Waar blijven de metingen van je W1????????jeroen_d schreef:Ter aanvulling op de post van Martijn M: ik doe mijn best om aan te geven dat ik de globale lijn voorstelbaar vind, maar niet de meer dan 10 kleine afwijkingen die je ook nog aan het corrigeren bent. Dan moet je in je reactie niet beginnen over een dikke bult bij 5500Hz waar ik het totaal niet over had.ds23man schreef:Deze drivers hebben een dikke bult van 8db bij 5500hz, komt door de holte resonantie voor het membraam.jeroen_d schreef:Toch zou ik dit zelf ook niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat jouw line array de vervorming geeft die jouw correctie curve laat zien. De globale lijn kan ik me voorstellen, maar niet die meer dan 10 kleine afwijkingen. Dat moet haast wel een combi van luisterruimte en array zijn. Een simpele check kan meer inzicht verschaffen. Zit het in de array, dan blijven de effecten waarneembaar als je onder andere hoeken meet. Als ze onder andere hoeken deels verdwijnen, dan is er een kans dat de effecten andere oorzaken hebben dan de luidspreker.
Bij passief gebruik schrijft de fabrikant dan ook een notch filter voor.
Maareh: doe vooral waar je zin in hebt.
ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Re: ULTRAZOOOM......
Jongentjes die vragen, worden overgeslagen!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: ULTRAZOOOM......
Krijg je niet, geeft alleen maar gezeik.ds23man schreef:Waar blijven de metingen van je W1????????
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
En wie gaf nou ook al weer het goede voorbeeld???????jeroen_d schreef:Krijg je niet, geeft alleen maar gezeik.ds23man schreef:Waar blijven de metingen van je W1????????![]()
![]()
Re: ULTRAZOOOM......
???Resonanties kun je middels EQ prima wegwerken
Dat vind ik een wat lastig te plaatsen uitspraak. Waarom zou de resonantie verdwijnen wanneer je het niveau plaatselijk omlaag brengt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Grappig trouwens, iedereen vraagt om uitgebreide metingen en maak ik ze, waarna het helemaal stil is...........
Re: ULTRAZOOOM......
Iedereen zit nu met een kop koffie zich af te vragen waarom dit plaatje er zo uit ziet;

Meet je met de LS op een harde vloer? Het 300-600 Hz gedrag zouden reflecties met de vloer kunnen zijn die ivm de richting dichtbij sterker zijn dan op x m verderop.
Meet je met de LS op een harde vloer? Het 300-600 Hz gedrag zouden reflecties met de vloer kunnen zijn die ivm de richting dichtbij sterker zijn dan op x m verderop.
Re: ULTRAZOOOM......
Luidsprekereenheden gedragen zich verregaand minimumfase. Dat betekent o.m. dat je resonanties weg kan werken middels EQ.markbakk schreef:???Resonanties kun je middels EQ prima wegwerken
Dat vind ik een wat lastig te plaatsen uitspraak. Waarom zou de resonantie verdwijnen wanneer je het niveau plaatselijk omlaag brengt?
Dat plaatje ziet er zo uit omdat de B&G een betrekkelijk korte lijn is. Vanaf HIER hebben we dat even bediscussieerd.SuperR schreef:Iedereen zit nu met een kop koffie zich af te vragen waarom dit plaatje er zo uit ziet;
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Meet je met de LS op een harde vloer? Het 300-600 Hz gedrag zouden reflecties met de vloer kunnen zijn die ivm de richting dichtbij sterker zijn dan op x m verderop.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Gemeten op een gasbetonvloer, mooi akoestisch open....... Dat kun je trouwens mooi zien als je metingen van de woofer op 1 en 3 meter vergelijkt.......SuperR schreef:Iedereen zit nu met een kop koffie zich af te vragen waarom dit plaatje er zo uit ziet;
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Meet je met de LS op een harde vloer? Het 300-600 Hz gedrag zouden reflecties met de vloer kunnen zijn die ivm de richting dichtbij sterker zijn dan op x m verderop.
Re: ULTRAZOOOM......
Bij nader inzien denk ik dat SuperR een punt heeft. Op 4 meter zou je best een interferentiedip rond die frequentie kunnen zien (afhankelijk van hoogte van de lijn en hoogte van de microfoon). Dat lijkt dan min of meer toevallig samen te vallen met de grotere propagatieverliezen van de lijn bij die frequenties. Dat zou ook beter kunnen verklaren waarom het laag - dat ook 6 dB per verdubbeling van de afstand zou moeten afvallen - in verhouding een stuk minder in niveau afneemt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
En dat strookt niet helemaal met deze meting:Martijn M schreef:Bij nader inzien denk ik dat SuperR een punt heeft. Op 4 meter zou je best een interferentiedip rond die frequentie kunnen zien (afhankelijk van hoogte van de lijn en hoogte van de microfoon). Dat lijkt dan min of meer toevallig samen te vallen met de grotere propagatieverliezen van de lijn bij die frequenties. Dat zou ook beter kunnen verklaren waarom het laag - dat ook 6 dB per verdubbeling van de afstand zou moeten afvallen - in verhouding een stuk minder in niveau afneemt.
Hier zie je duidelijk dat per verdubbeling van de afstand boven de 1khz 3db afneemt en daaronder langzaam aflopend naar 6db. En daar moet je nou rekening mee houden. Zal vanavond voor de gein eens op een andere plek in de schuur meten.
Re: ULTRAZOOOM......
Heb je bij die meting van enkel de B&G dan maatregelen getroffen om de vloerreflectie uit je tijdvenster te houden?
Re: ULTRAZOOOM......
Array op de grond zetten, microfoon ook op de grond leggen en de array naar de microfoon laten kijken is het devies. Anders krijg je die grondreflectie nooit uit je meting en zit je die lekker mee te corrigeren.
Maar ds23man kan metingen plaatsen wat ie wil, ik ga er verder niet op in zolang hij zelf niet nauwkeuriger ingaat op specifieke opmerkingen die ik plaats. Dat lijkt namelijk structureel te worden.
Maar ds23man kan metingen plaatsen wat ie wil, ik ga er verder niet op in zolang hij zelf niet nauwkeuriger ingaat op specifieke opmerkingen die ik plaats. Dat lijkt namelijk structureel te worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
ATB doet dat automatich en in Filterdesiger moet je handmatig je meetvenster instellen en daar kun je zien dat de reflectie zeer laat komt. In de impulsresponsies kan ik geen vloerreflecties ontdekken.Martijn M schreef:Heb je bij die meting van enkel de B&G dan maatregelen getroffen om de vloerreflectie uit je tijdvenster te houden?
Re: ULTRAZOOOM......
De vloerreflectie zou op vier meter maar om en nabij één milliseconde vertraging t.o.v. het directe geluid moeten hebben. Het afstandsverschil zit dan namelijk rond 34 cm - afhankelijk van precieze hoogte van B&G en microfoon. Doorgaans zie je een betrekkelijk smalbandig kamfiltereffect, maar met die lijn zou de dip wat breder moeten zijn. Daarom zouden je metingen wel eens verklaard kunnen worden door de combinatie van vloerreflectie en de met frequentie veranderende propagatieverliezen.
Re: ULTRAZOOOM......
Klink erg aannemelijk! Niet dat de TS er iets aan kan doen, maar dit is denk ik idd wat je op de meting ziet. Leg anders een dikke deken/slaapzak voor de LS en herhaal de meting, voor het idee.Martijn M schreef:De vloerreflectie zou op vier meter maar om en nabij één milliseconde vertraging t.o.v. het directe geluid moeten hebben. Het afstandsverschil zit dan namelijk rond 34 cm - afhankelijk van precieze hoogte van B&G en microfoon. Doorgaans zie je een betrekkelijk smalbandig kamfiltereffect, maar met die lijn zou de dip wat breder moeten zijn. Daarom zouden je metingen wel eens verklaard kunnen worden door de combinatie van vloerreflectie en de met frequentie veranderende propagatieverliezen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Het blijft natuurlijk een feit dat er in de setup niets is te veranderen, de B&G staat met de onderzijde 30cm van de grond af om de ideale luisterhoogte te verkrijgen. Om verder uit te zoeken of het ruimteinvloed of door de line array werking komt zal ik vanavond wat testmetingen doen. Gelukkig heb ik nog een perzisch tapijtje liggen.....SuperR schreef:Klink erg aannemelijk! Niet dat de TS er iets aan kan doen, maar dit is denk ik idd wat je op de meting ziet. Leg anders een dikke deken/slaapzak voor de LS en herhaal de meting, voor het idee.Martijn M schreef:De vloerreflectie zou op vier meter maar om en nabij één milliseconde vertraging t.o.v. het directe geluid moeten hebben. Het afstandsverschil zit dan namelijk rond 34 cm - afhankelijk van precieze hoogte van B&G en microfoon. Doorgaans zie je een betrekkelijk smalbandig kamfiltereffect, maar met die lijn zou de dip wat breder moeten zijn. Daarom zouden je metingen wel eens verklaard kunnen worden door de combinatie van vloerreflectie en de met frequentie veranderende propagatieverliezen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Ik ga het niet eens meer meten of het vloerinvloeden of line aray invloeden zijn, dat heeft iemand anders al gedaan:
http://web.archive.org/web/200808200137 ... arfld.html
Heeft gewoon met de line array werking te maken... zoals ik al zij.
http://web.archive.org/web/200808200137 ... arfld.html
Heeft gewoon met de line array werking te maken... zoals ik al zij.
Laatst gewijzigd door ds23man op di 11 jun 2013, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Hier nog een meting van John Whittaker:
Verschil plaatsing op de grond of 3 meter in de lucht:
http://web.archive.org/web/200901052247 ... s20_2.html
Maakt dus niet uit. Vloerreflecties kunnen we dus wel uitsluiten!
John heeft veel metingen gedaan, maar zijn website is uit de lucht en de webarchive is hier en daar niet compleet qua afbeeldingen.
Verschil plaatsing op de grond of 3 meter in de lucht:
http://web.archive.org/web/200901052247 ... s20_2.html
Maakt dus niet uit. Vloerreflecties kunnen we dus wel uitsluiten!
John heeft veel metingen gedaan, maar zijn website is uit de lucht en de webarchive is hier en daar niet compleet qua afbeeldingen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
En dan is het weer fijn dat er een server van web.archive uitligt.... 
Re: ULTRAZOOOM......
Waarom maak je dan geen PDF's van die pagina's, en plaats je die dan hier ?
(op een moment dat die server het wel doet dan.)
http://www.cutepdf.com/
(op een moment dat die server het wel doet dan.)
http://www.cutepdf.com/
Re: ULTRAZOOOM......
Wat betreft de eerste link: raar dat de meetcurves van zijn metingen nagenoeg parallel blijven lopen op verschillende afstanden. Ik snap die niet goed. Daarin lijkt het op een langere lijn.
De metingen van de tweede link kan ik nu niet zien. Het is niet gek als je geen reflectiedip ziet bij de ground-plane meting: de lijn maak je simpelweg virtueel dubbel zo lang. Wat dan hooguit zal gebeuren, is dat de lijn tot een dubbel zo lage frequentie als lijnbron blijft afstralen.
De metingen van de tweede link kan ik nu niet zien. Het is niet gek als je geen reflectiedip ziet bij de ground-plane meting: de lijn maak je simpelweg virtueel dubbel zo lang. Wat dan hooguit zal gebeuren, is dat de lijn tot een dubbel zo lage frequentie als lijnbron blijft afstralen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Hier de tweede link als screenshot:
Hier zie je dat het geen verschil maakt of de driver op de grond staat of 3 meter hoog in de lucht hangt, meting op 1 meter afstand.
Hier zie je dat het geen verschil maakt of de driver op de grond staat of 3 meter hoog in de lucht hangt, meting op 1 meter afstand.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Invloed demping op de vloer, hier zie je dat dat vnl invloed heeft op het gebied tussen 1 en 5 KHZ.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Zelf wat controlemetingen gedaan.
Invloed van wel of geen demping op de vloer op 3 en 5 meter meetafstand.
Geen tot weinig invloed
Invloed van wel of geen demping op de vloer op 3 en 5 meter meetafstand.
Geen tot weinig invloed
