Soldeerpasta verdunnen?
Moderator: Beheerdersteam
Soldeerpasta verdunnen?
Ik heb al even gezocht, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden, behalve dat je soldeerpasta kunt verdunnen.
Kun je soldeerpasta verdunnen met flux, en maakt het uit wat voor een flux?
Ik wil het wel proberen, maar ik heb geen idee of er een ongezonde chemische reactie op kan volgen.
Ik heb relatief dikke Amtech flux en no-clean flux zo dun als water.
Kun je soldeerpasta verdunnen met flux, en maakt het uit wat voor een flux?
Ik wil het wel proberen, maar ik heb geen idee of er een ongezonde chemische reactie op kan volgen.
Ik heb relatief dikke Amtech flux en no-clean flux zo dun als water.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Ik heb vandaag een beetje geprobeerd met de dunne flux...
Geen rare reacties (verwachte ik ook niet echt) en het werkt, maar het lijkt of het minder goed/fijn werkt als voorheen.
Note to self: Volgende keer niet vergeten het potje in de koelkast te zetten.
Geen rare reacties (verwachte ik ook niet echt) en het werkt, maar het lijkt of het minder goed/fijn werkt als voorheen.
Note to self: Volgende keer niet vergeten het potje in de koelkast te zetten.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Hoe oud is het? Soldeerpasta gaat in de koelkast nominaal een half jaar mee maar meestal wel wat langer. Buiten de koelkast aanzienlijk korter. Het niet eens zozeer dat de flux indroogt maar dat de fijn verdeelde soldeerdeeltjes oxideren en dat soldeert niet meer zo dan.
Je kunt dat testen door een klodder soldeerpasta te laten smelten op een stukje printplaat waar geen koper zit. De soldeerpasta moet dan een mooi glanzend kogeltje soldeer vormen. Doet dat het niet dan is het te oud en kun je het niet meer gebruiken. Verdunnen van pasta met flux heeft meestal weinig zin.
Je kunt dat testen door een klodder soldeerpasta te laten smelten op een stukje printplaat waar geen koper zit. De soldeerpasta moet dan een mooi glanzend kogeltje soldeer vormen. Doet dat het niet dan is het te oud en kun je het niet meer gebruiken. Verdunnen van pasta met flux heeft meestal weinig zin.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Volgens mij heb ik het potje in Juli 2012 gekocht, dus het zal wel te oud zijn.
Zal het straks of morgen wel even testen, op een stuk installatiedraad vloeide het redelijk mooi, en ik heb er zaterdag (zonder het te verdunnen) een 0603 SMD zekering mee gesoldeerd, maar het aanbrengen lukt bijna niet omdat het niet wil plakken doordat het uitgedroogd is.
Is er geen manier om het oxideren tegen te gaan of te vertragen, door b.v. een laagje vloeistof in het potje?
Zal het straks of morgen wel even testen, op een stuk installatiedraad vloeide het redelijk mooi, en ik heb er zaterdag (zonder het te verdunnen) een 0603 SMD zekering mee gesoldeerd, maar het aanbrengen lukt bijna niet omdat het niet wil plakken doordat het uitgedroogd is.
Is er geen manier om het oxideren tegen te gaan of te vertragen, door b.v. een laagje vloeistof in het potje?
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Niet echt, het is niet alleen dat, ook de flux lost het soldeer op op den duur. Er staat niet voor niets een houdbaarheidsdatum op een potje of tube soldeerpasta. I.i.g. is die druppeltest op een oud stukje printplaat een goede. Dat geeft goed aan of er nog voldoende soldeer aanwezig is en niet te veel oxide.
SMD met te oude pasta solderen geeft alleen maar ellende en slechte verbindingen. Is verkeerde zuinigheid.
SMD met te oude pasta solderen geeft alleen maar ellende en slechte verbindingen. Is verkeerde zuinigheid.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Net even getest, als ik zie hoeveel rotzooi (oxide?) er achter blijft lijkt het mij niet goed meer?
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Is wel erg op het randje. Het parelt nog wel zo te zien, heel oud soldeer doet dat niet meer. Maar er is toch ook wel erg veel residu in de resterende flux te zien. Het resterende fluxrandje om het soldeer heen moet mooi transparant helder blijven. Ik zou dit zelf niet meer gebruiken.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Ik bestel wel een nieuw potje, zo duur is dat nou ook weer niet, en dit werkt toch niet meer zo fijn.
Ik heb i.i.g. weer wat geleerd!
Bedankt!
Ik heb i.i.g. weer wat geleerd!
Bedankt!
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Zelf gebruik ik die soldeerpasta niet meer maar 0,4 mm harskern soldeer om SMD met de hand te solderen. Is wel tamelijk duur maar dat kun je wel eeuwig bewaren. En met een beetje oefening en een fijn soldeerstiftje gaat dat eigenlijk net zo goed, zo niet beter.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Met 0,6mm harskern soldeer lukt het me ook wel, maar die pasta is makkelijk als je meerdere componenten in een keer doet met hete lucht.
Maar ik hoef nog maar 2 componenten te doen, dus dat potje bestel ik misschien als ik meer moet doen.
En misschien heb ik nog dunner, heb i.i.g. nog een nieuw rolletje liggen dat ik besteld heb voordat ze overgingen op loodvrij.
Maar ik hoef nog maar 2 componenten te doen, dus dat potje bestel ik misschien als ik meer moet doen.
En misschien heb ik nog dunner, heb i.i.g. nog een nieuw rolletje liggen dat ik besteld heb voordat ze overgingen op loodvrij.
Re: Soldeerpasta verdunnen?
Dat hele dunne soldeer werkt toch wel beter. Bij dikker gaat er teveel warmte het soldeer in waardoor het slecht te doseren is.Voor SMD heb je maar heel weinig soldeer nodig.

