Hallo allemaal,
Na verschillende luidspreker zelfbouwprojecten (7) ben ik materiaal aan het vergaren voor de bouw van de Bill versterker van triodedick.
Ik had echter in gedachten om zowel het linkse als rechtse kanaal uit te voeren met een metertje met 3 standen.
In de eerste 2 standen de biasstroom van buis 1 en 2 en stand 3 voor een soort VU metertje.
Via de spanningsval over de weerstand (1 ohm) naar de massa toe wordt de stroom gemeten en dit is makkelijk met een keuzeschakelaar in te stellen.
Volgens mij is een V metertje van 100mV nodig (bias rond de 60mA)
Maar hoe zit het dan met de 3de stand als soort VU?
Iemand suggesties?Een soort spanningsmeting op de secundaire van de UGT naar de massa toe of wat?
Groetjes
Bert
Bouw van Bill KT 88 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw van Bill KT 88 versterker
En zou je dan die meters analoog of digitaal willen uitvoeren ?
Hallo,
Een draaispoelmetertje (100mV)eventueel in te bouwen in het front van de versterker of in de bodemplaat aan de buizen zoals het i goliath 211 project op de nieuwe audio creative website.
Dit zou wel heel makkelijk zijn om de versterker af te regelen,maar zou de afstelling nauwkeurig genoeg zijn?En waar en wat voorschakelen voor een soort VU metertje te krijgen.(gaat mee op kadans van muziek)
Misschien zijn dit dingen die ik moet ondervinden en meten bij de verdere bouw van de versterker.....
?
Ik veronderstel dat als ik hetmetertje aftak op de secundaire van de UGT er een gelijkrichting,verzwakking ea moet worden voorgeplaatst en dit zal moeilijk op voorhand te bepalen zijn mijn gedacht.Of heb ik het mis?
Groetjes
Bert
Een draaispoelmetertje (100mV)eventueel in te bouwen in het front van de versterker of in de bodemplaat aan de buizen zoals het i goliath 211 project op de nieuwe audio creative website.
Dit zou wel heel makkelijk zijn om de versterker af te regelen,maar zou de afstelling nauwkeurig genoeg zijn?En waar en wat voorschakelen voor een soort VU metertje te krijgen.(gaat mee op kadans van muziek)
Misschien zijn dit dingen die ik moet ondervinden en meten bij de verdere bouw van de versterker.....
Ik veronderstel dat als ik hetmetertje aftak op de secundaire van de UGT er een gelijkrichting,verzwakking ea moet worden voorgeplaatst en dit zal moeilijk op voorhand te bepalen zijn mijn gedacht.Of heb ik het mis?
Groetjes
Bert
Hier een aansturing voor een VU meter :
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... meter.html
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... meter.html
Hmm ga dit alvast overwegen,en dan misschien maar een meetbus voorzien voor het afregelen van de bias.
Bedankt mannen!
Groetjes
Bert
Bedankt mannen!
Groetjes
Bert