Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

wow jongens, wat een mooi stuk huisvlijt.
Vinculum schreef:
Tada! Weliswaar even zonder de afgeronde baffle maar dat kan altijd nog als Ed dit ontwerp iets vind. Persoonlijk vind ik deze wel mooi. Ze zijn nu 100cm hoog, ruim 34cm breed en 50 diep
Ik ben niet echt voor dit soort rugby vorm, maar je hebt hem wel mooi aangekleed, vooral die witte uitvoering. Knap hoor, zou hem zelf nooit zo ontwerpen. Mocht je nu echt persé nog wat wijzigingen willen aanbrengen, wat zou een ronde top geven? Stel dat de tweeter in een koker zit die los in een uitsparing ligt (zo had ik het in gedachte voor dat eerdere ontwerp).
hsmeets schreef:
Optisch bedrog door klankbord smaller te laten lijken?
Vanaf het smalle klankbord krullen de zijwanden om naar achteren. De woofer is quasi gemonteerd op een pijp die uit de kast naar voren komt. Constructie-technisch is dat het moeilijkste deel om die pijp op de ronde zijwanden te laten aansluiten. Eventueel kan de smalle baffle in stapje verzet worden voor time-alignment van de units.
Eenzelfde lof hier, prachtig vormgegeven en mooi, die strakke lijn in het midden.
Om de moeilijkheidsgraad maak ik me niet zoveel zorgen. Een kast-in-kast opbouw is hier echter niet mogelijk. Daarvoor heeft de driver gewoon te weinig ruimte achter de frontplaat. Afgezien daarvan vind ik het een schitterend omtwerp dat zeer goed binnen de opgave valt.
MechanicalAnimal schreef:
valt dat niet onder de noemer "gezwel"?
ja, eigenlijk wel :roll: maar min-of-meer goedaardig!
Pjotr schreef:
Zou dat monster gewoon zijn eigen kast geven Ed. Dit blijft eindeloos mieren. Niet alleen met de kast zelf maar dadelijk ook met de plaatsing van het mid/hoog.

je hebt hier een punt Peter, daar zat ik ook al een tijdje over te denken.
Momenteel gebruik ik cornerwoofers als aanvulling op de 18WU.
Met die 32W krijg ik er tov de 26W extra rendement bij maar door de opstelling in de ruimte gaat er terug een pak af. De DSP heeft ook meer moeite met de woofers in de ruimte, alhoewel de correcties lager zijn.

Een opdeling in 2 kasten heeft dan het voordeel dat ik voor beide varianten kan kiezen.
Ook het gewicht gaat daardoor naar beneden, en dat is welkom als je al maanden met een dubbele disc bulging rond loopt :(

In een dubbele kast kan de onderste iets breder uitvallen tov de bas/mid unit.
De volume verdeling is daarbij ideaal. De bas/mid (25L) heeft ongeveer de helft van het subvolume (50L) nodig.
Komt daar de tweeter en het filter nog bij dan past de verhouding perfect met het breedteverschil.
dre schreef:
meneer smeets gaat ed wakker maken! 8)
de aandacht trekken bedoel je? jazeker, ook al heb ik mij al enkele jaren voorgenomen om uitsluitend in het weekend naar het forum te trekken! Maar moet daarbij toegeven dat ik af en toe wel effe stiekem spiek :oops:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

asterduc schreef:
wow jongens, wat een mooi stuk huisvlijt.
Vinculum schreef:
Tada! Weliswaar even zonder de afgeronde baffle maar dat kan altijd nog als Ed dit ontwerp iets vind. Persoonlijk vind ik deze wel mooi. Ze zijn nu 100cm hoog, ruim 34cm breed en 50 diep
Stel dat de tweeter in een koker zit die los in een uitsparing ligt (zo had ik het in gedachte voor dat eerdere ontwerp).
Ja, leuk :goeie: ......

ik vind zoiets, tweetertechnisch, nog steeds onwijs gaaf om te zien :wink:
Paranello.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Concaeve Solide

Bericht door hsmeets »

Opdeling in 2 kasten:

Om het eens in goed Vlaams te zeggen "are you sure?".

Ik zie maar weinig 2-delige kasten die mij (maar wie ben ik) kunnen bekoren, zeker als de 2 kasten niet qua belijning op elkaar aansluiten (dus een bas en top kast die niet vloeiend in elkaar overlopen).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Die Paranello's was ik alweer bijna vergeten... (Ook in deze speakers zit een stukje dat van mijn machien afkomt... Wel klein maar duidelijk zichtbaar..)

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

JJ zijn topic kijk ik graag op een winternacht nog eens van voor tot achter door :goeie:

Zo'n tweetermontage als Asterduc voorstelt lijkt me een prachtplan :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Die paranello's hebben mij al meerdere keren kunnen bekoren en hebben me zelfs aangezet om zelf te gaan bouwen. Sommige van zijn foto's staan permanent in mijn inspiratiemapje.

Die tweeterbehuizing is zo mooi geworden! Net zo'n motorkapornament van die amerikaanse sloepen uit de 50's. Qua looks gaan ze hard terwijl ze stilstaan.
edit: deze dus:
DSCN2092.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Concaeve Solide

Bericht door anonamemouse »

hsmeets schreef:
Optisch bedrog door klankbord smaller te laten lijken?
asterduc.jpg
Kasten zijn 1,30mtr

Vanaf het smalle klankbord krullen de zijwanden om naar achteren. De woofer is quasi gemonteerd op een pijp die uit de kast naar voren komt. Constructie-technisch is dat het moeilijkste deel om die pijp op de ronde zijwanden te laten aansluiten. Eventueel kan de smalle baffle in stapje verzet worden voor time-alignment van de units.
oooOOOooohhh... Dit vind ik nou best wel heel mooi... Ik ben van plan om mijn kasten te gaan reviseren (en een woofer extra inbouwen) en dan is dit toch wel een mooie optie!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

snelheid zit er in dit project niet in, maar ook geen stilstand.

Voortgaande op het dikke-buik, te grote woofer dilemma, heb ik een eerste proeffrontje gefreesd.

Laatst was Rob komen luisteren en adviseerde om deze drivers eens dipole op te bouwen.
Eigenlijk heeft hij gelijk, de frontplaat komt zo uit de freesmachine en de Lyngdorf voert probleemloos de correctie uit.

Het grootste probleem was eigenlijk mijn eigen weerstand tegen dipole systemen, je kent dat wel, als je ergens niet achter staat vraagt dat toch wel heel veel moeite om aan je vooroordelen toe te geven.

Nu goed, een afvalplankje op de frees (het gaat toch niet klinken ...)

Drivertjes erin.

Filter zat reeds in het vorige kastje, kan dus gewoon overgezet worden.

Voetje eronder dat de frontplaat beetje blijft staan.

Eerste luisterminuten, zonder correctie, zie je wel, klinkt voor geen meter!

Meten met ATB en corrigeren met de Lyngdorf software, nog steeds een koffer vol vooroordelen, " 't zal nogal een woele zee zijn" , ... maar dat valt me toch wel tegen hoe vlak dat setje na enkele correcties gaat meten.
Het laag kan niet overal goed zijn dacht ik, dat heb ik al eens geprobeerd met een dipool in mijn ruimte, ... maar ook dat valt reuze mee. Eigenlijk niet anders dan met mijn cornerwoofers. Hmm.

Luisteren, weg vooroordeel!!! dit klinkt goed, anders, maar wel goed, ja ook het laag.

De frontplaat met die 32W erin zoals op de foto te zien was niet bestand tegen het geweld van 32W.
Het leek wel een stukje karton. De top waar de tweeter zat ging een paar cm over en weer.
Daar staan nu per frontplaat 2 houten blokken tegen van 900x100x30. Het ziet er niet uit maar het is toch een stuk rustiger nu.

Wordt vervolgd ...
Bijlagen
Dipole 531.JPG
Dipole 531_1.jpg
Dipole 531_2.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Henkjan »

tjonge jonge, Ed aan de OB :roll: eerst Jeroen aan de dure condensatoren, en dan nu dit :lol: moet niet gekker worden :rofl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Concaeve Solide

Bericht door FR_Aad »

Henkjan schreef:
tjonge jonge, Ed aan de OB :roll: eerst Jeroen aan de dure condensatoren, en dan nu dit :lol: moet niet gekker worden :rofl:
Hj een drieweg :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door jeroen_d »

Respect ed! Ik dacht nog die komt nooit meer over zijn vooroordeel heen, maar dit is heel leuk! Ook als je er weer mee kapt, toch mooi dat je dit probeert. :D
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

Wist niet dat je zo makkelijk over te halen was.
Even bij Rolf nog een setje woofertjes bij bestellen.

Rob
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Luisterervaing na 3 uur OB:
het heeft iets en het mist iets.

Het hoog, alhoewel monopool en kompleet overgenomen van de oorspronkelijke setup, mist wat. Dit moet imo een gevoelsmatig gevolg zijn van de dipool middentoner.

Mid: lage stemmen zijn dunner en staan meer op de achtergrond, al de rest springt er bovenuit. Prachtig.

Laag: dit maakt voor mij het grootste verschil. Droog, diep en heel gearticuleerd. Slagwerk klinkt kort, krachtig maar niet luid. Zeer mooi.
Lage tonen klinken zeer genuanceerd waardoor sommige songs eentonig worden door de steeds weerkerende loop die nu duidelijker analiseerbaar is en daardoor meer op de voorgrond staat.

Stereobeeld en plaatsing: zijn geweldig. In tegenstelling tot wat ik oorspronkelijk dacht, is het systeem in mijn ruimte minder gevoelig voor de luisterpositie. Het openen of sluiten van de gordijnen achter de speakers maakt een andere afstellingnoodzakelijk.

mijn voorlopige conclusie:
- aan dit systeem wen je snel, heel snel
- laagweergave die dicht in de buurt komt van een open hoofdtelefoon
- dsp = een must, en verschillende presets zijn nodig bij open of gesloten gordijnen
- er is geen kast maar wel een baffle die moeilijk stil te krijgen is
- beperkte dynamiek
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Hoi Ed
Wist niet dat je zo makkelijk over te halen was.
Even bij Rolf nog een setje woofertjes bij bestellen.
niet eenvoudig te overhalen? je hebt me het mes op de keel gezet!!

misschien moet ik die woofers van jou maar eens proberen. Die 32W is mooi, maar van dat formaat zouden er dan een aantal meer moeten zijn en dat kost me een fortuin.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Martijn M »

Leuk, Ed! Twee 12" drivers in dipool kun je prima inzetten tot ongeveer 35 hertz. Voor dieper laag moet je de cornerwoofers hebben.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

Zo vlug ben je echt niet klaar om het optimaal te krijgen ondanks de DSP.
Ik verwacht ook dat het filter verandert moet worden ook de middentoner heeft last van afval door de smalle baffle.
Je komt de Dipole 12 drivers maar halen ben nu toch plaats aan het maken voor de freesbank heb ik weer wat meer plaats.

Rob
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Concaeve Solide

Bericht door JeroenGRT »

Dat ziet er goed uit! Ben benieuwd naar de verdere voortgang!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Het ging hier gisteravond behoorlijk luid en en die naakte 32W hield zeer goed stand maar het geluid leek steeds dichter bij te komen ... wat ook het geval was.
Na een paar tracks waren de baffles bijna een meter naar me toe gekomen :shock: :shock:

Ik had het niet gemerkt omdat ik in lighouding en met gesloten ogen aan het genieten was.
Was me dat schrikken.

Nu is dat prototype niet echt licht en er zit ook behoorlijk wat frictie tussen de vloerbedekking en de grondplaat, maar dat volstaat duidelijk niet om aan de stuwkracht te weerstaan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Uwkr80FCi7k[/youtube]
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Concaeve Solide

Bericht door meiborg »

:rofl: This speaker is boldly going where no speaker has gone before..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Concaeve Solide

Bericht door dre »

8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Concaeve Solide

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl:

Schat, weet jij waar de speakers gebleven zijn? Gisteravond stonden ze er nog!


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hans_b »

Wij hebben een dipool laag oplossing die niet van zijn plek gaat. O:)
Het Daudio W frame. Zou je eens moeten proberen. Gaat in mijn woonkamer zelfs tot 20Hz door.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Concaeve Solide

Bericht door Zweitse »

hans_daudio schreef:
Wij hebben een dipool laag oplossing die niet van zijn plek gaat. O:)
Het Daudio W frame. Zou je eens moeten proberen. Gaat in mijn woonkamer zelfs tot 20Hz door.
Dan liggen ze na een week in de kruipruimte in plaat dat ze de voordeur uitwandelen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Concaeve Solide

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

mocht ie alsnog gaan wandelen.....

lier.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”