conserveren rubberrand

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nanko

conserveren rubberrand

Bericht door nanko »

Is er een methode om de rubberen conusophanging tegen verouderen te beschermen ?
Ik zag bij de montage van mijn WSP26S dat er scheurtjes in de omtrek zitten.
Nog niet zo erg dat er stukken losliggen,maar als ik er niets aan doe gaat dat geen jaren meer goed.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: conserveren rubberrand

Bericht door ds23man »

Denk dat je er weing tegen kan om het verouderingsproces te vertragen. Je hebt rubber in ontiegelijk veel soorten. Ben bang dat die bij jouw Visatons van dubieuze kwaliteit zijn.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Denk dat je er weing tegen kan om het verouderingsproces te vertragen. Je hebt rubber in ontiegelijk veel soorten. Ben bang dat die bij jouw Visatons van dubieuze kwaliteit zijn.
Of ze hebben altijd in het UV licht gestaan , kijk maar na al die oudjes die flink in de nek gerimpelt zijn UV .
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Vroeger had je rubber, natuurrubber. Maar dat was duur dus werd er kunstrubber uitgevonden. Alleen is de kwaliteit daarvan slechter en volledig afhankelijk van de toegepaste weekmakers.

Hier op de boerderij ben ik afhankelijk van laarzen, had altijd van de bekende merken zoals Dunlop ( kunstrubber) Gingen nooit langer mee dan een jaar. Heb nu laarzen van Aigle ( natuurrubber), nu al 3 jaar dagelijks in gebruik en geen krimp. Mijn vriendin had een paar van 25 jaar oud! Niet goedkoop ( 150 euro), maar je hebt er wel wat aan.

Filmpje:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tCtBNvHv-uI[/youtube]
nanko

Bericht door nanko »

Als UV het probleem is helpt zonnebrand met maximale beschermingsfactor wellicht :-)
Ik zal uitkijken naar nieuwe rubbers of ander materiaal ( tips?)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Enige optie is een nieuwe rolrand en vervolgens beschermen tegen UV. Hoewel ik weleens heb gelezen dat nieuwe rolranden op dat punt stukken beter zijn dan 10-20 jaar geleden. Polymeren verschillen volgens mij sterk in hun tolerantie van UV.
Aaad

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
................ Heb nu laarzen van Aigle ( natuurrubber), nu al 3 jaar dagelijks in gebruik en geen krimp.
Laarzen die krimpen?
Nog nooit van gehoord

:rofl:

Aad
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Aaad schreef:
ds23man schreef:
................ Heb nu laarzen van Aigle ( natuurrubber), nu al 3 jaar dagelijks in gebruik en geen krimp.
Laarzen die krimpen?
Nog nooit van gehoord

:rofl:

Aad
Ik wou het scheur woord niet weer eens gebruiken, die hebben we al genoeg! :cry:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Door in te smeren met siliconenspray (en een doekje) heb ik bij mijn drivers de droge rolranden weer mooi soepel gekregen. Diverse keren herhalen voor een mooi resultaat
richard

Bericht door richard »

wouter schreef:
Door in te smeren met siliconenspray (en een doekje) heb ik bij mijn drivers de droge rolranden weer mooi soepel gekregen. Diverse keren herhalen voor een mooi resultaat
In ieder geval geen vaseline of ander product op (aard)oliebasis gebruiken!
nanko

Bericht door nanko »

Is siliconenspray wel een goed idee? autospuiters haten het omdat lak niet op siliconen hecht
En als je de rolrand ooit wil vervangen is het wel prettig dat de lijm een beetje hecht.
Ik zat aan solution te denken,met een kwast een dun laagje aanbrengen.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik heb ook een hele goede ervaring met siliconenspray.
Bij een stel Visaton AL130's waren de rolranden taai geworden.
Na een aantal keren ingewreven te hebben met siliconenspray hebben ze voor 95% hun soepelheid weer terug gekregen.
De vraag is nog wel hoe het zich op de lange termijn houdt, maar ik heb daar wel goede hoop in.
Ik kan mij niet voorstellen dat siliconen iets aantast.

Maar om nu dat gelijk op alle drivers te gaan smeren :roll: , ik houd het persoonlijk op vetvrij en uit het zonlicht houden van de rolranden.
Hooguit een sopje met afwasmiddel om het schoon te houden.
nanko

Bericht door nanko »

Siliconen tast ook niets aan,anders zou dat niet voor implantaten gebruikt worden,ik geloof dat je het zelfs kunt drinken.
Maar op de conus en op het frame zal misschien nooit weer wat hechten,siliconen krijg je er haast niet meer af.
Mocht de rolrand ooit toch vervangen moeten worden dan heb je een probleem met niet hechtende lijm.
SARK

Bericht door SARK »

nanko schreef:
Siliconen tast ook niets aan,anders zou dat niet voor implantaten gebruikt worden,ik geloof dat je het zelfs kunt drinken.
Maar op de conus en op het frame zal misschien nooit weer wat hechten,siliconen krijg je er haast niet meer af.
Mocht de rolrand ooit toch vervangen moeten worden dan heb je een probleem met niet hechtende lijm.
Als de rolrand vervangen moet worden dan moet de oude eerst verwijderd worden, van zowel het frame als van de conus. Op deze vrijgemaakte plekken heeft de siliconenspray nooit gezeten dus ik verwacht dan geen problemen met het lijmen van een nieuwe rolrand :idea:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

inderdaad, en anders mag je ze bij mij brengen voor refoamen :wink:
nanko

Bericht door nanko »

wouter schreef:
inderdaad, en anders mag je ze bij mij brengen voor refoamen :wink:
Met oneindige garantie op de hechting van de lijm ? ;-)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

nanko schreef:
Ik denk dat je ijsberen op de weg ziet. Een keukenkastje waartegen ooit frietvet spetterde, en oppervlakken waar ooit soep, jam of vruchtensap op werd gemorst, laten zich ook nog prima afwerken met middelen waarvoor siliconen feitelijk een vijand zijn.
siliconenolie.png
Zelfs bij spuiten van auto's, waarbij zelden voorkomt dat de omgeving rondom sloten en rubbers, of zelfs de gehele laklaag nooit in aanraking is geweest met siliconen, valt eigenlijk de kans op siliconenkratertjes nog best mee indien wordt verzuimd om een ontvetter met siliconenoplosser te gebruiken.

Bij vrees dat bij een volgende reparatie van je luidsprekerchassis - alsof dat geregeld noodzakelijk is - nog veel siliconensporen aanwezig zijn, kan je er voor de zekerheid een lapje siliconenverwijderaar van bijv. Bison overheen halen. Noodzakelijk lijkt me dat niet, want waar siliconenspoortjes verse lak nog uiteen drijven tot zichtbare kraters, sluit een viskeuze lijm die paar minuscule spoortjes in als deze onverhoopt op de tot dan toe "onbesmette" ondergrond terecht zijn gekomen. Die ondergrond moet al met aardig wat spoortjes zijn bedekt als de hechting het laat afweten.
Plaats reactie