Low budget state variable filter.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
waarin ik een gezichtsbruiner gebouwd heb.
En je vrouw snapt al jaren niet waar dat ding gebleven is????? Dan moet je toch echt wel een geweldige pokerface hebben! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 21 jul 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Nee, die komt bij het grofvuil vandaan, verbazingwekkend wat voor praktische zaken je daar allemaal tussen kunt vinden... :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

malle pietje.jpg
malle pietje.jpg (7.48 KiB) 485 keer bekeken

:mrgreen:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

ray5150 schreef:
Belichtingsmethode op overheadsheets, met de goedkoopste HP inkjetprinter die er is... O:)
Het belichten zelf doe ik met omgebouwde flatbedscanner, waarin ik een gezichtsbruiner gebouwd heb.
Zo doe ik het ook de laatste 10 jaar, daarvoor maakte ik films met een repro-camera, maar ik ben benieuwd naar de afstrijkmethode: je print met een laserprinter op (gewoon?) papier je lay-out, die je met een strijkijzer overbrengt op het gewone kopperoppervlak, scheelt weer een stap!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Fotopapier, voor zover ik weet. en dan schijnt het met sommige soorten beter te werken dan met andere.
Gaat wel een hoop inkt kosten als je meerdere printjes wil maken.
Een filmpje kun je wel een keer of 10 minimaal gebruiken, mits je er voorzichtig mee omgaat.
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Martin V »

Dat is dan ook de reden waarom ik ook ben overgestapt naar de foto print fabricage.
Met de transfer methode gaat mij er een heleboel tonner en fotopapier verloren, bovendien had ik nou geen geweldige resultaten mee.
Vaak moest ik het dan weer opnieuw doen etc. etc.

Geef mij de UV belichtingsmethode maar voor ook een veel scherper resultaat; dus fijnere baantjes.

Overlay folie heb ik (duur) gekocht voor 18euro en kwam er nog eens 6,75 aan verzendkosten bij.
Helaas hecht de tonner niet aan de folie, dat is wel vreemd van volgens de specs van die folie zou dit toch geschikt zijn voor een laserprinter.
De folie waar ik het over heb is van 3M.

In plaats van die mooie folie, waar ik eigenlijk niks aan heb gebruik ik nu gewoon kalkpapier.
Een bloknote met kalkpapier uit de lokale boekenwinkel kost dan ook wel 7 a 8 euro dus dat is ook niet zo goedkoop.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Je doet toch wel de goede kant van die folie in de printer, anders hecht de inkt niet...
Bovendien zijn er ook verschillende voor inkjet en laserprinter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Ik heb een topic aangemaakt over zelf PCB tjes maken, dan kan alle info en discussie daarover gebundeld worden.

Zelfbouwers en hun etsbak.
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Martin V »

Ik zal het eens proberen om de folie om te draaien, dit was inderdaad even offtopic en ga ik daar wel verder met dit onderwerp.

groetjes van Martin
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Klaar om ingebouwd en getest te worden :
IMG_0194.JPG
IMG_0214.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Succes!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Vanavond testen ! 8-[ [-o< [-o<
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Walt »

Geen Vishay's maar ordinaire MKT's?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

In de vorige zaten keramische, dus al een hele vooruitgang ! :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Walt »

Was geintje hoor, ziet er netjes uit zo. Nu maar hopen dat het niet weer een synthesizer is geworden...

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Nu maar hopen dat het niet weer een synthesizer is geworden...

Groetjes Walter
:rofl: :rofl: :rofl:

Ik hoop van niet, dan zijn we zo weer 50 pagina's verder! :shock: :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Ray zit aan de barbeknoei of:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oeCVXHPZ9WY[/youtube]

:lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Geen van beide, eerst naar lookhill geweest en daarna naar de Griek... burps. :beer:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Gelukkig hebben we nog geen geur op onze computers........... :-& :-& :-& :-&
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

He, is me dat nou luillig.....voor snoekeman.... :mrgreen:

Blijken ze gewoon in één keer te werken... :rofl: :rofl: :rofl:

Zal straks even de meetplaatjes posten.

Die vijftig pagina's gaan er zeer waarschijnlijk niet hier komen... :mrgreen:

:beer: :proost: :proost:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Plaatjes !
Ik heb eerst een nul meting gedaan. de ruisgenerator direct aan de laptop. meet programma is Audacity.
Dat is eigenlijk een HD recording muziek programma, maar er zit een hele makkelijke spectrum analyzer in.
Nul meting.png
Ja, het ingangs signaal is een beetje aan de lage kant, maar het werkt. dat is het belanrijkste.
Vervolgens het filter ertussen gezet. en de verschillende uitgangen opgenomen en in de analyzer gezet.
Van de Mid uitgang heb ik er twee gedaan, eentje met de potmeters in de middenstand, en eentje waarbij het midsingaal zo smalbandig mogelijk staat ingesteld.
Low out.png
Mid out.png
Mid out smalbandig.png
High out.png
Ik heb ook nog wat testen op het gehoor gedaan door met sinussen van afwisselend lage en hoge frequenties in te sturen, en zo te horen werkte dat goed.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

=D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

:dank:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
:dank:
Op naar het volgende project wat nog af gemaakt moet worden! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Eeeeeh....mijn DAC ! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”