Welke digitale bediening voor phono pre?
Moderator: Beheerdersteam
Welke digitale bediening voor phono pre?
Er wordt al zeer veel zelfgebouwd op het gebied van phonovoorversterkers, maar wat betreft de bediening zie ik behalve ingangskeuze mogelijkheden met dipschakelaars maar weinig anders.
Onderstaand commercieel product heeft mij dan ook geinspireerd tot het openen van deze nieuwe thread.
http://www.hollandlink.nl/index.php?ite ... 63&lang=NL
Dit lijkt mij de ultieme phonopre wat betreft bediening. Nu heb ik zelf weinig kaas gegeten van de controller platforms vandaar mijn vraag met welk controller platform zou je goedkoop de keuze opties van zo een phonopre besturen?
Het zou fijn zijn dat er uit deze thread een ontwerp komt dat universeel inzetbaar is zodat ieder zijn eigen favourite phono pre kan gebruiken.
Onderstaand commercieel product heeft mij dan ook geinspireerd tot het openen van deze nieuwe thread.
http://www.hollandlink.nl/index.php?ite ... 63&lang=NL
Dit lijkt mij de ultieme phonopre wat betreft bediening. Nu heb ik zelf weinig kaas gegeten van de controller platforms vandaar mijn vraag met welk controller platform zou je goedkoop de keuze opties van zo een phonopre besturen?
Het zou fijn zijn dat er uit deze thread een ontwerp komt dat universeel inzetbaar is zodat ieder zijn eigen favourite phono pre kan gebruiken.
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Welke digitale bediening voor phono pre?
Eerste gedachte? Arduino.
En dan de weerstandselectie met een torretje of een digitale weerstandsarrray bedenk ik me nu ter plekke.
Voor de caps hetzelfde. Zou idd erg sjiek zijn. Ik haak even aan.
Display aansturen is een makkie, ook de knoppen is nog wel te doen (of touchscreen natuurlijk!). Zelfs een IR ontvanger is mogelijk.
Alleen voor de daadwerkelijke aansturing van de R's en C's moet ik even achterblijven.
En dan de weerstandselectie met een torretje of een digitale weerstandsarrray bedenk ik me nu ter plekke.
Display aansturen is een makkie, ook de knoppen is nog wel te doen (of touchscreen natuurlijk!). Zelfs een IR ontvanger is mogelijk.
Alleen voor de daadwerkelijke aansturing van de R's en C's moet ik even achterblijven.
De R's en C's schakelen met kleine relais? Makkelijk te doen met een arduino.Vinculum schreef:Eerste gedachte? Arduino.
Goedkoop wordt het in ieder geval nietwelk controller platform zou je goedkoop de keuze opties van zo een phonopre besturen
Het LCD aansturen zou 6 pinnen kosten.
Een draaiencoder uitlezen 3 analog-in pinnen
Dan zou je nog een aantal pinnen over hebben voor de optie-keuzes.
Ik denk hardop;
(de waardes zijn nergens op gebaseerd en zijn maar als voorbeeldje)
2 pinnen om de ingangs cap te kiezen 100-200-300 pF ofzo
2 pinnen om de ingangs r te kiezen 60 k 47 k 32 k ofzo
1 pin om te kiezen tussen mc/mm
2 pinnen om gain te kiezen. -10dB 0 +10dB
Dan is die uC to-the-max bezet. Wat je normaal met 7? jumpers zou kiezen, kies je dan met kleine relais zoals die uit de relaixed of iets wat er op lijkt
Alleen de relais zouden al 20 euro zijn, lcd'tje 10, pcb 5, microcontroller 5, voeding voor relais/microcontroller 20, draai/druk encoder 5, wat diversen 10.
Dus, los van de Phono Pre zelf kun je er denk ik rustig 75 euro aan elektronica bij tellen, wil je dit toepassen.
De phono pre zelf is denk ik iets van 25 euro aan componenten.
Kastje en wat connectors er bij; 150 euro ben je in no-time kwijt per Pre.
Wel leuk overigens
Laatst gewijzigd door SuperR op do 31 jan 2013, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Arduino was ook bij mij een overweging, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Ik ga vanmiddag bezig met de hardware kant. Dus schema maken voor de ingangselectie mogelijkheden. De schakelmogelijkheden maak ik wel met harde schakelcontacten die hebben de minste invloed op het signaal.
Zou een arduino uno voldoende rekenkracht hebben voor display sturing, 6 ingangsknoppen en 20 uitgangschakelaars?Ingangen en uitgangen zijn er in werkelijkheidminder nodig want ik kan die multiplexen.
Is een I2S display het handigste?
Als het budget voor de bediening onder € 100,- blijft zou dit geweldig zijn.
Commerciele apparaten beginnen pas bij € 750,- en meer.
Ik ga vanmiddag bezig met de hardware kant. Dus schema maken voor de ingangselectie mogelijkheden. De schakelmogelijkheden maak ik wel met harde schakelcontacten die hebben de minste invloed op het signaal.
Zou een arduino uno voldoende rekenkracht hebben voor display sturing, 6 ingangsknoppen en 20 uitgangschakelaars?Ingangen en uitgangen zijn er in werkelijkheidminder nodig want ik kan die multiplexen.
Is een I2S display het handigste?
Als het budget voor de bediening onder € 100,- blijft zou dit geweldig zijn.
Commerciele apparaten beginnen pas bij € 750,- en meer.
Fietsen moest je ook lerenkoifarm schreef:Arduino was ook bij mij een overweging, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Inganselectie?! Je bedoelt de keuze/optie selectie?Ik ga vanmiddag bezig met de hardware kant. Dus schema maken voor de ingangselectie mogelijkheden. De schakelmogelijkheden maak ik wel met harde schakelcontacten die hebben de minste invloed op het signaal.
Zolang je geen inputs geeft staat dat ding te wachten op jouw input en uit zijn virtuale neus te eten. 6 ingangsknoppen ipv een rotary-encoder kan natuurlijk ook, maar kost wel veel pinnen. 20 uitgangen aansturen is inderdaad wel iets lastiger, dan moet er een IC bij.Zou een arduino uno voldoende rekenkracht hebben voor display sturing, 6 ingangsknoppen en 20 uitgangschakelaars?Ingangen en uitgangen zijn er in werkelijkheidminder nodig want ik kan die multiplexen.
http://www.dave-auld.net/index.php?opti ... Itemid=107
Multiplexen is dan niet nodig volgens mij. Je hebt 6 analoge ingangen die je voor je besturing kan gebruiken.
Geen idee. De "norm" van dit soort projectjes zijn displays met een HD44780 IC.Is een I2S display het handigste?
http://www.baco-army-goods.nl/lcd-display-2x16.html
http://www.baco-army-goods.nl/lcd-matri ... kters.html
http://arduino.cc/en/Tutorial/LiquidCrystal
Ook die zijn met wat aanpassingen met minder pinnen aan te sturen
http://www.3guys1laser.com/blog-cheap-a ... -display-0
Als je wat PCB's zou kunnen verkopen en als je het dan enkel over de electronica hebt, lukt dat misschien wel.Als het budget voor de bediening onder € 100,- blijft zou dit geweldig zijn.
Laatst gewijzigd door SuperR op do 31 jan 2013, 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je de Arduino Mega 2560 gebruikt heb je pinnen genoeg. Deze heeft 54 digitale I/O pinnen.
Display gewoon met Hitachi HD44780 interface. Bijna alle displays hebben dit en er is een standaard library voor in de arduino editor.
Display gewoon met Hitachi HD44780 interface. Bijna alle displays hebben dit en er is een standaard library voor in de arduino editor.
Leuk relais voor het schakelen van de ingangsweerstanden/condensatoren etc.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3327
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3327
En dan dat ding in de kast leggen en met breadboard kabels aan de phono pre knopen zeker? Dat ziet er toch niet uit? Daarnaast kost een schuifregister maar 50 cent en die mega 50 euro tov 25 van de Uno. Misschien wil Koifarm even uitleggen waar hij 20 uitgangen voor nodig heeft.sevenup schreef:Als je de Arduino Mega 2560 gebruikt heb je pinnen genoeg. Deze heeft 54 digitale I/O pinnen.
Is inderdaad wel duurder. Je zou hem als dochterboard op een moederboard kunnen steken met headers. Geen draden nodigSuperR schreef:En dan dat ding in de kast leggen en met breadboard kabels aan de phono pre knopen zeker? Dat ziet er toch niet uit? Daarnaast kost een schuifregister maar 50 cent en die mega 50 euro tov 25 van de Uno. Misschien wil Koifarm even uitleggen waar hij 20 uitgangen voor nodig heeft.sevenup schreef:Als je de Arduino Mega 2560 gebruikt heb je pinnen genoeg. Deze heeft 54 digitale I/O pinnen.
Ik zak dat Koifarm deze had gemaakt. Heeft inderdaad wel aardig wat schakelaars...
http://www.ict-net.net/solarschema.jpg
Tis maar ter info maar een "normale" mens die aan die dingen begint begint niet als eerste uit te zoeken mee wat software de cpu gaat draaien.
Ook het aantal pinnen is in dit stadium nog een NOT issue, je kiest een cpu/platform aan de hand van wat je nodig hebt, niet andersom.
Eerst maar eens bekijken of al dit wel nut heeft, en wat je nu eigenlijk wint of verliest, en hoe het schakelen gaat gebeuren en of het wel haalbaar is om dit te maken voor éénder welke mc/mm voorversterker.
Er zijn ook mc/mm preamps die dit met dipswitches doen die naar buiten gericht zijn door de backpanel, ook makkelijk te veranderen en eenvoudiger uitvoerbaar.
Je doet dit tenslotte maar 1 maal, en dat is bij het vervangen/opstellen van de platenspeler.
mvg Rudy
Ook het aantal pinnen is in dit stadium nog een NOT issue, je kiest een cpu/platform aan de hand van wat je nodig hebt, niet andersom.
Eerst maar eens bekijken of al dit wel nut heeft, en wat je nu eigenlijk wint of verliest, en hoe het schakelen gaat gebeuren en of het wel haalbaar is om dit te maken voor éénder welke mc/mm voorversterker.
Er zijn ook mc/mm preamps die dit met dipswitches doen die naar buiten gericht zijn door de backpanel, ook makkelijk te veranderen en eenvoudiger uitvoerbaar.
Je doet dit tenslotte maar 1 maal, en dat is bij het vervangen/opstellen van de platenspeler.
mvg Rudy
- Vinculum
- Contacteer:
En die stuur je gewoon aan met 2 draadjes via i2C. Ook een library voor en 1/3 van de pinnen.SuperR schreef:Geen idee. De "norm" van dit soort projectjes zijn displays met een HD44780 IC.koifarm schreef:Is een I2S display het handigste?
Reedrelais om mee te schakelen moet prima gaan.
Of het Arduino platform voldoet zie ik wel later. Eerst moet de functionele specificatie duidelijk zijn. Wordt aan gewerkt.
Zijn er links naar touchscreen displays voor de Arduino? Heeft wel iets.
Of het Arduino platform voldoet zie ik wel later. Eerst moet de functionele specificatie duidelijk zijn. Wordt aan gewerkt.
Zijn er links naar touchscreen displays voor de Arduino? Heeft wel iets.
- Vinculum
- Contacteer:
Ik heb zelf deze nog liggen:koifarm schreef:Zijn er links naar touchscreen displays voor de Arduino? Heeft wel iets.
http://adafruit.com/products/335
Maar kijk hier maar eens wat voor moois ze allemaal hebben:
http://adafruit.com/category/63
Tenzij je om de haverklap zou willen wisselen van element is een digitaal schakelende phonopre toch komplete overkill?
Ik zou het liefst zo weinig mogelijk componenten in mijn signaalpad willen hebben. En al helemaal geen digitale rommel in de buurt.
Kun je, als je toch al verschillende R en C's wilt wisselen niet beter met mooie vergulde jumpertjes werken?
Of het moet zo worden dat je je pre met je Iphone bedient via WiFi? Dan ben je pas echt hip
Ik zou het liefst zo weinig mogelijk componenten in mijn signaalpad willen hebben. En al helemaal geen digitale rommel in de buurt.
Kun je, als je toch al verschillende R en C's wilt wisselen niet beter met mooie vergulde jumpertjes werken?
Of het moet zo worden dat je je pre met je Iphone bedient via WiFi? Dan ben je pas echt hip
Tenzij je een elementen freak bent en veel verschillende elementen wisselt valt er weinig aan een phono pre in te stellen. Dat doe je 1 keer goed voor het element wat je gebruikt en that's it. Daar een digitale bediening kerstboom voor optuigen is meer een gadget dan nuttig.
Nog afgezien daarvan is het ook contraproductief: De signaalniveaus zijn zo laag en bij MM ook de impedanties, dat de contact overgangsweerstanden van relais de kwaliteit niet ten goede komt.
[Edit]
Zie dat Dan mij net voor is
Nog afgezien daarvan is het ook contraproductief: De signaalniveaus zijn zo laag en bij MM ook de impedanties, dat de contact overgangsweerstanden van relais de kwaliteit niet ten goede komt.
[Edit]
Zie dat Dan mij net voor is
Wacht het schema maar af. Niet veel contacten in de MC signaal weg. Iedereen weet hoe moeilijk het is om modificaties aan te brengen en daarna te beoordelen of het verschil maakt.
Juist het direkt kunnen omschakelen maakt dan het verschil.
Verder heb ik, maar ook mensen in mijn omgeving hebben behoefte aan meer ingangen voor verschillende toonarm/element combinaties waarbij het ideaal zou zijn om voor elke combinatie een preset te kunnen instellen.
Pjotr, je bedoelt zeker de impedantie bij MC ipv MM. Bij MC is de impedantie tussen de 5 en 1000 Ohm normaal. MM en MC high hebben meestal 47k nodig.
Verder heb ik, maar ook mensen in mijn omgeving hebben behoefte aan meer ingangen voor verschillende toonarm/element combinaties waarbij het ideaal zou zijn om voor elke combinatie een preset te kunnen instellen.
Pjotr, je bedoelt zeker de impedantie bij MC ipv MM. Bij MC is de impedantie tussen de 5 en 1000 Ohm normaal. MM en MC high hebben meestal 47k nodig.
Dat geeft al aan hoe marginaal die verschillen zijn.koifarm schreef:Wacht het schema maar af. Niet veel contacten in de MC signaal weg. Iedereen weet hoe moeilijk het is om modificaties aan te brengen en daarna te beoordelen of het verschil maakt.
Maar ik ken nog horden mensen die hun phonotrapje voor veel geld optimaal laten aanpassen aan hun element. Ik vind het dan mooi om als zelfbouwer dit dan zelf te kunnen doen.
Sinds mijn zelfbouw phonovoorversterker ben ik overtuigd van het nut van een goede aanpassing tussen element en phonopre. Van tientallen malen weerstanden en condensatoren wisselen op een print worden de printbanen niet beter van. Helemaal als je dan ook nog geregeld van element en/of toonarm wisselt.
Dan is zo een digitale bediening een zeer aangename toevoeging, dit betekend meer luisteren en minder sleutelen.
Sinds mijn zelfbouw phonovoorversterker ben ik overtuigd van het nut van een goede aanpassing tussen element en phonopre. Van tientallen malen weerstanden en condensatoren wisselen op een print worden de printbanen niet beter van. Helemaal als je dan ook nog geregeld van element en/of toonarm wisselt.
Dan is zo een digitale bediening een zeer aangename toevoeging, dit betekend meer luisteren en minder sleutelen.
Ik begrijp je punt maar ik denk zelf dat als je een goede set hebt, dat je voornamelijk wilt luisteren. Dat is tenminste bij mij zo.
Ik heb met mijn Events ruim tien jaar gedaan. Toentertijd waren ze nog van het merk ADR dat al lang niet meer bestaat. Tegenwoordig zijn ze van Scan Speak.
Maar je kan ook bouwen om te tweaken en weer bouwen natuurlijk.
Als ik klaar ben met mijn projectjes dan ga ik weer op zoek naar iets nieuws. En zo is iedereen weer anders.
Ik heb met mijn Events ruim tien jaar gedaan. Toentertijd waren ze nog van het merk ADR dat al lang niet meer bestaat. Tegenwoordig zijn ze van Scan Speak.
Maar je kan ook bouwen om te tweaken en weer bouwen natuurlijk.
Als ik klaar ben met mijn projectjes dan ga ik weer op zoek naar iets nieuws. En zo is iedereen weer anders.
Zo'n arduino en b.v. een VFD lijken me veel te veel te gaan storen... Ik heb een buizen pré (alleen lijn) en daar stoort de VFD. De oplossing is om het ding na een wijziging even aan te zetten en daarna weer uit (ook beter voor de levensduur, die dingen worden flets op den duur). Niet de spanning eraf, maar alleen het display "wissen" is voldoende overigens. Wellicht is een LCD beter wat betreft storing. Maar het is voor een phono pré..
En dan de arduino. Zou voor een processor kiezen die je in slaap kan trappen. Dan wakker schudden als er iets te doen is en daarna weer laten slapen. Anders heb je denk ik veel werk om het stil te krijgen. Opto-couplers in zo'n i2c lijn gaat overigens prima om maar eens iets te noemen.
En dan de arduino. Zou voor een processor kiezen die je in slaap kan trappen. Dan wakker schudden als er iets te doen is en daarna weer laten slapen. Anders heb je denk ik veel werk om het stil te krijgen. Opto-couplers in zo'n i2c lijn gaat overigens prima om maar eens iets te noemen.