wat voor filters zijn dit?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Da_musica

wat voor filters zijn dit?

Bericht door Da_musica »

na heel wat uitzoekwerk mbt kastontwerp en driverkeuze ben ik begonnen met filterontwerp. Hu heb ik een filter van een JBL LX700 speaker in schema gezet om te kijken hoe dat ontworpen wordt. Dit heb ik ook gedaan van een wharfedale daimond 5 speaker.

Kunnen jullie me vertellen wat dit voor soort filters zijn en of ik iets kan met de opzet van een van beide filters voor mijn 2-weg systeem?
(zie bijlages)

Ik weet overigens niet of ik het helemaal goed getekend heb maar volgens mij wel.
Bijlagen
Filter van Wharfedale Daimond 5
Filter van Wharfedale Daimond 5
JBL LX700 Filter
JBL LX700 Filter
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Het zijn beide tweede-orde filters (tenminste in neem aan dat je bij de JBL nog een condensator bent vergeten in serie met de tweeter) alleen heeft de JBL nog een correctienetwerkje erbij (De L, C en R die parallel staan, samen in serie met de baswoofer).
Da_musica

Bericht door Da_musica »

als ik de filter fysiek bekijk, tel ik ook maar 8 componenten en zie zo 123 niet waar ik de foutr gemaakt heb. zal bij gelegenheid een foto van voor en achterkant maken.

wat doet dat correctienetwerkje dan, heeft dat zin voor mijn eigen ontwerp?
jantje-secuur

Deze filters kun je sowieso niet 1 op 1 overnemen! Alles valt en staat bij de goede waardes en de goede implementatie van het filter. Als jij een woofer hebt die zwaar piekt kun je beter over naar hogere ordes van filtering bijvoorbeeld. Dit is afhankelijk van de kast/woofer/tweeter-combinatie die je hebt.

Zo ook met het correctienetwerk: het kan dat je zoiets gaat gebruiken (maar dan zou ik sowieso een correctienetwerk pakken dat parallel aan je woofer staat) maar het kan ook dat je het kunt integreren in je seriespoel van je woofer.

Edit: waarschijnlijk verzorgt dat correctienetwerkje de bafflestepcompensatie.
Da_musica

Bericht door Da_musica »

ja dan snap ik het iig. Correctienetwerken zijn dus alleen van toepassing op een configuratie die nog geoptiomaliseerd moet worden.

Ik wilde ook alleen de printplaten gebruiken en niet het filter zelf. bovendien is dat JBL filter 4 Ohm gemeten terwijl ik 8 ohm drivers heb.

Deze filter komt uit bijbehorende kast, welke ik ga gebuiken voor mijn zelfbouw-ervaring opdoe-project :wink:

worden in hifi filters ook zobel-netwerken gebruikt ter corrigering van impedantiewisselingen of is dit alleen voor subwoofers het geval?
Da_musica

Bericht door Da_musica »

waarvoor dienen die weerstanden in die wharfedale schakeling trouwens?
Als ik een simulatie doe voor een 2weg 2e orde filter, zijn deze er niet bij.

How's that?
jantje-secuur

Hieronder heb ik het even uiteengeplot. In serie met C2 heb ik steeds een weerstand gezet, 1 ohm, 2 ohm ... 4 ohm. Daaronder staan de totaalcurves van het systeem, met dik zwart het systeem zonder weerstand. Je ziet dat de weerstanden ervoor zorgen dat er harder gedempt word na de scheidingsfrequentie van de condensator. Met de impedantie gebeurt daarentegen niets spannends.
Bijlagen
Filter-weerstand.jpg
Da_musica

Bericht door Da_musica »

Ik had inderdaad een fout gemaakt. Zag op de filter zelf dat er een component was die op een weerstand leek, daar is het fout gegaan.

Waarvoor wordt die demping gebruikt dan? Want dat zou dan toch alleen maar voor de tweeter gelden, aangezien de woofer geen andere overgeansfrequentie heeft, of wordt deze ervoor gedempt?

Dit is de goeie filter:
Bijlagen
Goede lay-out van LX700
Goede lay-out van LX700
Chris_T

Bericht door Chris_T »

De L, R & C aan de bovenkant van de woofer (boven de andere L die direct aan de woofer zit) wordt een notchfilter (sperkring) genoemd.
Deze zorgt ervoor dat er een bult ergens in de respons gefilterd wordt.
Mogelijk van de woofer zelf, of de bult veroorzaakt door de bafflestep.

Zouden deze L, R & C (in serie) parallel hebben gezeten aan een driver dan spreek je van een impedantie correctie, vaak wordt daarmee een resonantiepiek vlak getrokken.

Edit: Het zou fijn zijn als je de componenten kan nummeren, maakt het een stuk makkelijker bij de uitleg en het begrijpen ervan ;).
Da_musica

Bericht door Da_musica »

Dan heb ik zo'n correctienetwerkje ws ook nodig, aangezien de kast gelijk is gebleven.

Als ik iemand van jullie wil laten kijken wat een goed filterontwerp zou zijn voor mijn kast en speaker configuratie, gaat dit dan en wat hebben jullie voor info nodig, mocht iemand van jullie zo behulpzaam willen zijn? :oops:

alvast bedankt!
jantje-secuur

1. Meten
2. Simuleren
3. Bouwen
4. Evaluatie

Indien het resultaat niet bevredigend is, kun je weer beginnen bij 2.

Edit: Wat is jouw kast en speaker dan eigenlijk?
Da_musica

Bericht door Da_musica »

voorlopig heb ik nog een 4 ohm JBL titanium tweeter maar ben opzoek naar een suggestie. Mocht ik het passend krijgen, zou de G20SC of G25FFL een goed alternatief zijn. Als woofer heb ik de TB W6-623.

Mijn kastmaten: 80,5x24x24. Inhoud kast is 19.7Ltr (van binnen verkleind, onderste deel zou je er dus af kunnen zagen :P ). Baffle is afgerond. Baspijp 16cm lang en 7cm doorsnee.
Kast is opgetrokken uit 21mm MDF.

kun je hier iets mee?

Edit: miss een stomme vraag maar wat moet er gemeten worden?
jantje-secuur

De respons in de kast zonder filter van de afzonderlijke units, alsmede de impedantie.

Die gegevens heb je nodig, anders kun je geen betrouwbare simulatie maken.
Da_musica

Bericht door Da_musica »

wordt hiervoor "Boxsim" gebruikt of gebruiken jullie hiervoor andere software?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”