vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Shadow »

Benieuwd naar de vorderingen hier :D
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door DKM »

Jeetje soms vraag ik me af of dit wel een doe het zelf forum is. Het niveau is echt hoog!
Respect hoor. :goeie:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Kleine update.
De microfoon is in Germany voor calibratie .
Omdat ik toch wat wilde tweaken heb ik dat deze keer met beredeneren gedaan .
Meten gaat immers niet nu :mrgreen:
Ik heb de midrange en de tweeter evenveel gedempt ,4db ,ook heb ik de delay op 0ms gezet.
Er van uitgaande dat de fabriekant twee units die bij elkaar horen deze zo construëerd dat je niet het filter aan hoeft te passen .
Dat gaf al weer veel meer rust in het geluid .
Ook had ik het idee dat er nog een beetje deken over de stemmen lag , ik had de midrange rond het overname gebied 4 db gedempt om er een bult uit te filteren .
Ik heb alle filter op de C quenz weggelaten .
de tonale balans is nu zeer goed te noemen .
Dit test ik door een vergelijk te maken met een goede hoofdtelefoon.
Die heeft geen overname frequenties en looptijd en fase fouten .
Dus je kan iets aanemen dan.
los van het laag omdat de woofer in een veel te slappe open behuizing zit klinkt het al erg goed nu .

Conlusie ,het meten wat ik gedaan heb ,of de intepetatie daarvan is niet je dat!
Tot nu toe :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Ik heb de midrange en de tweeter evenveel gedempt ,4db, ook heb ik de delay op 0ms gezet. Er van uitgaande dat de fabriekant twee units die bij elkaar horen deze zo construëerd dat je niet het filter aan hoeft te passen .
Die moet je even uitleggen. Ik wil je theorie niet om zeep helpen, maar er is geen fabrikant die dit doet. er is een factor natuurkunde die zorgt dat dit niet heel verstandig is. Het kan toevallig zo uitkomen, maar ik zou er nooit op varen!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hallo Serum.
Ik bedoel dan wel de delay tussen de tweeter en de 50 mm dome .
Misschien staat het niet goed nu maar de delay die ik had gegeven om het gat in de crossover te dichten blijkt zeker niet juist .
Wellicht komt dat door de slechte meet omstandigheden in de ruimte.
Misschien kan ik het beste de output meten op de wisselfrequentie tussen de twee umits en de delay zo instellen dat ik een zo hoog mogelijke output meet.
Of is dat kwats?.

Hoe betrouwbaar is eigenlijk een impulse response ??.
Hoeveel gaat er fout in de Fourier transform??
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Goed het gaat dus even duren voordat mijn microfoon gecalibreerd word.
T.N.T Post is hem kwijt namelijk :rofl: gelukkig aangetekend en verzekerd opgestuurd .
Nu dus allemaal formulieren invullen en maar hopen dat hij boven water komt of dat ik hem vergoed krijg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door piet1955 »

rikpost schreef:
Hallo Serum.
Ik bedoel dan wel de delay tussen de tweeter en de 50 mm dome .
Misschien staat het niet goed nu maar de delay die ik had gegeven om het gat in de crossover te dichten blijkt zeker niet juist .
Wellicht komt dat door de slechte meet omstandigheden in de ruimte.
Misschien kan ik het beste de output meten op de wisselfrequentie tussen de twee umits en de delay zo instellen dat ik een zo hoog mogelijke output meet.
Of is dat kwats?.

Hoe betrouwbaar is eigenlijk een impulse response ??.
Hoeveel gaat er fout in de Fourier transform??
Zo kun je idd de fase mooi gelijk krijgen op het overname punt, ze tellen dan mooi op als de fases gelijk liggen.
Als je wat dichterbij meet heb je ook niet zoveel last van de ruimte.
Volgens mij is Arta wel erg goed in het vertalen van de impuls response naar een frequentie response.
Ik gebruik trouwens alleen maar de frequentie response om het filter af te regelen.
Eerst grof alles met de DSP doen, daarna fine tunen met luisteren.
Super gladde response klinkt niet altijd het lekkerst, dus laat er maar gerust een bultje in zitten.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hallo Piet .
Ik heb nu dus inderdaad op deze manier de fase gelijk gezet .
En ik krijg dan toch wel ander delay waarde dan dat ik met Arta de dip wegfilter.
En het klinkt weer beter ,en ook weer anders uiteraard .
Ik geef de ruimte maar de schuld :mrgreen:
Er zat zelfs een dip van 10 db in het overname punt op 4000 hrtz :?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Het gaat straks eindelijk de goede kant op met het weer ,dus er kan binnenkort gebouwd gaan worden :wink:
Prentje hier van het ontwerp wat ik voor ogen heb.
Hetgeen wat op buizen lijkt moet een houten plaat worden waar dan ook de bekabeling in loopt ,mar ik kon het niet inkleuren in Sketchup. :?
proto luidspr.jpg
Hier nog één met mijn vrouw :mrgreen: zij is 1mtr 76 de luidsprekers zijn op schaal ,van mijn vrouw niet alles :rofl:
proto met pers.jpg
Buurvrouw op visite :oops:
proto met zit en staand.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
Hetgeen wat op buizen lijkt moet een houten plaat worden waar dan ook de bekabeling in loopt ,mar ik kon het niet inkleuren in Sketchup. :?
dat is een kicken ding :goeie:

zou je die houten plaat niet wisselen wisselen voor iets in staal? Soort contrasterend verbindend element tussen de 2 houten delen?

voor een kabel vind je wel een estethische oplossing denk ik, mocht die zichtbaar blijven dan iets straks met Neutriks en een mooie kabelmantel ofzo?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
Die had je snel gevonden :mrgreen:

MechanicalAnimal schreef:
rikpost schreef:
Hetgeen wat op buizen lijkt moet een houten plaat worden waar dan ook de bekabeling in loopt ,mar ik kon het niet inkleuren in Sketchup. :?
dat is een kicken ding :goeie:

zou je die houten plaat niet wisselen wisselen voor iets in staal? Soort contrasterend verbindend element tussen de 2 houten delen?

Thanks .
Heb ik aan gedacht maar dat word dan wel dik als het stabiel moet worden en ook erg zwaar .
Ik heb er wel aan zitten denken om er dun geschuurd rvs op te plakken en dan in combi met echt hout of fineer.
Het zou een cobi moeten worden met titanium en licht eiken .

voor een kabel vind je wel een estethische oplossing denk ik, mocht die zichtbaar blijven dan iets straks met Neutriks en een mooie kabelmantel ofzo?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Hoe zwaar zijn of worden die bollen, dat zal zeker invloed hebben op de materialen van de constructie.

Verder vind ik dat je al best goede resultaten tekent/haalt met het Sketchup. :goedzo:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hoi Hans .
Die bollen zijn 25 kg daar komt dan ook nog ongv 5 kg bij voor de mid en de tweeter .
Dus inderdaad het zal knap stevig moeten worden .

En Sketchup ,ja prachtig programma ik wist niet dat het bestond maar ik ben er echt heel enthousiast over .
Ik zou het nooit zo kunnen tekenen ,plus je krijgt in het 3 d perspectief een goede indruk van je ontwerp.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Marp »

hannesie schreef:
rikpost schreef:
ds23man schreef:
Die had je snel gevonden :mrgreen:
Hoe zwaar zijn of worden die bollen, dat zal zeker invloed hebben op de materialen van de constructie.
Tsss, het vertrouwen in chirurgen is ook niet meer wat het was. :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Goeie :wink:

Maar welk deel van de verschaling niet klopt is natuurlijk geheel jullie eigen interpretatie ,stelletje primaire wezens :!:
Ik bedoelde natuurlijk de lengte van de hakken :mrgreen:

Maar................ik heb nog maar weinig over het ontwerp gehoord wat vinden jullie ervan?
Het zal niet iedereen zijn smaak zijn maar los daar van .
in akoestisch opzicht denk ik zo in ieder geval goed zit ,geen grote vlakken achter de tweet en mid .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Het is een beetje als een Cabasse, met die bol, die is dan wel wat groter en die heeft geen onderkast.
nas_cabasse_sphere.jpg

Maar het lijkt mij, en realiseerbaar, en ook best een bijzonder en leuk ontwerp.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
Thanks .
Heb ik aan gedacht maar dat word dan wel dik als het stabiel moet worden en ook erg zwaar .
Ik heb er wel aan zitten denken om er dun geschuurd rvs op te plakken en dan in combi met echt hout of fineer.
Het zou een cobi moeten worden met titanium en licht eiken .
voor de stevigheid kun je multiplex gebruiken, en wat dacht je van een oplossing met carbonweefsel/epoxy?

dat zal ook wel een fraaie combi zijn :D
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Martijn v »

Maak het dan meteen een carbon titanium weefsel =P~
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ehh jongens ik mag mij zelf wel als handige knutselaar beschouwen maar mijn talent is niet ongelimiteerd helaas.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Martijn v schreef:
Maak het dan meteen een carbon titanium weefsel =P~
En dan maar hopen dat je geen afstotingsverschijnselen krijgt! :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
ehh jongens ik mag mij zelf wel als handige knutselaar beschouwen maar mijn talent is niet ongelimiteerd helaas.
Nonsens! je kunt alles leren. kijk maar eens een paar fimpljes op youtube hoe je carbon onderdelen maakt. Lijkt heel wat.....maar dat kun jij ook echt zelf, ook een multiplex of stalen element omkleden met koolstofvezel.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Zo lang je maar geen bochtje om hoeft gaat dat wel goed ja ,anders krijg je het echt niet strak.
Ik ga die panelen tzt gewoon van multiplex maken en dan kijk ik wel wat in het totaal beeld past ,spuiten ,bekleden,fineren we zie het wel.

Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik eerst de sub kast eens maken schaal 1:2 , en met goedkoop hout.
Eens kijken of het lukt om al die hoeken op elkaar aan te sluiten :?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
Eens kijken of het lukt om al die hoeken op elkaar aan te sluiten :?
steek anders ff je licht op bij Franks

als er iemand in de weer is geweest met hoeken dan is hij het wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hey thanks Animall :!:

Dat ga ik eens op mijn gemak lezen ,indrukwekkend project .
Heeft inderdaad ook de complexe hoeken ,maar het kan dus wel .

Vandaag was het mooi weer om puin te ruimen uit de garage en de zomer bandjes weer onder ons blikkie te zetten .
Van de week maar een kijken of ik wat kan hobbyën.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”