[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door threshold »

Ik ben benieuwd hoe dat uiteindelijk klinkt! Ik volg dit met veel interesse, omdat ik nog twee AD12100/M8 in de kast heb liggen. Ik heb er nog nooit iets mee gedaan en hoop dat ze het doen. Ik heb nu echter geen plaats voor 2x 100 liter. :-s

Ze komen uit een oude ruisbox voor bouwakoestiek-metingen. Maar volgens mij is die weinig gebruikt.

Heb je goede boxsim-files van deze woofer? -edit: breedbander-
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door WielkeB »

hoorn ernaast... net als de CT-250 :lol:
Bijlagen
ct250.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door arjank »

threshold schreef:
Ik ben benieuwd hoe dat uiteindelijk klinkt! Ik volg dit met veel interesse, omdat ik nog twee AD12100/M8 in de kast heb liggen. Ik heb er nog nooit iets mee gedaan en hoop dat ze het doen. Ik heb nu echter geen plaats voor 2x 100 liter. :-s

Ze komen uit een oude ruisbox voor bouwakoestiek-metingen. Maar volgens mij is die weinig gebruikt.

Heb je goede boxsim-files van deze woofer? -edit: breedbander-
Lijkt mij dat die AD12100/m8's het nog wel zullen doen, mooi spul is 't 8)

Ik heb daar (nog) geen goede boxsim file voor. Ik heb (om de response in het laag te simuleren) een "geschikte" visaton woofer uitgezocht en daar de TSP's van gewijzigd. Ik heb dit foefje al vaker toegepast met goede resultaten. De response in het mid ga ik toch met metingen bepalen, meer dan een basis voor het filter kan boxsim toch niet geven.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door arjank »

WielkeB schreef:
hoorn ernaast... net als de CT-250 :lol:
Die zien er gelikt uit, ik ken het ontwerp uit de K&T.
Aan de zijkant gaat hem niet worden, dan worden de kasten te breed en kan ik ze niet naast mijn audio-meubel plaatsen :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Ja, dit project blijft steeds maar nieuwe vormen aannemen.
De AD12200/w8 woofers gaan naar een forumlid.....

Wat blijft er over en wat gaat het worden:
-twee weg
-AD12100/M8
-AD0160/T4 in 8" Tractrix hoorn
-70liter bassreflex + 12db/oct highpass :mrgreen:

Na wat simulaties gedaan te hebben met de AD12100/M8 kom ik uit op een 70 liter bassreflex kast afgestemd op ca. 38hz en een 12db/oct highpass voor deze 12" breedbander. Een TL zou te groot worden en een normale bassreflex-behuizing ook.
De highpass zorgt voor een 3dB verhoging tussen de 35 en 60hz en onder de 30hz werkt ie mooi als subsonic filter, impedantiedip zit rond de 3ohm bij 40hz.

Het overname punt zal rond 1.5khz liggen, misschien zelfs nog iets lager (zie metingen van de AD0160 in de 8"tractrix hoorn op een van de vorige pagina's)

In Sketchup effe een schets gemaakt van hoe het eruit kan komen te zien, kast is 95cm hoog en zal schuin naar achteren neigen.
Bijlagen
Philips_Nucleus_01.jpg
Philips_Nucleus_03.jpg
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Heatside »

Nog steeds een leuk project! Dit laatste ontwerp ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Heatside schreef:
Nog steeds een leuk project! Dit laatste ontwerp ziet er goed uit!
Thnx!
MDF heb ik vandaag al laten zagen, voor een kast in ieder geval.
Eerst maar eens even kijken wat het hele concept gaat doen, ik verwacht er in ieder geval veel van. Als ik mij die test in die Y-profile open baffle herinner dan gaat het extreem goed klinken. Ik verwacht geen extreme bassen of zo, daar is de xmax te beperkt voor. Maar wat er straks uit komt is denk ik niet verkeerd.
Dit wordt in ieder geval iets voor de Breda luisterdag 2014, dit jaar gaat niet lukken helaas.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Effe een (matig) fototje genomen van de bouw (let niet op de puinzooi :lol: )
Bijlagen
IMG-20130530-00041.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

Ah voortgang.
Ik heb dezelfde speakercombinatie en wilde ze eigenlijk al in de verkoop zetten. Misschien maar even wachten...
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Xeres »

Ah ik zie dat er weer wat met het project gebeurt! Ik ben onwijs benieuwd! Onder tussen kijk ik ook even de bouw van de kast af....

Succes (en nogmaals dank voor alle pm)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Zo, vandaag spoeletje van 22mh bij Speakerenco besteld voor de highpass.....
Het filter voor de AD12100/m8 komt er ongeveer zo uit te zien, het filter voor de AD0160/T4 wordt niet zo complex, waarschijnlijk een 12 of 18dB/oct filter, net wat het mooiste aansluit.
Bijlagen
Filter AD12100m8.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Walt »

Vrij heftig filtertje, kun je uitleggen wat de functie is van de verschillende filter takken?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Walt schreef:
Vrij heftig filtertje, kun je uitleggen wat de functie is van de verschillende filter takken?

Groetjes Walter
In feite is het vrij eenvoudig, het bestaat uit 3 delen:
-highpass 1000uf+22mh, dit is het stukje van het BRHP (BassReflexHighPass) concept, deze zorgt er voor dat de AD12100/m8, welke een te hoge Qes heeft, toch funtioneert in een basreflex kast
-lowpass 1,2mh+15uf deze vormt de basis voor de filtering naar het hoog toe.
-LCR, deze helpt de lowpass om de gewenste karakteristiek rond het overname punt te krijgen, de AD12100/m8 loopt namelijk net boven het overname punt flink op.

Het elektrisch verloop kun je zien in onderstaand plaatje.

Dit is allemaal gesimuleert, metingen moeten straks uitwijzen hoe het filter er uiteindelijk uit gaat zien.
Bijlagen
Filter elektr AD12100m8.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Gisteren verder gegaan met de bouw van de kast, zaterdag de 22mh spoel opgehaald :D
Binnenkort de eerste metingen....
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

En??
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

DKM schreef:
En??
Have patience my friend 8)
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

arjank schreef:
DKM schreef:
En??
Have patience my friend 8)
Het is hier 22:18 in China en ik wil kunnen straks kunnen slapen :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Was aan het denken waar ik de bassreflexpijp ga plaatsen, deze wordt ca. 13cm lang en heeft een diameter van 10cm.
Dacht eerst de achterzijde maar ben nu van plan hem toch aan de voorzijde direct onder de 12" mid/woofer te plaatsen. Dit geeft denk ik toch het strakste laag.
Mid zal er niet veel uitkomen want de 12"woofer loopt maar tot ca. 1.5khz en de pijp komt onder het scheidingspaneel welke een gat van ca. 10cm heeft, deze werkt als een soort van akoestisch filter. Dit deel van de kast blijft ongedempt het deel waar de woofer en tweeter in zitten wordt wel gedempt.
Bijlagen
HP100.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Henkjan »

ook beneden de 1kHz komt er een hoop zooi uit een BR pijp hoor... ik zou 'm toch achterop, of in HH stijl, aan de zijkant doen...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Henkjan schreef:
of in HH stijl, aan de zijkant doen...
"Bassreflex Kiemen" :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Starks zal ik effe wat plaatjes posten van de bouw, vandaag heb ik veel geschuurd :D
De AD12100/M8 heb ik zojuist ingebouwd en voor de lol aangesloten :shock:
Wat meteen opvalt is het mooie, lichtvoetige laag dat er uit komt, zeer gedetailleerd (dat doen die tweeweg speakers met de Dayton RS150 echt niet!)
Met instrumentale muziek klinkt ook met mid en hoog erg goed en dat zonder filter....
Ben benieuwd wat ik met een paar LCR netwerkjes uit die AD12100/M8 kan halen, wat ik tot nu toe gehoord heb zal dat niet tegenvallen :rock:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

WTF!!!
Ben vandaag aan het meten gegaan (alleen de AD12100/M8) en een LCR netwerkje er tussen gezet.
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm

Dit klinkt echt fenomenaal, wat een breedbander.....
Mijn tweewegs met de Dayton RS-150 en de Vifa xt200 kunnen niet zo'n realistisch klinkend geluid neerzetten als deze oude philips unit, wat een dynamiek, detail en natuurlijkheid.
Nu begrijp ik wel waarom deze breedbander cultstatus heeft.
Dus, voor degenen die iets met deze unit willen doen, zet dit LCR netwerkje ertussen en je bent klaar.
De highpass met 1000uf en 22mh zit er nog niet tussen, deze krikt het laag tussen de 40 en 60hz nog wat op maar ik vind dat het nu al heerlijk klinkt in die 70 liter kast afgestemd op 38hz.

Ik post nog geen metingen omdat de breedbander zich niet echt mooi laat meten in een "hobby-kamer". Als het weer mooi weer is ga ik het zaakje in de tuin zetten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door arjank op ma 19 aug 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Effe wat foto's.
De bassreflexpijp lijkt klein maar gezien de breedbander geen xmax monster is gaat dit prima.
Bijlagen
002.JPG
003.JPG
004.JPG
005.JPG
006.JPG
007.JPG
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

arjank schreef:
WTF!!!
Ben vandaag aan het meten gegaan (alleen de AD12100/M8) en een LCR netwerkje er tussen gezet.
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm

Dit klinkt echt fenomenaal, wat een breedbander.....

:D Top Stemt mij ook goed. Maar is de tweeter/traxishoorn combinatie dan ook overbodig?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

DKM schreef:
arjank schreef:
WTF!!!
Ben vandaag aan het meten gegaan (alleen de AD12100/M8) en een LCR netwerkje er tussen gezet.
L=2,2mh
C=2,2uf
R=30ohm

Dit klinkt echt fenomenaal, wat een breedbander.....

:D Top Stemt mij ook goed. Maar is de tweeter/traxishoorn combinatie dan ook overbodig?
Overbodig zal ik niet zeggen, met tweeter/tractrixhoorn loopt hij in het hoog wat verder door en is het afstraalgedrag een stuk beter. Maar voor wat je met één luidspreker kunt krijgen is het erg goed, daar zou ik prima mee kunnen leven.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”