Welke soldeerbout?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Marp »

maikbike schreef:
s39 is nog steeds te koop.
voor een gaskabel ton werkt s39 rvs een stuk makkelijker.
Dat is het altijd geweest, maar in de vorige eeuw was S-39 enkel een vloeimiddel dat zoutzuur bevatte. Vanwege zijn corrosieve werking werd dat middel inderdaad verboden voor soldeerwerk aan waterleidingen.

Tegenwoordig voert Griffon S-39 als naam voor een productlijn met zuurvrije soldeervloeimiddelen, waarvan de kopervarianten zelfs specifiek het KIWA-keurmerk dragen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Dat is het altijd geweest, maar in de vorige eeuw was S-39 enkel een vloeimiddel dat zoutzuur bevatte. Vanwege zijn corrosieve werking werd dat middel inderdaad verboden voor soldeerwerk aan water gasleidingen.
Voor gas heeft het nooit gemogen maar voor water mocht het toen wel, dat spoelde wel schoon :mrgreen: Het werd sowieso verboden wegens milieueisen.

Voor koper kon je toen beter Purine gebruiken. Maar dan moest je het koper wel eerst goed schoon schuren. Jammer dat Purine bijna nergens mee te koop is want het werkt perfect voor het vertinnen van geëmailleerd koperdraad (filterspoelen e.d.).

[edit]

Zie dat Purine nog wel her en der via internet te koop is zoals bij http://www.bol.com/nl/p/griffon-soldeer ... 010393240/ Maar de prijs is wel idioot gestegen: Betaalde in 2007 nog iets van 1,50 voor een blik bij de ijzerhandel/loodgieter.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Marp schreef:
Dat is het altijd geweest, maar in de vorige eeuw was S-39 enkel een vloeimiddel dat zoutzuur bevatte. Vanwege zijn corrosieve werking werd dat middel inderdaad verboden voor soldeerwerk aan water gasleidingen waterleidingen.
Voor gas heeft het nooit gemogen maar voor water mocht het toen wel, dat spoelde wel schoon :mrgreen:
Het verbod voor waterleidingen was wel degelijk wat vooraf ging aan het algeheel verdwijnen van de oude S-39. Water spoelt enkel de binnenkant schoon. De nieuwe generatie S-39 producten zijn nog altijd milieugevaarlijk, maar nu wel zuurvrij ter voorkoming van verontreinigd drinkwater door aangetaste leidingen. Dat het voor gas nooit mocht, was altijd wel algemeen bekend, en voor elektro/elektronica werd het ook nooit aangeraden.
Wikipedia schreef:
S-39 op zoutzuurbasis werd vooral gebruikt voor het solderen van koperen waterleidingen maar veroorzaakte corrosie en werd daarom verboden voor drinkwatertoepassingen. S-39 wordt gemaakt door Bison International (heeft in 1990 de Chemische Fabriek Schiedam overgenomen).

Onder dezelfde benaming wordt het als zuurvrij soldeermiddel S39-Cu (KIWA) wel weer voor het solderen van waterleiding op de markt gebracht, ook onder de klassieke naam S-39 (Universal).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Mwah, volgens het veiligheidsblad bevat het nog steeds zinkchloride. Heeft een PH van 4 - 5. Dus zuurvrij lijkt mij niet juist.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door hannesie »

s39.~png.jpg
Jullie bedoelen zoiets, ik las en dacht, volgens mij heb ik ergens nog zo een potje staan :oops:


Dus dit is een verboden middel. :lol:
Is nog van de vorige eeuw. :sure:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Aaad »

hannesie schreef:
s39.~png.jpg
Jullie bedoelen zoiets, ik las en dacht, volgens mij heb ik ergens nog zo een potje staan :oops:


Dus dit is een verboden middel. :lol:
Is nog van de vorige eeuw. :sure:
Ik geloof dat ze het heel vroeger ook koningswater noemden, maar dit is 'm. Of het verboden is weet ik niet maar ik zou het zeker niet meer gebruiken voor de koperen leidingen in huis.
Ik had 35 jaar geleden een verwarmingsinstallatie (1 buis serie-systeem voor convectoren)die bestond, hoe kom je op het idee, uit gesoldeerde ijzeren CV buizen.
Warm water en metaal wil nog wel eens corrosie geven, zo ook de warme leiding die uit de CV ketel kwam.
Die kon ik om de haverklap opnieuw solderen en roestte als een idioot.
Heb toen de boel maar omgebouwd naar knelkoppeling en later de hele CV installatie aangepast met knel naar dubbele leidingen(parallel systeem). Het potje S39 heb ik nog steeds maar voor koperen waterleiding gebruik ik S65,van dezelfde fabrikant.

Aad
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Henkjan »

[offtopic]
Aaad schreef:
.... een verwarmingsinstallatie (1 buis serie-systeem voor convectoren) ...... aangepast met knel naar dubbele leidingen(parallel systeem).
heb je wat meer info over hoe zo'n 1buis nou opgebouwd is? dat heb ik ook, en ik will binnenkort een radiator bijplaatsen maar wil dan eerst begrijpen hoe het nu werkt. ik denk dat de aftakkingen naar de radiatoren iets speciaals moet zijn anders kan t niet werken. [/offtopic]
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Aaad schreef:
Ik geloof dat ze het heel vroeger ook koningswater noemden, maar dit is 'm. Of het verboden is weet ik niet maar ik zou het zeker niet meer gebruiken voor de koperen leidingen in huis.
Ik had 35 jaar geleden een verwarmingsinstallatie (1 buis serie-systeem voor convectoren)die bestond, hoe kom je op het idee, uit gesoldeerde ijzeren CV buizen.
Warm water en metaal wil nog wel eens corrosie geven, zo ook de warme leiding die uit de CV ketel kwam.
Die kon ik om de haverklap opnieuw solderen en roestte als een idioot.
Heb toen de boel maar omgebouwd naar knelkoppeling en later de hele CV installatie aangepast met knel naar dubbele leidingen(parallel systeem). Het potje S39 heb ik nog steeds maar voor koperen waterleiding gebruik ik S65,van dezelfde fabrikant.

Aad
Koningswater is toch wel ander spul hoor. Laten we nou niet de hele scheikunde in dat potje willen stoppen :lol:

Het oude S39 was verdunt zoutzuur met daarin opgelost zink. Werkte uitstekend maar je moest naderhand de boel wel schoonmaken met een doekje met zeepwater. De basische zeep neutraliseert dan het overtollig zuur. Moet je trouwens ook met het moderne S39. Anders slaat de leiding na een tijdje toch nog groen uit.

En ijzeren leidingen voor de CV, dat is wel heel oud. Dat zat destijds nog in het huis bij de buren, maar die CV was van voor WO2 :mrgreen: Die zat trouwens geschroefd met hennep pakking. Ijzeren CV leidingen werden nooit gesoldeerd.

Tegenwoordig wordt trouwens uitsluitend nog kunststof leiding gebruikt voor een CV en alu voor vrij liggende leidingen. Daar valt weinig aan te solderen, dat wordt geschroefd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Nou, mijn broer die loodgieter is soldeert nog bijna dagelijks koperbuis.
Maar hij doen dan ook alleen renovatiewerk in bestaande en bewoonde woningen.

In de nieuwbouw zal je inderdaad vrijwel geen koper meer tegenkomen, is veels te duur. allemaal plastic geworden.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Aaad »

Henkjan schreef:
[offtopic]
Aaad schreef:
.... een verwarmingsinstallatie (1 buis serie-systeem voor convectoren) ...... aangepast met knel naar dubbele leidingen(parallel systeem).
heb je wat meer info over hoe zo'n 1buis nou opgebouwd is? dat heb ik ook, en ik will binnenkort een radiator bijplaatsen maar wil dan eerst begrijpen hoe het nu werkt. ik denk dat de aftakkingen naar de radiatoren iets speciaals moet zijn anders kan t niet werken. [/offtopic]
Bij het 1 buis systeem staan alle convectoren in serie met elkaar.
Die convectoren werden dus allemaal tegelijk warm en een klep in de convectoromkasting zorgt ervoor dat de luchtstroom gestopt/gestart wordt.
Ik heb indertijd de convectoren in de huiskamer, die normaal altijd open stonden, vervangen door radiatoren(met dezelfde kW waarde als de convectoren). Als je maar 1 radiator wil tussenbouwen, moet die altijd open staan anders werkt het systeem niet meer. Ik heb op aanraden van het CV bedrijf later ook nog een bypass aangebracht om de totale doorstroming niet te verstoren anders krijgen de andere convectoren te weinig warm water aangeleverd. De (nieuwe) ketel werkte echter niet naar behoren en sloeg te snel af, de doorstroming was ook moeilijk in te regelen. Gevolg was dat de woonkamer niet helemaal op temperatuur kwam.
Toen heb ik de hele installatie maar omgebouwd naar een normale 2 buizen installatie met enkel radiatoren. Daarna werkt alles perfect.
Ik heb indertijd alles bij Siwako aangeschaft, die toen nog in de Vierhavenstraat zat, zit nu in Rotterdam Charlois, die ook de berekening hebben gemaakt.
Zo, waar ging dit topic ook alweer over? Oh ja soldeerbouten.

Aad
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Ben benieuwd voor welke soldeerbout de TS gekozen heeft, of gaat kiezen.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Berre »

Pjotr schreef:
Mwah, dit lijkt mij goed genoeg:
Soldeerbout.jpg
Gaat de noordpool daar niet van smelten?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door ray5150 »

Oh, ik dacht dat je ook een soldeerbout wou kopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Er is vast een Eskimo bij hem komen klagen :D
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”