Henkjan aan de slag met Arta....

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
geel hoort toch links en rood recht?
Heb het nog even nagezocht voor je en dat klopt.

Linker muistoets is de "cursor" en daarmee zet je het begin van de gate en de rechter muistoets is de "marker" en daarmee zet je het einde van de gate en die gebruik je ook voor het bepalen van het delay voor de fase estimation.

Die golfjes krijg ik ook met een MLS signaal en uniform window en verdwijnen met een 50% Hann window. Met een sweep en PN krijg ik een mooie rechte lijn.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
geel hoort toch links en rood recht?
b_force schreef:
Je hebt idd je cursors precies verkeerd staan.

De gele net voor je eerste piek van je impuls respons, de rode bij de eerst volgende (reflectie).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De echo?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eerder dat de vraag al is beantwoord.....?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan, gele marker zet je net vóór de impuls, anders mis je informatie op de hoogste frequenties. Dus niet precies op de piek zetten.

Verder is het een kwestie van de geluidskaart in de goede stand krijgen.

In loopback krijg ik voor alle meetmethoden hetzelfde, vlakke, resultaat over het hele frequentiebereik.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Henkjan, gele marker zet je net vóór de impuls, anders mis je informatie op de hoogste frequenties. Dus niet precies op de piek zetten
dus in die loopback test had ik 'm te ver naar links? of maakt dat niet uit? wat voor instellingen in de soundcard kan ik nog doen dan die invloed hebben?

en deze:
ik schreef:
ander vraagje: dit is een single channel meting. kan ik voor de dual channel meting dat impedantie kastje van Bart c.s. gebruiken? dus aftakking van de amp uitgang naar dat kastje, en de rechter kanaal cinch van t kastje naar de ingang van m'n soundcard?
lijkt me wel gelet op de demping?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jah moet volgens mij wel lukken.

Punt is nmlk dat je wel een spanningsdeler nodig hebt omdat er anders teveel spanning op de input van je geluidskaart komt.

Het schema ervan staat ook in ARTA tutorial (of uiteraard elders op het forum).

Wat je dan moet doen is je versterker op je speakers zetten en op de ingang waar amplifier op staat.
Vervolgens pak je de zwarte RCA plug van de output naar de pc. (das in feite links dus)
Dan heb je dus de (enkel) spanningsdeler te pakken. (zonder de 27ohm referentie weerstand).
Overigens maakt het niet veel uit MET of ZONDER referentie weerstand er bij. (dus de rode of zwarte plug). Je spannings deler is dan een fractie anders (scheelt heel weinig omdat die in orde van grootte van duizenden ohms zit). als je maar niks op de speaker ingang aansluit.

Overigens is het niet een must hoor, dual-metingen.
Plaats reactie