Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e
Moderator: Beheerdersteam
Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e
"Een losse plank zie ik wel kromtrekken maar als behuizing niet..."
zo bedoel ik het ook. Met dit sch*tweer trekt alles krom, dus ik zou het ook niet opzoeken.
zo bedoel ik het ook. Met dit sch*tweer trekt alles krom, dus ik zou het ook niet opzoeken.
Even nagedacht de rondingen bij de mondopening te behouden maar vind het toch maar niks. Morgen voorzichtig de hoekjes eruit zagenen nog eens schuren.
En dan de aan de afwerking gaan nadenken.
Spikes of geen spikes, voetstuk
Mondopening een kleurtje geven, nu vloekt het zo.
En wat voor afwerking ga ik het hout geven. Ik even gezocht naar voorbeeldjes maar kon niet zo snel iets vinden dat me aansprak.
En dan de aan de afwerking gaan nadenken.
Spikes of geen spikes, voetstuk
Mondopening een kleurtje geven, nu vloekt het zo.
En wat voor afwerking ga ik het hout geven. Ik even gezocht naar voorbeeldjes maar kon niet zo snel iets vinden dat me aansprak.
gaat dat goed ? lijm en schuurstof ?
ik hoorde wel eens dat als je dat gaat lakken of oliën dat het dan niet pakt op die gedeelten en je dat juist gaat zien dan ?
ben benieuwd naar de bevindingen daarvan.
ik hoorde wel eens dat als je dat gaat lakken of oliën dat het dan niet pakt op die gedeelten en je dat juist gaat zien dan ?
ff lunche schreef:gaat dat goed ? lijm en schuurstof ?
Denk het wel, ze doen het ook bij die visgraadvloeren enz..
Maar goed dat is op een grote oppervlakte, zit je ook niet met je neus bovenop..
Vergeten wat foto's te maken van het soldeerwerk. Nogal gefrusteerd geraakt van tijdelijke kabel door het doolhofje. Waarom ik niet meteen de definitieve kabel erdoorheen had gelegd is mij een raadsel. Nee ik moest een stugge kabel gebruiken. Afijn het heeft me zeker een 1,5 uur gekost om die kabels erdoorheen te krijgen.
Ik was in de eindsprint de opvulling vergeten aan te brengen. Schrok van de het geluid en bedacht heb ik hier nou zoveel uren in verspijkerd? Daarbij was de buizenversterker ook nog niet warm. Gelukkig ging het
branden en los gingen de speakers.
En nu?
Een woord? Heerlijk! Boven verwachting, ruimtelijk. Mag ik zeggen 'geen ondersteuning van laag nodig'? Ok geen sub laag of zoiets maar wat een kracht uit die kleine dingen zeg.

Ik was in de eindsprint de opvulling vergeten aan te brengen. Schrok van de het geluid en bedacht heb ik hier nou zoveel uren in verspijkerd? Daarbij was de buizenversterker ook nog niet warm. Gelukkig ging het
En nu?
Een woord? Heerlijk! Boven verwachting, ruimtelijk. Mag ik zeggen 'geen ondersteuning van laag nodig'? Ok geen sub laag of zoiets maar wat een kracht uit die kleine dingen zeg.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door DKM op za 25 mei 2013, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.
In een hoorn kunnen kleine speakertjes grote dingen doen.
Ik heb ooit een hyberbolische hoorn gemaakt met een 20cm coax unit (hobby hifi hypo 8 horn), deze was makkelijk in staat je middenrif te laten trillen door de bas, ongelofelijk voor een 20cm unit wat daar uitkwam aan laag, helaas een zeer complexe kast dus de tweede kast is er nooit gekomen.
Groetjes Walter
Ik heb ooit een hyberbolische hoorn gemaakt met een 20cm coax unit (hobby hifi hypo 8 horn), deze was makkelijk in staat je middenrif te laten trillen door de bas, ongelofelijk voor een 20cm unit wat daar uitkwam aan laag, helaas een zeer complexe kast dus de tweede kast is er nooit gekomen.
Groetjes Walter
- Bijlagen
-
- hyphorn8.jpg (6.26 KiB) 364 keer bekeken
Walt schreef:In een hoorn kunnen kleine speakertjes grote dingen doen.
Groetjes Walter
ik had een needle maar deze doet het een tikkie beter..
- RobertD
- Contacteer:
Ik vind ze wel heel fraai geworden. Ben benieuwd hoe dat klinkt.
Ik denk dat ik ze gewoon eens ga uitproberen met de FRS8M erin. Leuk bouwwerkje.
Ik denk dat ik ze gewoon eens ga uitproberen met de FRS8M erin. Leuk bouwwerkje.
Een Needle is volgens mij geen hoorn maar een transmission line dat zijn dus 2 verschillende principes. Gegeven een gelijk kastvolume gaat de hoorn doorgaans harder maar speelt een transmission line lager.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
@RobertD: Zeker doen. Aan de kosten hoeft het niet te liggen.
@Walt: Ow dat klopt dan wel.
Ik heb trouwens nog veel mdf weg moeten snijden. Met die 6 mm extra laag kreeg de speaker te weinig lucht...
@Walt: Ow dat klopt dan wel.
Ik heb trouwens nog veel mdf weg moeten snijden. Met die 6 mm extra laag kreeg de speaker te weinig lucht...
Misschien nog een idee om het gat aan de voorkant af te werken met luidsprekerdoek?
Bedankjes voor de kind words, maar ze zijn nog niet af...
Ik weet alleen niet hoe.. Ik laat eerst de muziek wel op mij inspelen
Ik weet alleen niet hoe.. Ik laat eerst de muziek wel op mij inspelen
Laatst gewijzigd door DKM op zo 02 jun 2013, 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Je kan er verdiept een metalen rooster inzetten en hierop 'frontex' verlijmen dit geeft een erg professionele afwerking zeker als je dan het frontex flush laat lopen met de voorkant.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Walt schreef:Je kan er verdiept een metalen rooster inzetten en hierop 'frontex' verlijmen dit geeft een erg professionele afwerking zeker als je dan het frontex flush laat lopen met de voorkant.
Groetjes Walter
Flush mount? of je bedoeld de poort?
Ik bedoel dat je de vierkant hoornopening zou kunnen afwerken met Frontex, maar dan moet je dus een rooster verdiept in de hoornopening monteren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
denk dat Walt bedoelt "in hetzelfde vlak" als de baffle
dat het niet niet uitsteekt maar ook niet te diep erin valt.
Vlak met het front dus.
dat het niet niet uitsteekt maar ook niet te diep erin valt.
Vlak met het front dus.
Walt schreef:Ik bedoel dat je de vierkant hoornopening zou kunnen afwerken met Frontex, maar dan moet je dus een rooster verdiept in de hoornopening monteren.
Groetjes Walter
Ik denk dat het daarmee de vorm wegneemt. Die wil ik toch intact laten.
Ben gisteren gaan zagen voor standaards, een driepoot. Even kijken dit goed uitpakt..
Kijk eens naar de foto's van mijn toenmalige Stepped Horn, dan zie je wat ik bedoel. Het inwendige van je kast zie dan niet meer inderdaad, maar dat lijkt me juist de bedoeling:
http://www.speakerstore.nl/projects/show/156
Dit was trouwens een leuke sub geweest voor de luisterdag, rendement 100dB/1w/1m met 1000W RMS en -3dB op 30Hz
Groetjes Walter
Dit was trouwens een leuke sub geweest voor de luisterdag, rendement 100dB/1w/1m met 1000W RMS en -3dB op 30Hz
Groetjes Walter
Walt schreef:Kijk eens naar de foto's van mijn toenmalige Stepped Horn, dan zie je wat ik bedoel. Het inwendige van je kast zie dan niet meer inderdaad, maar dat lijkt me juist de bedoeling:
Dit was trouwens een leuke sub geweest voor de luisterdag, rendement 100dB/1w/1m met 1000W RMS en -3dB op 30Hz![]()
Groetjes Walter
Wow wat een grote jongen! Ik vindt de opening wel mooi om aan te zien. Als ik eerder had geweten dat het zo goed zou uit pakken dan had ik de de binnenzijde well gefineerd..
Misschien dat ik het alsnog probeer, moet dan aan restjes notenfineer zien te komen.
Subje was 38x38x170cm hoog:
http://www.speakerstore.nl/constructions/show/61
Als je dit eenmaal gebouwd hebt vind je vrouw/vriendin daarna elke speaker maar klein die aanpak heeft hier goed gewerkt
Sub is later verkocht aan een gozer die ermee de dakpannen op zijn huis liet rammelen.
Groetjes Walter
Als je dit eenmaal gebouwd hebt vind je vrouw/vriendin daarna elke speaker maar klein die aanpak heeft hier goed gewerkt
Sub is later verkocht aan een gozer die ermee de dakpannen op zijn huis liet rammelen.
Groetjes Walter
Walt schreef:Subje was 38x38x170cm hoog:
Als je dit eenmaal gebouwd hebt vind je vrouw/vriendin daarna elke speaker maar klein die aanpak heeft hier goed gewerkt![]()
Groetjes Walter
Maar je hebt aardig wat ervaring met het bouwen zeg. Tjseemig allemaal grote jongens..
Het meeste op die site is door anderen gebouwd. Wij (ik samen met eigenaar speakerstore) hebben toen zelf de Punisher baskast en de bijbehorende X-tro topkast ontworpen en daarna nog de Stepped hoorn.
(Afgezien de Stepped hoorn zijn alle ontwerpen op die site voor PA toepassingen bedoelt)
Inmiddels ben ik dus volledig richting Hifi gekeerd en doe weinig tot niks meer voor PA toepassingen.
De principes hoorn/reflex/etc. zijn gelukkig wel universeel inzetbaar.
Groetjes Walter
(Afgezien de Stepped hoorn zijn alle ontwerpen op die site voor PA toepassingen bedoelt)
Inmiddels ben ik dus volledig richting Hifi gekeerd en doe weinig tot niks meer voor PA toepassingen.
De principes hoorn/reflex/etc. zijn gelukkig wel universeel inzetbaar.
Groetjes Walter