Nieuwe eindversterker, brom

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jornz

Nieuwe eindversterker, brom

Bericht door jornz »

Beste forumleden,

Ik heb een nieuwe eindversterker en voorversterker uit de VS laten overkomen van het merk Emotiva. De eindversterker weegt 40kg en ik heb er dus wat probleempjes met brom mee, voordat ik het apparaat terug stuur (wat dus een hoop geld kost alleen al door het gewicht) probeer ik te achterhalen of er een makkelijkere oplossing is. Ik denk dan vooral aan lokaliseren van het probleem en bijvoorbeeld alleen wat onderdelen onder garantie op laten sturen. Met het lokaliseren van het probleem kan ik zoals jullie wellicht al raden wel wat hulp gebruiken 8).

Ik zal eerst even e.e.a. m.b.t. de opbouw van de versterker laten zien, waarvan ik mij afvraag zo op het eerste gezicht of er geen aardlussen intern zijn gevormd:
IMG_0240.JPG
Op deze foto zie je connectoren voor de speakers en de analoge interlinks en de doorverbinding van de signaalaarde van de interlinks naar de versterkprint van het kanaal. Tevens zie je dat dezelfde signaalaarde op de print wordt aangesloten op een zwarte kabel.
IMG_0239.JPG
Ingezoomd op de aansluiting van de signaalaarde aan de zwarte kabel op de print.
IMG_0241.JPG
Voor alle 5 kanalen is er een versterkerprint en zijn dus de signaalaardes verbonden aan zwarte kabels die verder door de behuizing aan de zijkant naar voren lopen.
IMG_0242.JPG
IMG_0243.JPG
Op de twee foto's hierboven: De 5 kabels worden aangesloten op een print voorin de versterker met een condensatorbank. Hier is ook voedingsbekabeling aanwezig voor de versterkerprints. Vanaf deze print loopt dus ook bekabeling naar de 5 prints met voeding, zie ook de laatste foto. Op deze print is ook de aarde van de versterker, GND genoemd, aanwezig. Deze GND en de voeding voor de prints is aangesloten aan de andere zijde van de versterkprints dan waar de interlinks zijn aangesloten. GND en signaalaarde zijn hier dus met elkaar verbonden.
IMG_0244.JPG
Ingezoomd op aansluiting van GND aan andere zijde van print dan waar signaalaarde is aangesloten.
IMG_0245.JPG
Laatste foto met overzicht van de "route" die de aarde aflegt in de behuizing. Aangegeven met groen en oranje.

Als ik dit zo zie dan vraag ik mij af of de plaatsing van de kabels niet ongelukkig is en ervoor zorgt dat er in feite 5 aardlussen in de versterker aanwezig zijn die brom op kunnen pikken van de voedingsbekabeling of de voedingsbanen op de versterkerprints zelf. Het is namelijk ook zo dat het lijkt dat er de brom een hoger volume krijgt voor elk extra kanaal waar ik een interlink op aansluit. Dit lijkt dan in lijn met het sluiten van steeds meer van de 5 aardlussen en dus oppikken van een groter totaal aan brom.

Ik heb heel wat geprobeerd en de volgende zaken zijn mij nog opgevallen:
  • Geen brom uit de speakers als er alleen speakers zijn aangesloten op de eindversterker en verder niets
  • Aansluiten van interlinks aan eindversterker (nog niet aan de andere zijde aan de voorversterker) levert een brom op, maar dit lijkt meer op antennewerking. Als ik in deze situatie 1 van de interlinks aan randaarde hang is de brom voor alle kanalen weg.
  • Aansluiten van voorversterker levert brom, de signaalaarde aan de RCA connectoren is overigens via het chassis verbonden met randaarde in de voorversterker. Ik kan de brom niet weg krijgen met bovenstaande trucje door 1 interconnect los te nemen en signaalaarde aan randaarde te hangen. Dit zat het ook al via het chassis van de voorversterker uiteraard maar was het proberen waard.
  • Bij de eindversterker is het chassis totaal niet met aarde verbonden. Er is ook geen randaarde aangesloten.
Ik heb in de situatie met de voorversterker aangesloten met de oscilloscoop een plaatje van de bromspanning gemaakt over een speaker:
foto.JPG
Ik zie hier 100Hz in terug, alleen geen volledige sinus.

Ik kreeg ergens anders nog de suggestie om te proberen de signaalmassa met het chassis te verbinden, maar ik durf dit niet helemaal aan zonder circuitschema's.

Enfin, een heel verhaal. Wellicht dat jullie mij nog wat verder kunnen helpen. Alvast bedankt als je alleen al de tijd neemt om het te lezen :D
SuperR

Re: Nieuwe eindversterker, brom

Bericht door SuperR »

Ik meen me te herinneren dat je op CO typte dat je ook een brom had als je enkel een ipod als bron had aangesloten, klopt dat?
jornz

Bericht door jornz »

Ja klopt met een iPhone/iPod als voorversterker aangesloten middels stereo rca naar Jack plug kabel had ik ook brom.
SuperR

Bericht door SuperR »

Het lullige is dat het een nieuw apparaat is... Even retourneren klinkt eenvoudiger dan het is. PostNL verzend niks naar de VS boven de 20kg en met DHL UPS wordt het snel heel kostbaar.
Als ik je verhaal doorlees lijk je te denken dat er een aardlus in het ontwerp zit. Dan zouden alle andere nieuwe modellen hetzelfde euvel moeten hebben. Is dat ook het geval? Zou je trouwens je scope bandwidth wat lager willen zetten, 10kHz bijvoorbeeld. Dan zie je naw wat meer.
jornz

Bericht door jornz »

SuperR schreef:
Het lullige is dat het een nieuw apparaat is... Even retourneren klinkt eenvoudiger dan het is. PostNL verzend niks naar de VS boven de 20kg en met DHL UPS wordt het snel heel kostbaar.
Als ik je verhaal doorlees lijk je te denken dat er een aardlus in het ontwerp zit. Dan zouden alle andere nieuwe modellen hetzelfde euvel moeten hebben. Is dat ook het geval? Zou je trouwens je scope bandwidth wat lager willen zetten, 10kHz bijvoorbeeld. Dan zie je naw wat meer.
Ja precies dat met verzenden wordt echt een gedoe en weer invoerrechten etc. Het zou uiteindelijk eenvoudiger zijn als het probleem terug te voeren is naar een defecte component. Ik sluit dit nog steeds niet uit, maar goed het ontwerp v.w.b. de bekabeling zou het ook kunnen zijn, dat is gewoon iets wat mij meteen in het oog viel. Er zijn namelijk meer mensen die wat brom ervaren met deze apparaten (kwam ik eigenlijk pas achter nadat ik het al aangeschaft had :roll:)

Ik zal vanavond eens even de bandwith op de scope verlagen inderdaad, kijken hoe het er dan uit ziet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Misschien een hele stomme vraag, maar is dat ding wel voor 230 VAC / 50 Hz. geschikt ?
jornz

Bericht door jornz »

ray5150 schreef:
Misschien een hele stomme vraag, maar is dat ding wel voor 230 VAC / 50 Hz. geschikt ?
Ja, althans volgens de fabrikant wel. Van de website: "Automatic 120/230 AC voltage detection and switching."
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als ik het goed begrijp komt de brom uit de voorversterker(s).Hoe meer je er aansluit hoe meer brom.
Zou het niet kunnen dat de voeding van de voorversterkers de brom veroorzaakt?
Meer dan eens meegemaakt (herstellingen gedaan) dat een elco,door trillen tijdens vervoer,een afgebroken aansluiting heeft.Hoewel de meeste fabrikanten wel voorzorgen nemen met een flinke kwak lijm ertussen,komt 't toch voor.
Anne

PS.zie dat Ray ook nog leeft,begon me al zorgen te maken :D .
jornz

Bericht door jornz »

Ik kreeg de suggestie op een ander forum om te testen of er een aardlus of aardlussen in de versterker zit(ten) op de volgende manier:

RCA connectoren met alleen de massa aan een korte draad maken, net lang genoeg om de kanalen onderling te verbinden. Als er een aardlus in het apparaat aanwezig is dan zou die gevormd moeten worden door deze testkabeltjes en zou het na het aansluiten moeten brommen. Ik vond dit wel logisch klinken dus heb het geprobeerd.

Het resultaat:
foto.JPG
Alleen nou snap ik er niets meer van eerlijk gezegd, want er is op deze manier geen brom te horen!

Betekent dit nou dat de interlinks die ik anders gebruik de brom oppikken in de lus die ze vormen met de voorversterker?

@Ah!buis: Of inderdaad de voeding van de voorversterker zou kunnen, maar het bromt ook als de voorversterker er nog niet op zit maar alleen de interlinks. Alleen dat laatste is denk ik ook te verklaren als de interlinks de brom oppikken.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Misschien een vraag die je al uitgesloten hebt, maar misschien andere interlinks proberen?

Of zelf interlinks maken waarbij maar bij 1 interlink de ground is aangesloten en voor bij de rest niet (zodat er maar 1 ground connectie is naar de voorversterker, aangezien alle ground verbindingen in de eindversterker gewoon bij elkaar komen).
jornz

Bericht door jornz »

Dat ga ik inderdaad nu even proberen. Vanavond maar eens kabels modificeren. Ga proberen met doorgeknipte massa en evt. met serieweerstand in alle massaverbindingen behalve één.

EDIT, de uitslag van het testen:

Vanavond even wat goedkope kabeltjes bewerkt om e.e.a. uit te proberen. Kabeltje gemaakt met aan één zijde de massa niet doorverbonden tot de connector, twee zijden massa niet doorverbonden en een andere met een serieweerstand van 22 ohm in de massa.

Ik had telkens 1 originele interlink aangesloten, zodoende een signaal en massa verbinding tussen de voor- en eindversterker. Vervolgens heb ik erbij telkens een andere kabel aangesloten op het 2e kanaal:

Bij de kabel waar de massa aan twee zijden niet doorverbonden is ging de versterker in de bescherming. Kabeltje nagemeten met de multimeter maar ik kon niets raars vinden, dus die snap ik niet helemaal.
Kabel met aan één zijde de massa los gaf brom.
Kabel met een serieweerstand gaf brom (je ziet de voorversterker hier op de foto):
foto (1).JPG
Niet de resultaten waar ik op gehoopt had.

Ik kwam erachter dat mijn vader nog een oude receiver heeft staan met pre-outs voor de verschillende 5.1 kanalen. Die haal ik morgen even op om aan te sluiten om te zien of er dan ook brom is. Daar ga ik dan maar een conclusie aan verbinden of ik Emotiva ga bellen voor een nieuw exemplaar van de voor- of eindversterker. Tenzij iemand denkt dat het de interlinks an sich nog kunnen zijn die ik gebruik? Ik heb getest met:
http://www.ruconnected.nl/kabels/18-int ... lp-1m.html
en
http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-kabel ... tails.html

Beide type kabels gaven / geven dus brom.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Ook geprobeerd om die ene interlink die er de hele tijd tussen zit, vervangen voor een andere interlink?
Misschien heb je het al eerder gemeld, maar hoe zit het met de randaarde's? Zitten ze in dezelfde stekkerdoos met randaarde, want dan zijn ze daar ook verbonden.
Wel vreemd deze brom problemen. Emotiva maakt wel mooie producten (heb zelf de umc-1). Service zijn ze ook wel goed in. Ik heb bijna een complete umc-1 liggen aan reserve-printplaten :P (had de vorige eigenaar gekregen ivm problemen).
jornz

Bericht door jornz »

Ik heb alle mogelijke combinaties van van alles geprobeerd inmiddels haha. Zelfs in de meterkast mijn elektra gereduceerd tot één aangesloten wcd in het huis. Randaardes van andere groepen los en automaten uit. Om aardlussen uit te sluiten. Nog steeds brom.

Ben nu even op Emotiva aan het wachten tot de juiste persoon contact met me opneemt. Het kan eigenlijk niet meer missen dat er intern in de versterker iets defect is.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Lieuwe bedoeld zitten ze samen aangesloten op een geaard verdeelblok of stopcontact. Sluit de handel eens aan met een ongeaard verdeelblokje.....
Plaats reactie