stereofilter met slechts één woofer?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hertz

Bericht door hertz »

Ik heb nog een schitterende visaton 30cm woofer van 8 Ohm.
ooit heb ik een schema gezien om slechts 1 woofer met 1 sprkspl te gebruiken voor een stereo opstelling. De + en - van het L en R kanaal voor de lage tonen (250hz) zouden op de spreekspoel van die ene woofer aangesloten moeten worden. Mag men die polen van het laag uberhaupt samenvoegen? Als satelieten zouden dan twee 4-ohmige fullranges kunnen dienen. Kan iemand hiervoor een filter uittekenen? Kan men als satelieten ook 8-ohmige fully's gebruiken?
dank U
richard

Bericht door richard »

Misschien bedoel je het zogenaamde tri-mode filter? dat wordt ook in de caraudio gebruikt.
Een belangrijke voorwaarde is dat de versterker geschikt is om te bruggen; voor het midden en hoog is hij dan gescheiden en voor het laag werkt hij gebrugd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

klinkt naar tri-mode idd. vraagt erg veel van de versterker.. ik had een keer de fout gemaakt dit te doen met 4 speakers van 4ohm op een versterker die gebrugd maar 8ohm luste... dat ding ging dus bij alles boven fluisternivo in de protection
hertz

Bericht door hertz »

bedankt heren, het schema dat ik ooit gezien heb diende om te werken met een simpele versterker, dus geen gebrugde. Het was zeker geen eenvoudig ding, ik denk dat er zelfs diodes in voorkwamen. Zeker ben ik daarover niet. De elektrotechneuten onder U zien er misschien wel een leuke uitdaging in. Ik lees het wel.
Doei
~
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”