Henkjan aan de slag met Arta....

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Henkjan aan de slag met Arta....

Bericht door Henkjan »

.... of dat had-ie gedacht..

wat ging goed: soundcard (M-Audio mobilepre usb) aangesloten, op versterkertje aangesloten, luidspreker er aan, in mediapleejert filmpje aan, en johojoho het doet 't. dat geeft de burger moed.. zonder signaal wel wat ruis, maar geen rare bijgeluiden die ik met die ouwe SB wel had.

Arta geïnstalleerd, calibratie van output en input gedaan, wel wat prutsen om de L en R gelijk te krijgen, maar het leek er op. toen dus meten, nou zie bijlage... dat lijkt er dus niet op... de ruis die uit de luidspreker komt is ook belachelijk zacht (en met de zelfde instelling knalde de muziek uit de speaker), ik gok dus dat het daar aan ligt, maar hoe krijg ik dat nou goed voor elkaar?
Bijlagen
1e test Arta.....png
1e test Arta.....png (11.88 KiB) 2159 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Knap, gefeliciteerd met het behaalde resultaat :P

Maar geef even een screenshot van het hele window, dan is wat beter te zien wat je uitgespookt hebt met ARTA.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, wrijf het er maar in....

hier wat er nu op t scherm staat, weinig impuls te zien (mic staat op tafel en 25cm van de speaker).
Bijlagen
1e test Arta...schermprint Imp..png
k.p.

Bericht door k.p. »

Volgens mij meet je nu inderdaad heel weinig luidspreker. Je kunt misschien even met de volume van windows spelen. Ook kun je in Arta het geluid wel versterken dacht ik. Voor het meten moet je iig alleen op record drukken en niet op generate en dan record, zoals ik eerst deed:P.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wordt tijd dat ern een ARTA tutorial komt (evenals een speakerworkshop tutorial).

Maybe na mijn tentamens week....... (ja ik heb ze weer :( )

Ik weet niet precies hoe je alles hebt ingesteld in ARTA, maar als je letterlijk niks meet, lijkt het er op dat in windhoos niet de juiste input in geconfigureerd, check dat even.

Ik weet ook niet wat voor mic je hebt, maar let ook even op de fantoom spanning.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Herkenbare beelden. Waarschijnlijk zit het 'm inderdaad in de instellingen van Windows. Het gebruiken van een externe geluidskaart hielp bij mij.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Je moet even je line input signaal controleren ook en kijken of je bij ARTA het linker of rechter kanaal meet, ergens bij meetsetup..
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: het was nog veel erger... je moet natuurlijk na de calibratie de line out wel weer in de versterker terugzetten :lol:

goed, nu ziet het er dus zo uit
Bijlagen
en hier doe ik dus ook iets niet goed...
en hier doe ik dus ook iets niet goed...
dual gater FR ziet er al wat netter uit, maar die bovenste octaaf geloof ik voor geen Hz
dual gater FR ziet er al wat netter uit, maar die bovenste octaaf geloof ik voor geen Hz
2e test Arta 2FR.....png (13.49 KiB) 2078 keer bekeken
vervolgens druk ik op "analysis: single gated FR"....  lijkt me veeeeel te glad
vervolgens druk ik op "analysis: single gated FR".... lijkt me veeeeel te glad
2e test Arta smooth.....png (8.6 KiB) 2078 keer bekeken
zo, de impuls die ik er nu uit krijg, met de gate die ik gezet heb.  links moest wel die kant op omdat ik anders te weinig samples in de gate had
zo, de impuls die ik er nu uit krijg, met de gate die ik gezet heb. links moest wel die kant op omdat ik anders te weinig samples in de gate had
2e test Arta impuls met gate.....png (14.49 KiB) 2078 keer bekeken
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Je hebt veel te weinig van je impuls gepakt bij je eerste gatesetting. Je moet de gele net voor de piek zetten en de rode bijv 3 ms verder. Met de meetopstelling moet je dan een beetje schuiven om reflecties buiten de eerste 3 ms te houden. Bij de Fr button zie je de respons
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

3ms = 1m ... dan zou ik dus zo moeten meten dat er ~1.5m afstand tot het reflecterende oppervlak is...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt idd je cursors precies verkeerd staan.

De gele net voor je eerste piek van je impuls respons, de rode bij de eerst volgende (reflectie).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ja, wrijf het er maar in....
Alle begin is moeilijk. Als je eenmaal weet waar de handvatten zitten en wat e.e.a. doet gaat het een stuk beter. Gewoon een beetje geduld hebben....
b_force schreef:
Wordt tijd dat ern een ARTA tutorial komt (evenals een speakerworkshop tutorial).
Het manual van ARTA is op zich prima geschreven met prima tutorials, je moet er alleen even de tijd voor nemen EN doen. Een extra tutorial gaat niet zo veel helpen. Je komt toch weer op dit soort draadjes uit waarbij de een met meer opgedane ervaring de ander op weg helpt en even de weg wijst. En zo te zien gaat dat hier ook prima :)

Auto rijden leer je ook niet allleen uit een boekje......
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dus eerst blz 64 t/m 98 lezen... pfff... en nog geduld hebben ook... :lol: naja, een extra choco ei voor de energie en doorbijten dus 8) in elk geval lijkt het me al een veel beter stuk software dan dat cams32 dat ik had....

bij op tafel meten van een monitor gaat dat dus allemaal niet lukken, de 1e reflectie komt dan volgens m'n rekenmachine al na 0.6ms
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Mic op een statiefje zetten, en wat meters ruimte er omheen vrij houden als dat een beetje mogelijk is. Dekentje op de vloer scheelt ook alweer qua reflecties. En het beste meet je buiten, is er overigens prima weertje voor. 8)
Rob.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Grondreflecties blijven lastig en de boel verstoren. Je kunt ook de kast op zijn rug leggen met de speakers naar boven en de mic aan een mic hengel op 1 m er boven. Zo doe ik het meestal. Maar zelfs de reflecties van de microfoon standaard zijn soms zichtbaar. Deze omwikkelen met een dekentje helpt dan goed.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Pjotr schreef:
Grondreflecties blijven lastig en de boel verstoren. Je kunt ook de kast op zijn rug leggen met de speakers naar boven en de mic aan een mic hengel op 1 m er boven. Zo doe ik het meestal. Maar zelfs de reflecties van de microfoon standaard zijn soms zichtbaar. Deze omwikkelen met een dekentje helpt dan goed.
Heb ik ook geprobeerd, maar geen goed ervaringen mee. Bij gebrek aan beter krijg je misschien een redelijk beeld van wat in het mid gebeurt, maar je meet de bafflestep niet mee. Bovendien krijg je een interferentiedip in het mid, door de reflectie tegen de vloer.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, mic statief gepakt, speaker op een ouwe diaprojectortafel (dikke meter boven de vloer) en dat geeft dis onderstaand.. wat mij zo verbaast is dat ik amper reflecties zie, alleen van die hele kleine piekjes. het plafond is toch echt hard, en op de vloer ligt toch echt alleen maar gewone tapijttegels... kwa timing lijkt t wel te kloppen als ik de extra weglengte uitreken...

die fase in de FR lijkt me vrij hopeloos, daar gaat een simulatieprog toch helemaal van naar pluto? of is dit normaal?

ander vraagje: dit is een single channel meting. kan ik voor de dual channel meting dat impedantie kastje van Bart c.s. gebruiken? dus aftakking van de amp uitgang naar dat kastje, en de rechter kanaal cinch van t kastje naar de ingang van m'n soundcard?
Bijlagen
3e test Arta WV.png
3e test Arta BD.png
3e test Arta FR.png
3e test Arta Imp.png
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als ik het een beetje onder de knie heb, "leen" ik de lokale gymzaal wel eens 8) grondvlakmeting (dus speaker op z'n kant en mic op de grond) dan moet je toch gated vrij laag kunnen komen lijkt me :idea:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
.........maar je meet de bafflestep niet mee. Bovendien krijg je een interferentiedip in het mid, door de reflectie tegen de vloer.
Jah klopt, maar de speaker op een kruk van de vloer helpt al een stuk. Overigens is meten beneden de ca 300 - 500 Hz toch een lastige zaak. Daarvoor heb je idd iets van een gymzaal nodig of buiten meten met voldoende vrije ruimte. Maar eigenlijk is het meten aan mid en hoog ook het meest zinvol, dus valt het ook wel weer mee ;)

@Henkjan,

Gaat de goede kant op. Die fase krijg je ook nog wel een keertje goed, daarvoor is functie "Delay for phase estimation (ms)"
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
..... Die fase krijg je ook nog wel een keertje goed, daarvoor is functie "Delay for phase estimation (ms)"
gaar heb ik op "get" gedrukt... had toch gehoopt dat t dan goed zou komen... of moet ik daar wat mee vogelen?

ik heb overigens eens de uitgang van m'n soundcard op de ingang gezet, gaf t onderstaande, valt hier nog wat uit af te leiden?
Bijlagen
loopback test Arta FR.png
loopback test Arta imp.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
..... Die fase krijg je ook nog wel een keertje goed, daarvoor is functie "Delay for phase estimation (ms)"
gaar heb ik op "get" gedrukt... had toch gehoopt dat t dan goed zou komen... of moet ik daar wat mee vogelen?

ik heb overigens eens de uitgang van m'n soundcard op de ingang gezet, gaf t onderstaande, valt hier nog wat uit af te leiden?
Zet de rode cursor (rechter muistoets) vlak voor waar de impuls begint of op 0 ms (dus helemaal naar links). Zet dan de gele cursor (linker muistoets) precies OP het maximum van piek van de impuls en klik op "Get". Vergeet nu niet het meet window in te stellen (linker muistoets) met de gele cursor en laat de rode cursor staan waar die staat!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

geel hoort toch links en rood recht?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit volgens mij, probeer maar.

Misschien heb je gelijk, het is ook een tijdje terug dat ik er mee werkte --> read the manual :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

a, zo werkt dat! dit lijkt er meer op...

iemand nog wat te zeggen over die golfjes die ik zie?
Bijlagen
loopback test Arta FR met andere (juiste) delay.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lijkt er op dat je het window te klein hebt gekozen of dat je de ene cursor niet ver genoeg voor de impuls hebt gezet. In loop back moet je echt een spat rechte lijn krijgen.
Plaats reactie