Ik heb een nieuwe eindversterker en voorversterker uit de VS laten overkomen van het merk Emotiva. De eindversterker weegt 40kg en ik heb er dus wat probleempjes met brom mee, voordat ik het apparaat terug stuur (wat dus een hoop geld kost alleen al door het gewicht) probeer ik te achterhalen of er een makkelijkere oplossing is. Ik denk dan vooral aan lokaliseren van het probleem en bijvoorbeeld alleen wat onderdelen onder garantie op laten sturen. Met het lokaliseren van het probleem kan ik zoals jullie wellicht al raden wel wat hulp gebruiken
Ik zal eerst even e.e.a. m.b.t. de opbouw van de versterker laten zien, waarvan ik mij afvraag zo op het eerste gezicht of er geen aardlussen intern zijn gevormd:
Op deze foto zie je connectoren voor de speakers en de analoge interlinks en de doorverbinding van de signaalaarde van de interlinks naar de versterkprint van het kanaal. Tevens zie je dat dezelfde signaalaarde op de print wordt aangesloten op een zwarte kabel.
Ingezoomd op de aansluiting van de signaalaarde aan de zwarte kabel op de print.
Voor alle 5 kanalen is er een versterkerprint en zijn dus de signaalaardes verbonden aan zwarte kabels die verder door de behuizing aan de zijkant naar voren lopen.
Op de twee foto's hierboven: De 5 kabels worden aangesloten op een print voorin de versterker met een condensatorbank. Hier is ook voedingsbekabeling aanwezig voor de versterkerprints. Vanaf deze print loopt dus ook bekabeling naar de 5 prints met voeding, zie ook de laatste foto. Op deze print is ook de aarde van de versterker, GND genoemd, aanwezig. Deze GND en de voeding voor de prints is aangesloten aan de andere zijde van de versterkprints dan waar de interlinks zijn aangesloten. GND en signaalaarde zijn hier dus met elkaar verbonden.
Ingezoomd op aansluiting van GND aan andere zijde van print dan waar signaalaarde is aangesloten.
Laatste foto met overzicht van de "route" die de aarde aflegt in de behuizing. Aangegeven met groen en oranje.
Als ik dit zo zie dan vraag ik mij af of de plaatsing van de kabels niet ongelukkig is en ervoor zorgt dat er in feite 5 aardlussen in de versterker aanwezig zijn die brom op kunnen pikken van de voedingsbekabeling of de voedingsbanen op de versterkerprints zelf. Het is namelijk ook zo dat het lijkt dat er de brom een hoger volume krijgt voor elk extra kanaal waar ik een interlink op aansluit. Dit lijkt dan in lijn met het sluiten van steeds meer van de 5 aardlussen en dus oppikken van een groter totaal aan brom.
Ik heb heel wat geprobeerd en de volgende zaken zijn mij nog opgevallen:
- Geen brom uit de speakers als er alleen speakers zijn aangesloten op de eindversterker en verder niets
- Aansluiten van interlinks aan eindversterker (nog niet aan de andere zijde aan de voorversterker) levert een brom op, maar dit lijkt meer op antennewerking. Als ik in deze situatie 1 van de interlinks aan randaarde hang is de brom voor alle kanalen weg.
- Aansluiten van voorversterker levert brom, de signaalaarde aan de RCA connectoren is overigens via het chassis verbonden met randaarde in de voorversterker. Ik kan de brom niet weg krijgen met bovenstaande trucje door 1 interconnect los te nemen en signaalaarde aan randaarde te hangen. Dit zat het ook al via het chassis van de voorversterker uiteraard maar was het proberen waard.
- Bij de eindversterker is het chassis totaal niet met aarde verbonden. Er is ook geen randaarde aangesloten.
Ik zie hier 100Hz in terug, alleen geen volledige sinus.
Ik kreeg ergens anders nog de suggestie om te proberen de signaalmassa met het chassis te verbinden, maar ik durf dit niet helemaal aan zonder circuitschema's.
Enfin, een heel verhaal. Wellicht dat jullie mij nog wat verder kunnen helpen. Alvast bedankt als je alleen al de tijd neemt om het te lezen