Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door SuperR »

Het is zondag en je tekent eens wat.

Een spanningstrapje met een 1-kanaal opampje naar keuze en een handje "High Performance, High Fidelity, High Current Audio Buffers"
Dit ding is een over-de-top-high-spec LM1875. De maximale voedingsspanning is +/-18Vdc en de stroom die de buffer kan leveren is 2.5A continu, 4.5A peak.

Vermogen? Een watt of 15 aan zowel 8 als 4 ohm.
Bijlagen
Buff-A-Lot.png
Buff-A-Lot_Layout.png
koifarm
Ook commercieel actief

Re: Buff-A-Lot (Opampje en 10 LME49600's)

Bericht door koifarm »

Moet je bij het parallel schakelen van de lme49600 geen weerstand in de uitgang gebruiken?
SuperR

Bericht door SuperR »

koifarm schreef:
Moet je bij het parallel schakelen van de lme49600 geen weerstand in de uitgang gebruiken?
Als het goed is niet, anders had me dat aardig wat ruimte gekost.
De inspiratie/proof of concept, komt van dit topic;
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ifier.html
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Die thread had ik ook al eens gelezen. Dit is een superversterker. :rock:
SuperR

Bericht door SuperR »

koifarm schreef:
Die thread had ik ook al eens gelezen. Dit is een superversterker. :rock:
Hij had alleen vier layers beschikbaar terwijl ik er twee zou gebruiken. Er liggen dus een aantal baantjes niet naar mijn zin, maar ik denk dat hij zo wel naar behoren zou moeten werken. Ik heb voor zover mogelijk C'tjes dicht bij de Buffers gebruikt. Verder is het misschien wel verstandig om een spanningsregelaar voor de opamp te gebruiken. Dan zou ik voor de buffers ook de LME49610 kunnen gebruiken, welke een hogere werkspanning aan kan. Ik kan alleen zo snel geen regelaartjes vinden in een kleine smd behuizing.
Ik ben nu wat aan het prutsen met smd R en C'tjes. Dan is zelfs een to-92 behuizing ineens heel groot als je die in je layout wilt stoppen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ik zou wel maximale baan breedte gebruiken voor voeding en uitgang. Ziet er op dit moment een beetje dun uit.

Het is precies mijn hoofdtelefoonversterker op steroids.
SuperR

Bericht door SuperR »

koifarm schreef:
Ik zou wel maximale baan breedte gebruiken voor voeding en uitgang. Ziet er op dit moment een beetje dun uit.
Ik heb de baantjes waar wat meer stroom door loopt een slag breder gemaakt.

Het nadeel is dat de voeding iets kritischer is wat betreft spanning. Ik wil de voedingsspanning zo hoog mogelijk hebben, maar wel binnen de grenzen van de specs van de componenten. Dus, dan zou er een +/-18Vdc voeding bij geklust moeten worden;
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html
Rudy

Bericht door Rudy »

U maakt zware thermische en layout fouten, ook de diyaudio variant is gemaakt door mensen met geen idee over thermisch management in combinatie met dergerlijke smd onderdelen.
Voor een hoofdtelefoonversterker geen erg, voor een eindtrap, naja, fataal.

Ik veronderstel dat je de kostprijs van die dingen al kent ?

mvg Rudy
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik begrijp je zorgen. Ik wil even benadrukken dat het een zondagmiddag fun-project in een pril stadium is en dus verre van af. Ik lees in de spec-sheet dat per buffer minimaal 13cm^2 aan kopercontact wordt geadviseerd. Dat (*10) haal ik natuurlijk niet op een PCB'tje van 10*7cm.

Ik wil even kijken of ik de C's bij de buffers kan vervangen door smd varianten waardoor ik een "glad" stuk pcb heb aan de kant van de buffers en ik een heatsink zou kunnen gebruiken.

Wat betreft de layout heb ik ook mijn bedenkingen, maar ik weet niet zo goed hoe ik die zou kunnen verbeteren. Mijn issues zijn;
voeding naar de buffers, zowel + als min
speaker output letterlijk op de signaal-input
groundpour ipv nette aarde-baantjes
...
...
Ik veronderstel dat je de kostprijs van die dingen al kent ?
Een kennis heeft er een aantal die ik mag misbruiken
SuperR

Bericht door SuperR »

Een mini update;
De tabs van de LME49600's hangen aan een stukje koper
De achterkant van de LME49600's is leeg/plat. Daar kan dus een heatsink/plaat aluminium tegenaan geschroefd worden.
De voeding ligt anders, in een U-vorm. Ik denk dat het beter is omdat ik dan geen kleine signalen kruis met de voedingslijn, maar 100% zeker ben ik het niet. Wat de oplossing ook is,het is altijd een compromis.
Een losse power-aarde en een signaal aarde"draadje".

Rudy, heb je nog tips? Een 100% mooi printje wordt het nooit met dit concept, maar als ik wat domme fouten kan vermijden, doe ik dat graag :)
Bijlagen
heatsink.png
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Je kunt de voedingsbanen naar de lme49600 toch net zo breed maken als de aansluitpads van de lme49600. En de hoofdvoedingsbanen toch minimaal 4 a 5 mm breed.
SuperR

Bericht door SuperR »

koifarm schreef:
Je kunt de voedingsbanen naar de lme49600 toch net zo breed maken als de aansluitpads van de lme49600. En de hoofdvoedingsbanen toch minimaal 4 a 5 mm breed.
Die dikte komt allemaal nog wel. Het gaat me in eerste instantie over de layout. Wat is de route van de baantjes. "Dunne" baantjes zijn dan wat overzichtelijker.
cool

Bericht door cool »

SuperR: >De tabs van de LME49600's hangen aan een stukje koper
Het soldeert makkelijker als je tussen de tabs een inkeping hebt ivm warmte oppervlak.
SuperR

Bericht door SuperR »

cool schreef:
SuperR: >De tabs van de LME49600's hangen aan een stukje koper
Het soldeert makkelijker als je tussen de tabs een inkeping hebt ivm warmte oppervlak.
Goeie. Dat wordt even een afweging. Die tabs wil ik namelijk zo veel mogelijk aan het koper hangen om een betere warmtegeleiding te verwezenlijken. Het nadeel daarvan is, het de warmtegeleiding beter is :), wat bij het solderen inderdaad lastig kan worden...
cool

Bericht door cool »

Als je de tabs gaat solderen kun je de koperplaat misschien voorverwarmen met de bout of omgekeerd strijkijzer....
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Met een goede flinke soldeerbout is mij dit soort soldeerklusjes altijd wel gelukt. :) Even lekker de boel opstoken. :)
Qua koeling, in het DIY audio topic hadden ze een koellichaam boven op de opamps geplaatst. Ik weet niet of dat goed genoeg werkt, maar het zou ook een optie kunnen zijn. Dan kan je print wat kleiner.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gewoon een stille fan pakken, dat primitieve natuurlijke convectie gedoe :hide:
Rudy

Bericht door Rudy »

Als je een koellichaam aan de bovenzijde van de opamp hangt gaat het slechts minimaal helpen, en je houd de nodige luchtstroom tegen om je pcb zelf te koelen.
Bedenk het zo, een transistor in een TO220 behuizing koel je toch ook niet aan de zwarte kant !!

De beste manier is een koellichaam aan de ANDERE zijde van de pcb en ervoor zorgen dat daar het groenmasker weg is en veel gaten staan rondom de LME om zo de hitte door het bord naar het koellichaam gaat dat met veel vijzen tegen het koper geschroefd is.

Henkjan heeft trouwens wel een punt, als je op je pcb onder en bovenkant van koper voorziet met veel via's en daarbij nog grotere boorgaten en je blaast daar lucht door dan heb je best ook een goed systeem.

Zoals het nu getekent is heb je eigenlijk zogoed als geen koeling, je hebt juist genoeg voor 1 IC, niet allemaal.

mvg Rudy
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Henkjan schreef:
gewoon een stille fan pakken, dat primitieve natuurlijke convectie gedoe :hide:
Al is de fan nog zo stil de herrie achterhaald hem wel :rofl:
Ik bedoel dat je hem toch zal horen ik heb toch liever natuurlijk convectie.
ik heb in mijn dvd recorder ook zo'n herrie ding zitten ik vindt het maar tien keer niks.
AatV

Bericht door AatV »

Deze ventilator heeft bij 12 Volt een geluidsniveau van 16 dBA. Bij 7/8 Volt werkt hij nog prima en is onhoorbaar!

groet,
Aat
SuperR

Bericht door SuperR »

Rudy schreef:
De beste manier is een koellichaam aan de ANDERE zijde van de pcb en ervoor zorgen dat daar het groenmasker weg is en veel gaten staan rondom de LME om zo de hitte door het bord naar het koellichaam gaat dat met veel vijzen tegen het koper geschroefd is.
Mijn idee was dat ik een kant (de "blauwe onderkant") vrij zou maken van componenten onder de LME's. Die kant wil ik via een plak aluminium verbinden met het chassis. Dus LME-PCB-Aluminium plaat-Chassis, alles met elkaar in contact.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

AatV schreef:
Deze ventilator heeft bij 12 Volt een geluidsniveau van 16 dBA. Bij 7/8 Volt werkt hij nog prima en is onhoorbaar!
psies, die stille fans hoor je echt niet en al helemaal niet als je t in een kastje hebt zitte. (wel zorgen voor goede ophanging dan). en ook in andere maten genoeg keuze
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Rudy schreef:
Als je een koellichaam aan de bovenzijde van de opamp hangt gaat het slechts minimaal helpen, en je houd de nodige luchtstroom tegen om je pcb zelf te koelen.
Bedenk het zo, een transistor in een TO220 behuizing koel je toch ook niet aan de zwarte kant !!

Henkjan heeft trouwens wel een punt, als je op je pcb onder en bovenkant van koper voorziet met veel via's en daarbij nog grotere boorgaten en je blaast daar lucht door dan heb je best ook een goed systeem.

Zoals het nu getekent is heb je eigenlijk zogoed als geen koeling, je hebt juist genoeg voor 1 IC, niet allemaal.

mvg Rudy
Er bestaan DPAK heatsinks die je direct op het kopervlak kunt solderen.
http://www.fischerelektronik.de/uploads ... k_2_01.jpg

Koeling via enkel een kopervlak is idd niet echt goed.
Dan kun je beter nog een vlak met via's tekenen en die door en door vertinnen.
Ik betwijfel of dat genoeg is.

Ik heb hier een bordje met SMD variant van een 7815 en zelfs die wordt met 1,5W loeiheet.
SuperR

Bericht door SuperR »

Er bestaan DPAK heatsinks die je direct op het kopervlak kunt solderen.
Die zien er gaaf uit!
De koeling is in de praktijk straks een zijpaneel van een modushop kastje. Als dat genoeg is voor mijn Yellow-50, dan zal 10? Watt verstoken ook wel lukken. Ik breng de pcb in direct contact met een plak aluminium, die vervolgens weer tegen het zijpaneel van de behuizing wordt geschroefd. Ja er zit dan een pcb en een plakje tussen, maar ik denk dat het wel goed komt.

De warmtetransport wordt dus straks als volgt;
LME49600->PCB->Warmtegeleidende folie->Aluminium->Zijkant behuizing
SuperR

Bericht door SuperR »

Hmmz, ik heb een "probleem". Ik ben her en der bij een smd onderdeel van de ene naar de andere layer gegaan. Dat leek goed te gaan want er kwam een icoontje bij te staan, een kruisje. Nu blijkt dat die kruisjes op de unrouted-layer staan. Met andere woorden, volgens mij moet ik nog aangeven dat hij van de ene naar de andere layer moet gaan.
Weet iemand hoe ik dat mooi kan doen? Ik wil eigenlijk dat op de soldeerpad een via komt, maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg.
Bijlagen
smd-unrouted.png
Plaats reactie