Qua filter ruimte heb je gelijk, ik doelde overigens op het onderstaande plaatje, weet niet of dat duidelijk werd uit mijn tekst.asterduc schreef:nee, doe ik bewust niet.WMC schreef:Kun je er niet nog een krul naar binnen bij maken? Om eerlijk te zijn vind ik het volume gebruik nu niet echt efficient.
De breedte van de kast is bepaald door de difractie.
De diepte door de gewenste stabiliteit evenals de kanten aan de buitenzijde.
Met het volume zit het wel goed. Het is niet de bedoeling om een zo klein mogelijke kast te bouwen. Er is op deze manier is er tevens ook nog )plaats om het passief mid-naar-hoog filter in te bouwen.
Concaeve SATelite
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Montana schreef:Ik denk dat je nu een reflectie krijgt van de plate wand achter de magneet in de richting van de conus.
Wat zijn jullie ongeduldig zeg!bartsegers schreef:Ik zou idd de flow centraal in het midden achter de conus naar de achterkant leiden
Die wand achter de unit heb ik er maar snel ingetekend door een rechte te trekken van het L naar het R aanknooppunt.
Hoe die achterwand eruit zou komen te zien zal ik terug met projectielijnen moeten experimenteren.
Het diffractieverhaal zien jullie blijkbaar wel als relevant?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ooh, op die manier. Mijn bedoeling was om de lijn haaks op het membraan te laten beginnen.bartsegers schreef:... en dan weer naar voren laten komen aan de zijkanten. (zegge getekend als een "w")
Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
nee, dat doet niets aan de demping (zie Concave topic). Er is echter wel een minimum lengte nodig om geen zichtbare/hoorbare backwave te krijgen in het gebied waar de middentoner actief is.k.p. schreef:Zou een langere lijn niet nog beter dempen?
ik ben al blij dat ik iets in 2D opgetekend krijgk.p. schreef:Is het niet interessant of je iets in 3d kunt tekenen?
Mijn idee was inderdaad meer lengte verkrijgen en daardoor betere dempende eigenschappen, ik meen me namelijk te herinneren dat Jeroen D bijna 0.5 meter lijnlengte had. Dit was puur een gedachte gang, ik sta er voor 100% achter als je het proef ondervindelijk vast hebt gesteld.asterduc schreef:nee, dat doet niets aan de demping (zie Concave topic). Er is echter wel een minimum lengte nodig om geen zichtbare/hoorbare backwave te krijgen in het gebied waar de middentoner actief is.k.p. schreef:Zou een langere lijn niet nog beter dempen?
Wat is overigens de minimum lengte die nodig is voor de dempende eigenschappen?
Bij de Nautullis wordt er de helft van de de golflengte van de laagste interessante frequentie genomen dacht ik, maar de theorie van waarom dat zo is begrijp ik nog niet helemaal. Misschien toch maar eens het concave topic doorlezen;).WMC schreef:Mijn idee was inderdaad meer lengte verkrijgen en daardoor betere dempende eigenschappen, ik meen me namelijk te herinneren dat Jeroen D bijna 0.5 meter lijnlengte had. Dit was puur een gedachte gang, ik sta er voor 100% achter als je het proef ondervindelijk vast hebt gesteld.asterduc schreef:nee, dat doet niets aan de demping (zie Concave topic). Er is echter wel een minimum lengte nodig om geen zichtbare/hoorbare backwave te krijgen in het gebied waar de middentoner actief is.k.p. schreef:Zou een langere lijn niet nog beter dempen?
Wat is overigens de minimum lengte die nodig is voor de dempende eigenschappen?
Ik zou eventueel wel een poging tot 3d schets willen maken als je er belang bij hebt. Volgende week heb ik als het goed is weer tijd om met zulk soort dingen te gaan stoeien.
Ik zou zeggen dat 1/4 golflengte al voldoende is om dempende eigenschappen te krijgen. De deeltjes snelheid is immers maximaal op 1/4 golflengte, daar is dus ook maximale demping te verkrijgen.k.p. schreef:[
Bij de Nautullis wordt er de helft van de de golflengte van de laagste interessante frequentie genomen dacht ik, maar de theorie van waarom dat zo is begrijp ik nog niet helemaal. Misschien toch maar eens het concave topic doorlezen;).
Bij een pijp die aan beide kanten gesloten is, dan krijg je toch een knoop buik en knoop. Dan heb je toch een halve golf lengte nodig om een voledige snelheid van de golf te bereiken. Of beredeneer ik nu vreemd?WMC schreef:
Ik zou zeggen dat 1/4 golflengte al voldoende is om dempende eigenschappen te krijgen. De deeltjes snelheid is immers maximaal op 1/4 golflengte, daar is dus ook maximale demping te verkrijgen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
precies, zo is het.jeroen_d schreef:Je hebt initieel een relatief grote ruimte die abrupt overgaat in een transmissielijn. De opening van deze transmissielijn is open en het zeer smalle einde is gesloten.
Van de testen met de Concave 1 herinner ik me nog dat de lengte van de lijn of pijp niet zo kritisch was als gedacht, vooral niet als ze goed gedempt is.
- Bij een niet gedempte lijn krijg je de backwave, ook al is het einde van de lijn relatief klein.
- Bij de gedempte lijn heb ik geen storing kunnen meten die betrekking heeft op de lengte van de lijn.
Ik ga ervan uit dat de lijn lang genoeg moet zijn om voldoende demping te kunnen bevatten en klein genoeg om het totaal volume niet teveel te vergroten.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
heb ik overwogen, maar eigenlijk brengt dat volgens mij niet veel.Bukem schreef:Is rear mounted met afgeronde flens aan de voorzijde een optie?
De korfflens is slechts 4mm dik. Bij een 18mm front krijg je dan 14mm die voor de middentoner staan.
Aangezien ik de driver vrij hoog wil laten doorlopen lijkt mij zo'n dikke rand niet erg welkom.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Hey Ed,
Onderwijl toerend over de Nieuw-Zeelandse en Australische wegen was ik aan het denken over de kleine Concaeve. (Niet wetende dat jij al een topic was gestart tot ik het gisteren las...)
Mijn idee was om de twee hoorns die we in de midsectie hebben gemaakt van de originele concave te verenigen in één compactere ruimte, uitgaande van een makkelijk te maken bol-vorm
Idealiter had ik het geheel uitgetekend in Sketch-up of Corel maar dat soort tools ontbeer ik op mijn reislaptopje.
Danmaar even ouderwets gesketch-upped en pen en papier gepakt. Het is allemaal niet helemaal superduidelijk maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel als ik zeg: Dual-Concentric-Horn-Principal? Zie de tekening in attachment
In dit principe werken we met een schijf met twee hoorns, één perfecte hoorn (1) en een minder perfecte hoorn (2). Door deze schijf om en om op elkaar te leggen met steeds een 'tussenschijf ertussen van 15mm dik (die werkt als divider om geen luchtstroom tussen de schijven te hebben). Dan zit de 'perfecte hoorn' steeds om en om aan de linkse danwel rechtse kant.
In mijn idee zouden we de schijven uit een 10mm dikke aluminium plaat frezen met 1,5 mm aluminum 'tussenschijf'. Uiteraard alles mooi zwart ge-anodiseerd. Doordat het geheel redelijk compact blijft op deze manier zou dat niet onmogelijk moeten zijn. Achter de tweeter kan dan een ander soort schijf gemaakt worden waarin het filter gestoken kan worden.
Wat denk je van dit idee?
Met zicht op een prachtige zee vol surfers, groet ik jullie allen vanuit Byron Bay!!
Rob
Onderwijl toerend over de Nieuw-Zeelandse en Australische wegen was ik aan het denken over de kleine Concaeve. (Niet wetende dat jij al een topic was gestart tot ik het gisteren las...)
Mijn idee was om de twee hoorns die we in de midsectie hebben gemaakt van de originele concave te verenigen in één compactere ruimte, uitgaande van een makkelijk te maken bol-vorm
Idealiter had ik het geheel uitgetekend in Sketch-up of Corel maar dat soort tools ontbeer ik op mijn reislaptopje.
Danmaar even ouderwets gesketch-upped en pen en papier gepakt. Het is allemaal niet helemaal superduidelijk maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel als ik zeg: Dual-Concentric-Horn-Principal? Zie de tekening in attachment
In dit principe werken we met een schijf met twee hoorns, één perfecte hoorn (1) en een minder perfecte hoorn (2). Door deze schijf om en om op elkaar te leggen met steeds een 'tussenschijf ertussen van 15mm dik (die werkt als divider om geen luchtstroom tussen de schijven te hebben). Dan zit de 'perfecte hoorn' steeds om en om aan de linkse danwel rechtse kant.
In mijn idee zouden we de schijven uit een 10mm dikke aluminium plaat frezen met 1,5 mm aluminum 'tussenschijf'. Uiteraard alles mooi zwart ge-anodiseerd. Doordat het geheel redelijk compact blijft op deze manier zou dat niet onmogelijk moeten zijn. Achter de tweeter kan dan een ander soort schijf gemaakt worden waarin het filter gestoken kan worden.
Wat denk je van dit idee?
Met zicht op een prachtige zee vol surfers, groet ik jullie allen vanuit Byron Bay!!
Rob
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen


