Iemand in de buurt van Arnhem/Westervoort voor AMP controle?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marcel
Contacteer:

Iemand in de buurt van Arnhem/Westervoort voor AMP controle?

Bericht door Marcel »

Beste forummers/audio liefhebbers,

Is er iemand in de buurt van Arnhem/Westervoort die genegen is om mijn zelfbouw eindversterker eens na te kijken?

Deze versterker doet het in principe goed maar bij zachte passages of stilte hoor je hem zeer aanwezig brommen/zoemen. Alles al geprobeerd m.b.t. snoeren en doorlussen van aarding op de ingangen maar niets van dit alles heeft iets uitgehaald.

Daar ik niet de kennis en middelen/apparatuur heb om deze te meten en/of na te kijken doe ik hier een beroep op jullie.

Alle documentatie m.b.t. de bouw van deze versterker en afregeling is aanwezig.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Iemand in de buurt van Arnhem/Westervoort voor AMP contr

Bericht door Olaf Analogue »

Wat voor een versterker gaat het om, kun je ook wat foto's plaatsen, ook van de binnenkant?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Olaf Markus schreef:
Wat voor een versterker gaat het om, kun je ook wat foto's plaatsen, ook van de binnenkant?
http://members.chello.nl/m.straatman/Zelfbouw.htm

Marcel, Je ingangen zitten nogal dicht bij de netspanning... :roll:

[edit: en had je ook ook geprobeerd met het netfilter overbrugd ? ]
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik zie dat de vraag van de foto's al beantwoord is, met dank aan RAY5150. Dus Olaf ik hoot dat het hiermee wat duidelijker wordt.

Dan de vraag van RAY, dat overbruggen dat snap ik niet helemaal maar dat zal wel aan mijn beperkte technische kennis liggen.

Dan het dicht bij elkaar zitten van de ingangen bij de netspanning, ik kan niet geloven dat het daar aan zou kunnen liggen omdat ik er nooit eerder last van heb gehad. E.e.a. is eigenlijk ontstaan na een bliksem inslag dus wellicht dat hiermee ook een indicatie is gegeven naar de oorzaak e wellicht waar het probleem zich kan bevinden.

Let wel, de versterker doet het gewoon, geeft goed weer alleen bij zachte passages of stilte hoor je zo'n elektrische zoem door de speakers welke overigens niet wordt beïnvloed door de volume knop. Harder of zachter geeft geen gezoem.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel
ray5150

Bericht door ray5150 »

Marcel schreef:

Dan de vraag van RAY, dat overbruggen dat snap ik niet helemaal maar dat zal wel aan mijn beperkte technische kennis liggen.
Dat vraag ik omdat een een netfilter soms meer kwaad dan goed doet, de vraag was dus of je het ook geprobeerd had met het netfilter verwijderd, of overbrugd.
dus met een ander IEC chassideel zonder filter om de netspanning op aan te sluiten.
Euro-chassis-male.jpg
Euro-chassis-male.jpg (9.48 KiB) 122 keer bekeken
Marcel schreef:

Dan het dicht bij elkaar zitten van de ingangen bij de netspanning, ik kan niet geloven dat het daar aan zou kunnen liggen omdat ik er nooit eerder last van heb gehad.
E.e.a. is eigenlijk ontstaan na een bliksem inslag dus wellicht dat hiermee ook een indicatie is gegeven naar de oorzaak e wellicht waar het probleem zich kan bevinden.
Ik zeg ook niet dat het daar aan ligt. maar het is algemeen bekend dat je singaalvoerende bekabeling en chassidelen zo ver mogelijk van netspanning verwijderd moet houden.
dit omdat de netspanning anders gaat "instralen" op de signaal kabels. er zit namelijk een magnetisch veld om netspannings voerende draden.
Daarom verdient het ook aanbeveling om netspanningsdraden "in elkaar te twisten". dat heft het veld namelijk op.

Da's geen voodoo geleuter, maar gewoon elektrotechnische praktijk. :wink:

overigens, je had het al eens eerder gevraagd.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15103

Heb je nog iets gedaan met die aanbevelingen ?
Anders blijven we tot het einde der tijden ermee bezig.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik heb een hele tijd niet naar de eindversterker omgekeken, maar toen wij een keer de zolder aan het opruimen waren kwam ik hem weer tegen en heb deze weer eens aangesloten.
En tot mijn stomme verbazing was de hele heftige brom verdwenen en bleef het nu nog beperkt tot die elektro zoem.

Vandaar dat mijn nieuwsgierigheid weer is gewekt en ik mij weer eens op dit forum begeef.

Ik heb al eens de ingangs aarde doorgelust omdat ik dit ook op het internet had gelezen n.a.v. de vaste topic hier op zelfbouw audio.

Let wel, ik wordt niet gehinderd door enige kennis van elektronica dus daar kan het niet aan liggen.

En ik weet dus niet of zo iets e meten valt met de juiste apparatuur en daarom ben ik weer dit topic gaan activeren.

Dus alsnog hoor ik graag.
Groeten,

Marcel
Plaats reactie