Henkjan aan de slag met Arta....
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Henkjan aan de slag met Arta....
.... of dat had-ie gedacht..
wat ging goed: soundcard (M-Audio mobilepre usb) aangesloten, op versterkertje aangesloten, luidspreker er aan, in mediapleejert filmpje aan, en johojoho het doet 't. dat geeft de burger moed.. zonder signaal wel wat ruis, maar geen rare bijgeluiden die ik met die ouwe SB wel had.
Arta geïnstalleerd, calibratie van output en input gedaan, wel wat prutsen om de L en R gelijk te krijgen, maar het leek er op. toen dus meten, nou zie bijlage... dat lijkt er dus niet op... de ruis die uit de luidspreker komt is ook belachelijk zacht (en met de zelfde instelling knalde de muziek uit de speaker), ik gok dus dat het daar aan ligt, maar hoe krijg ik dat nou goed voor elkaar?
wat ging goed: soundcard (M-Audio mobilepre usb) aangesloten, op versterkertje aangesloten, luidspreker er aan, in mediapleejert filmpje aan, en johojoho het doet 't. dat geeft de burger moed.. zonder signaal wel wat ruis, maar geen rare bijgeluiden die ik met die ouwe SB wel had.
Arta geïnstalleerd, calibratie van output en input gedaan, wel wat prutsen om de L en R gelijk te krijgen, maar het leek er op. toen dus meten, nou zie bijlage... dat lijkt er dus niet op... de ruis die uit de luidspreker komt is ook belachelijk zacht (en met de zelfde instelling knalde de muziek uit de speaker), ik gok dus dat het daar aan ligt, maar hoe krijg ik dat nou goed voor elkaar?
- Bijlagen
-
- 1e test Arta.....png (11.88 KiB) 2162 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wordt tijd dat ern een ARTA tutorial komt (evenals een speakerworkshop tutorial).
Maybe na mijn tentamens week....... (ja ik heb ze weer
)
Ik weet niet precies hoe je alles hebt ingesteld in ARTA, maar als je letterlijk niks meet, lijkt het er op dat in windhoos niet de juiste input in geconfigureerd, check dat even.
Ik weet ook niet wat voor mic je hebt, maar let ook even op de fantoom spanning.
Maybe na mijn tentamens week....... (ja ik heb ze weer
Ik weet niet precies hoe je alles hebt ingesteld in ARTA, maar als je letterlijk niks meet, lijkt het er op dat in windhoos niet de juiste input in geconfigureerd, check dat even.
Ik weet ook niet wat voor mic je hebt, maar let ook even op de fantoom spanning.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
goed, nu ziet het er dus zo uit
- Bijlagen
-
- dual gater FR ziet er al wat netter uit, maar die bovenste octaaf geloof ik voor geen Hz
- 2e test Arta 2FR.....png (13.49 KiB) 2081 keer bekeken
-
- vervolgens druk ik op "analysis: single gated FR".... lijkt me veeeeel te glad
- 2e test Arta smooth.....png (8.6 KiB) 2081 keer bekeken
-
- zo, de impuls die ik er nu uit krijg, met de gate die ik gezet heb. links moest wel die kant op omdat ik anders te weinig samples in de gate had
- 2e test Arta impuls met gate.....png (14.49 KiB) 2081 keer bekeken
Alle begin is moeilijk. Als je eenmaal weet waar de handvatten zitten en wat e.e.a. doet gaat het een stuk beter. Gewoon een beetje geduld hebben....Henkjan schreef:ja, wrijf het er maar in....
Het manual van ARTA is op zich prima geschreven met prima tutorials, je moet er alleen even de tijd voor nemen EN doen. Een extra tutorial gaat niet zo veel helpen. Je komt toch weer op dit soort draadjes uit waarbij de een met meer opgedane ervaring de ander op weg helpt en even de weg wijst. En zo te zien gaat dat hier ook primab_force schreef:Wordt tijd dat ern een ARTA tutorial komt (evenals een speakerworkshop tutorial).
Auto rijden leer je ook niet allleen uit een boekje......
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dus eerst blz 64 t/m 98 lezen... pfff... en nog geduld hebben ook...
naja, een extra choco ei voor de energie en doorbijten dus
in elk geval lijkt het me al een veel beter stuk software dan dat cams32 dat ik had....
bij op tafel meten van een monitor gaat dat dus allemaal niet lukken, de 1e reflectie komt dan volgens m'n rekenmachine al na 0.6ms
bij op tafel meten van een monitor gaat dat dus allemaal niet lukken, de 1e reflectie komt dan volgens m'n rekenmachine al na 0.6ms
Grondreflecties blijven lastig en de boel verstoren. Je kunt ook de kast op zijn rug leggen met de speakers naar boven en de mic aan een mic hengel op 1 m er boven. Zo doe ik het meestal. Maar zelfs de reflecties van de microfoon standaard zijn soms zichtbaar. Deze omwikkelen met een dekentje helpt dan goed.
Heb ik ook geprobeerd, maar geen goed ervaringen mee. Bij gebrek aan beter krijg je misschien een redelijk beeld van wat in het mid gebeurt, maar je meet de bafflestep niet mee. Bovendien krijg je een interferentiedip in het mid, door de reflectie tegen de vloer.Pjotr schreef:Grondreflecties blijven lastig en de boel verstoren. Je kunt ook de kast op zijn rug leggen met de speakers naar boven en de mic aan een mic hengel op 1 m er boven. Zo doe ik het meestal. Maar zelfs de reflecties van de microfoon standaard zijn soms zichtbaar. Deze omwikkelen met een dekentje helpt dan goed.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo, mic statief gepakt, speaker op een ouwe diaprojectortafel (dikke meter boven de vloer) en dat geeft dis onderstaand.. wat mij zo verbaast is dat ik amper reflecties zie, alleen van die hele kleine piekjes. het plafond is toch echt hard, en op de vloer ligt toch echt alleen maar gewone tapijttegels... kwa timing lijkt t wel te kloppen als ik de extra weglengte uitreken...
die fase in de FR lijkt me vrij hopeloos, daar gaat een simulatieprog toch helemaal van naar pluto? of is dit normaal?
ander vraagje: dit is een single channel meting. kan ik voor de dual channel meting dat impedantie kastje van Bart c.s. gebruiken? dus aftakking van de amp uitgang naar dat kastje, en de rechter kanaal cinch van t kastje naar de ingang van m'n soundcard?
die fase in de FR lijkt me vrij hopeloos, daar gaat een simulatieprog toch helemaal van naar pluto? of is dit normaal?
ander vraagje: dit is een single channel meting. kan ik voor de dual channel meting dat impedantie kastje van Bart c.s. gebruiken? dus aftakking van de amp uitgang naar dat kastje, en de rechter kanaal cinch van t kastje naar de ingang van m'n soundcard?
Jah klopt, maar de speaker op een kruk van de vloer helpt al een stuk. Overigens is meten beneden de ca 300 - 500 Hz toch een lastige zaak. Daarvoor heb je idd iets van een gymzaal nodig of buiten meten met voldoende vrije ruimte. Maar eigenlijk is het meten aan mid en hoog ook het meest zinvol, dus valt het ook wel weer meeMartijn M schreef:.........maar je meet de bafflestep niet mee. Bovendien krijg je een interferentiedip in het mid, door de reflectie tegen de vloer.
@Henkjan,
Gaat de goede kant op. Die fase krijg je ook nog wel een keertje goed, daarvoor is functie "Delay for phase estimation (ms)"
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
gaar heb ik op "get" gedrukt... had toch gehoopt dat t dan goed zou komen... of moet ik daar wat mee vogelen?Pjotr schreef:..... Die fase krijg je ook nog wel een keertje goed, daarvoor is functie "Delay for phase estimation (ms)"
ik heb overigens eens de uitgang van m'n soundcard op de ingang gezet, gaf t onderstaande, valt hier nog wat uit af te leiden?
Zet de rode cursor (rechter muistoets) vlak voor waar de impuls begint of op 0 ms (dus helemaal naar links). Zet dan de gele cursor (linker muistoets) precies OP het maximum van piek van de impuls en klik op "Get". Vergeet nu niet het meet window in te stellen (linker muistoets) met de gele cursor en laat de rode cursor staan waar die staat!Henkjan schreef:gaar heb ik op "get" gedrukt... had toch gehoopt dat t dan goed zou komen... of moet ik daar wat mee vogelen?Pjotr schreef:..... Die fase krijg je ook nog wel een keertje goed, daarvoor is functie "Delay for phase estimation (ms)"
ik heb overigens eens de uitgang van m'n soundcard op de ingang gezet, gaf t onderstaande, valt hier nog wat uit af te leiden?