Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Zou toch liefst een regeling per buis hebben.Met een paar dezelfde buizen hoeft het niet maar niemand weet of ze beide ook gelijk verouderen.
Anne
Hoi Anne,
Zijn er ook schema's voor een automatische bias regeling of raad je mij dat niet aan?
Fred
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Ja dat bestaat.Kijk 's naar het draadje van audioot "GBA-CFB amp" die wilde dat toepassen.Wel erg duur meen ik.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Ah!buis schreef:
Zou toch liefst een regeling per buis hebben.Met een paar dezelfde buizen hoeft het niet maar niemand weet of ze beide ook gelijk verouderen.
Anne
Hoi Anne,
Zijn er ook schema's voor een automatische bias regeling of raad je mij dat niet aan?
Fred
Is de werking van de biasregeling van de OddWatt versterkers hetzelfde? Dat zou een interessant alternatief kunnen zijn. http://diyaudioprojects.com/Tubes/5751- ... e-Amp-Kit/
Bijlagen
5751-SRPP-KT88-Push-Pull-Tube-Amp-Schematic.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Dat is wel heel andere koek.De eindversterker krijgt z'n stroom opgelegd door een stroombron.Wat de ene buis meer/minder doet moet door de ander opgevangen.Krijg je dat de buizen in spiegelbeeld werken en daarmee zelf voor de faseomkering zorgen.Als je zover stuurt dat een buis volledig afgeknepen raakt kan de ander niet meer dan alle stroom doorlaten,maar ook niet meer (dat is er niet).Dus het werkt zolang beide buizen meedoen,dat is klasseA instelling.
Met een vaste rooster(voor)spanning kun je wel verder gaan,gaat één buis gewoon nog meer stroom leveren als de ander niet meer meedoet.Ga je naar klasseB bij grotere sturing.Op laag niveau doen beide buizen mee en als het wat meer moet zijn maar een,toegegeven 't klinkt wat tegenstrijdig.Het verschil zit 'm in het feit dat eerst de buis voortdurend stroom trekt in afwachting dat er iets nodig is terwijl in B er allen stroom loopt als er nodig is.Daardoor is het rendement beter,er wordt minder "nutteloos" verstookt.
Besluit,zo'n ding met een stroombron is eenvoudig en heeft een slecht rendement.Klinkt waarschijnlijk niet slecht maar valt voor wat meer vermogen wat zwaar uit.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Gewoon het VAA70 concept dus. Per buis instelbaar. Ik ben in ieder geval een stuk verder, bedankt. Ik ga eens een schema maken met jouw tekenprogramma.
Fred
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Gewoon het VAA70 concept dus. Per buis instelbaar. Ik ben in ieder geval een stuk verder, bedankt. Ik ga eens een schema maken met jouw tekenprogramma.
Fred
Nou, ik heb hier de voeding van de Dynaco-kloon (hierna te noemen VAA-70). De voedingstrafo heeft twee aftakkingen: 350 en 370 Volt. Gelijkgericht komen daar respectievelijk 490 Volt en 518 Volt uit. Lijkt mij dat de 370 Volt niet bruikbaar is (is teveel voor de condensatoren na de gelijkrichter en de buizen?)

Hoe dimensioneer je nu de weerstanden / spanningen op de aftakkingen naar de koppelcondensator en de ECF80 en de stroom?
Bijlagen
Voeding Dynaco ST70 kloon.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Dat pijltje waar "middenaftakking trafo" bij staat zou ik nog eens even goed bekijken. Dat zou een kortsluiting betekenen.

Heeft de voedingstrafo een middenaftakking ( dus 350V - 0 - 350V ) dan kun je met twee diodes gelijkrichten. De middenaftakking ( 0 ) wordt dan aan de massa gelegd en is de "min" van de voeding.

Heb je al een schema voor de versterker? (Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de ECF buisjes en gebruik liever alleen triodes is de voortrappen. Klinkt wat mooier, vind ik.)
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Dat pijltje waar "middenaftakking trafo" bij staat zou ik nog eens even goed bekijken. Dat zou een kortsluiting betekenen.
Ik bedoel daar de middenaftakking van de UGT mee.
RobertD schreef:
Heeft de voedingstrafo een middenaftakking ( dus 350V - 0 - 350V ) dan kun je met twee diodes gelijkrichten. De middenaftakking ( 0 ) wordt dan aan de massa gelegd en is de "min" van de voeding..)
Helaas: alleen 350 en 370 volt
RobertD schreef:
Heb je al een schema voor de versterker? (Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de ECF buisjes en gebruik liever alleen triodes is de voortrappen. Klinkt wat mooier, vind ik.)
Dan zou ik een compleet nieuwe print moeten ontwerpen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk heb je de spanning gemeten zonder dat 'r iets aanhangt,onbelast dus.Met een werkende versterker eraan zakt de spanning.Laten we zeggen dat je 460V overhoud.
De hele ECF trekt ongeveer 7,5mA (3,5 triode + 4 penthode).Er zijn er twee dus gaat er 15mA door de eerste 10k (vanaf rechts).Daar verlies je dan 10x15=150V ,is wat veel.Zouden liefst zo'n 370V overhouden ,geeft (460-370)/15=6k (twee 12k parallel).Vandaar naar de penthode ,verbruik 2x4mA en 325V resultaat na weerstand (de tweede 10k).Daarvoor is 't geen 10k maar (370-325)/8=6k en nog wat,neem bijv.6k8.
Als de spanning wat anders uitvalt weet je nu (ja toch?)hoe dat aan te pakken.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Vermoedelijk heb je de spanning gemeten zonder dat 'r iets aanhangt,onbelast dus.Met een werkende versterker eraan zakt de spanning.Laten we zeggen dat je 460V overhoud.
De hele ECF trekt ongeveer 7,5mA (3,5 triode + 4 penthode).Er zijn er twee dus gaat er 15mA door de eerste 10k (vanaf rechts).Daar verlies je dan 10x15=150V ,is wat veel.Zouden liefst zo'n 370V overhouden ,geeft (460-370)/15=6k (twee 12k parallel).Vandaar naar de penthode ,verbruik 2x4mA en 325V resultaat na weerstand (de tweede 10k).Daarvoor is 't geen 10k maar (370-325)/8=6k en nog wat,neem bijv.6k8.
Als de spanning wat anders uitvalt weet je nu (ja toch?)hoe dat aan te pakken.
Anne
Het gaat lukken. Hier het schema van de voeding en de ECF80 voortrap. Bij de laatste weerstand kom ik op 5k6.
Ik zag de voedingstrafo aangesloten is op de 10V en de 350V: dan kom ik op 340V. Heeft het zin om de volle 370V te pakken voor de EL34's?

Hier ook nog een Philips schemaatje van de ECF80. Hoe moet ik deze waarden interpreteren? De triode trekt zo'n 14 mA bij een spanningsval van 100V?
Bijlagen
8-1-2013 22-31-32.png
ECF80.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Die 36k moet 'r wel tussenuit,de 33k aan de 370V.
Aan dat plaatje,komt uit een Muiderkring-uitgave,heb je niet veel.Geeft enkel een idee met wat voor soort buis je te doen hebt.Voor het instellen heb je minstens de Ia-Va grafieken noodig.
Of je de spanning zo laat of mag verhogen hangt af van de max spanning van de gebruikte condensators.Vooral die van anode triode naar stuurrooster eindbuis heeft soms te lage toegestane spanning,komt de hele voedingsspanning over bij inschakelen.Voor de EL34 is het geen probleem,mag wel 800V hebben,of het zin heeft hangt meer af van de UGT en hoeveel mA de voeding kan trekken.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Die 36k moet 'r wel tussenuit,de 33k aan de 370V.
Foutje, bedankt!
Ah!buis schreef:
Voor het instellen heb je minstens de Ia-Va grafieken nodig.

Die kon ik nog niet vinden.

Ik vond deze site wel handig voor wat theorie over buizenversterkers: http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps_3.html
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik moet hier nog op studeren: http://www.freewebs.com/valvewizard/cathodyne.html

Ik wil toch wel een beetje weten hoe je zoiets berekend :D
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Tegen woordig als het even kan simuleer ik alleen nog en reken niks meer uit.
hier een simulatie naar aanleiding van het plaatje van MUIDERKRING niet van philips zoals je eerder opmerkte.
Bijlagen
ecf80-test.JPG
ecf80-test.zip
(15.89 KiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Voor het instellen heb je minstens de Ia-Va grafieken nodig.Anne
Hoi Anne,
Ik heb een Ia-Va grafiek van de PCF80 (werd bij de ECF80 naar verwezen) en ik heb het verhaal van de Valve Wizard: http://www.freewebs.com/valvewizard/cathodyne.html

Ra en Rk zijn beide 33k... en nu weet ik niet hoe ik verder moet :oops:
Bijlagen
pcf80.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Tegen woordig als het even kan simuleer ik alleen nog en reken niks meer uit.
hier een simulatie naar aanleiding van het plaatje van MUIDERKRING niet van philips zoals je eerder opmerkte.
Sorry, maar ik ben nog steeds niet thuis in LTSpice. Een ECF80 of wat voor buis dan ook erin zetten lukt mij nog steeds niet (waarvoor mijn dank). :oops: . Kan je nu ook de fasedraaier ermee simuleren?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ja je kan wat dat aangaat de hele amp wel simuleren.
wat je nodig hebt zijn buizen modellen zoals van NORMAN KOREN deze kun je dan in je sims gebruiken.
Bijlagen
Koren_Tubes.zip
(9.37 KiB) 54 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

En de sim zou er dan ongeveer zo uitzien.
Bijlagen
ecf80-amp-001.JPG
ecf80-amp-001.zip
(16.83 KiB) 39 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
En de sim zou er dan ongeveer zo uitzien.
Bedankt! Dat had ik nog niet voor elkaar gekregen. Nu kan ik mooi dit schema verder gaan gebruiken. Kan je dit ook gebruiken om de ECF80 optimaal te laten functioneren?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

De sims kun je gebruiken om een indicatie te krijgen er zullen altijd wat afwijkingen in zitten omdat buizen af wijken.
Maar dat heb je ook als je een berekening doet vanaf de data sheet ( verschil in buizen merken. ).

Voorbeeld is BV in een oude buizen TV als je daar de eind pentodes van de hoogspanning vervangt moet je altijd de boel weer instellen zoals BV focus.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Even in 't kort hoe het zit met de instelling van die fasedraaier,lang wordt saai :sure: .
Om de invloed van de lekweerstanden van de volgende (eind)trap klein te houden,de anode- en kathode-weerstand niet te groot kiezen.Die komen // te staan en vergroten de belasting zonder gelijkstroom te vergroten,loopt de boel eerder vast.
Je mag die weerstanden ook niet te klein kiezen anders loop je eerder vast tegen de laagste spanning bij -Vg in de buurt van -1V.Dichter naar nul leidt naar roosterstroom,daar houdt de vorige trap niet van.
Als tussenoplossing voor 33k gekozen.Dan moet er in de Ia-Va een lijn voor 66k getrokken (zoveel zit tussen buis en voeding.Voor die lijn kennen we twee makelijke punten,geen stroom voeding (370V) op de buis en als de spanning op de buis 0V is staat 370V over de 2x33k,geeft een stroom van 370/66=5,6mA.De grafiek gaat niet tot 370V :( ,geen nood,halfweg is 370/2 en 5,6/2 die is wel te vinden.
De EL34 heeft iets van 35Vt sturing nodig,die moet over de 33k kunnen,in de grafiek heb je dan 2x35V (over 66k) ruimte nodig.Met goed 100V aan de kathode,dus over 33k, krijg je een instelpunt bij 3,3mA.Blijkt over de buis dan 140V te staan die kan zakken tot 40V voordat er roosterstroom dreigt.Geeft 140-40=100Vt en daarmee 50Vt per uitgang,ruim boven de nodige 35Vt.Naar de andere kant om de spanning 50V kunnen laten zakken,dat is de stroom halveren van 3,3 naar 1,65mA,is er geen hindernis.
Er is nog een mogelijke beperking.Om te zakken naar 40V moet de anode van de vorige buis nog dieper kunnen gaan.
Dat is dan het nut van een penthode daar,die kan dat makkelijk.
Anne
Bijlagen
ECf80wp.jpg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ik zit nog eens even te kijken naar dat mooie schema van Anne maar klopt het wel
Als je 4 ma over die 75K weerstand trekt kan je volgens mij nooit 100 volt overhouden om het stuurgrid van de triode te voeden.
Volgens mij kom je dan op zo'n 31 volt

Edit
Zou een 47K in de anode van de pentode niet beter zijn.
Bijlagen
ecf80-amp-001.JPG
ecf80-amp-002.zip
(2.85 KiB) 44 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Nou, ik zit nog te stoeien met het begrijpen van de I/V grafiek, maar bedankt voor de opmerking.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Ik zit nog eens even te kijken naar dat mooie schema van Anne maar klopt het wel
Als je 4 ma over die 75K weerstand trekt kan je volgens mij nooit 100 volt overhouden om het stuurgrid van de triode te voeden.
Volgens mij kom je dan op zo'n 31 volt

Edit
Zou een 47K in de anode van de pentode niet beter zijn.
In het VAA-70 schema is ie 82K en het originele Dynaco schema zelfs 270K. Daar zit dan wel een ECF82 in.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door AatV »

Anne heeft een mooie afbeelding gemaakt van het triodedeel van de ECF80. Kan hem niet alles laten doen, heb wat tijd over en heb de grafiek genomen van het penthode deel. Dezelfde methode volgend : Het ene nulpunt van de belastinglijn is 0 mA. en 325 Volt en het andere punt is 325/75k =4,33 mA bij 0 Volt. 325 staat er niet op maar 250 wel; de stroom daar is 4,33mA x (325-250)/325 = 1mA.
Bij 100 volt is de stroom 3 mA. Deze punten staan allemaal op het plaatje aangegeven. Anne heeft waarschijnlijk een tweetal streepjes verteld en is uitgegaan van 4 mA.
Rest nog de spanning over de kathodeweerstand : de is wat moeilijker te lezen, maar is gelijk aan ca. -1,7V. De totale weerstand moet dan zijn : 1,7/0,003 = ca. 567. Dit kan gesplitst worden in de standaardwaarden vann 100 Ohm voor R2b en 470 Ohm voor R2a.
Ten opzichte van het door Anne getekende schema is de enige verandering dus weerstand R2b.
(P)ECF80.jpg
groet,
Aat

Edit : De stroom moet gesteld worden op 4 mA. en de weerstanden moeten de "oude" waarden blijven! (zie volgende post)
Laatst gewijzigd door AatV op do 10 jan 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie