Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

dirklammers schreef:
Zo al lezend kom ik toch wel onder de indruk van de mogelijkheden. Ik zou bijvoorbeeld mijn bestaande oude eindversterker kunnen laten vervallen en in mijn bestaande boxen een Hypex kunnen inbouwen. Uiteraard uit de bestaande boxen de scheidingsfilters uitbouwen en de drivers direct op de Hypex aansluiten. Maar hoe kom ik dan aan de juiste instellingen voor de filters van de dsp ? Ik denk dat ik te naïef denk en dit alles niet zo gaat werken :(
Een meetsysteem is wel noodzakelijk eigenlijk als je alles uit de dsp wil halen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
dirklammers schreef:
Zo al lezend kom ik toch wel onder de indruk van de mogelijkheden. Ik zou bijvoorbeeld mijn bestaande oude eindversterker kunnen laten vervallen en in mijn bestaande boxen een Hypex kunnen inbouwen. Uiteraard uit de bestaande boxen de scheidingsfilters uitbouwen en de drivers direct op de Hypex aansluiten. Maar hoe kom ik dan aan de juiste instellingen voor de filters van de dsp ? Ik denk dat ik te naïef denk en dit alles niet zo gaat werken :(
Een meetsysteem is wel noodzakelijk eigenlijk als je alles uit de dsp wil halen.
Vraag eens na bij speakerland of nog steeds een gratis meting wordt gedaan als je daar die hypex'en aanschaft .
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ovni »

Dat meten kan nu zelf via de Beta versie Hypex filter design V3.01 inclusief ondersteuning hier op het forum.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door SuperR »

Hypex-heren,

In de manual staat het een en ander over het control panel, maar ik kan niks vinden over het communicatieprotool tussen het paneel en de PCB. Diezelfde vraag heb ik ook over de triggers. De volumeregeling gaat via de triggers van de master naar de slave. Wat voor commando's worden daar voor gebruikt?
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Er staat inderdaad geen uitleg over de gebruikte protocollen in de manual. Het control panel gebruikt simpele I/O poortjes die rechtstreeks aan de knoppen zitten. Infra-Rood is het RC5 protocol.

Het trigger/communicatie signaal is een eigen enkel-draads protocol.

Mocht u meer informatie willen dan kan u contact opnemen met onze support (support at hypex.nl)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door tigradekat »

Hoi Matthijs,

Ik heb de One 4 All remote, maar heb onlangs de logitech harmony one aangeschaft. Nu zou ik graag de AS2.100 hier ook mee willen bedienen, maar dan met de instellingen voor de nieuwe Hypex remote. Dan kan ik eindelijk mijn philips tv en mijn as2.100 afzonderlijk bedienen... :rock:

Helaas blijkt nu dat de harmony one de AS2.100 wel kent, maar nog niet met de Hypex remote codes, enkel de One 4 All codes. Dat schiet dus niets op helaas.

Kan je de nieuwe Hypex remote codes doorspelen naar Logitech zodat de AS2.100 ook met de instellingen van de Hypex Remote gebruikt kan worden?

grt,
Foppe
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Inmiddels is de Hypex Remote code ingediend bij Logitech en ik heb een werkende code getest. Nu is het enkel nog wachten totdat deze wordt toegevoegd aan de database.

Van Logitech support
I forwarded your request to the team that handles our database and the device will be added to our system. I can not give you any precise time when it can be found, but rest assured it will be.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Dag. Ik heb het meest recente softwarepakketje gedownload van de hypex site en ben begonnen met het updaten van de firmware. Dat ging goed, maar sindsdien zegt Windows 7 dat het apparaat stuk is. Filterdesigner wil ook niet connecten. Ik heb ook een oudere versie van filterdesigner geprobeerd, die wil ook niet connecten. Wat weer vreemd is, is dat net Windows wel zei dat het ding niet werkte, maar het geluid van de laptop "op stil" ging. Ik vermoed dat de AS2.100 toch door Windows werd waargenomen als USB audio apparaat.

Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Het is ruim een jaar geleden stil geworden m.b.t. de Hypex AS2.100. Zijn er sindsdien geen ontwikkelingen meer geweest. Wat me verder opvalt is dat ik hier en elders op internet niet veel afgeronde projecten tegen kom. Is het aanschaffen van de AS2.100 nog aan te raden of zijn er inmiddels betere alternatieven?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

het is nog steeds een prima product lijkt me (goede klasse D amp en bruikbare DSP), geen idee waarom er niet meer mee wordt gedaan. minidsp is met een vergelijkbaar product gekomen, en dat doen ze niet als er geen markt voor was. dus op een of andere manier wordt het niet gepubliceerd of zijn er zo ontzettend veel meer passieve projecten dat de DSP gefilterde speakers niet opvallen?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Chris_T »

Aan te raden in welk opzicht?
De AS2.100(D) is een fantastische module als je het wilt gebruiken als testversterker/filter of desktop versterker.
Het bied ook meer mogelijkheden dan de miniDSP, want met laatst genoemde kun je nog steeds geen metingen van de drivers invoeren.

De geluidskwaliteit is naar mijn idee ook beter dan de Philips FR-975 & HTR9900(NAD757 clone) die ik ook bezit.
Strakker laag en 'warmer' van klank (het hoog klinkt meer aangenaam).
Wel is het geluidsbeeld wat meer naar voren gericht, kan misschien wat teveel worden als de speakers dat ook al hebben.

Op dit moment heb ik een dual mono Hypex UCD400HXR+ 2xSMPS400 met een Teac UD-H01 als bron en dat klinkt weer véél beter.
De transparantie is ongeveer gelijk, maar de breedte en diepte van het geluidsbeeld is enorm toegenomen en het laag komt helemaal los van de speakers.
Drumkicks zijn bijna tastbaar om het zo maar uit te drukken.

Voor de ultieme stereo ervaring kan ik dus aanraden om lekker passief te gaan met een dual mono setup en goede dac.
In andere gevallen is de AS2.100D dik aan te raden.
Gebruik alleen wel de digitale in van de module, dat geeft de beste geluidskwaliteit.
Via de analoog-in gaat het signaal eerst naar een ADC en dat geeft duidelijk een platter/'saai' geluidsbeeld.
De USB ingang is daarin nog een stap erger dan de analoog ingang.
Die zou ik dus alleen gebruiken voor metingen of om snel op een feestje o.i.d. geluid te krijgen.
Laatst gewijzigd door Chris_T op ma 22 dec 2014, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

ook in de minidsp software zijn metingen te importeren
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Chris_T »

Sorry voor de misinformatie!
Ik zie inderdaad bij de user downloads een nieuwe firmware met FR import mogelijkheid.
Vreemd dat het dan niet bij de productpagina/datasheet van miniDSP vermeld is.
Zo'n feature is toch een dikke plus.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door jeroen_d »

Chris_T schreef:
Aan te raden in welk opzicht?
De AS2.100(D) is een fantastische module als je het wilt gebruiken als testversterker/filter of desktop versterker.
Het bied ook meer mogelijkheden dan de miniDSP, want met laatst genoemde kun je nog steeds geen metingen van de drivers invoeren.

De geluidskwaliteit is naar mijn idee ook beter dan de Philips FR-975 & HTR9900(NAD757 clone) die ik ook bezit.
Strakker laag en 'warmer' van klank (het hoog klinkt meer aangenaam).
Wel is het geluidsbeeld wat meer naar voren gericht, kan misschien wat teveel worden als de speakers dat ook al hebben.

Op dit moment heb ik een dual mono Hypex UCD400HXR+ 2xSMPS400 met een Teac UD-H01 als bron en dat klinkt weer véél beter.
De transparantie is ongeveer gelijk, maar de breedte en diepte van het geluidsbeeld is enorm toegenomen en het laag komt helemaal los van de speakers.
Drumkicks zijn bijna tastbaar om het zo maar uit te drukken.

Voor de ultieme stereo ervaring kan ik dus aanraden om lekker passief te gaan met een dual mono setup en goede dac.
In andere gevallen is de AS2.100D dik aan te raden.
Gebruik alleen wel de digitale in van de module, dat geeft de beste geluidskwaliteit.
Via de analoog-in gaat het signaal eerst naar een ADC en dat geeft duidelijk een platter/'saai' geluidsbeeld.
De USB ingang is daarin nog een stap erger dan de analoog ingang.
Die zou ik dus alleen gebruiken voor metingen of om snel op een feestje o.i.d. geluid te krijgen.
Ik ga volledig mee in je ervaring. Prima spul voor testversterker/filter, maar verwacht geen high end prestaties. Waarschijnlijk ligt dit aan het beperkte vermogen van de kleine voeding (traditioneel met ringkern trafo, brug en een paar niet al te grote elco's) die alles moet doen inclusief DSP en DAC met daarbij geen hoogwaardige stabilisatie zoals de HxR's die leveren. Ook de DAC en DSP chips zijn niet top of the bill, in de DLCP zit beter spul.

Deze review onderschrijft onze ervaringen: http://www.tnt-audio.com/ampli/hypex_as2_100_e.html

Er is nog steeds helemaal niks mis mee natuurlijk, de prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Je moet het inderdaad in perspectief zien qua prijs. Dat ding kost compleet 100 euro ex minder dan 1 Ncore 400 module. Het verhaal zou wel eens ander kunnen worden als Hypex een plate amp gaat maken met 2 of 3 Ncore modules, een dikke smps en een halve DLCP. Wordt wel wat duurder, maar zou wel eens een hit kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Hypex gaat voor praktisch, niet voor exotisch. Het exotische is een hobby van Bruno.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ovni »

Dsp bordje plus 6x Ncore incl wat voedsel op formaat, vrij exotisch hoor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Vertel mij wat, slechts met 4 Ncore's en 2 smps600's loopt het al leuk in de papieren. De helft van de prijs van mijn Ultrazoom systeem zit al in Hypex spulletjes.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Vertel mij wat, slechts met 4 Ncore's en 2 smps600's loopt het al leuk in de papieren. De helft van de prijs van mijn Ultrazoom systeem zit al in Hypex spulletjes.
En dan heb jij nog een tweeweg systeem.
Ik heb een vierweg systeem. Dan is NCore helemaal niet meer te betalen en kom je aan één DLCP nét te kort.

Maar ik klaag niet, ik heb een mooi compromis gevonden.

Het wordt tijd dat er een opvolger komt voor de NCore, dan kan de prijs wat omlaag :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hsmeets »

De AS2.100 voldoet voor mij nog prima maar puur naar de techniek kijkende kunnen wel wat dingen bij de tijd gebracht worden.....hoe zoiets kan uitzien weten we al: het zit in de GRIMM LS1.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
De AS2.100 voldoet voor mij nog prima maar puur naar de techniek kijkende kunnen wel wat dingen bij de tijd gebracht worden.....hoe zoiets kan uitzien weten we al: het zit in de GRIMM LS1.
Wat feitelijk weer een DLCP met Ncore is qua electronica.....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hsmeets »

precies ;-)
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Chris_T schreef:
Aan te raden in welk opzicht?
Voor de ultieme stereo ervaring kan ik dus aanraden om lekker passief te gaan met een dual mono setup en goede dac.
In andere gevallen is de AS2.100D dik aan te raden.
Gebruik alleen wel de digitale in van de module, dat geeft de beste geluidskwaliteit.
Via de analoog-in gaat het signaal eerst naar een ADC en dat geeft duidelijk een platter/'saai' geluidsbeeld.
De USB ingang is daarin nog een stap erger dan de analoog ingang.
Die zou ik dus alleen gebruiken voor metingen of om snel op een feestje o.i.d. geluid te krijgen.
Bijzonder dat de 'digitale in' beter is dan de USB ingang. Beide zijn toch digitaal?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Chris_T »

Klopt, maar dat het digitaal is zegt nog niet veel.
Alles draait om de implementatie.

Ik denk dat het verschil vooral komt doordat er een oude PCM2704 als usb receiver gebruikt is.
Deze chip heeft een zogenaamde adaptive isochronous verbinding met de PC.
M.a.w. de masterclock komt uit de PC.
Op zich niet zo erg, maar vaak zit er op de usb voedingslijnen ook enorm veel storing.
Samen het recept voor een potentieel slechte digitale verbinding.

Ik denk dat ze bij Hypex er ook niet vanuit zijn gegaan dat de usb als ingang gebruikt zou worden.
En alleen bedoeld is voor het inladen van de filters.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Als ik het goed begrijp heb je de USB via je PC gevoed. Waar kwam het digital in signaal (spdif neem ik aan) vandaan? Heb je dezelfde bron gebruikt om de ingangen te vergelijken?

Ik was overigens van plan om als bron Android USB audio te gebruiken. Is daar ook veel storing te verwachten?

Al met al maakt dit de as2.100 wel aanmerkelijk minder aantrekkelijk voor mij, ik moet dan ook nog investeren in een streamer

Ik heb ook nog even gedacht aan een psc2.400 en deze inzetten als normale stereoversterker, maar dat lukt ook niet begrijp ik, jammer.
Plaats reactie