zou dat +15V(aan) en -15V(uit) zijn,tegen die -15V kunnen ze niet.
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Mooi werk ray!

Anne, wat zou in dit geval die capacitieve koppeling kwaad kunnen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Ah!buis »

jeroen_d schreef:
Mooi werk ray!

Anne, wat zou in dit geval die capacitieve koppeling kwaad kunnen?
Door de draden van twee potmeters op elkaar te drukken ontstaat er een (kleine)condensator tussen twee delen van de schakeling.Met een beetje pech geeft dat voldoende meekoppeling waardoor het spul (HF) gaat oscilleren.
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik dacht dat loopt geen vaart met deze schakeling, maar je bedoelt de dubbele potmeter met filters die direct achter elkaar staan. Ja, dan kan het doorkoppelen of terugkoppelen als je veel pech hebt. Toch denk ik dat het zo'n vaart niet loopt, er staan grote weerstanden in serie met de potmeters.

Maar we zullen zien of ray weer een synthesizer heeft gebouwd, we vernemen het vanzelf. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Ok, ik dacht dat loopt geen vaart met deze schakeling, maar je bedoelt de dubbele potmeter met filters die direct achter elkaar staan. Ja, dan kan het doorkoppelen of terugkoppelen als je veel pech hebt. Toch denk ik dat het zo'n vaart niet loopt, er staan grote weerstanden in serie met de potmeters.

Maar we zullen zien of ray weer een synthesizer heeft gebouwd, we vernemen het vanzelf. :mrgreen:
Deze keer schijnt het niet te piepen en knorren...... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Nee, de potmeters zaten oorspronkelijk toch goed, ze zijn weer omgewisseld. :mrgreen:
Heb nog even wat testen gedaan met een testversterkertje, ruis generator, en speaker.
En het ziet ernaar uit dat de schakeling goed werkt. eventuele brom en ruis zijn vrijwel onhoorbaar, dus geen syntheziser dit keer. :lol:
De unit is inmiddels in het rek geschroefd en kan zaterdag flink aan de bak.

Jeroen, mijn complimenten ! en veel dank voor je hulp. =D> =D> =D> =D> :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Graag gedaan hoor, het was een bescheiden bijdrage. Veel plezier morgen!!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Ja, het setje draait lekker... :bounce: :bounce: :bounce: :proost: :proost: :beer: :beer:

Ik zal vanavond een paar "actie" foto's plaatsen. :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Ik zal vanavond een paar "actie" foto's plaatsen. :D
Dat zijn dan van die foto's waarbij je een aantal lieden onderuitgezakt in een luie stoel ziet zitten bij een geluidsinstallatie, waarnaar klaarblijkelijk geluisterd wordt? :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

De beloofde foto's :
IMG_0251.JPG
IMG_0253.JPG
IMG_0254.JPG
IMG_0252.JPG
IMG_0257.JPG
De set heeft goed gedraaid, het filter werkte perfect. :D
De versterkers van dienst waren vandaag de Elektuur 100 watter voor het laag, een Velleman Chip amp voor het midden, en een hele oude (tot 19 inch omgebouwde) Erres versterker voor het hoog.

Best raar, zo'n hoorn set in de open lucht, sta je er vlak voor tijdens het instellen, dan kan je wel door de grond zakken, zo slecht klinkt het.
Maar loop je 15 meter naar achteren, dan klinkt het opmerekelijk homogeen en ruimte vullend. :D
AatV schreef:
Dat zijn dan van die foto's waarbij je een aantal lieden onderuitgezakt in een luie stoel ziet zitten bij een geluidsinstallatie, waarnaar klaarblijkelijk geluisterd wordt? :mrgreen:
Ah, jij bedoelt zoals dit ?
DSC_1009.JPG
Zo'n beetje wel, ja. :mrgreen:
Maar dan met een heleboel eten en drinken erbij... :lol:
IMG_0255.JPG
Met de opmerking dat de repertoirekeus van vandaag wat anders was dan op een luisterdag, denk aan de Zangeres Zonder Stem, Andre Hazelnoot, en een zooitje Classic Rock en Trance...
Het viel me trouwens op dat er in veel NL talige muziek heel weinig basdruk zat, ik dacht soms dat er iets mis was met de set, totdat er weer een of andere Euro House mix werd opgezet. dan was de "beuk" er weer. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”