vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Bedankt lui O:)
Goed van het weekend is het niet gelukt ,dus vandaag maar even een uurtje eerder gestopt ,ik hou het niet meer.
Vannavond moet er wat geluid uitkomen !

Ik heb twee test opstellingen gemaakt ,deze zijn niet representatief enkel de opstelling van de bol en ongv de grootte.
Ik heb een recht model gemaakt en een model wat 7 graden achter over staat .
Ik vind het schuine model estetisch wat mooier , het heeft in de configuratie geen praktische nut .
lege cabinets.JPG
Omdat ik ook ruimte had voor de 12" heb ik hem er ook maar bij gezet .
In een open U baffle ,we zien wel hoe dat uit pakt.
En dan nu maar beginnen met de units aansluiten :rock:
drivers.JPG
Dit word een real time verslag :!: Met een uurtje vertraging :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dat is ëen O:)
DSC02325.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

getverdemme :goeie:

dat gaat zeker een geslaagde set worden :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Thanks :!:

Ik hoop het afgezien van het laag word dit toch de opzet .
Ik heb in de ander box de units inmiddels ook zitten ,nu nog even de stekkers aansluiten .
En dan even een half uurtje ruimen hier voordat de prik er op gaat :?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door grimoire »

Supergaaf die bollen die zo in de lucht hangen :goeie:

Die mid en tweet baffles zijn tijdelijk, maar steken ze bij de uiteindelijke variant ook boven de rand uit? Lijkt me mooier van niet namelijk, dt accentueert die bol beter :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het er gaaf uitzien.

Maar, ja sorry, een maar. Je maakt een bol zodat je een heel mooi afstraalgedrag krijgt en dan ze je er een constructie vlak voor die dit mooie gedrag weer om zeep helpt?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Je bebt natuurlijk gelijk ,bij de ander ( het rechte model zit de bol meer naar voren )..
Maar daar is deze opzet dan ook voor .
Zo veel mogelijk variabele creëren ,voor dat ik de uiteindelijke kasten ga bouwen .
Ik ga bv bij het rechte model ook eens de tweeter onder de mid zetten enz .
Maar dat er wat onder of boven komt ,kom ik niet onder uit .
Tenzij ik een breedbander in de bol zet natuurlijk :?
Maar daar hou ik niet van :!:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Als het niks is, dan kan je vrouw ze nog gebruiken als bloempot: bollen met de opening omhoog en de pot kan er zo in! :mrgreen:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

:lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge:

Sorry, kon het niet laten :twisted:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dure bloempotten dan :oops:

Anyway het staat klaar nu eerst een bakkie en dan een heel basic filtertje bouwen :mrgreen:
DSC02327.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef:
Tenzij ik een breedbander in de bol zet natuurlijk :?
Maar daar hou ik niet van :!:
coaxiaal dan maar?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Ik begrijp er niet zo veel van. Waarom gebruik je een bol voor de midwoofer en U frame voor de woofer en doe je de tweet en de mid weer op een vlakke baffle? Misschien heb je het wel ergens uitgelegd maar dat heb ik dan gemist :?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door piet1955 »

Ziet er leuk uit Rik.
Maar hoe ga je dat allemaal netjes op elkaar aan laten sluiten?
Dat gaat flink werken in de Groundsound DSP worden...........als het al op te lossen is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Barry2001 »

Beetje R2D2 lijkt het wel toch?? :D Erg leuk ding, eens wat anders, succes met het goed aan het spelen krijgen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door bas focal m180 »

De beide dome's ook in een bol .

Lijkt me veel extra werk maar je bent al zo ver en goed op weg dat dat er ook nog wel bij kan .
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

grimoire schreef:
Supergaaf die bollen die zo in de lucht hangen :goeie:

Die mid en tweet baffles zijn tijdelijk, maar steken ze bij de uiteindelijke variant ook boven de rand uit? Lijkt me mooier van niet namelijk, dt accentueert die bol beter :D
Ik ga een beetje expirimenteren in de afstand tussen de bol en de mid .
Kijken wat er uit komt ,dit zijn inderdaad maar test op stellingen.

Henkjan schreef:
rikpost schreef:
Tenzij ik een breedbander in de bol zet natuurlijk :?
Maar daar hou ik niet van :!:
coaxiaal dan maar?
Je bedoeld het hele rijtje drivers voor de woofer toch :?:
Ehhhh nee hou ik ook niet van :rofl:
Dan schreef:
Ik begrijp er niet zo veel van. Waarom gebruik je een bol voor de midwoofer en U frame voor de woofer en doe je de tweet en de mid weer op een vlakke baffle? Misschien heb je het wel ergens uitgelegd maar dat heb ik dan gemist :?
Hallo Dan er zijn meer fabrikanten, niet dat ik een fabrikant ben, die een bol kombineren met kast vormen .
Al is dat dan meestal een drieweg .
Ik heb de vorm van de behuizing niet alleen gekozen om reflecties tegen te gaan ik denk dat het met die reflecties in de praktijk allemaal wel meevalt .
Het gaat er mij voornamelijk om dat het geluid wat in de bol zit ook binnen blijft.
En verder word het gesloten laag ket de vorm van de hoog en mid baffle ga ik nog wat expirimenteren.
piet1955 schreef:
Ziet er leuk uit Rik.
Maar hoe ga je dat allemaal netjes op elkaar aan laten sluiten?
Dat gaat flink werken in de Groundsound DSP worden...........als het al op te lossen is.
hoi Piet we gaan het zien/horen .
Meten is weten O:)

Hoe klinkt het nu :?:
Nou ik hoor al hele mooie dingen die ik er op mijn andere set echt niet zo uit krijg .
Ik hoor ook dingen waarvan ik blij ben dat het niet uit mijn andere set komt :rofl:
Maar goed ik heb er even een paar wissel frequenties in gegooid en wat wat gemiddeld met de db's en dat is het dan wel.
Alleen de tweeter is al gebruikt en de m560d's zitten al 12 jaar nieuw te zijn in de doos.
naar mate ik langer luisterde ging het wel steeds mooier klinken.

Nog even winter gedraaid van de vier jaargetijde .
En dat had toch al wel iets magisch/

Eerst maar even een tijdje draaien en dan verder tweaken ,tot nu toe valt het mij zeker niet tegen O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef:
Henkjan schreef:
rikpost schreef:
Tenzij ik een breedbander in de bol zet natuurlijk :?
Maar daar hou ik niet van :!:
coaxiaal dan maar?
Je bedoeld het hele rijtje drivers voor de woofer toch :?:
Ehhhh nee hou ik ook niet van :rofl:
nee, de tweeter in de mid, zoals bij bv de Kef uniQ
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik heb hem even gegoogled maar ik zie allen een tweeter in een woofer ,twee weg dus :?
Hou ik nie van :!:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

kan als 2weg, maar beter is als 3weg, dus een woofer onder die coax
zoals deze: http://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... :4556.html
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Vinculum »

Erg stoer die bol!
Ik persoonlijk ben eens met een eerdere opmerking dat nu ook de tweeter in een bol(letje) moeten. Alleen de woofer mag in een kast (of een halve bol?).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MichaelB »

Ik kan me wel voorstellen dat hij, alleen, de midwoofer kiest.
Kan je hier de reflecties tegengaan of extreem dempen, dan verdien je daar gehoortechnisch meer mee dan in het hoog of laag.

Trek je mid maar eens uit z'n kast en maak hem OB. :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

Je kunt toch ook vrij simpel een mooie neodymiumtweeter ergens op de bol plaatsen, de R3004/602010 bijvoorbeeld? Dan behoud je het voordeel van de akoestisch goede buitenkant (dat wel wat zwaarder weegt dan effecten van de ronde binnenkant). Enige probleem lijkt me dan nog het afstraalgedrag van die tweeter goed krijgen, ideaal gezien zou die ook weer in/op een bolletje moeten zitten.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

grimoire schreef:
Supergaaf die bollen die zo in de lucht hangen :goeie:

Die mid en tweet baffles zijn tijdelijk, maar steken ze bij de uiteindelijke variant ook boven de rand uit? Lijkt me mooier van niet namelijk, dt accentueert die bol beter :D
Hallo Grimore
De bol moet inderdaad een dominantere rol krijgen in het ontwerp , gaat goedkomen.
Bedankt voor het :wink: compliment
Vinculum schreef:
Erg stoer die bol!
Ik persoonlijk ben eens met een eerdere opmerking dat nu ook de tweeter in een bol(letje) moeten. Alleen de woofer mag in een kast (of een halve bol?).
bas focal m180 schreef:
De beide dome's ook in een bol .

Lijkt me veel extra werk maar je bent al zo ver en goed op weg dat dat er ook nog wel bij kan .
Nu ja ik heb al eens een ontwerpje getekend maar dat werd wel hoog .
Zal eens kijken of ik het nog kan vinden .
De bollen voor de tweed en mid zijn wel veel minder werk.
Ik hoef dan geen rekening te houden met de constructie daar de tweed en mid geen volume nodig hebben.

eerst maar eens een beetje spelen met die handel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Ik vind het er iig erg leuk uitzien. Ben benieuwd naar je vorderingen :)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

DSC02328.JPG
Zo een weekje verder met luisteren :!:
Ik denk dat ik heel blij ga worden met het uiteindelijk te behalen resultaat O:)
Ik heb de afspeel apparatuur ook tussen de luidsprekers gezet ,kon ik kortere interlinkjes gebruiken.
Die pakte een hoop troep op van de pc.

Van de week hoop ik wat meer tijd te hebben, en ga ik elke driver apart meten ,eens kijken of ik een serieus filter kan maken.
Ik heb het nu een beetje op gehoor afgesteld nog geen delay toegepast ED.
Toch klinkt het al verassend goed de ruimte om het systeem en de detailering is nu al bizar.
Ook het laag vind ik verassen ik heb de woofer toch maar gewoon in een open u baffle van verëdeld board karton gezet.
Het klinkt een beetje PA achtig (in your face!)
Maar wel ongelofelijk snel .

Kort om ik kan er wel over blijven lullen :mrgreen:

Ik heb ook nog mijn schetsje gevondenvan het andere ontwerp .
img001.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Vinculum »

Dit ontwerp is voor mij een grote JA!
Misschien alleen niet die forse plank om de bollen op de plaatst te houden. Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”