Tripath TA3020 Class-T versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Xander

Tripath TA3020 Class-T versterker

Bericht door Xander »

Aangezien ik de hik krijg van mijn huidige Sony versterker ben ik op zoek gegaan naar een zelfbouw alternatief dat op toekomstige apparatuur is voorbereid.

Diverse oplossingen zijn de reveu gepasseerd. Van een Pass Labs Aleph-X kloon tot de weid verkrijgbare Gainclones.

De Aleph-X blijft één van mijn droom versterkers en daar heb ik dus al enkele spullen voor aangeschaft. De hoge prijs van de componenten, de hoeveelheid aan tijd en de toch vervelende belabberde efficietie die in dit project gaan zitten hebben mij doen besluiten de X even op de lange baan te schuiven.

Het doel is een klein versterktje te bouwen met grootse specificaties en presaties. De Class-D versterkers zijn ondertussen al volwassen geworden en daarom heb ik besloten om voor een chipamp te kiezen.

De Tripath series worden in diverse reviews geroemd om hun uitstekende geluidsbeeld. De 2020 en 2024 zijn de bekendere laag vermogen chips die veel enthousiasten hebben verward, bijvoorbeeld uit de Sonic Impact.

Ik wil graag iets zelf maken en ben direct op zoek gegaan naar een zwaardere variant. De TA3020 is de chip die eveneens in de Truepath van 41Hz gebruikt word. Deze chip wordt door velen als een klein stapje boven de anderen uit de TA reeks benoemd.

De TA3020 it is. De kit van 41Hz voldoet niet geheel aan mijn specificaties en is ook wat duurder dan andere oplossingen. Ik heb een andere implementatie gevonden die ook deze chip gebruikt. Helaas is dit een kant en klaar PCB. De pincet kan in de kast blijven dus. :(

Een aantal spulletjes heb ik al aangeschaft of ga ik in de toekomst aanschaffen. Een kleine selectie.

Ik open dit topic als eerst om voor mezelf in de gaten te houden wat ik heb gedaan. Voor jullie is het misschien leuk om te lezen.

De behuizing

Afbeelding

Frontplate behuizing.

Afbeelding

Volume en input selectie knop.

Afbeelding

Vandal led ding als sleep knop.

Afbeelding

Input selector 4P3T.

Afbeelding

Volume potentiometer

Afbeelding

Ringkern transformator. Waarschijnlijk een 2x42V 625VA amplimo

Afbeelding

TA3020 mainboard. Inclusief rectifier & PS.

Afbeelding

Connectoren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Leuk project!

Waar heb je de print vandaan, Elektor?
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik ben zelf met de TA2030 (Truepath) van 41hz bezig. Ik kan je aanraden om een blik op het forum van 41hz te werpen, staat heel erg veel waardevolle informatie op. Bijvoorbeeld vervangende mosfets etc.

Verder zeer mooie versterker! Mooie kleine compacte behuizing ook!
TubeHead

Bericht door TubeHead »

mooie spulletjes allemaal !!

Erg mooie behuizing ook !

Die anti vandalen knop... van Niels / Samenkopen.net ?
Plaats reactie