Beginfase Transmissielijn ?!
Moderator: Beheerdersteam
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Beginfase Transmissielijn ?!
Hallo allemaal,
Na lange tijd van ideeën hebben, wil ik nu maar eens echt iets gaan maken. Eerder al geinformeerd naar de Epiloque van Vinculum, maar bij nader inzien wil ik het toch wat simpeler houden, en volledig passief filteren. Maar ik blijf het ontwerp geweldig mooi vinden.
Maarrrr, na wat zoeken op de website van Troels Gravesen terrecht gekomen en daar 2 modellen tegen gekomen die mij erg aanstaan...
De Zara: http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm
en de CNO25 http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm Maar dan ongeveer zoals hier: http://www.troelsgravesen.dk/CNO-25-James.htm
Heeft iemand een van deze speakers ooit gezien/gehoord of misschien wel gebouwd?
Het licht achterover hellen vind ik erg mooi en zou mijn voorkeur hebben om een van deze 2 te bouwen.
De eerste heeft alleen niet alle drivers meer beschikbaar volgens de website van Troels. Is er een soortgelijk design met andere drivers maar wel ongeveer dezelfde vorm?
En wat zijn evt reden om wel/niet voor deze ontwerpen te kiezen?
Hopelijk kunnen jullie helpen bij het maken van mij keuze...
Na lange tijd van ideeën hebben, wil ik nu maar eens echt iets gaan maken. Eerder al geinformeerd naar de Epiloque van Vinculum, maar bij nader inzien wil ik het toch wat simpeler houden, en volledig passief filteren. Maar ik blijf het ontwerp geweldig mooi vinden.
Maarrrr, na wat zoeken op de website van Troels Gravesen terrecht gekomen en daar 2 modellen tegen gekomen die mij erg aanstaan...
De Zara: http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm
en de CNO25 http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm Maar dan ongeveer zoals hier: http://www.troelsgravesen.dk/CNO-25-James.htm
Heeft iemand een van deze speakers ooit gezien/gehoord of misschien wel gebouwd?
Het licht achterover hellen vind ik erg mooi en zou mijn voorkeur hebben om een van deze 2 te bouwen.
De eerste heeft alleen niet alle drivers meer beschikbaar volgens de website van Troels. Is er een soortgelijk design met andere drivers maar wel ongeveer dezelfde vorm?
En wat zijn evt reden om wel/niet voor deze ontwerpen te kiezen?
Hopelijk kunnen jullie helpen bij het maken van mij keuze...
Laatst gewijzigd door jaspervdakker op vr 14 dec 2012, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Beginfase vloerstaander
EDIT: zie dat ik het 2x geplaatst had
Laatst gewijzigd door jaspervdakker op wo 12 dec 2012, 9:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Beginfase vloerstaander
Misschien zit hier ook nog wat tussen:
http://www.audiocomponents.nl/scan-spea ... eline.html
De scan-speak reference plus is een zeer fraai klinkende speaker en er zijn volgens mij wel een aantal hier op het forum die deze hebben gemaakt.
http://www.audiocomponents.nl/scan-spea ... eline.html
De scan-speak reference plus is een zeer fraai klinkende speaker en er zijn volgens mij wel een aantal hier op het forum die deze hebben gemaakt.
Re: Beginfase vloerstaander
Ontwerpen van Troels G (en enkele anderen op het web) zijn doorgaans wel goed doordacht en klinken meestal ook wel goed. Zij het dat elke speakerunit altijd een eigen klankkarakter zal hebben. Een 6,5" basmid klinkt in het midden anders dan een 5" mid, die weer anders klinkt dan een 4" mid (hoog). Heeft veel met afstraalgedrag te maken, en met de resulterende verhouding tussen geluiddruk en geluidvermogen. En kasten en filters bepalen daarnaast ook veel qua klank.
Je haalt overigens m.i. vrij dure ontwerpen aan, nou kan ik niet in je portemonnee kijken, maar als het je eerste project wordt (en wellicht niet je laatste), dan zou je ook voor een meer 'budget' systeem kunnen gaan. Klankmatig doen goede ontwerpen met qua prijs middenklasse units weinig tot niets onder voor ontwerpen met (soms extreem) dure drivers. Bedenk ook dat de meerwaarde van dure ontwerpen alleen tot zijn recht komt als je je luisterruimte ook wilt perfectioneren.
De SEAS CA18RNX van Troels G, de WGTMM of ZDT3.5 van Zaph zijn m.i. redelijk geprijsde alternatieven die ook erg goed kunnen klinken. Maar misschien moet je ook eens gaan luisteren bij de paar zelfbouwzaken met luisterruimten in ons land.
Je haalt overigens m.i. vrij dure ontwerpen aan, nou kan ik niet in je portemonnee kijken, maar als het je eerste project wordt (en wellicht niet je laatste), dan zou je ook voor een meer 'budget' systeem kunnen gaan. Klankmatig doen goede ontwerpen met qua prijs middenklasse units weinig tot niets onder voor ontwerpen met (soms extreem) dure drivers. Bedenk ook dat de meerwaarde van dure ontwerpen alleen tot zijn recht komt als je je luisterruimte ook wilt perfectioneren.
De SEAS CA18RNX van Troels G, de WGTMM of ZDT3.5 van Zaph zijn m.i. redelijk geprijsde alternatieven die ook erg goed kunnen klinken. Maar misschien moet je ook eens gaan luisteren bij de paar zelfbouwzaken met luisterruimten in ons land.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Beginfase vloerstaander
Zeker als je wat meer wil uitgeven zou ik eens gaan luisteren .markbakk schreef:Maar misschien moet je ook eens gaan luisteren bij de paar zelfbouwzaken met luisterruimten in ons land.
Bij de zelfbouw zaken heb je tevens de mogenlijkheid om ook een bijbehoorend houtpakket te nemen zodat zelfbouwen mischien minder leuk maar wel makkelijker wordt .
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase vloerstaander
Bedankt voor de reacties tot zover.
Ik had al wel gezien dat deze 2 speakers niet gelijk de goedkoopste zijn om mee te beginnen, maar de bedoeling is om 1 setje te bouwen en het daar bij te laten. (Waarschijnlijk lukt dit niet als je eenmaal het virus te pakken hebt
)
Dus met die gedachten heb ik gelijk een mooi setje uitgezocht.
Maar ook sta ik open voor goedkopere varianten, en zeker ook voor een leuke transmissielijn. Wel een vloerstaander. Dus als iemand daar een leuk design van weet, hoor ik dat graag. Kwam tijdens zoeken zoiets tegen: http://www.avreview.co.uk/news/images/PMC-fact_big.jpg Dit staat me ook wel aan qua vorm.
En qua moeilijkheid maakt het niet veel uit, heb erg veel handige mensen in mijn omgeving die me kunnen helpen wanneer nodig.
Ik had al wel gezien dat deze 2 speakers niet gelijk de goedkoopste zijn om mee te beginnen, maar de bedoeling is om 1 setje te bouwen en het daar bij te laten. (Waarschijnlijk lukt dit niet als je eenmaal het virus te pakken hebt
Dus met die gedachten heb ik gelijk een mooi setje uitgezocht.
Maar ook sta ik open voor goedkopere varianten, en zeker ook voor een leuke transmissielijn. Wel een vloerstaander. Dus als iemand daar een leuk design van weet, hoor ik dat graag. Kwam tijdens zoeken zoiets tegen: http://www.avreview.co.uk/news/images/PMC-fact_big.jpg Dit staat me ook wel aan qua vorm.
En qua moeilijkheid maakt het niet veel uit, heb erg veel handige mensen in mijn omgeving die me kunnen helpen wanneer nodig.
Re: Beginfase vloerstaander
Hi,
Omdat je aangeeft dit eigenlijk als een eenmalige actie te zien raad ik je ook aan om vooral eerst naar zelfbouw(pakket) speakers te gaan luisteren. Hoewel mannen als Troels Gravensen, Tony Gee, John Krutke, etc etc mooi/goede/doorwrochtte ontwerpen maken is de kans ook reeel dat het heel anders klinkt dan je ooit dacht en dat het uiteindelijk tegenvalt, jammer van het geld, jammer van de tijd.
In de zelfbouwzaken zijn genoeg fraaie ontwerpen te vinden, luisterdagen van dit forum zijn ook een uitgelezen kans om nader kennis te maken met bepaalde ontwerpen.
Huib.
Omdat je aangeeft dit eigenlijk als een eenmalige actie te zien raad ik je ook aan om vooral eerst naar zelfbouw(pakket) speakers te gaan luisteren. Hoewel mannen als Troels Gravensen, Tony Gee, John Krutke, etc etc mooi/goede/doorwrochtte ontwerpen maken is de kans ook reeel dat het heel anders klinkt dan je ooit dacht en dat het uiteindelijk tegenvalt, jammer van het geld, jammer van de tijd.
In de zelfbouwzaken zijn genoeg fraaie ontwerpen te vinden, luisterdagen van dit forum zijn ook een uitgelezen kans om nader kennis te maken met bepaalde ontwerpen.
Huib.
Re: Beginfase vloerstaander
+1
Als je aangeeft waar je woont dan kunnen forum leden je ook bepaalde (zelfbouw luidspreker) zaken aanraden...
Als je aangeeft waar je woont dan kunnen forum leden je ook bepaalde (zelfbouw luidspreker) zaken aanraden...
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase vloerstaander
Ja, ben ook van plan om eens te gaan luisteren. Ik woon in Nijmegen, maar werk in Dordrecht. Wie weet daar in de buurt iets? Ik heb Dordrecht al eens voorbij zien komen op t forum, maar weet zo 123 niet meer wat t was.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Beginfase vloerstaander
Ik woon in Dordrecht..jaspervdakker schreef:Ja, ben ook van plan om eens te gaan luisteren. Ik woon in Nijmegen, maar werk in Dordrecht. Wie weet daar in de buurt iets? Ik heb Dordrecht al eens voorbij zien komen op t forum, maar weet zo 123 niet meer wat t was.
Als je interesse hebt kan je de Vifa Filigran komen luisteren met scan-speak 9500 tweeters.
Een hele mooie speaker voor weinig geld!
Ik heb ook lekkere espresso
gr
Coen
Re: Beginfase vloerstaander
http://www.speakerkits.nl/ zit in Dordrecht, maar is sinds kort alleen op zaterdag nog open.jaspervdakker schreef:Ja, ben ook van plan om eens te gaan luisteren. Ik woon in Nijmegen, maar werk in Dordrecht. Wie weet daar in de buurt iets? Ik heb Dordrecht al eens voorbij zien komen op t forum, maar weet zo 123 niet meer wat t was.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase vloerstaander
CoenvanDongen schreef:Ik woon in Dordrecht..jaspervdakker schreef:Ja, ben ook van plan om eens te gaan luisteren. Ik woon in Nijmegen, maar werk in Dordrecht. Wie weet daar in de buurt iets? Ik heb Dordrecht al eens voorbij zien komen op t forum, maar weet zo 123 niet meer wat t was.
Als je interesse hebt kan je de Vifa Filigran komen luisteren met scan-speak 9500 tweeters.
Een hele mooie speaker voor weinig geld!
Ik heb ook lekkere espresso
gr
Coen
Bedankt voor je aanbod Coen,
Ik hou je aanbod nog even tegoed, want de komende tijd weinig tijd, maar in t nieuwe jaar zeker. Dan ga ik ook eens luisteren bij een oud collega met mooie 2weg TL speakers.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase vloerstaander
Heb even gekeken, maar t zijn wel mooie speakers. Geen vervangende drivers daarvoor?markbakk schreef:Mijn drieweg heeft helaas een niet meer te verkrijgen woofer. Maar anders had je natuurlijk je licht wel eens mogen komen opsteken.
Eingelijk zoek ik zoiets, maar dan misschien een TL.
De rest in ieder geval bedankt, jammer dat die tent in dordt alleen zaterdag open is, ik ben daar alleen ma tm vrijdag....
Re: Beginfase vloerstaander
Niet zonder filteraanpassingen en nieuwe reflexafstemming...jaspervdakker schreef:Geen vervangende drivers daarvoor?
Maar stap eens binnen bij Speakerland in Oss! Voor jou is dat dichtbij en voor iemand die met zelfbouw begint is eerst luisteren een heel goed idee.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase vloerstaander
markbakk schreef:Niet zonder filteraanpassingen en nieuwe reflexafstemming...jaspervdakker schreef:Geen vervangende drivers daarvoor?
Maar stap eens binnen bij Speakerland in Oss! Voor jou is dat dichtbij en voor iemand die met zelfbouw begint is eerst luisteren een heel goed idee.
Bedankt, die was ik al tegen gekomen. En dat is inderdaad erg dichtbij. Rij ik daar eens snel langs. Bevindingen zal ik dan ook posten.
Had modellen gezien van ses audio (de Arte) en pmc speakers (twenty-23 en de iSeries), dat is wel iets wat ik fantastisch vind. Alleen de prijzen niet
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase vloerstaander
Nou, na wat wikken en wegen is er een nieuw idee ontstaan. Iedereen zal me vast voor gek verklaren, maar dat is dan maar zo
Het idee:
Ik ben erg gecharmeerd van de PMC Twenty-23 : http://pmc-speakers.com/sites/default/f ... ochure.pdf
Nu heb ik de theorie van Sietse gelezen over de transmissielijn. Erg interessant en wil hiermee maar eens een eigen kastje ontwerpen. (Wie niet waagt......) En, jawel.... Met hetzelfde idee als de Twenty-23 van PMC.
Wat ik er mooi aan vind? Het licht achterover hellen van de speaker, en dat de TL poort onderaan de voorkant zit. (Zodat er niets in gestopt kan worden wat er niet in hoort, Door kinderen wel te verstaan. Begrijp me niet verkeerd
)
Alleen: Er wordt bij PMC gesproken over Advanced Transmission Line. Heel kort houdt dit in dat: Bij een correct gekozen lengte en demping neemt de luchtdichtheid toe (tot wel 30 %) waardoor de `effectieve` lengte van de transmissielijn in feite langer wordt dan de werkelijke fysieke lengte. (Correct me if i am wrong)
Nu lees ik in het verhaal van Sietse dat de TL begint achter de desbetreffende bass unit. Wanneer ik het plaatje bekijk (zie afbeelding bijlage) dan zie ik dat de TL doorgetrokken wordt naar beneden.
Ook dat de doorsnee van het begin van de TL 50% groter moet zijn dan de opp. van de speaker. In het geval van de PMC zou dit neerkomen op een goeie 230mm. De kast is 330 diep, hou je nog een 100mm over...
wie o wie kan me een beetje op weg helpen dan wel ontmoedigen, want ik ben eigenwijs.....
Het idee:
Ik ben erg gecharmeerd van de PMC Twenty-23 : http://pmc-speakers.com/sites/default/f ... ochure.pdf
Nu heb ik de theorie van Sietse gelezen over de transmissielijn. Erg interessant en wil hiermee maar eens een eigen kastje ontwerpen. (Wie niet waagt......) En, jawel.... Met hetzelfde idee als de Twenty-23 van PMC.
Wat ik er mooi aan vind? Het licht achterover hellen van de speaker, en dat de TL poort onderaan de voorkant zit. (Zodat er niets in gestopt kan worden wat er niet in hoort, Door kinderen wel te verstaan. Begrijp me niet verkeerd
Alleen: Er wordt bij PMC gesproken over Advanced Transmission Line. Heel kort houdt dit in dat: Bij een correct gekozen lengte en demping neemt de luchtdichtheid toe (tot wel 30 %) waardoor de `effectieve` lengte van de transmissielijn in feite langer wordt dan de werkelijke fysieke lengte. (Correct me if i am wrong)
Nu lees ik in het verhaal van Sietse dat de TL begint achter de desbetreffende bass unit. Wanneer ik het plaatje bekijk (zie afbeelding bijlage) dan zie ik dat de TL doorgetrokken wordt naar beneden.
Ook dat de doorsnee van het begin van de TL 50% groter moet zijn dan de opp. van de speaker. In het geval van de PMC zou dit neerkomen op een goeie 230mm. De kast is 330 diep, hou je nog een 100mm over...
wie o wie kan me een beetje op weg helpen dan wel ontmoedigen, want ik ben eigenwijs.....
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Ik weet persoonlijk niks van TL's, maar weet wel dat die PMC's heel erg goed klinken!
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Als je dan toch bij Ruud langsgaat, kijk en luister dan even naar deze, is dus ook een TL.
http://www.speakerland.nl/luidsprekermo ... event.html
http://www.speakerland.nl/luidsprekermo ... event.html
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Joh, da's al een oudje! En ik vind 'm niet de absolute top.
Hoewel transmissielijnen uitstekend kunnen werken, zijn het nogal trial-and-error-systemen. En hoewel we dank zij sheets van King wel beter kunnen simuleren, is en blijft een TL meer een gok dan een gesloten systeem of reflex (of ander vrij simpel massa-veersysteem). Ze hebben in mijn ogen klanktechnisch ook niet echt een voordeel en je krijgt doorgaans erg grote luidsprekerkasten.
Uiteraard werkt het systeem van fasedraaien door weglengteverschil best. Maar de ellende is en blijft dat je door het werkingsprincipe ook ongewenste dips en bulten in de responsecurve krijgt (fysische wetmatigheid). Je kunt dempingsmateriaal nu eenmaal moeilijk vertellen om te gaan werken als een smalbandig filter. Dus je zult altijd uitvoerig aan het experimenteren moeten slaan en vol moeten houden totdat je een acceptabel compromis bereikt van basweergave en interferentieverschijnselen op hogere frequenties.
Maar goed, dat is maar wat ik ervan vind. De uitvoering maakt of breekt meer dan eens het principe.
Hoewel transmissielijnen uitstekend kunnen werken, zijn het nogal trial-and-error-systemen. En hoewel we dank zij sheets van King wel beter kunnen simuleren, is en blijft een TL meer een gok dan een gesloten systeem of reflex (of ander vrij simpel massa-veersysteem). Ze hebben in mijn ogen klanktechnisch ook niet echt een voordeel en je krijgt doorgaans erg grote luidsprekerkasten.
Uiteraard werkt het systeem van fasedraaien door weglengteverschil best. Maar de ellende is en blijft dat je door het werkingsprincipe ook ongewenste dips en bulten in de responsecurve krijgt (fysische wetmatigheid). Je kunt dempingsmateriaal nu eenmaal moeilijk vertellen om te gaan werken als een smalbandig filter. Dus je zult altijd uitvoerig aan het experimenteren moeten slaan en vol moeten houden totdat je een acceptabel compromis bereikt van basweergave en interferentieverschijnselen op hogere frequenties.
Maar goed, dat is maar wat ik ervan vind. De uitvoering maakt of breekt meer dan eens het principe.
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Dat weet ik wel Mark, ,maar als hij het hoort samen met misschien een andere gaat mogelijk zijn "obsessie" voor de TL wel de andere kant op.
Zien/horen is geloven, dus wie weet komt hij tot een andere keuze.
Ik luister altijd graag naar een concept voor ik beslis.
Destijds bewust naar verschillende opzetten geluisterd als Elektrostaat/Magnetostaat/Konus en dipool/gesloten/basreflex enz.
Uiteindelijk nu uitgekomen op compleet gesloten systeem

Zien/horen is geloven, dus wie weet komt hij tot een andere keuze.
Ik luister altijd graag naar een concept voor ik beslis.
Destijds bewust naar verschillende opzetten geluisterd als Elektrostaat/Magnetostaat/Konus en dipool/gesloten/basreflex enz.
Uiteindelijk nu uitgekomen op compleet gesloten systeem
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
een paar korte opmerkingen over TLs:
- de driver niet aan het einde van de lijn zetten, maar zoals o.a. bij die PMC op 1/3 van de lengte (gemeten vanaf het dichte eind) helpt in het vlak houden van de response
- lucht blijft altijd even zwaar, maakt niet uit wat de marketing afdeling doet

- de manier om een lijn korter te maken bij de zelfde afstemming is 'm meer taps te maken
- opening aan de voorkant zou ik met een 2weg niet doen, met een 3weg geen probleem
