vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Moderator: Beheerdersteam
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
(wat een k*t schema, kan amper de afvlak elko's en eindtrap vinden...)
het ding is zo'n 40 jaar oud, grote kans dat een van de afvlakkers overleden is. voeding tussen elko's en eindtrap afkoppelen, nieuwe zekering erin en dan testen.
Ik denk dat het de twee blauwe elko's zijn.
het ding is zo'n 40 jaar oud, grote kans dat een van de afvlakkers overleden is. voeding tussen elko's en eindtrap afkoppelen, nieuwe zekering erin en dan testen.
Ik denk dat het de twee blauwe elko's zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 31 jul 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb hem losgekoppeld en dan gebeurt er helemaal niks. Weet niet 100% zeker of ik hem goed heb losgekoppeld. T zijn de bruine en blauwe draden die daarna naar die 4 diodes gaan die wisselstroom naar gelijkstroom zetten of andersom (helemaal links op mijn 2e foto)
Ik zou zeggen post eens een foto van wat je hebt gedaan.
Als ik het goed zie is het (op een) a-symmetrische (voedingspanning lopende) eindversterker. typisch jaren '70, solid state met een uitgangs elco.
Heb de blauwe en bruine draadjes van de trafo losgemaakt. Die blauwe draadjes lopen dus naar die 4 diodes aan de zijkant. Van die bruine loopt er één draadje naar de bovenste zekering aan de zijkant (die nog heel is dus) en ééntje naar het lampje op mijn frontje.
En wat voor spanningen meet je op de nu los gesoldeerde draden ? (zet je meter op AC.)
Hoe is het met de zekering die naast de dioden zit ?
Op welke stand staat de netspannings voltage schakelaar ?
Meet je spanning over de hoofdschakelaar ?
Op welke stand staat de netspannings voltage schakelaar ?
Meet je spanning over de hoofdschakelaar ?
Gaan we weer, verder met de speurtocht!
Weet je wat de functie van een zekering is?
Kun je het pad van je 220Vac-kabels door je versterker volgen?
Waar begint het? Door welke delen loopt het? Op welke plekken kan het onderbroken worden? Waar eindigt het?
Weet je dan nu wat de functie van die bruine draden is?
Weet je waar die blauwe draden naartoe gaan?
Wat verwacht je te meten over de bruine draden als je de versterker probeert aan te zetten?
Wat is de functie van een transformator?
Wat verwacht je te meten over de pennen waar de blauwe draden op de transformator zaten als je de bruine zou terug solderen?
Google eens "gelijkrichter" en kijk of je de functie kan achterhalen en de configuratie kan herkennen. Het staat op een van je foto's
Afgaande op mijn beschrijving eerder, waar denk je dat de uitgang van de gelijkrichter naartoe gaat? (emmers/buffers
)
Waar begint het? Door welke delen loopt het? Op welke plekken kan het onderbroken worden? Waar eindigt het?
Wat verwacht je te meten over de bruine draden als je de versterker probeert aan te zetten?
Wat verwacht je te meten over de pennen waar de blauwe draden op de transformator zaten als je de bruine zou terug solderen?
Google eens "gelijkrichter" en kijk of je de functie kan achterhalen en de configuratie kan herkennen. Het staat op een van je foto's
Afgaande op mijn beschrijving eerder, waar denk je dat de uitgang van de gelijkrichter naartoe gaat? (emmers/buffers
Kijk. leuk zo'n speurtocht op de vroege morgen.
Die onderbreekt de stroom als de stroomsterkte te groot is.
Had er wat moeite meer maar ben er nu eindelijkuit. stroom komt binnen en gaat naar de speaker(aan/uit) dan gaat bruin door de kapotte zekering en daarna allebei naar de voltageknop. Daarna naar de trafo en die stuurt hem weer door naar de gelijkrichter. Daarna gaat blauw door naar de gelijkrichter. En bruin gaat via de niet defecte zekering naar het lampje. Blauwgaat van de gelijkrichter naar de grote condensatoren die het dan weer doorsturen naar de plaatjes. Komt er dus op neer dat ik niet de stroomvoorziening van de trafo heb losgesoldeert, maar de draden die van de trafo naar de gelijkrichter gaan.
Waar begint het? Door welke delen loopt het? Op welke plekken kan het onderbroken worden?
Waar eindigt het?
Zover ik kan zien op de plaatjes met de kleine condensatoren, transistoren etc.
Ik kom niet verder dan dat de ze de 0 draad zijn. Bij gelijkstroom zijn ze de retourdraden, maar wat precies de functie is bij wisselstroom weet ik niet. In ieder geval zorgen ze voor een gesloten systeem en zijn ze niet de voorziener van stroom.
Die gaan dus naar de grote condensatoren
Niks.
Het voltage omzetten. In dit geval van 220 naar een lagere waarde.
Ik weet niet naar welke waarde de trafo hem omzet, ik denk 12 volt ofzo?
Dat zijn toch die 4 diodes aan de zijkant? Links op mijn tweede foto? Zet wisselstroom om n gelijkstroom
Afgaande op mijn beschrijving eerder, waar denk je dat de uitgang van de gelijkrichter naartoe gaat? (emmers/buffers )
Naar die grote condensatoren dus.
Goed ik voel me net een kind van 10 dat zijn eerste les electronica krijgt, maar waardeer het zeer. Begrijp er steeds meer van!
Die onderbreekt de stroom als de stroomsterkte te groot is.
Had er wat moeite meer maar ben er nu eindelijkuit. stroom komt binnen en gaat naar de speaker(aan/uit) dan gaat bruin door de kapotte zekering en daarna allebei naar de voltageknop. Daarna naar de trafo en die stuurt hem weer door naar de gelijkrichter. Daarna gaat blauw door naar de gelijkrichter. En bruin gaat via de niet defecte zekering naar het lampje. Blauwgaat van de gelijkrichter naar de grote condensatoren die het dan weer doorsturen naar de plaatjes. Komt er dus op neer dat ik niet de stroomvoorziening van de trafo heb losgesoldeert, maar de draden die van de trafo naar de gelijkrichter gaan.
Waar begint het? Door welke delen loopt het? Op welke plekken kan het onderbroken worden?
Waar eindigt het?
Zover ik kan zien op de plaatjes met de kleine condensatoren, transistoren etc.
Ik kom niet verder dan dat de ze de 0 draad zijn. Bij gelijkstroom zijn ze de retourdraden, maar wat precies de functie is bij wisselstroom weet ik niet. In ieder geval zorgen ze voor een gesloten systeem en zijn ze niet de voorziener van stroom.
Die gaan dus naar de grote condensatoren
Niks.
Het voltage omzetten. In dit geval van 220 naar een lagere waarde.
Ik weet niet naar welke waarde de trafo hem omzet, ik denk 12 volt ofzo?
Dat zijn toch die 4 diodes aan de zijkant? Links op mijn tweede foto? Zet wisselstroom om n gelijkstroom
Afgaande op mijn beschrijving eerder, waar denk je dat de uitgang van de gelijkrichter naartoe gaat? (emmers/buffers )
Naar die grote condensatoren dus.
Goed ik voel me net een kind van 10 dat zijn eerste les electronica krijgt, maar waardeer het zeer. Begrijp er steeds meer van!
Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. 
Deze vragen zijn niet om te kleineren!
Wat we kunnen doen is tegen je zeggen; "check t21 en t22 ff", maar daar schiet je weinig mee op als je geen idee hebt hoe de meest elementaire onderdelen in elkaar steken.
Wat je nu ZELF hebt beschreven is de opbouw van je voeding;
Net-entree -> Schakelaar -> Zekering -> Trafo en Lampje.
Dat is je 220 Vac pad (eigenlijk 230Vac, maar 220 blijft op een of andere manier hangen)
Vanuit de trafo krijg je inderdaad een lagere spanningswaarde.
Mijn educated guess is dat deze lagere spanning rond de 40Vac (40 Volt wisselspanning) zit. Deze 40 Vac wordt door de gelijkrichter gestuurd/gehaald. Omdat de pieken van 40Vac hoger zijn dan 40Vdc (40 Volt gelijkspanning), zul je, als je deze pieken gaat bufferen in je elco's, zien dat dit geen 40 Vdc wordt, maar dat de piekwaarde wordt gebufferd. Als je niet weet waar ik het over heb, kijk dan nog eens naar de plaatjes op wikipedia over gelijkrichters.
De piekwaarde van een sinus-vormig signaal met een "gemiddelde" waarde van 40 Volt is een factor 1.41 hoger.
Wat je dus aanbiedt aan je elco's is een signaal met een bodemspanning (zeg 0Vdc) en een hoogste spanning (40*1.41=56.4 Volt). Net zoals met een emmer kan er (sterk generaliserend) makkelijker water in dan uit. De hoogste waarde zal dus het niveau van de emmer worden zolang er geen water uit de emmer wordt gehaald. Z'n 56 Volt gelijkspanning.
-De test of je het concept van een gelijkrichten begrijpt;
Als ik een signaal van 1Vac, met een frequentie van 50 Hz door een gelijkrichter stuur. Wat voor een spanning meet ik dan over de + en - van een gelijkrichter? Hoe ziet dat signaal eruit en waarom?
Deze componenten vormen de hoofdelementen van je voeding;
netspanning->trafo->gelijkrichter->elco's.
Als je alle kabels weer terug zou solderen en je de zekering zou plaatsen, zou je bij het inschakelen van de versterker zien dat de elco's worden opgeladen tot een spanning van zo'n 56 Volt dc.
Om te toetsen of deze componenten netjes fungeren werd er eerder gezegd;
"Haal je voeding eens los van de versterker".
Wat we daarmee bedoelen is;
"Houd de kabels van de trafo intact. Houd de gelijkrichter intact en behoud de elco's."
Wat je dus los moet halen is de belasting van de elco's;
"Zorg er dus voor dat er enkel draden van je gelijkrichter IN gaan en dat er geen belasting aan de UITgang hangt."
Mocht dat kunnen reconstrueren. Houd je multimeter paraat, want dan komen er vragen van de mensen die minder geduld hebben om verhalen te typen, dan ik
Wat we kunnen doen is tegen je zeggen; "check t21 en t22 ff", maar daar schiet je weinig mee op als je geen idee hebt hoe de meest elementaire onderdelen in elkaar steken.
Wat je nu ZELF hebt beschreven is de opbouw van je voeding;
Net-entree -> Schakelaar -> Zekering -> Trafo en Lampje.
Dat is je 220 Vac pad (eigenlijk 230Vac, maar 220 blijft op een of andere manier hangen)
Vanuit de trafo krijg je inderdaad een lagere spanningswaarde.
Mijn educated guess is dat deze lagere spanning rond de 40Vac (40 Volt wisselspanning) zit. Deze 40 Vac wordt door de gelijkrichter gestuurd/gehaald. Omdat de pieken van 40Vac hoger zijn dan 40Vdc (40 Volt gelijkspanning), zul je, als je deze pieken gaat bufferen in je elco's, zien dat dit geen 40 Vdc wordt, maar dat de piekwaarde wordt gebufferd. Als je niet weet waar ik het over heb, kijk dan nog eens naar de plaatjes op wikipedia over gelijkrichters.
De piekwaarde van een sinus-vormig signaal met een "gemiddelde" waarde van 40 Volt is een factor 1.41 hoger.
Wat je dus aanbiedt aan je elco's is een signaal met een bodemspanning (zeg 0Vdc) en een hoogste spanning (40*1.41=56.4 Volt). Net zoals met een emmer kan er (sterk generaliserend) makkelijker water in dan uit. De hoogste waarde zal dus het niveau van de emmer worden zolang er geen water uit de emmer wordt gehaald. Z'n 56 Volt gelijkspanning.
-De test of je het concept van een gelijkrichten begrijpt;
Als ik een signaal van 1Vac, met een frequentie van 50 Hz door een gelijkrichter stuur. Wat voor een spanning meet ik dan over de + en - van een gelijkrichter? Hoe ziet dat signaal eruit en waarom?
Deze componenten vormen de hoofdelementen van je voeding;
netspanning->trafo->gelijkrichter->elco's.
Als je alle kabels weer terug zou solderen en je de zekering zou plaatsen, zou je bij het inschakelen van de versterker zien dat de elco's worden opgeladen tot een spanning van zo'n 56 Volt dc.
Om te toetsen of deze componenten netjes fungeren werd er eerder gezegd;
"Haal je voeding eens los van de versterker".
Wat we daarmee bedoelen is;
"Houd de kabels van de trafo intact. Houd de gelijkrichter intact en behoud de elco's."
Wat je dus los moet halen is de belasting van de elco's;
"Zorg er dus voor dat er enkel draden van je gelijkrichter IN gaan en dat er geen belasting aan de UITgang hangt."
Mocht dat kunnen reconstrueren. Houd je multimeter paraat, want dan komen er vragen van de mensen die minder geduld hebben om verhalen te typen, dan ik
Was er 10 jaar geleden, toen ik aan het zwoegen was met mijn eerste schema (een FM-bug of een bridged TDA2030 versterker), maar iemand die evenveel geduld had als ik nuray5150 schreef:Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op.
Tip: het kan een mooi hulpmiddel zijn om tijdens de demontage vooral voldoende foto's te nemen. Als je weinig ervaring hebt kan je daarmee weer zien hoe het zat voor de sloopwerken.
Dubbel-check schakelingen onder netspanning. Je wil bijvoorbeeld beslist niet meemaken dat je een secundaire wikkeling van je trafo verkeerd soldeert en daar dan de netspanning op los laat. Andere (gevaarlijke) blunders kunnen ook. Misschien klinkt dit neerbuigend, maar dat is beslist niet zo bedoeld, met veiligheid lachen we hier niet. (Zelf heb ik in mijn jeugd stommiteiten uitgehaald die ik hier zelfs niet durf te schrijven.
)
Dubbel-check schakelingen onder netspanning. Je wil bijvoorbeeld beslist niet meemaken dat je een secundaire wikkeling van je trafo verkeerd soldeert en daar dan de netspanning op los laat. Andere (gevaarlijke) blunders kunnen ook. Misschien klinkt dit neerbuigend, maar dat is beslist niet zo bedoeld, met veiligheid lachen we hier niet. (Zelf heb ik in mijn jeugd stommiteiten uitgehaald die ik hier zelfs niet durf te schrijven.
Die foto's deed ik al inderdaad. Heb ooit een keer een motorblok uit elkaar gehaald zonder foto's en dat is nooit meer goed gekomen.
Heb nu de trafo losgemaakt en vervolgens de versterker weer aangezet. Toen vloog de zekering van mijn gelijkrichter eruit..helaas heb ik deze zekering niet gekocht dus kan ik pas weer verder als ik die heb. Zal na het weekend zijn, want ga de komende dagen lekker op het water doorbrengen
Heb nu de trafo losgemaakt en vervolgens de versterker weer aangezet. Toen vloog de zekering van mijn gelijkrichter eruit..helaas heb ik deze zekering niet gekocht dus kan ik pas weer verder als ik die heb. Zal na het weekend zijn, want ga de komende dagen lekker op het water doorbrengen
Als je nu in je netsnoer eens een gloeilamp van 60 W opneemt dan zie je direkt of er nog kortsluiting is en moet je niet iedere keer zekeringen vervangen
zo doe ik het tenminste
mvg
audioot
zo doe ik het tenminste
mvg
audioot
Nou ben weer wat verder. Heb eindelijk de trafo losgekoppeld en doorgemeten en deze doet het prima. Kom rnd de 40 volt uit naar de gelijkrichter en rond de 6 naar het powerlampje. Wilde daarna de gelijkrichter doormeten, maar uiteraard, toen ik deze weer aansloot vloog er weer eenzekering uit. Toen de draden van de gelijkrichter naar de Elko's losgekoppeld, nog een keer geprobeerd en toen vloog alsnog de zekering eruit. Kan ik concluderen dat er dus iets met de gelijkrichter aan de hand is?
Zo te zien wel, ja. het lijkt me dat er een van die in sluiting naar de massa ligt.
Lijkt me geen gek idee om er even 4 nieuwe diode's in te stampen.
Bijvoorbeeld deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2349
Lijkt me geen gek idee om er even 4 nieuwe diode's in te stampen.
Bijvoorbeeld deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2349
- RobertD
- Contacteer:
Als de gelijkrichterdiodes kapot zijn, zal er wellicht nog meer loos zijn. Ik zou ook gelijk de voedingselco's bestellen. Die kun je sowieso beter vervangen na al die jaren.
+1RobertD schreef:Als de gelijkrichterdiodes kapot zijn, zal er wellicht nog meer loos zijn. Ik zou ook gelijk de voedingselco's bestellen. Die kun je sowieso beter vervangen na al die jaren.
Ik meen in het schema gezien te hebben dat daar 4000 uF inzat.
Kun je ook deze voor nemen : (4700 uF)
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=9625
Waarschijnlijk zullen ze kleiner zijn en niet in de klemmetjes passen, moet je iets voor verzinnen....
Heb alle diodes van de gelijkrichter vervangen en en voedingselco's ook gelijk gedaan en hij doet het! Nou eens een mooi setje boxen ergens vandaan toveren en dan eens kijken wat voor geluid die geeft. Ik laat t hier weer weten zodra het zover is. Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp en lessen bij mijn eerste audioproject 
Ik denk dat de meeste dank uit moet gaan naar SupeR voor z'n uitgebreide beschrijvingen en uitleg, hulde !
Inderdaad. Waarschijnlijk had ik het zonder hem ook wel werkende gekregen, maar nu begrijp ik ook daadwerkelijk wat ik heb gemaakt en zal het me de volgende keer een stuk minder moeite kosten. Dus SuperR een bijzonder dankje voor jou 
Geen dank. Mooi dat hij weer speelt. Het is natuurlijk ontzettend tof om zo'n beestje met 10 euro aan componenten weer aan de praat te krijgen.
Heb een mooi setje boxen kunnen lenen van mijn vriendin dus eindelijk eens kunnen horen wat voor geluid eruit komt. Ik moet zeggen dat viel me niet tegen voor zo'n oud beestje!
Klinkt mooi helder en geen gekke ruis (na het opspuiten van een hele bus contactspray). Enige wat er nog wel aan mankeert is dat het linkerkanaal van de versterker alleen de middentonen afspeelt en niet de lage en hoge tonen. Vermoed dat het gewoon een contactprobleem is dus denk dat alle verbindingen opnieuwe solderen wel verbetering moet brengen. Of heeft iemand. Hier andere ideeen over?
Verder schrok ik mij gister ineens kapot toen er rook uitmijn verrsterker kwam. Kon het niet lokaliseren waar vandaan het precies kwam maar vermoed dat het een van de voedingselco's was. Heb deze nog niet nagelvast gemaakt dus deze maakte contact met dhet rubberen omhulsel van een andere kabel wat vermoed ik de rook gaf. Allemaal goed afgelopen,maar het maakte mij wel allert op het volgende: ik heb namelijk een mooit setje speakers van mijn vriendin te leen en wil absoluut niet dat deze kapot gaan door mij gestuntel dus even de vraag: wat moet ik ten alle tijden voorkomen om te zorgen dat dit niet het geval is? Ik kom zover als zorgen dat de draden van de. Boxen nooit kortsluiting maken en de versterker niet te hard zetten. Zijn er nog andere stomiteiten waarmee ik de mist in kan gaan?
Klinkt mooi helder en geen gekke ruis (na het opspuiten van een hele bus contactspray). Enige wat er nog wel aan mankeert is dat het linkerkanaal van de versterker alleen de middentonen afspeelt en niet de lage en hoge tonen. Vermoed dat het gewoon een contactprobleem is dus denk dat alle verbindingen opnieuwe solderen wel verbetering moet brengen. Of heeft iemand. Hier andere ideeen over?
Verder schrok ik mij gister ineens kapot toen er rook uitmijn verrsterker kwam. Kon het niet lokaliseren waar vandaan het precies kwam maar vermoed dat het een van de voedingselco's was. Heb deze nog niet nagelvast gemaakt dus deze maakte contact met dhet rubberen omhulsel van een andere kabel wat vermoed ik de rook gaf. Allemaal goed afgelopen,maar het maakte mij wel allert op het volgende: ik heb namelijk een mooit setje speakers van mijn vriendin te leen en wil absoluut niet dat deze kapot gaan door mij gestuntel dus even de vraag: wat moet ik ten alle tijden voorkomen om te zorgen dat dit niet het geval is? Ik kom zover als zorgen dat de draden van de. Boxen nooit kortsluiting maken en de versterker niet te hard zetten. Zijn er nog andere stomiteiten waarmee ik de mist in kan gaan?