Argon gas gevulde relais
Moderator: Beheerdersteam
Argon gas gevulde relais
In o.a. Array versterkers worden relais van bovenstaande soort toegepast, het lijkt me wel een meerwaarde geven t.o.v. gewone relais.
weet iemand welke dit zijn (merk type)?
omdat ik met relais nog wel eens problemen ben tegen gekomen (haperen,gekraak, vervorming) vind ik het wel de moeite waard om hier wat speciale aandacht aan te geven.
omdat ik met relais nog wel eens problemen ben tegen gekomen (haperen,gekraak, vervorming) vind ik het wel de moeite waard om hier wat speciale aandacht aan te geven.
Re: Argon gas gevulde relais
Relais kunnen met verschillende soorten contact materialen worden uitgerust.
De een is beter voor geschikt voor signalen met lage spanning, zoals audio, dat vaak werkt met maar enkele honderden millivolts.
Ik meen dat Pjotr er wel eens iets erover heeft geschreven, Ik weet niet maar in welk topic, was ook een paar jaar terug.
Er was een type waar hij wel enthousiast van was, wel erg aan de prijs, paar tientjes per stuk.
Maar of dat met Argon gevuld was ? geen idee.
De een is beter voor geschikt voor signalen met lage spanning, zoals audio, dat vaak werkt met maar enkele honderden millivolts.
Ik meen dat Pjotr er wel eens iets erover heeft geschreven, Ik weet niet maar in welk topic, was ook een paar jaar terug.
Er was een type waar hij wel enthousiast van was, wel erg aan de prijs, paar tientjes per stuk.
Maar of dat met Argon gevuld was ? geen idee.
Ik meende dat ik in mijn RelaiXed ook van die gasgevulde relais had, maar ik kan die info zo niet vinden waar dat dan staat.
http://nl.farnell.com/panasonic-ew/tq2- ... dp/1200949
omron heeft ze ook gemaakt
2008/9 modelletjes in klein formaat waar ik het type niet van vinden, type G9EB in groter formaat.
2008/9 modelletjes in klein formaat waar ik het type niet van vinden, type G9EB in groter formaat.
Dat type relais kom je in de audio regelmatig tegen, met name bij duurdere merken zoals classe, Mark levinson enz.hannesie schreef:Ik meende dat ik in mijn RelaiXed ook van die gasgevulde relais had, maar ik kan die info zo niet vinden waar dat dan staat.
Dit zal voor de relaixed enzo wel een goede keuze zijn, inderdaad geen info over gasvulling.
Ik ben trouwens wel gecharmeerd van die teledyne TO5 relais.
deze kennen geen minimum schakelstrom, iets wat vor audio best wel van belang kan zijn.
wel een behoorlijke investering maar dan heb je ook wat.
deze kennen geen minimum schakelstrom, iets wat vor audio best wel van belang kan zijn.
wel een behoorlijke investering maar dan heb je ook wat.
Ja, die waren het waar ik destijds aan refereerde, die zijn hermetisch gesloten. Als je die nieuw moet kopen ben je tussen de €30 en €50 per stuk kwijt. Vind je soms wel op eBay, zowel gebruikt als NOS. Maar die zijn niet geschikt als speaker relais, daarvoor zijn ze te klein. Amplimo had destijds fraaie speaker relais met 2 stel contacten: Eentje om de stroom te schakelen en een overbruggingscontact wat stroomloos dan schakelde en de kleine signaaltjes goed door laat.Mr Tube schreef:Ik ben trouwens wel gecharmeerd van die teledyne TO5 relais.
6 stuks nodig vooreen volumeregeling..... Wordt prijzig maar is de investering wel waard denk ik.
Mwah, ze doen het echt niet beter dan die TQ2 relais voor audio toepassingen. Die TQ2 vind je ook vaak in switches voor thermokoppels en daar komt het ook op uVolten aan.
Nog niet zo lang geleden kocht ik een handje Panasonic TQ2 voor een paar kwartjes per stuk...ze waren wel op 24 VDC spoelspanning. Ook daar is wel een mouw aan te passen
Als ik naar de prijs bij Farnell kijk was het een koopje dus...
Als ik naar de prijs bij Farnell kijk was het een koopje dus...
De kwaliteit van de TQ2 relais is mij wel duidelijk maar ik ben nog steeds benieuwd welke types Array toepast (in de nieuwe mdellen).
Ja ben ook wel benieuwd. Argon gevulde relais en vacuum relais worden toegepast bij hoogspanning en bij zeer hoge stromen (>100A). En oh ja, gewone ouderwetse gloeilampen zijn afgevuld met Argon onder lage drukMr Tube schreef:De kwaliteit van de TQ2 relais is mij wel duidelijk maar ik ben nog steeds benieuwd welke types Array toepast (in de nieuwe mdellen).
Als je je realiseert dat argon een edelgas is, weet je het antwoord..ray5150 schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van gas in een relais ?
groet,
Aat
Alleen is Argon dan weer niet zo handig omdat het al bij lage spanningen al ioniseert.AatV schreef:Als je je realiseert dat argon een edelgas is, weet je het antwoord..ray5150 schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van gas in een relais ?
groet,
Aat
Vindt het nogal overdreven. Moet je eigenlijk je hele versterker in een kamer met Argon zetten
Uh, nee, ik heb geen scheikunde gehad op school...AatV schreef:Als je je realiseert dat argon een edelgas is, weet je het antwoord..ray5150 schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van gas in een relais ?
Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de contacten niet kunnen corroderen door dat er geen zuurstof bijkomt ?
dat is ook de enige reden die ik kan verzinnen, ik heb toevallig een grote fles Agon staan. Dit wordt normaal gebruikt bij MIG en TIG lassen van aluminium en RVS als verstikkings gas en inderdaad ter vookoming van oxidatie.ray5150 schreef:Uh, nee, ik heb geen scheikunde gehad op school...AatV schreef:Als je je realiseert dat argon een edelgas is, weet je het antwoord..ray5150 schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van gas in een relais ?![]()
Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de contacten niet kunnen corroderen door dat er geen zuurstof bijkomt ?
Omdat ik er ook wel nieuwsgierig naar was heb ik eens naar rondgevraagd bij mensen met veel kennis van relais. Niemand heeft er ooit van gehoord behalve dan dat dit 50 jaar wel eens toegepast werd in vermogensrelais. Hermetisch gesloten relais voor hele kleine signalen worden afgevuld met N2 (stikstofgas dus) of zijn vacuüm getrokken. Er is ontzettend veel kennis en ervaring op dit gebied w.b.t. te gebruiken materialen.Mr Tube schreef:In o.a. Array versterkers worden relais van bovenstaande soort toegepast, het lijkt me wel een meerwaarde geven t.o.v. gewone relais.
Heb eens wat rond gelezen op de site van Array. Allemachtig wat een lappen techno proza staan daar zeg. De leek kan er geen touw aan vast knopen en een iemand met kennis van zaken zegt "Het zal wel"
Maar er staat zowaar iets over relais met Argon, maar meer dan dat ze gevuld zijn met Argon ook niet
W.m.b. niet echt spannend en alleen bedoeld als promo tech bla bla.
Dit relais is ook wel aardig:
Gebruikt in een project van diyAudio.
Volgens mij heb ik ook nog zo'n soort relais liggen, met een joekel van een voet erbij... 
Wel oppassen voor de plop; geen microfonische buizen in een straal van vijf meter bij het inschakelen van het relais.
Een knuffel relais? Komt ie nu pas mee...Fokko schreef:Dit relais is ook wel aardig:
daar ziet het dan wel naar uit, er zitten in elk geval geen reedrelais in zoals vroeger in diverse Philips apparatuur (wie kent die groene blokken nog?). Jaja bij Array ligt wel erg veel nadruk op technologie, dat is natuurlijk voor ons zelfbouwers ook interessant want je wilt toch ook tot het uiterste gaan zolang het mogelijk is.Pjotr schreef:Omdat ik er ook wel nieuwsgierig naar was heb ik eens naar rondgevraagd bij mensen met veel kennis van relais. Niemand heeft er ooit van gehoord behalve dan dat dit 50 jaar wel eens toegepast werd in vermogensrelais. Hermetisch gesloten relais voor hele kleine signalen worden afgevuld met N2 (stikstofgas dus) of zijn vacuüm getrokken. Er is ontzettend veel kennis en ervaring op dit gebied w.b.t. te gebruiken materialen.Mr Tube schreef:In o.a. Array versterkers worden relais van bovenstaande soort toegepast, het lijkt me wel een meerwaarde geven t.o.v. gewone relais.
Heb eens wat rond gelezen op de site van Array. Allemachtig wat een lappen techno proza staan daar zeg. De leek kan er geen touw aan vast knopen en een iemand met kennis van zaken zegt "Het zal wel"Wijzer wordt je er niet van i.i.g. Het meeste is standaard engineering practice.
Maar er staat zowaar iets over relais met Argon, maar meer dan dat ze gevuld zijn met Argon ook nietWat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat ze vermelden dat hun relais 10 miljoen keer schakelen mee gaan. Dat doen gewone telecom relais ook terwijl een goed reed relais meer dan een miljard keer schakelen (100x zo lang dus) mee gaat
![]()
W.m.b. niet echt spannend en alleen bedoeld als promo tech bla bla.
In elk geval heb ik een print ontworpen met de TQ2 relais voor mijn volumereg-lijntrap.
Hier een foto van het binnenwerk van de Array:
Ziet er i.d.d. vrij standaard uit.
Wat ik ook nog gevonden heb is dat naast N2 ook SF6 ( zwavelhexafluoride ) als inert gas gebruikt wordt. Dat wordt dan weer gebruikt bij kleine relaisjes die hogere spanningen moeten kunnen schakelen en heeft ook de eigenschap dat het langer in het plastic huisje blijft zitten ( ca. 25 jaar tegen ca. 10 jaar voor N2).
Wat ik ook nog gevonden heb is dat naast N2 ook SF6 ( zwavelhexafluoride ) als inert gas gebruikt wordt. Dat wordt dan weer gebruikt bij kleine relaisjes die hogere spanningen moeten kunnen schakelen en heeft ook de eigenschap dat het langer in het plastic huisje blijft zitten ( ca. 25 jaar tegen ca. 10 jaar voor N2).
Ik ben nu zelf bezig met een ontwerp met reedrelais. Daar zijn tegenwoordig hele mooie betaalbare kleintjes van te vinden in SMD met afscherming (coax). Nadeel is dat ze er alleen in 1x maak zijn, dus dan is de standaard ladder opzet niet mogelijk en zijn er voor links en rechts een aparte relais nodig.Mr Tube schreef:In elk geval heb ik een print ontworpen met de TQ2 relais voor mijn volumereg-lijntrap.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 13 mei 2013, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.