Beste forumleden,
Enige tijd terug heb ik hier een topic gestart met vragen over het zelf bouwen van speakers. Na me een tijdje met andere dingen te hebben bezig gehouden ben ik me weer op de speakers aan het oriënteren.
Allereerst probeer ik te besluiten welke tweeters ik zal gaan gebruiken. Ik heb er een aantal op het oog die qua prijsklasse in het voor mij juiste segment liggen en die ik ook qua uiterlijk wel aantrekkelijk vind. Ik vind het echter lastig om een keuze te maken en daarom wilde ik graag jullie meningen vragen en zodoende hopelijk enige discussie hierover losmaken.
Dit zijn de modellen die ik op het moment op het oog heb.
Visaton G 20 SC - 8 Ohm
Visaton G 25 FFL - 8 Ohm
Seas H1149-06 27TDC
Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT
Voor welk model zouden jullie kiezen en waarom?
Tweeters
Moderator: Beheerdersteam
Re: Tweeters
Hoi!
Ik ken alleen de Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT omdat ik m zelf gebruik. Wat ik zelf lekker aan deze tweeter vind is dat hij een behoorlijk groot geluidsbeeld weet neer te zetten. Sommigen vinden de metal-dome tweeters metaal-achtig klinken maar met de juiste filtrage (?) hoeft dat niet zo te zijn. Ik gebuik m in de combi met de L18RNX/P midwoofer ook van Seas. Bevalt me goed
In de toekomst wil ik wellicht nog eens een monitor maken met spullen uit de Excel lijn van seas of mischien iets met de AMT's van Mundorf...
grt
Satefan
Ik ken alleen de Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT omdat ik m zelf gebruik. Wat ik zelf lekker aan deze tweeter vind is dat hij een behoorlijk groot geluidsbeeld weet neer te zetten. Sommigen vinden de metal-dome tweeters metaal-achtig klinken maar met de juiste filtrage (?) hoeft dat niet zo te zijn. Ik gebuik m in de combi met de L18RNX/P midwoofer ook van Seas. Bevalt me goed
In de toekomst wil ik wellicht nog eens een monitor maken met spullen uit de Excel lijn van seas of mischien iets met de AMT's van Mundorf...
grt
Satefan
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Geen. Met de tweeter beginnen is net zoiets als vragen welke autoband je zal nemen voor een nog te bedenken auto.Stonelesscutter schreef:Voor welk model zouden jullie kiezen en waarom?
In het andere topic was aangeboden om je op weg te helpen met Boxsim, zodat je jezelf een beetje een idee kan vormen welke drivers je kan combineren. Het is logischer om daar een vervolg aan te geven dan om te vragen welke tweeter je zal nemen als uitgangspunt voor een luidsprekersysteem. Dat geldt nog sterker omdat je al bepaalde eisen had waaraan het systeem moest voldoen.
Over een drempel stappen gaat niet helemaal vanzelf, maar met een beetje wil en wat hulp van anderen zal je al spoedig heel wat mogelijkheden zien.
-
Stonelesscutter
Ik heb wel wat met dat Boxsim gespeeld maar erg ver ben ik niet gekomen. Als ik het goed heb begrepen is het met dat programma alleen mogelijk om van een rechthoekige model uit te gaan terwijl er zoveel exotische vormen te bedenken zijn. Misschien heb ik het doel van Boxsim niet helemaal goed begrepen.
Ik ben graag bereid om intensiever met Boxsim aan de slag te gaan, maar ik vrees dat dit niet zal lukken tenzij iemand m'n handje vast houdt als het ware. Hoe kan ik in Boxsim het model programmeren dat ik in het andere topic heb beschreven? Of is dit helemaal niet nodig?
Is het ook mogelijk om in Boxsim simulaties te maken met drivers die niet van Visaton zijn?
Als ik dan een simulatie heb gemaakt, waar moet ik dan op letten om te weten of iets goed is of niet? Gaat het alleen om een zo vlak mogelijke frequency response?
EDIT: Inmiddels heb ik een nieuw topic gemaakt over hoe ik met Boxsim om moet gaan.
Ik ben graag bereid om intensiever met Boxsim aan de slag te gaan, maar ik vrees dat dit niet zal lukken tenzij iemand m'n handje vast houdt als het ware. Hoe kan ik in Boxsim het model programmeren dat ik in het andere topic heb beschreven? Of is dit helemaal niet nodig?
Is het ook mogelijk om in Boxsim simulaties te maken met drivers die niet van Visaton zijn?
Als ik dan een simulatie heb gemaakt, waar moet ik dan op letten om te weten of iets goed is of niet? Gaat het alleen om een zo vlak mogelijke frequency response?
EDIT: Inmiddels heb ik een nieuw topic gemaakt over hoe ik met Boxsim om moet gaan.