impedantie
Moderator: Beheerdersteam
impedantie
Beste leden, even dit vraagje:
Is het eigenlijk van belang dat je een driver van 8 ohm kiest of mag het 4 ohm zijn.
Ben van plan om een sub in de eerder reeds zelfgebouwde vloerstaander te integreren en heb in het gamma van dayton de rss210 gevonden ( een 8" subwoofertje)maar deze bestaat alleen in 4 ohm.
graag jullie meningen hierover.
mvg Yvan
Is het eigenlijk van belang dat je een driver van 8 ohm kiest of mag het 4 ohm zijn.
Ben van plan om een sub in de eerder reeds zelfgebouwde vloerstaander te integreren en heb in het gamma van dayton de rss210 gevonden ( een 8" subwoofertje)maar deze bestaat alleen in 4 ohm.
graag jullie meningen hierover.
mvg Yvan
Re: impedantie
De opgegeven impedantie van een driver is de WISSELSTROOM weerstand van de spoel in de driver. Dat is wat anders dan de gelijkstroom weerstand van het draad waar de spoel van de driver mee is gemaakt. Hoe lager die opgegeven impedantie, hoe meer je versterker wordt belast omdat die dan meer vermogen moet leveren voor het zelfde volume als bij een 8 Ohm driver.
En, hoe lager de frequenties hoe hoger de versterker wordt belast, ongeacht de impedantie van de speakers. Hoe lager de frequentie hoe lager de impedantie die de versterker "ziet" .
En, hoe lager de frequenties hoe hoger de versterker wordt belast, ongeacht de impedantie van de speakers. Hoe lager de frequentie hoe lager de impedantie die de versterker "ziet" .
ok , dus toch best een 8 ohm driver gebruiken , dan moet ik nog even verder zoeken , ik was eigenlijk op die dayton gevallen omdat deze wel mooi afgewerkt is, op zich wel een leuk subje , maar spijtig dat die geen 8 ohm is.
Bedankt voor je reactie
Bedankt voor je reactie
Meestal maakt het niet echt uit of de impedantie 4 of 8 ohm is. Het is alleen belangrijk dat de impedantie van de luidspreker niet lager is dan wat de versterker minimaal wil zien (meestal 4 ohm). Hoe was je van plan de subwoofer te filteren / versterken?
Ik dacht aan een module van dayton (sa240) deze kan je mooi inbouwen en is goed te regelen.
(als er iemand een ander idee heeft hoor dat natuurlijk met veel plezier)
- bas focal m180
- Contacteer:
Waar koop je die , op google zie ik alleen zo snel USA = 110volt .Yvan schreef:Ik dacht aan een module van dayton (sa240) deze kan je mooi inbouwen en is goed te regelen.
Kijk eens bij monacor http://www.rumoh.eu/nl/350-monacor sam300d .
Alle subwoofermodules kunnen prima overweg met 4 Ohm, ook die jij hebt gekozen. Over het algemeen heb je zelfs wat meer dynamisch vermogen ter beschikking met een 4 Ohm speaker. De keuze voor de RSS driver is dus prima.
Ok
Bedankt voor je input, ik ga dan voor die dayton, ik reken dat die iets van 65 liter nodig heeft vented, dan moet ik mijn kast iets aanpassen.
Bedankt voor je input, ik ga dan voor die dayton, ik reken dat die iets van 65 liter nodig heeft vented, dan moet ik mijn kast iets aanpassen.
- bas focal m180
- Contacteer:
Maar als je 65 liter wil plaatsen voor een sub dan zou ik eerder een grotere woofer neemen die in 65 liter past .Yvan schreef:Ok
Of wavecor sw223bd01 die kan in 30-40 liter , is wel duurder maar specs ook beter .