Crossover Epos M15 waarover wat vragen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marcel
Contacteer:

Crossover Epos M15 waarover wat vragen

Bericht door Marcel »

Beste collega forummers,

Ik heb vandaag de aansluitterminal van de Epos M15 los gehad en kom daar een zeer zuinig scheidingsfilter tegen. Nu ben ik voornemend om de filter onderdelen en de bekabeling te gaan vervangen door betere kwaliteit onderdelen.

Op de terminal kom ik alleen maar 3 onderdelen tegen welke het hoog filteren en dat zijn 2 caps van Bennic met de waarde (per stuk) 1,0uF 5% 160VAC/250VDC.
En een weerstand met (voor zover ik kan waarnemen) de kleurcode rood, paars, goud of geel en goud.

Nu weet ik niet wat wijsheid is, maar volgens mij moet ik de caps wel dubbel houden en niet twee keer die waarde in 1 cap nemen maar verbeter mij als ik het niet goed heb.

Dan die weerstand, kan iemand mij vertellen naar het kleucode verhaal wat de waarde is van deze?

Ik heb wel in een recensie gelezen dat Robin Marshall deze woofer speciaal heeft ontworpen voor de M15 en dat deze meganisch gefilterd is. Dat zou dus betekenen dat er in het signaal naar de woofer geen onderdeel zit en natuurlijk dat er aan de kast niks veranderd mag/kan worden.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel
ray5150

Re: Crossover Epos M15 waarover wat vragen

Bericht door ray5150 »

Condensatoren : de meeste in de handel verkrijgbare typen zijn of 1.0, of, 2.2 microfarad. jij hebt 2.0 nodig.
het makkelijkste om dat te bereiken is 2 stuks van 1.0 paralel zetten.
maar als je er een vind van 2.0 mag je die ook erin zetten.

Weerstand, die moet haast wel 2.7 Ohm zijn, als de derde ring geel zou zijn, zou hij een waarde hebben van 270K (270.000), dan hoor je niet veel meer... :lol:
kleurcode.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

Hmmm, die Marshall heeft vast willen bezuinigen op de productiekosten. Die filters, dat zijn dure dingen in de assemblagelijn... En dan vervolgens een mooi verhaal over een mechanisch gefilterde woofer ophangen. Verkopen is ook een vak!
Die Bennics zijn wss. nog niet zo slecht overigens.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een kennis van me heeft bij Duson gewerkt en is heel kritisch. Heeft ook een systeem van Epos met zo'n ongefilterde woofer. Ik heb er kort naar geluisterd, het hoeft echt niet verkeerd te zijn! Ik ken slechtere voorbeelden :wink:

Ik zou het filter in die zin niet anders gaan maken trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”