alternatief voor T27 tweeters (type SP1032) gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: alternatief voor T27 tweeters (type SP1032) gezocht

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Wouter.
Ik gebruikte de T27 in combinatie met een drieweg systeem, degene die je in het klein ziet in mijn avatar.
De middentoner is een B110, ik had in die tijd, het is alweer bijna tien jaar terug, meerdere T27 tweeters maar ze klonken allemaal anders, Ook impedantie metingen verschilden allemaal.
Ik probeerde dan weer een set te bemachtigen, al dan niet door het aankopen van complete luidsprekers, maar had er nooit succes mee, dat is eigenlijk de reden waarom deze tweeters bij mij gewoon niet populair zijn. op een gegeven moment had ik wel een set welke vrij goed was en dat klonk zeker lekker maar dan nog bood de Audax waar ik dus daarna aan begon een duidelijke verbetering.
Ik heb indertijd ook bij vrienden en kennissen de Audax tweeters ingebouwd naar tevredenheid.
Toch zoals ik in een eerdere post ook aangeef zullen ook de systemen met de T27 van origine netjes geklonken hebben maar de tweeter verouderde kennelijk nog al makkelijk.
En dat bedoel ik met dat je op marktplaats vaak in de advertenties met kef luidsprekers leest dat ze die lekkere "warme Engelse klank " hebben maar daar is dus gewoon weinig Engels aan, dat is gewoon een doffe tweeter.
Inmiddels is het Kef tijdperk hier jaren geleden al afgesloten want uiteindelijk zijn er sowieso luidspreker systemen in dezelfde prijsklasse welke makkelijk beter kunnen klinken.
Wel is het zo dat ik altijd met plezier met de Vintage Kef materialen heb gewerkt en er zeker een zeer lange tijd veel luisterplezier aan heb gehad.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Duidelijk verhaal. Voor mij is het interessant of je, behalve verschillende impedanties ook nog SPL curves gemeten hebt.

Ik heb voor mijn doeleinden bewust een setje gekocht waar de T27 in een 2-weg combinatie zit. In een 3-weg combinatie, zoals die van jouw avatar zal de crossover ook rond de 3kHz gezeten hebben (de B110 wil je niet hoger inzetten, de T27 kan niet lager). Het lijkt me helder dat een T27 in een 3-weg harder heeft moeten werken dan in een 2-weg met een niet hoog belastbare 13 cm midwoofer.

Ik ben er niet zeker van in hoeverre ze verouderd zijn maar als iets exact gelijk meet en wat andere iets meer spreiding (bovenin of onderin) hebben dan ga ik er vanuit dat alles wat gelijk meet waarschijnlijk het meest gezonde stel van de T27's is.

Of het daarmee ook goed klinkt... dat is een ander verhaal. Maar dof vind ik ze niet, qua tophoog vind ik ze wel 'rustig'. Als ik een Translator aansluit met een Vifa H25 hoor ik ineens veel meer 'crisp' geluid. Niet dat een gitaar of stem dan ineens beter klinkt, maar wel minder 'dof'. Tegelijk ook minder echt, met de T27 vind ik het meer homogeen zonder nadrukkelijk tweeterklank (behalve rond 4 kHz voor mij gevoel, maar dat is te wijten aan hoe mijn kamer en de afstemming van mijn LS3/5a elkaar beinvloeden).
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb oude (1976) Cadenza's met de B200, T27 en een passieve basradiator:
foto-cadenza.jpg
foto-cadenza.jpg (11.45 KiB) 451 keer bekeken
Het kan aan de leefdtijd liggen (hoewel ik ze vroeger ook al niet erg fris vond klinken) maar de T27 klinkt maar dof en het midden is ook niet echt geweldig.
In een heb ik het filter eruitgehaald en de B200 direct op de versterker aangesloten en de T27 vervangen door een FRS8 (Visaton) met een een weerstand en condensator in serie, parallel aan de B200 en hij klinkt (en meet) een stuk beter dan de andere.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:? :-& :(

Daarom wil ik geen T27's uit een 8" 2-weg combinatie, ik hoor slechte verhalen over een verbazingwekkend fijn dingetje in de LS3/5a
Plaats reactie