Eerste buizenproject; Lampucera

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Tubehead, hartelijk bedankt! Ik meende al dat hij daar moest staan maar was niet zeker. Wat voor waarde moet de potmeter zijn?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

TubeHead schreef:
stereo pot meter voor C2 neer zetten
Zelf zou ik de potmeter tussen de uitgangstrap en de eindversterker plaatsen. Heb je een goede reden om hem nog vóór de uitgangstrap van de DAC te plaatsen?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vroeg me af waarom we hier niet gewoon een spannings verdubbeler of vermenigvuldiger gebruiken?

Met een 2 x 24V in serie (dus 48V) kun je zo dik naar de 265V. Voor een voorversterker kun je toch zat vermogen leveren.
Daarnaast kun je halverwege de 24V aftakken voor de LM317.
Overigens is de LM317 minimaal voor 1,5A te gebruiken. Echter trekt hij 2 tot 2,2A ook wel (volgens de datasheet). Zeker de "K-package".
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Een plaatje zegt denk ik meer:

Afbeelding

Ik wilde zo'n schakeling gaan gebruiken voor een simpele (maar goeie :P) RIAA preamp, met 2 maal ECC83/12AX7 buis. Daar heb ik hooguit 5mA nodig en 600mA voor gloei.
thetris

Bericht door thetris »

op zich kan dit interessant zijn. Ik zal even een expert vragen of dit zomaar kan. Mijn gevoel zegt dat er ets is dat niet gaat werken; ik heb namelijk nog niet eerder een ontwerp gezien met deze methode.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

thetris schreef:
Ik zal even een expert vragen of dit zomaar kan.
Dit soort schakelingen ben ik wel meer tegen gekomen.
Aangezien het op lijkt dat dit schema ingevoerd is in een simulatieprogramma en het feit dat ik b-force beschouw als iemand die wel iets weet van electronica geloof ik dat het best wel werkt zo.. (ik zal 'm nog geen expert noemen, want als ik dat doe zal hij het zelf ontkennen... dat is de bescheidenheid van experts :wink: )
@ b-force: met welke belasting heb je de hoogspanning gesimuleerd? want die staat er nou net niet op..

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb zo'n verdubbelaar weleens gebruikt om een gloeispanning van 12,6V te creëren. Dat is qua stroom best een aardige belasting, maar het werkte prima.
Het fijne is ook dat je een behoorlijk rimpelvrije DC overhoudt. Dit soort schakelingen worden veel toegepast in professionele hoogspanningsvoedingen (bijvoorbeeld FuG Elektronik) en voor de hoogspanning voor de CRT's van oscilloscopen.
Je praat dan over kilovolts!

De methode is dus waarschijnlijk professioneler dan je denkt.
audiomanics
Contacteer:

RobertD schreef:
FuG Elektronik
En hoe spreek je dat professioneel uit? :roll:
ef-joe-gee, voeg, voek of gewoon vuk?

Kees
thetris

Bericht door thetris »

De mensen die er verstand van hebben zeggen het volgende:
Meer dan vier keer vermenigvuldigen zou ik niet doen. dan gaat de inwendige weerstand bij die spanning sterk oplopen. Dus als je buis schakeling nog behoorlijk wil werken bij 100 volt dan zou je uit kunnen gaan van een 24 volt transformator.

Een andere mogelijkheid is om twee (standaard nieuwe typen) trafo's te gebruiken: de eerste gaat van 230 naar 6 volt. Daarmee heb je de gloeispanning voor je schakeling ook beschikbaar. De tweede trafo gebruik je omgekeerd: primair 6 volt en dan komt er secundair mogelijk nog 160-200 volt uit (geen 230 omdat je primair en secundair van de tweede trafo omgekeerd gebruikt. Deze AC kun je dan gelijkrichten met een kleine diode brug. De tweede trafo kan een stuk kleiner zijn dan de eerste omdat de eerste trafo ook gloeistroom moet leveren.
Tom
ray5150

Bericht door ray5150 »

En dat is dus exact de methode die ik beschreef! (en gebruik. 8))
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Inmiddels komen de pakjes vanuit de wereld binnen! Alleen op het moment té veel drukte met school om er echt mee aan de slag te gaan.

Ik heb een kleine verhuistrafo voor de hoogspanning gepakt. Deze gaat van 230 naar 110 volt. Gelijkgericht komt dat neer op zo'n 155 volt. Ik denk dat ik het schema van Ray er nog achter zet om hem precies naar de 150 volt te zetten. Nu weet ik verder niet of deze schakeling nog een stabiliserende functie heeft.

Buisjes zijn binnen, zien er goed uit. Ook is de DAC zelf binnen, gelukkig niet opgehouden bij de douane. Gaat helemaal goed komen :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Fokko schreef:
Ik heb een kleine verhuistrafo voor de hoogspanning gepakt. Deze gaat van 230 naar 110 volt.
Let er wel even op dat deze een gescheiden wikkeling heeft, anders heb je directe netspanning staan op je schakeling.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Achjha, wat is een expert, tis maar relatief begrip heh :wink:

Het is een schakeling die nogal basis is. Zegmaar uit een van de eerste hoofdstukjes als je een elektronica boekje openslaat.
Zo'n schakeling heet een Villard-schakeling, die je vervolgens in een "cascade" kunt zetten.

Deze schakeling is gesimuleerd met een load van 5ma, dus zegmaar RUIM twee ECC83 buisjes.
De schakeling kan overigens een hoop meer stroom hebben, hangt geloof ik van de grootte van de elco's af.
10-15mA moet zeker nog lukken en meer ook nog wel.

Kwestie van simuleren/experimenteren :), zo duur is het niet.
En dat was ook precies mijn insteek. Ik vind het zelf een beetje typisch, twee "simpele" voorversterk buisjes van een paar tientjes bij elkaar en wel een dure trafo.
Trouwens, deze schakeling dient gelijk als afvlakking, maar dat is denk ik wel duidelijk?

@ audiomanics, aan de k van Elektronik te zien, zal FuG wel op zijn Duits worden uitgesproken :wink:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

audiomanics schreef:
RobertD schreef:
FuG Elektronik
En hoe spreek je dat professioneel uit? :roll:
ef-joe-gee, voeg, voek of gewoon vuk?

Kees
Het is een Duits bedrijf, dus ef-oe-gee.

http://www.fug-elektronik.de/webdir/1/english.htm

Echt heel mooie voedingen, ik heb er voorheen veel verkocht aan Philips Research, diverse universiteiten en onderzoeksinstituten.
Voor de hobbyist helaas veel te duur.

Dit linkje is trouwens ook leuk:
http://www.fug-elektronik.de/webdir/Background_Info.htm
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Heftige voedingen! Ik kan trouwens niet zomaar iets bedenken waarvoor je kilovolt's voor nodig zou moeten hebben.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat een verschrikkelijke website :lol: :lol: 8)

Maar ach het werkt
audiomanics
Contacteer:

Fokko schreef:
Heftige voedingen! Ik kan trouwens niet zomaar iets bedenken waarvoor je kilovolt's voor nodig zou moeten hebben.
Wat dacht je van een laserbuis? dan zit je al snel op 20kV..
Welliswaar geen toepassing voor de audio, maar je kunt er leuk mee in materiaal snijden..(CNC bijv..)

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

audiomanics schreef:
Fokko schreef:
Wat dacht je van een laserbuis? dan zit je al snel op 20kV..
Welliswaar geen toepassing voor de audio, maar je kunt er leuk mee in materiaal snijden..(CNC bijv..)

Kees
Inderdaad. Ik heb ooit eens van dit soort voedingen verkocht aan het FOM instituut in Nieuwegein. Daar wordt onderzoek verricht op molecuul en atoomniveau. Die hadden 25kV nodig en moesten daarmee een enorme condensator binnen millisecondes opladen, en dat dan weer een paar honderd keer per seconde. Stevig lasertje dus.

Bij Philips werden deze voedingen toegepast in de productiestraten van beeldbuizen. (dat hebben we tegenwoordig niet meer nodig...) De grote tv's van een jaar of tien geleden hebben intern een hoogspanning van 20kV of meer. Daar zijn er echt honderden naartoe gegaan voor de productiestraten die over de hele wereld werden opgebouwd. Al die productielijnen werden in Eindhoven opgebouwd en daarna verscheept.

Voor thuis heb je er weinig aan, maar in de industrie en vooral in research komt dit veelvuldig voor.
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Wat een verschrikkelijke website :lol: :lol: 8)

Maar ach het werkt
10 jaar geleden was dit standaard, hoor. :wink:

Word het trouwens weer niet eens tijd voor een nieuw plaatje, Bart?
Ik stel voor deze. of moet hij in zwart wit zijn?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

:roll:
Bijlagen
Schouhamerimmink
Schouhamerimmink
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toch wel andere koek dan de, in feite, grondlegger van de quantum mechanica (zonder dat hij het echt door had :wink: ). Maar ik zal een kijken naar wat anders :wink:

Ach een website hoeft ook niet mega modern te zijn, maar ik vind wel dat er grenzen zijn :lol: :lol:

Om even terug te komen op de spanningsvermenigvuldiger, ik zit nog even te denken welke Vdc grootte de elco's moeten hebben. (dat wordt nmlk theoretisch nooit behandeld :? ), maar als je een beetje logisch nadenkt.

Elke trap is te bereken met Uuit = n * 2 * Uin (top waarde)

Daarmee kun je afzonderlijk bepalen wat voor spanning elke afzonderlijke trap heeft.

Ik snap trouwens niet waarom deze methode niet vaker gebruikt wordt bij bv buizen voortrappen. Het vermogen is gemakkelijk te leveren en het is een stuk goedkoper.

Wellicht minder "audiofiel" ? :twisted: :?: :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Ik snap trouwens niet waarom deze methode niet vaker gebruikt wordt bij bv buizen voortrappen. Het vermogen is gemakkelijk te leveren en het is een stuk goedkoper.

Ik meen dat ik die schakeling weleens heb gezien in een beschrijving van een elektrostatische luidspreker.
als ik het goed heb werken die ook op een spanning van een paar kV?

vind het wel een intressante methode, kun je die formule wat meer uitleggen?
(ben nooit verder gekomen dan VMBO en een stukje VEV, en daarvan ben ik alweer driekwart vergeten...)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

In die zin uitleggen:

n is aantal Villard-trappen, U1 is top-top waarde van de ingangsspanning en Uuit gelijkspanning van uitgaande spanning.

voor de rest uitleggen is vrij lastig zo even te doen dat is teveel tekst, wellicht wat hulp van wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier

Voor de rest zou ik de pagina van "basis schakelingen" (originele titel: Grundschaltungen der Elektronik) van de heren K.Beuth en W.Schusch even kunnen inscannen als dat mag (is een boek werk uit jaar 1978, dus ik denk niet dat iemand zich daar nog om bekommert).
Staat het erg fijn in verteld. Ik vind het überhaupt wel een aanrader voor de persoon die vooral praktisch is. Er staan wel formules in, maar niks wordt afgeleid etc. Gewoon lekker simpel maar wel doeltreffend.
Ikzelf vind het boekje af en toe TE simpel, maar ik gebruik het vooral voor dergelijke praktische schakelingentjes die elders niet aan de orde komen zoals, voedingsschakelingen, stroomstabilisatie, versterkers etc etc etc....

Verder nog andere links:

http://www.play-hookey.com/ac_theory/ps ... liers.html

en diverse versies:
http://www.voltagemultipliers.com/html/multcircuit.html
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Zal het een groot probleem worden om in deze schakeling 2.2uF condensatoren te gebruiken ipv de waarden in het schema (0.22uF en 1uF)?

Heb deze zo nog liggen. Ik meende dat de bas wat minder dik word, maar dit is geen probleem an sich omdat ik een set monitoren gebruik (Paper Hatt's).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

C2 en C1 bedoel je dan neem ik aan?

In feite vormen die met respectievelijk R2 en je uitgangs weerstand (waarom is die niet opgenomen in het circuit??) een hoogdoorlaat filter.
Tevens (en dat is volgens mij wel de hoofdfunctie) blokkeren ze de DC van je voeding.

Ik zou zeggen dat het niet veel zou uitmaken (mits ze wel de goede DC waarde hebben)
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

B-Force, bedankt. Ze zitten ruim binnen het voltage.

Ook de weerstand die misten heb ik op papier bijgetekend :) Had ik gelukkig al gelezen in het topic van Wowly. Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie