Push button met NE555

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Push button met NE555

Bericht door dirklammers »

Collega zelfbouwers,

om met de bekende drukknop-met-de-blauwe-ring mijn eindversterker te kunnen in- én uitschakelen heb ik het evenzo bekende schakelingetje rond de NE555 gebouwd.
Nu wil ik eigenlijk óók de mogelijkheid inbouwen dat de eindversterker inschakelt d.m.v. een 12V trigger van de voorversterker. Ik wil daarom de schakeling uitbreiden met een klein relais dat aantrekt op de triggerspanning en vervolgens .... ja, dan zijn er volgens mij twee voor de hand liggende oplossingen.
Of het "trigger"-relais overbrugt de transistor compleet en laat het "hoofdrelais" aantrekken òf ik stuur met het "trigger"-relais via een andere 1K weerstand een + spanning op de basis van de transistor.
Ik geef eigenlijk de voorkeur aan de eerste methode. Maakt het volgens jullie veel verschil ?
Bijlagen
IMG_0795.jpg
Pushbutton.png
Ah!buis

Re: Push button met NE555

Bericht door Ah!buis »

Moet de LED ook aan met de trigger?
Anne
dirklammers

Moet de LED ook aan met de trigger?
Goede vraag ! Als je naar het bijgevoegde schema kijkt ligt die vraag inderdaad voor de hand. Ik was even vergeten te vermelden dat de LED niet zoals in het schema op de uitgang van de NE555 staat maar gewoon parallel aan het "hoofd"-relais.
Welke oplossing ik dus ook kies, de LED gaat altijd aan bij inschakelen. En inderdaad, dat is de bedoeling.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat zou dan zoiets zijn,met Peter-reset erbij :sure:
Anne
Bijlagen
KLK.JPG
dirklammers

Inderdaad, maar ik houd liever de triggeringang galvanisch gescheiden van de rest, vandaar mijn keuze voor het extra "trigger"-relais. Ik denk dat ik het maar simpel ga houden en het "trigger"-relais de transistor ga laten overbruggen zodat het "hoofd"-relais aantrekt.
Peter-reset
Nieuwe term voor mij ! Wat wordt hiermee bedoeld ? Ik zie dat de schakeling uitgebreider is. Met welk doel, wat verbetert er nu aan de schakeling ?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Omdat het origineel bedacht is door iemand die Peter heet... :lol:
Push-button-ON-OFF.gif
dirklammers

:rofl:
Ja, die had ik zelf ook wel verzonnen .....
Maar wat maakt die schakeling met de uitbreidingen nu beter ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat wat 'r bij is gezet dient om een ondubbelzinnige begin te hebben na inschakelen.In dit geval UIT.Vorkomt dat als de stroom was uitgevallen de boel daarna ineens aan staat.
Om het buitengebeuren geisoleerd te houden kan 't ook zo.
Anne
Bijlagen
KKO.JPG
4N25.JPG
dirklammers

Dank voor jullie input. Die reset snap ik en ga ik inbouwen. De trigger via een optokoppeling is ook een fraaie oplossing.

Toevoeging: inmiddels is het deelprojectje klaar. Ik heb de "Peter-reset" toegevoegd. In de voorgrond is een klein relais bijgeplaatst dat gestuurd wordt door een extern triggersignaal van een voorversterker. Beide mogelijkheden - handmatige bediening en triggering - zijn dus beschikbaar.
Bijlagen
IMG_0796.jpg
dirklammers

De schakeling en de versterker werken sinds enkele dagen. Gisteren was er plotseling "vuurwerk" :shock:
Om de eindversterker te schakelen vanaf de preamp heb ik een extra relais ingebouwd dat gestuurd wordt door de 12v triggerspanning vanaf de preamp. Dit relais overbrugt domweg de tor die het hoofdrelais stuurt.
Tijdens het uitschakelen gisteren ging het hoofdrelais klapperen en produceerde dus veel vuurwerk. Ik kan niet zo goed begrijpen waarom het relais zou klapperen. Hooguit doordat ook het triggerrelais ook klappert omdat de triggerspanning vanuit de preamp pulst. Lijkt me niet logisch. De rest van de schakeling "doet niet mee" als de eindversterker door de preamp is getriggerd en kan dus m.i. Ook het hoofdrelais niet laten klapperen. Ik kan het gebeuren dus niet zo reconstrueren. Wat zou er gebeurd kunnen zijn ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het lijkt wel of de storing van 't onderbreken in de 555 doordringen.Zit de 100n van de voeding wel dicht bij het IC.
Mogelijk ook via de draad van de drukknop.Je zou daar een afgeschermde draad voor kunnen nemen,afscherming aan de kant van de C,niet de twee 10k.
Het datablad schrijft ook voor,tegen storingen,een C (10...100nF) tussen de nu niet aangesloten pen (CV) en massa.
Anne
dirklammers

Dank voor je reactie Anne. Ik snap je redenatie. Als er inderdaad storingen op de NE555 komen dan kan dat ding gezien z'n aard natuurlijk gemakkelijk in oscillatie raken. Gevolg is dan een klapperend relais.
Ik heb je tip gevolgd en nu een C'tje van 0,1 uF tussen pin 5 en massa gezet. Mijn eerste indruk is dat de schakeling nu wat minder "zenuwachtig" reageert. Ik heb geprobeerd de oscillatie op gang te brengen door snel te pulsen op de trigger-ingang die ik gebruik voor de externe sturing door de pre-amp en dat gaat goed.

We gaan het weer eens aankijken. Nogmaals dank !

Dirk
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”