IR problemen met zonlicht --> opgelost!
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
IR problemen met zonlicht --> opgelost!
Ik heb een beetje een vreemd probleem. Ik heb een apparaat dat reageert op zonlicht. Als het donker is of een "grijze" dag is er niks aan de hand, maar als de zon de kamer in begint te schijnen dan reageert mijn versterker er op alsof er een commando met de afstandsbediening wordt gegeven. Hij gaat dan naar een andere ingang, op mute of zelfs op standby.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb het apparaat niet nieuw gekocht, dus ik ken de geschiedenis niet. Maar sinds ik hem heb (half jaar) is het probleem er. Daarvoor heeft hij een jaar in de kast gestaan.
Misschien kan ik het oplossen met een filter wat licht tegenhoudt maar IR signalen doorlaat. Ik kan dat alleen niet makkelijk vinden bij bijvoorbeeld Conrad omdat ik niet precies weet hoe zoiets heet.
Ik heb met een flinke (led-)zaklantaarn het probleem proberen te reproduceren, maar dat lukt niet.
Ik heb eventueel de service documentatie bij de hand.
Alvast dank voor het meedenken!
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb het apparaat niet nieuw gekocht, dus ik ken de geschiedenis niet. Maar sinds ik hem heb (half jaar) is het probleem er. Daarvoor heeft hij een jaar in de kast gestaan.
Misschien kan ik het oplossen met een filter wat licht tegenhoudt maar IR signalen doorlaat. Ik kan dat alleen niet makkelijk vinden bij bijvoorbeeld Conrad omdat ik niet precies weet hoe zoiets heet.
Ik heb met een flinke (led-)zaklantaarn het probleem proberen te reproduceren, maar dat lukt niet.
Ik heb eventueel de service documentatie bij de hand.
Alvast dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door bert003 op ma 01 apr 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: IR problemen met zonlicht
Je zou eens iets kunnen proberen met een stukje donker gekleurd plexiglas ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Om van een webcam een IR-cam te maken wordt vaak het IR-blokfiltertje verwijderd en vervangen door 2 laagjes zwarte fotofilm, dus de begin- of eindstukken van een ouderwets fotorolletje. Dit materiaal laat enkel IR-licht door.
Of het in jouw situatie wat uithaalt, is twijfelachtig, want IR-licht van de zon gaat er ook doorheen.
Of het in jouw situatie wat uithaalt, is twijfelachtig, want IR-licht van de zon gaat er ook doorheen.
Een aantal Akai videorecorders in de jaren 80 hadden daar ook last van. En om het probleem nog leuker te maken zo'n machine ging niet gewoon aan of op play of zo. Ze begonnen uit zichzelf op te nemen. Zelfs als het nokje achter op de cassette verwijderd was.
Dat was niet zo goed voor de relatie met je plaatselijke videotheek als er een huur-cassette in zat.
Dat was niet zo goed voor de relatie met je plaatselijke videotheek als er een huur-cassette in zat.
Dank voor de tips. Ik denk dat het bij deze versterker niet echt een ontwerpfout is, daar was hij destijds (2002) wat te prijzig voor.
Ik heb inmiddels nog uit een oude fotodoos een stukje ontwikkelde onbelichte film gevonden en zal proberen deze er voor te houden.
Misschien dat er achter het displayglas wel een IR filter zat en dat die om de een of andere reden nu op de bodem ligt, dat zou dan een goede verklaring zijn.
Maar eigenlijk ben ik benieuwd of dit een elektronische oorzaak kan hebben, en welke.
Hopen dat morgen het zonnetje schijnt!
Ik heb inmiddels nog uit een oude fotodoos een stukje ontwikkelde onbelichte film gevonden en zal proberen deze er voor te houden.
Misschien dat er achter het displayglas wel een IR filter zat en dat die om de een of andere reden nu op de bodem ligt, dat zou dan een goede verklaring zijn.
Maar eigenlijk ben ik benieuwd of dit een elektronische oorzaak kan hebben, en welke.
Als ik het goed begrijp moet het filmstukje juist belicht zijn anders blijft het na ontwikkelen wit(negatief toch?) Dus het beginstuk van een ontwikkeld fotorolletje.bert003 schreef:Dank voor de tips. Ik denk dat het bij deze versterker niet echt een ontwerpfout is, daar was hij destijds (2002) wat te prijzig voor.
.........
Aad
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar wat ik heb liggen is bijna zwart met het blote oog bekeken. En als ik via de camera in mijn telefoon kijk komt er wel ir doorheen als ik naar de led's van een a.b. kijk.
De filmstrookjes zijn al 20 jaar oud denk ik dus hoe het precies zit weet ik niet meer.
De filmstrookjes zijn al 20 jaar oud denk ik dus hoe het precies zit weet ik niet meer.
wel eigenaardig.
Het IR licht dat gebruikt wordt in afstandsbedieningen (en waar je ontvanger dus op reageert) is nét om die reden gemoduleerd.
Afstandsbedieningen gebruiken een carrier van 36 à 38kHz om een datasignaal op mee te geven die de ontvanger op mute/stndby/... zet.
Hoe oud is het apparaat schat je zo ?
-edit- zie het net, 11 jaar..
Het IR licht dat gebruikt wordt in afstandsbedieningen (en waar je ontvanger dus op reageert) is nét om die reden gemoduleerd.
Afstandsbedieningen gebruiken een carrier van 36 à 38kHz om een datasignaal op mee te geven die de ontvanger op mute/stndby/... zet.
Hoe oud is het apparaat schat je zo ?
-edit- zie het net, 11 jaar..
Ik ben ook benieuwd waar het elektronisch gezien aan zou kunnen liggen. De lichtstralen kunnen toch nooit een frequentie hebben die ook maar in de buurt van het doorlaatgebied van die 38 kHz kan komen? Laat staan met de juiste IR code 
Laatst gewijzigd door bert003 op ma 01 apr 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou, ik meen wel eens gelezen te hebben dat zonlicht niet alleen maar zichtbaar licht bevat, maar ook een hele kluit UV en nog wat andere dingen. tot aan straling aan toe...
Gelukkig word het meeste weggefilterd door onze atmosfeer.
Het lijkt me niet onmogelijk, dat jouw apparaat daar dan ook op reageert. mogelijk in combinatie met een tekortkoming in het ontwerp.
Gelukkig word het meeste weggefilterd door onze atmosfeer.
Het lijkt me niet onmogelijk, dat jouw apparaat daar dan ook op reageert. mogelijk in combinatie met een tekortkoming in het ontwerp.
Ik zou C8 vervangen door 47uF en nog 47R in de voedingslijn opnemen zoals Sharp voorschrijft.
p.s. hoe gaat het met de bouw van de dac?
p.s. hoe gaat het met de bouw van de dac?
Ik heb er nu een strook fotonegatief voorzitten. Het helpt wel wat maar het gaat nog steeds mis.
Er zal dus elektronisch toch ook wel wat aan de hand zijn vrees ik.
Er zal dus elektronisch toch ook wel wat aan de hand zijn vrees ik.
Ik zal hem morgen eens openmaken. Als ik door het frontglaasje heenkijk zie ik de ir-sensor zitten en het lijkt er op dat 1 van de 3 pootjes niet in 1 van de naast elkaar liggende printgaatjes zit van de sensor, maar ergens anders aan gesoldeerd is. Dit kan wellicht ergens op duiden.knuisje schreef:Ik zou C8 vervangen door 47uF en nog 47R in de voedingslijn opnemen zoals Sharp voorschrijft.
Verder lijkt dit mij een redelijk recht toe recht aan ontworpen versterker zonder heel exotische onderdelen.
De tafel waar de DAC op gesoldeerd gaat worden wordt steeds leger, het bouwen gaat nu spoedig beginnen!knuisje schreef:p.s. hoe gaat het met de bouw van de dac?
En gemakshalve kan die 47uF (tijdelijk) over die 0.1uF gesoldeerd worden he?
Wij hebben ook zoiets met onze recente TV (eind 2012). Op een bepaalde tijd van de dag, als de zon schuin de kamer in schijnt, dan doet de afstandsbediening het niet meer. De huidige tv is een LG, maar dit gebeurde ook met de Sony daarvoor.
Het doet zich maar een paar minuten per dag voor, dan is de zon weer voorbij het kritieke punt.
Is het probleem er alleen als het zonlicht direct in het IR oogje kan schijnen of ook met indirect licht? In het eerste geval zou je de versterker een klein stukje kunnen draaien, iets naar achteren zetten o.i.d.
Het doet zich maar een paar minuten per dag voor, dan is de zon weer voorbij het kritieke punt.
Is het probleem er alleen als het zonlicht direct in het IR oogje kan schijnen of ook met indirect licht? In het eerste geval zou je de versterker een klein stukje kunnen draaien, iets naar achteren zetten o.i.d.
misschien een uv filter van een foto camera er voor zetten
mvg bert
mvg bert
Nou, ik ben een stukje verder.
Ik heb de vraag aan de fabrikant gesteld en ik kreeg binnen enkele uren al antwoord:
"This is due to the content of infra red light present in the sun light which 'triggers' the IR receiver of the amplifier.
We have encountered this on a few occasions but not very often.
The only solution would be to prevent direct sun light or direct sun light reflections from hitting the IR receiver. Furthermore, taking your unit out of the direct sun light will prevent long term discoloration of the anodized black aluminium cosmetic parts of your amplifier fading to a dark violet color."
Geweldig dat ik meteen een reactie krijg, alleen met het antwoord heb ik de oplossing nog niet. Maar dat meer mensen hier last van hebben is duidelijk.
Ik heb de versterker opengemaakt en mij valt op dat er niet de IR ontvanger in zit zoals in het schema vermeld staat.
Ik denk dat dit af fabriek zo is geïnstalleerd want het onbenutte gaatje in de print is nooit gesoldeerd geweest als ik het zo bekijk.
Het zou kunnen dat de IR module uit het ontwerp niet beschikbaar was ten tijde van de bouw van deze versterker.
Deze versterker is overigens in kleine oplagen "met de hand" gemaakt, dus het is denkbaar dat er afwijkingen tussen schema en de print voorkomen.
Het typenummer van de IR module is haast niet te lezen maar ik zie staan, voor 95% zeker:
TK69 810
TSOP 1736
Nu heb ik daar een datasheet van opgezocht.
Wat mijn verbazing wekt: De TSOP 1736 werkt op 36kHz, terwijl ik toch dacht dat het 38kHz moest zijn.
Ik heb de afstandsbediening ook maar even opengemaakt en daar zit een SAA3008T in, ik meen te lezen dat die wel degelijk op 38kHz werkt.
Het punt is nu, heeft het zin, voor mijn probleem met zonlicht, om hier een originele IS1U60(L) in te zetten?
Gek is als ik bij Conrad op dit typenummer zoek ik bij de TSOP 17XX uit kom.
Overigens valt op een van de foto's op dat C18 ontbreekt op de print, dat staat los van mijn probleem, maar nu ik het toch zie kan misschien iemand in het schema zien of het beter is om deze wel te solderen.
Ik heb de vraag aan de fabrikant gesteld en ik kreeg binnen enkele uren al antwoord:
"This is due to the content of infra red light present in the sun light which 'triggers' the IR receiver of the amplifier.
We have encountered this on a few occasions but not very often.
The only solution would be to prevent direct sun light or direct sun light reflections from hitting the IR receiver. Furthermore, taking your unit out of the direct sun light will prevent long term discoloration of the anodized black aluminium cosmetic parts of your amplifier fading to a dark violet color."
Geweldig dat ik meteen een reactie krijg, alleen met het antwoord heb ik de oplossing nog niet. Maar dat meer mensen hier last van hebben is duidelijk.
Ik heb de versterker opengemaakt en mij valt op dat er niet de IR ontvanger in zit zoals in het schema vermeld staat.
Ik denk dat dit af fabriek zo is geïnstalleerd want het onbenutte gaatje in de print is nooit gesoldeerd geweest als ik het zo bekijk.
Het zou kunnen dat de IR module uit het ontwerp niet beschikbaar was ten tijde van de bouw van deze versterker.
Deze versterker is overigens in kleine oplagen "met de hand" gemaakt, dus het is denkbaar dat er afwijkingen tussen schema en de print voorkomen.
Het typenummer van de IR module is haast niet te lezen maar ik zie staan, voor 95% zeker:
TK69 810
TSOP 1736
Nu heb ik daar een datasheet van opgezocht.
Wat mijn verbazing wekt: De TSOP 1736 werkt op 36kHz, terwijl ik toch dacht dat het 38kHz moest zijn.
Ik heb de afstandsbediening ook maar even opengemaakt en daar zit een SAA3008T in, ik meen te lezen dat die wel degelijk op 38kHz werkt.
Het punt is nu, heeft het zin, voor mijn probleem met zonlicht, om hier een originele IS1U60(L) in te zetten?
Gek is als ik bij Conrad op dit typenummer zoek ik bij de TSOP 17XX uit kom.
Overigens valt op een van de foto's op dat C18 ontbreekt op de print, dat staat los van mijn probleem, maar nu ik het toch zie kan misschien iemand in het schema zien of het beter is om deze wel te solderen.
Laatst gewijzigd door bert003 op ma 01 apr 2013, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gek ..
Zonlicht is een elektromagnetische straling die opgesplitst wordt in verschillende componenten (= golflengte)
IR/Zichtbaar/UV
Echter, IR code van een afstandsbediening is zodanig gecodeerd dat IR licht van de zon géén invloed zou mogen hebben op het device .. Wel kan het zijn dat je afstandsbediening niet voldoende meer reageert met direct zonlicht op zender of ontvanger, maar dat de ontvanger vanzelf gaat muten of posten verzetten is volgens mij een designprobleem ...
Zonlicht is een elektromagnetische straling die opgesplitst wordt in verschillende componenten (= golflengte)
IR/Zichtbaar/UV
Echter, IR code van een afstandsbediening is zodanig gecodeerd dat IR licht van de zon géén invloed zou mogen hebben op het device .. Wel kan het zijn dat je afstandsbediening niet voldoende meer reageert met direct zonlicht op zender of ontvanger, maar dat de ontvanger vanzelf gaat muten of posten verzetten is volgens mij een designprobleem ...
Nou als de zon er op schijnt dan merk ik ook dat de versterker moeilijker reageert op IR commando's. Maar dat is dan wel goed te verklaren.
Maar het echte probleem is lastiger. En als het een designprobleem is hoop ik dus nog te ontdekken.
Maar het echte probleem is lastiger. En als het een designprobleem is hoop ik dus nog te ontdekken.
Probleem opgelost.
Andere IR module (TSOP 4838) er in gezet met voorschakelweerstand en condensator.
Niet helemaal netjes die zwevende onderdelen, maar de print blijft zo origineel.
Belangrijkste voor mij is dat de zonlicht problemen de afgelopen week niet meer opgetreden zijn.
Allemaal dank voor het meedenken!
Andere IR module (TSOP 4838) er in gezet met voorschakelweerstand en condensator.
Niet helemaal netjes die zwevende onderdelen, maar de print blijft zo origineel.
Belangrijkste voor mij is dat de zonlicht problemen de afgelopen week niet meer opgetreden zijn.
Allemaal dank voor het meedenken!